21/22-09-2007 Opendeurdagen Orval

Gestart door Amberbock, 16-05-2007 07:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Amberbock

Op vrijdag 21 en zaterdag 22 september zijn er opendeurdagen in de Brouwerij Orval.
Inschrijven kan via de website :
http://www.Orval.be/nl/FS_nl.html

Amberbock

Ik ga er op vrijdag 21/09 naar toe. Is er nog iemand die gaat?
Groeten,
Amberbock.

Edgar

Heb voor vrijdag 1200 gereserveerd.

Edgar

Niemand meer? Als je er nooit geweest bent, schijnt dit er één te zijn om niet te missen. Wel een pokke-end weg...

Amberbock


bob

Wij om 14.45 uur. Vreselijk nieuwsgierig!

-Dimmi-

Ik ga zaterdag om 8u45  8)

We trekken er morgenavond al naartoe, zijn we zeker optijd en moeten we niet té vroeg opstaan!
Kunnen we ook nog eens de bloemetjes buitenzetten in de Ardennen  :elifant:

bob

http://www.mijnalbum.nl/Album=WUJH3IL8
hier staan wat foto's van de open deur dagen bij Orval.
Groetjes

Oscar


MO


-Dimmi-

leuk bezoek, we waren bij de eersten die zaterdag door de brouwerij liepen. Voor ons was het wel ERG vroeg, maar de paterkes leken daar geen last van te hebben ;)
Mooie omgeving, zeer mooie brouwerij, maar was toch wel écht ver rijden ... blij dat ik geweest ben, maar volgend jaar mogen er andere mensen de trip wagen  :D

William

Mooie reportage!

Op de foto's zie de brouwerij er heel modern uit. Mijn verwachting was dat het veel ambachtelijker zou zijn - het lijkt wel een zuivelfabriek  ;D

Emile

Bob, prachtige foto's hoor! Alsof ik er zelf bijgeweest ben.

Erg groot ook. En inderdaad behoorlijk modern.

Artur

Dank je voor de uitgebreide fotoserie. Ik was er ook en was onder de indruk van de professionele brouwerij en van de gastvrijheid van de kloosterlingen. Welliswaar was er geen monnik werkzaam, maar je overal bij en alles zien en aanraken. Ik zat om half 10 al aan het Orvalbier, later een "Orval Groen" gedronken bij het cafe wat bij de abdij hoort. Orval Groen is het bier dat de monniken zelf drinken en is nergens anders te krijgen. Het bier smaakt als een normale Orval, maar is slechts 3.2%. Lijkt wel een aangelengde Orval.

bob

Ik zag op het computerscherm bij de conische gisttanks dat er 1 tank op 2 graden stond terwijl overal wordt beweert dat de vergisting op 15 graden geschiedt.
Heeft iemand hier een verklaring voor?
Alle Orval berichten nagezocht maar niks kunnen vinden hierover.
Groetjes






oranjeboombiertje

Dit kan het lageren zijn. Als het niet lageren is kan het ook nog koelen zijn voor het filteren. Of voor het verpompen zodat het de juiste temperatuur heeft in de volgende tank. Er zijn dus enkele mogelijkheden.

 :degroeten:
Wesley

Ronnie


Edgar

Citaat van: bob op 26-09-2007  22:57 uIk zag op het computerscherm bij de conische gisttanks dat er 1 tank op 2 graden stond terwijl overal wordt beweert dat de vergisting op 15 graden geschiedt.
Heeft iemand hier een verklaring voor?

Het zal de temperatuur van de koelvloeistof zijn. Ergens in het proces wort "eau glacée" gebruikt. De vergisting vindt plaats niet op 15° strikt maar tussen 15° en 22°.
Ik betwijfel of voor het verpompen extra gekoeld zal worden. Het is gemakkelijker om de druk iets te verhogen.

Citaat van: Oranjeboombiertje op 26-09-2007  23:19 uAls het niet lageren is kan het ook nog koelen zijn voor het filteren.

Welk filteren? Nu je het zegt, ik geloof dat ze de hoofdgist uitfilteren voor het bottelen om dan Vhärschuh Ghysthth toe te voegen. Ben niet zeker.

edit: inderdaad, er wordt gecentrifugeerd (zie foto). Dat klinkt als filteren. Dat valt tegen.

Iets anders dat me nogal verontrustte: de proefpanelkamer vlak naast het lab. Als oh in 's hemelsnaam ze daar toch maar geen consumentenpanels in gaan zetten die gaan bepalen welk alternatief testbier "net zo lekker" is als het origineel. Proefpanels zijn de dood in de pot voor kwalitatief goed eten en drinken. Zo vlak bij die posters over proefschriftjes van studenten die de efficiency van het proces onder de loep nemen, en aromatische kwaliteiten in grafiekjes gaan uitdrukken, oei oei oei mensen berg je. Ik voorspel dat Orval over 10 jaar geen Orval meer is.

De terreur van de democratische smaak. Over 50 jaar kunnen alleen wereldvreemde experts nog het verschil tussen Leffe Blond en Orval proeven.

(Het was een leuke dag, overigens. En alle Orvals waren spuiters, ook de hele doos die we er kochten.)

bob

CiteerIk voorspel dat Orval over 10 jaar geen Orval meer is.
Dat is volgens mij al zo sinds de invoering van de conische gisttanks. Met de "open" vergisting had Orval toch een zachtere smaak.Nu overheerst het zuurtje. of verandert mijn smaak?
Groetjes

oranjeboombiertje

Dat is apart. De meeste brouwerijen maken juist minder zuur bier wanneer ze gesloten gaan vergisten ;D

Zelf ben ik geen Orval drinker dus ik heb er geen verstand van.

 :degroeten:
Wesley

bob

Om hier nog even op terug te komen.
Het "zuurtje" wat ik proef is dan waarschijnlijk de bret die sinds een paar jaar(?) na het centrifugeren wordt toegevoegd.
Hiervoor werd de bret bij lageren toegevoegd. Wat naar mijn idee een zachtere smaak gaf.
Of zijn er nog meer veranderingen geweest?
Groetjes 

EBC

De bret wordt toegevoegd bij bottelen.

Ronnie

Citaat van: EBC op 14-02-2008  04:01 uDe bret wordt toegevoegd bij bottelen.

Waar is die info te vinden?

Heb nog originele folder van enkele jaren oud: Brett wordt in 2de gistfase, enkele dagen na brouwen, dus tijdens hoofdgisting toegevoegd.

Pad

Brett wordt inderdaad bij het bottelen toegevoegd, als ik het me goed herinner gaat het slechts om een kleine fractie. (5000gistcellen per ml) deze info heb ik vorig jaar gekregen van Jean Marie Rockxy op de opendeurdagen van Brouwland. Deze JM is de hoofdbrouwer bij Orval en volgens mij een betrouwbare bron.
Hij deed helemaal niet geheimzinnig over dit toevoegen van Brett.

In verband met het opkweken van gist vertelde hij me dat als je een opkweek maakt van een fles Orval van jonger dan 3 maanden je 100% echte gist opkweekt.  Een fles van meer dan 6 maanden oud zou 100% brett opleveren.

Edgar

Citaat van: Pad op 14-02-2008  20:35 uIn verband met het opkweken van gist vertelde hij me dat als je een opkweek maakt van een fles Orval van jonger dan 3 maanden je 100% echte gist opkweekt.  Een fles van meer dan 6 maanden oud zou 100% brett opleveren.

Dat is ook mijn ervaring, hoewel bijna. Met een jonge Orval kan je een goede hoofdvergisting doen, maar er zit toch voldoende Brett'infectie' bij om ook die smaken tijdens de lagering mee te krijgen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.