Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Blonde met zelfgekweekte hop  (gelezen 9942 keer)

Offline Jeroen - Soest

• Vol lid
  • Bier brouwen is leuk, bier drinken nog leuker!
Blonde met zelfgekweekte hop
« Gepost op: 17-01-2004 22:07 u »
;D

Morgen ga ik eindelijk weer eens brouwen. Afgelopen jaar weinig tijd gehad (slechts 2 bieren), dat moet dit jaar anders.

Het wordt een vrij simpele blonde met het volgende recept:

2325 gr. Pilsmout EBC 3
475 gram Munchener EBC 20

35 gram Hop van eigen kweek.

Maischschema

53 graden      15 min.
63 graden      30 min.
72 graden      40 min.
78 graden      5 min.

Water: 3 liter per kg.

Gist: korrelgist, de opgekweekte giststarter is mislukt.

Koken: 70 minuten, 1/3 van de hop de laatste 10 min.

Omdat ik wil proeven hoe de bitter de hop is en hoe die smaakt is het toch beter een wat neutrale gist te gebruiken.

Dit wordt meteen de laatste keer met de emmerzeef, zoals al elders op het forum gemeld ga ik volgende week een hevelfilter maken.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jeroen - Soest

• Vol lid
Re: Blonde met zelfgekweekte hop
« Reactie #1 Gepost op: 17-01-2004 23:06 u »
:o

Het recept is overigens voor 10 liter en het beoogde SG is ongeveer 1060. Ik heb van beide moutsoorten 25 gram minder gedaan.

De mout is geschroot, alles staat klaar dus ik kan morgenochtend direct beginnen. Ik krijg hulp van mijn a.s. zwager die ook wel eens wil meemaken hoe bier brouwen gaat dus dat wordt een lekker dagje brouwen!  8)

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #2 Gepost op: 17-01-2004 23:31 u »
Hoi Jeroen,

Leuk experiment met die hop! Ik kan echter wel aanraden ook nog wat commerciele (of nog meer zelfgekweekte) hop bij de hand te houden. Mijn bier met wilde hop zou mislukt zijn als ik niet giga veel had toegevoegd, een nadeel als je de bitterheid niet weet. Een tip: proef na een uur hopkoken of het wort al redelijk bitter is (vuistregel, het wordt nog 2* bitterder). Zo niet: hop toevoegen. Als je niet eerder jong bier hebt geproefd: jong bier smaakt veel bitterder dan uitgegist, rijp bier. Daar moet je dus wel rekening mee houden.

Herman

Offline Jeroen - Soest

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 18-01-2004 11:28 u »
Herman,

Bedankt voor de tip, ik heb ruim voldoende gekochte hop beschikbaar aangezien ik de komende maanden veel wil brouwen. Ik zal inderdaad na een uur koken even testen.

Mvg
Jeroen

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #4 Gepost op: 18-01-2004 11:58 u »
Ik bedoelde het uur overigens niet direct zo letterlijk, e.e.a. is afhankelijk van totale kooktijd. Als je maar een uur kookt, is dit natuurlijk te laat om nog wat te corrigeren. Ik bedoelde eigenlijk dat je het beste op de helft-2/3 van totale kooktijd even kunt proeven.

Herman

Offline Jeroen - Soest

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 18-01-2004 16:48 u »
:) Het brouwen is vandaag prima verlopen. Om 11 uur begonnen, om 4 uur de gist toegevoegd en alles weer opgeruimd. Mijn a.s. zwager vond het zeer interessant allemaal, en de na afloop genuttigde zelfgebrouwen weizen smaakte prima dus wie weet weer een hobbybrouwer erbij!

Vooral het filteren ging vrij vlot deze keer omdat ik de mout nogal grof geschroot had (met schijvenmolen).

Het SG is uiteindelijk ±1058 bij ± 10,5 liter.

Na het koken nog wel wat koud water toe moeten voegen ca. 1 liter) omdat er behoorlijk veel was verdampt (circa 2,5 - 3 liter).

De zelfgekweekte hop geeft in ieder geval voldoende bitterheid en heeft een lekkere geur. Uiteindelijk 25 gram toegevoegd als bitterhop en 15 gram als araomahop.

De kleur van de mout is donkergeel, exacte kleurwaarde weet ik niet.

Het enige wat niet helemaal goed ging is het neerslaan van de eiwitten bij het koelen. Normaal zakt deze troep goed naar de bodem nu bleef het zweven waardoor er vrij veel in het gistingsvat is terecht gekomen. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn? Te korte eiwitrust? Niet goed gefilterd? Of ligt het aan de hop? Het koelen zelf, met een koperen koelspiraal ging ook behoorlijk snel, in ca. 20 minuten naar 25 graden.

De gist is toegevoegd, nu wachten tot morgenochtend.

Offline Jeroen - Soest

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 18-01-2004 20:53 u »
:hoera: Nog even een update, de gisting is inmiddels goed op gang gekomen, een flinke mooi witte schuimlaag heeft zich al gevormd en die geur!

Ik heb een slaapzak om het vat gewikkeld om de temp. constant rond de 20 graden te houden.

Offline TVERSCH

• Super lid
  • Bitter in de mond maakt het hart gezond
« Reactie #7 Gepost op: 19-01-2004 01:01 u »
Hoi Jeroen,

Dat het wort na afkoelen erg troebel is, kan je evt oplossen door wat Iers mos mee te koken. Ik denk niet dat dit iets met je hop te maken heeft, want ik heb de laatste tijd hetzelfde "probleem", ook als ik gekochte hop gebruik.
Na verloop van tijd worden alle gebottelde bieren kraakhelder, en ik proef geen afwijkingen in de smaak.
Theo

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #8 Gepost op: 19-01-2004 12:54 u »
Jeroen,

Welke gist had je proberen op te kweken die mislukt is? En wat was er mislukt aan, sloeg-i niet aan of smaakte hij zuur? Kun je iets meer vertellen over de gebruikte korrelgist? Over twee weken staat er bij mij een blondje op het programma, nu met Danstar gist. Mijn vorige blondjes met korrelgist vond ik veel te fruitig.

gr
MO

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #9 Gepost op: 19-01-2004 13:17 u »
Hoi Martin,

Waarom probeer je het niet met de Westmalle gist of de Chimay maar dan bij iets lagere temperatuur dan normaal?

Groeten,

A3

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #10 Gepost op: 19-01-2004 14:19 u »
Omdat ik die Danstar voor dit doel heb besteld. Ik ga er ook bokbier mee brouwen. Ik lees heel veel positieve verhalen over deze gist. Dus ik ben heel benieuwd. Ik zou ook heel graag je eentemps maisch ermee willen proberen maar ik denk niet dat ik in 1 keer gist en maischen ga wijzigen
gr
MO

Offline Jeroen - Soest

• Vol lid
« Reactie #11 Gepost op: 19-01-2004 15:34 u »
De korrelgist die ik heb gebruikt is bovengist van Brewferm, zo'n zilveren zakje. Ik heb geprobeerd Chimay op te kweken, m.b.v. moutextract, maar ik denk dat de starter in eerste instantie te koud stond. Uiteindelijk kwam hij wel op gang toen ik hem warmer gezet had, maar pas na 1,5 week of zo toen vertrouwde ik hem niet meer.

De volgende keer ga ik weer proberen de Chimay gist te gebruiken. De starter dus iets warmer wegzetten en de temp. goed in de gaten houden. Heeft er iemand ervaring met het opkweken van deze gist, hoe doe je dat het best?

Vanmorgen was de gisting overigens heftig bezig, dikke schuimlaag. Ik ga deze keer geen hopharsen afscheppen, dit heb ik voorheen altijd wel gedaan.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 19-01-2004 16:09 u »
Hoi Jeroen,

Inderdaad: deze gist moet je voldoende warm wegzetten, zoals eigenlijk de meeste bovengisten. Ergens tussen 20 en 25 graden, dan is succes eigenlijk verzekerd, mits het flesje niet te oud is natuurlijk.

Groeten,

A3

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 19-01-2004 21:44 u »
Hoi Jeroen,

Voor een snelle opkweek mag de temperatuur van een giststarter nog een stuk hoger zijn. Tot 30 graden C kun ongeveer gaan. Pas boven de 37 graden C loopt de gist echt schade op.
Bij hoge temperaturen krijg je je wel heel veel gistingsnevenproducten. Voor een eerste opkweek is dat geen probleem. Je hebt dan een hele kleine hoeveelheid wort (max 50 ml) die later heel ver verdund wordt waardoor de vergistingsproducten onder de smaakdrempel komen.
Voor een tweede doorkweek kun je de temperatuur van 27 graden C beter niet overschrijden.

:degroeten: Jacques

Offline Jeroen - Soest

• Vol lid
« Reactie #14 Gepost op: 19-01-2004 22:25 u »
:o

Jacques,

Bedankt voor de tip, ik heb dit zelf ook al ondervonden. Toen ik de starter na een week toch maar een stuk warmer heb gezet kwam hij wel op gang. Ik durfde hem toen niet meer te gebruiken en hij rook ook wel wat zurig.

Jeroen

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #15 Gepost op: 20-01-2004 09:14 u »
Ha Jeroen  :proost:

Dan heb je er goed aan gedaan een andere gist te pakken!

Chimay opkweken is inderdaad geen probleem als je het wat warmer laat staan (> 20 graden en dus < 37 graden)

Edwin

Offline Jeroen - Soest

• Vol lid
« Reactie #16 Gepost op: 20-01-2004 22:58 u »
:duimop:

De eerste gisting is voorbij, het schuim is ingezakt. Zojuist het jongbier overgeheveld in een mandfles van 10 liter, past precies!

Kleur is donkergeel, het bier is nog wel behoorlijk troebel.

De smaak is vrij bitter, zoetig met een stevig bittere nasmaak. De hoeveelheid hop was zeker voldoende, en de bitterheid van de hop ook.

De geur is niet echt uitgesproken, zoetig, gistig.

SG is gezakt tot ±1018, de mandfles dus nog even in de slaapzak gewikkeld zodat de gisting nog even verder gaat.

Wordt vervolgd... :degroeten:

Offline Jeroen - Soest

• Vol lid
« Reactie #17 Gepost op: 21-01-2004 08:49 u »
Vanmorgen stond ie alweer lekker te gisten, ongeveer 1 blub per 5 seconden.

Offline Jeroen - Soest

• Vol lid
« Reactie #18 Gepost op: 26-01-2004 19:33 u »
:biersmile:

Even een update, de gisting gaat nog steeds door, zei het vrij traag. De fles iets koeler gezet voor de lagering. Wachten kan dan wel lang duren!

Jeroen

Offline Jeroen - Soest

• Vol lid
« Reactie #19 Gepost op: 17-02-2004 13:04 u »
Vanmorgen teruggekomen uit Saudi Arabië  :slaperig:. Het bier staat nog steeds te gisten, de gisting lijkt nog niet voorbij. Ik heb 18.01.04 gebrouwen, 20.01.04 overgeheveld bij een s.g. van ±1018. zou het nu onderhand niet eens klaar moeten zijn?

Jeroen

p.s.  voor de bierliefhebber is Saudi Arabië geen geschikte bestemming, alcohol is er officieel verboden! In bepaalde gelegenheden en in de buitenlandse compounds is vaak nog wel enige sterke drank aanwezig, maar geen bier!

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 17-02-2004 13:33 u »
Ha Jeroen,

Nou, ik vind de lagertijd nog niet echt alarmerend lang. Bij welke temperatuur staat het bier te lageren? Het bier kan wel terugzakken naar 1010 of zo en bij een lage termperatuur kan het wel even duren voordat de gist er 8 punten vanaf heeft gesnoept. Is je bier al wel helder?

Groeten,

A3

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #21 Gepost op: 18-02-2004 10:17 u »
Wat bedoel je precies met hij staat nog te gisten? Hoeveel blubben per minuut? Als het nog maar 1 klein blubje per minuut is dan kun je wel gaan bottelen hoor. Misschien met een hevelslang een monster nemen en eind SG bepalen? Bij mij is, zeker met een korrelgist, de vergisting heel snel. Ik heb wel eens na 7 dagen voor beide vergistingen gebotteld met een korrelgist. Toen was het wel zomer, warm en dus ging de vergisting mooi snel.

gr
MO

Offline Jeroen - Soest

• Vol lid
« Reactie #22 Gepost op: 18-02-2004 13:38 u »
Momenteel gaat ie met een blub per 10 seconden of minder, het lijkt wel of de gist een tweede leven is begonnen. Temperatuur ligt tussen de 17 en de 19 graden. Het bier is wel al behoorlijk helder, ik laat hem dus nog maar even staan.

Ik ben een beetje huiverig om tussentijds het s.g. te controleren, ik laat er liever geen zuurstof bij met alle risico's van dien.

Een beetje geduld dus maar.

Jeroen

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 18-02-2004 14:03 u »
Hoi Jeroen,

Dat lijkt me heel verstandig. Wellicht wordt het bier wel droger dan je had verwacht.

Groeten,

A3

Offline Jeroen - Soest

• Vol lid
Re:Blonde met zelfgekweekte hop
« Reactie #24 Gepost op: 14-03-2004 18:14 u »
 ;D Vandaag gebotteld, bij een SG van 1012.

Het bier is mooi donkergeel en al zeer helder. De smaak is nog wat aan de bittere kant, maar ik heb elders op het forum gelezen dat dat nog wel bijtrekt. De smaak is veel belovend, kan bijna niet wachten tot ie rijp is.

Op naar het volgende brouwsel.

Jeroen

Tags: blond