Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Brouwen met eigen mout  (gelezen 7395 keer)

Offline Ludo

• Boven 10 berichten
  • *
Re: Brouwen met eigen mout
« Reactie #25 Gepost op: 18-01-2007 14:07 u »
Twintig jaar geleden heb ik een aantal jaren alleen maar met zelf gemoute gerst gebrouwen.
De resultaten waren zeker niet slecht. Misschien hebben jullie er wat aan als ik mijn (simpele) methode omschrijf.
De gerst werd aangekocht bij een dierenvoedingsleverancier.
Ik liet de gerst 2 dagen in een emmer water staan om voldoende vocht op te nemen.
Daarna spreidde ik de gerst uit op een op een houten raam gespannen horregaas.
Dit werd in een ruimte geplaatst bij een temperatuur van ca. 22 C.
Weldra zie je witte kiemen aan de gerstkorrels verschijnen en kleine worteltjes groeien aan het uiteinde.
Op het moment dat de kiemen even lang zijn als de gerstekorrel deed ik de mout in een hoven met opendeurstand bij een temperatuur van 60 C.
Zodra er geen waterdamp meer werd gevormd (duurt wel even) haalde ik de mout uit de oven en verwijderde door met mijn handen door de mout te woelen de droge kiemen en wortels van de moutkorrels.
Alvorens die te schroten blies ik met een ventilator de gedroogde wortels en kiemen uit de mout.
Donkere mouten heb ik ook geprobeerd door de mout in de hoven te branden maar daarvan was het resultaat niet geweldig.
Ik wil in de toekomst nog wel eens proberen zelf te mouten maar mout eerst even nadenken om dit wat minder omslachtig te kunnen doen.

Gr.
Ludo :proost

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline David

• Boven 10 berichten
  • *
  • Brouwen doe ik met broeders!
    • De 4 broeders
« Reactie #26 Gepost op: 15-05-2007 15:08 u »
Hoi Matthijs en Edwin,

Leuk dat zelf mouten! Hebben jullie sindsdien nog meer ervaring opgedaan of wellicht foto's van het proces?

Ik kreeg overigens dit weekend om niet 100 kg wintergerst aangeboden van een boer die bij jullie in de regio woont. Ik zal dat zelf niet gaan vermouten; interesse?

Groet en succes!

David

Offline EtP

• Vol lid
  • Land: nl
  • wuivende gerst is het beste wat de zomer geeft
« Reactie #27 Gepost op: 17-05-2007 09:58 u »
Hoi David,

We hebben een best bitter gebrouwen met eigen pilsmout en aangevuld met gekochte mout. Deze wordt aanstaande zaterdag gebotteld.

Foto's van het moutproces staan hier: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,5905.0.html

Mvg Edwin :beersmiley:

Tags: mout