Het brouwen is vandaag prima verlopen. Om 11 uur begonnen, om 4 uur de gist toegevoegd en alles weer opgeruimd. Mijn a.s. zwager vond het zeer interessant allemaal, en de na afloop genuttigde zelfgebrouwen weizen smaakte prima dus wie weet weer een hobbybrouwer erbij!
Vooral het filteren ging vrij vlot deze keer omdat ik de mout nogal grof geschroot had (met schijvenmolen).
Het SG is uiteindelijk ±1058 bij ± 10,5 liter.
Na het koken nog wel wat koud water toe moeten voegen ca. 1 liter) omdat er behoorlijk veel was verdampt (circa 2,5 - 3 liter).
De zelfgekweekte hop geeft in ieder geval voldoende bitterheid en heeft een lekkere geur. Uiteindelijk 25 gram toegevoegd als bitterhop en 15 gram als araomahop.
De kleur van de mout is donkergeel, exacte kleurwaarde weet ik niet.
Het enige wat niet helemaal goed ging is het neerslaan van de eiwitten bij het koelen. Normaal zakt deze troep goed naar de bodem nu bleef het zweven waardoor er vrij veel in het gistingsvat is terecht gekomen. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn? Te korte eiwitrust? Niet goed gefilterd? Of ligt het aan de hop? Het koelen zelf, met een koperen koelspiraal ging ook behoorlijk snel, in ca. 20 minuten naar 25 graden.
De gist is toegevoegd, nu wachten tot morgenochtend.