Gegroet,
Omdat ik nogal gefascineerd ben door lambiek en afgeleiden, besloot ik na een aantal pseudolambikken te brouwen eens echte lambiek te maken. Omdat voorlopig mijn brouwerijcapaciteit (een weckketel van 29 l) het niet toelaat om voldoende wort te maken om een houten vat met enige inhoud te vullen besloot ik een beroep te doen op brouwerij Boon om voldoende wort aan te kopen.
Omdat de lambiek in de kelder zou terechtkomen moest deze eerst nog waterdicht gemaakt worden. Tegen dat ik deze dicht had en Frank Boon vastkreeg om af te spreken wanneer ik het wort mocht komen ophalen was het 24 april. Ik zou elke dag kunnen afkomen tot en met zaterdag 28 april.
Toen we 28 april aankwamen bleek dat door het warme weer het brouwseizoen enkele dagen vroeger was gestopt en er geen wort meer beschikbaar was. Geen (groot) probleem want als het nodig was kon ik vossenlambik meekrijgen, lambik die 4 dagen oud was en waarvan de gist voor een groot gedeelde uitgedreven was.
Vervolgens kregen we van Frank een hele uitleg over de brouwerij en het brouwproces (veel interessanter dan de uitleg van de gids tijdens Toer de Geuze) waarna een van zijn vaten opende waarvan we konden proeven. Bij het vullen van mijn vat (een bodeauxvat van 228l ) bleek er een lekje in de wand te zitten langs waar de vossenlambik uit het vat spoot. Dit scheen wel meer voor te komen en Frank heeft het toen gedicht met een stukje katoendraad dat hij in het gat sloeg met behulp van een schroevendraaier.
Thuis aangekomen was het geen sinecure om het vat van ruim 250 kilo op zijn plaats in de kelder te krijgen. Bij Boon was het vat met een vorkheftruck verplaatst en in de camionette gezet. Voor het vat uit de camionette in huis te krijgen was er 4 man nodig . Voor het vat in de kelder te krijgen hadden we een ladder geplaatst langs waar we het vat naar beneden konden laten schuiven.
Het grootste probleem was echter dat we niet te maken hadden met wort maar met vossenlambik waarin heel wat koolzuurgas zat. Tijdens de autorit is de stop er gelukkig nooit afgevlogen maar eens thuis wouden we de druk van het vat aflaten door de stop er eventjes af te nemen. Gevolg: het bier spoot tot tegen het dak van de camionette.
Eens in de kelder moest de stop er terug afgehaald worden want de druk in het vat was zo hoog opgelopen dat je het gas tussen de duigen van het vat hoorde fluiten. Gevolg: het bier waarvan normaal niet meer zoveel zou ontsnappen langs het bomgat heeft nog 3 dagen staan overschuimen . Daarom heb het systeem van bij 3 Fonteinen met de klakkenbuis toegepast. Gelukkig had ik nog ongeveer 30 liter vossenlambik meegebracht in een plasticvat zodat ik het houtenvat kon bijvullen.
Het vat ga ik nu tot het begin van volgend lambikseizoen onaangeroerd laten. Vervolgens ga ik alles overhevelen naar plasticvaten en fruit toevoegen (krieken, bramen, abrikozen, mss aardbeien). Een klein deeltje (27 l) ga ik overhevelen naar een kleiner houten vat zodat ik binnen 3 jaar geuze kan steken. Het lege vat ga ik dan terugvullen met zelfgebrouwde wort. Tegen dan hoop ik batchen te kunnen brouwen van 125 liter zodat ik door 2 keer te brouwen mijn vat terug kan vullen.
Nog enkele fototjes:

lambicus