Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Lageren in glazen mandfles of in kunststof HDPE gistvat?  (gelezen 8804 keer)

Offline Amberbock

• Vol lid
  • Het moet vooruit gaan.
Lageren in glazen mandfles of in kunststof HDPE gistvat?
« Gepost op: 13-05-2007 22:29 u »
Mijn eerste brouwsel is nu ongeveer een week aan het lageren. 30 liter zit in een kunststof gistvat met cilindrisch waterslot en vijf liter zit in een tien liter glazen mandfles met een slangvormig waterslot. 
Het waterslot op de glazen mandfles vertoont nog een beetje activiteit maar sedert een dag of twee is er geen activiteit meer te merken in het cilindrisch waterslot op het 30 liter gistvat.

Kan het zijn dat er een hoeveelheid CO2 gewoon diffundeert doorheen het grotere cilindrisch waterslot zonder borreling te veroorzaken terwijl het bij het kleinere slangvormige waterslot op de mandfles nog steeds aanleiding geeft tot borreling?
Of is het verschil in headspace hier het grote verschil (bijna niets in het kunststof gistvat en ongeveer vijf liter in de mandfles) waardoor misschien meer zuurstof aanwezig was bij het begin van de lagering?

Zou ik de twee mengen voor het bottelen of apart houden om zo enig verschil te zien?

SG voor gisten was 1.087, voor lagering 1.035.
Recept bestaat uit :
Pilsmout 9 kg
Muenchner 1 kg
Biscuit 1 kg
Candico suiker 200g
30 l maish water
15 l spoel water

Graag uw deskundig inzicht.

Amberbock

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline thibolleke

• Super lid
  • Land: be
  • beerteam world press
Re: Lageren in glazen mandfles of in kunststof HDPE gistvat?
« Reactie #1 Gepost op: 13-05-2007 22:36 u »
Waarom lageren met een dubbele aan headspace? Dit kan alleen maar oxidatie veroorzaken.
Soms kan het zijn dat wanneer je in 2 lagervaten lagert de een net nog een puntje verder gist en de andere niet.

Ik heb lang (en nu nog) met 2 lagerflessen gewerkt, ik meng mijn bier altijd voor het bottelen.
En erg veel verschil gaat er niet zijn tussen de twee hoor.

Offline Amberbock

• Vol lid
  • Het moet vooruit gaan.
« Reactie #2 Gepost op: 13-05-2007 22:40 u »
Waarom lageren met een dubbele aan headspace? Dit kan alleen maar oxidatie veroorzaken.
Soms kan het zijn dat wanneer je in 2 lagervaten lagert de een net nog een puntje verder gist en de andere niet.

Het was niet met opzet. Ik verkreeg nu eenmaal ongeveel vijfendertig liter die ik afgevuld heb in mijn dertig liter gistvat en de rest in mijn kleinere mandfles.

Is er een voorkeur voor lageren op glazen fles over kunststof vat of doet het eigenlijk weinig ter zake?

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #3 Gepost op: 13-05-2007 22:47 u »
Daar heeft Jacques een artikel over geschreven dat de vinden is op deze site. Ik stel voor dat je dat er eens op na leest.

(ps. glas is beter dan plastiek ;))

Groet
Thibolleke

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 13-05-2007 23:00 u »
(ps. glas is beter dan plastiek ;))

Dit ben ik niet met je eens. Als de lagering 2 weken duurt heeft het geen invloed op de smaak. Het enige verschil is dat plastic niet kan breken en een glazen fles wel.

Overigens zal de oxidatie wel meevallen met een grotere headspace want als je op tijd geheveld hebt zal zich een deken van koolzuur vormen waardoor er geen zuurstof meer bij het jongbier komt en de oxidatie dus ook geen kans krijgt.

:degroeten:
Wesley

(p.s. headspace wordt niet herkend door de spellingscontrole)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 13-05-2007 23:07 u »
(p.s. headspace wordt niet herkend door de spellingscontrole)

Is ook geen Nederlandstalige woord. Zou kopruimte geen aardige vertaling zijn?

Offline Amberbock

• Vol lid
  • Het moet vooruit gaan.
« Reactie #6 Gepost op: 13-05-2007 23:27 u »
Daar heeft Jacques een artikel over geschreven dat de vinden is op deze site. Ik stel voor dat je dat er eens op na leest.

Waar kan ik dat artikel vinden?
Groet,
Amberbock

Offline Amberbock

• Vol lid
  • Het moet vooruit gaan.
« Reactie #7 Gepost op: 13-05-2007 23:33 u »

Overigens zal de oxidatie wel meevallen met een grotere headspace want als je op tijd geheveld hebt zal zich een deken van koolzuur vormen waardoor er geen zuurstof meer bij het jongbier komt en de oxidatie dus ook geen kans krijgt.

Wel geruststellend voor die vijf litertjes.... Ik zou niet willen dat die verloren zouden gaan aan het oxidatiemonster. :echtboos:

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 13-05-2007 23:39 u »
Wees gerust. Oxidatie zal je minste zorg zijn in stilstaande toestand. Als er geen koolzuur boven het bier zou staan zal je eerder last hebben van schimmels/infecties. Oxidatie krijg je eerder door zuurstofinslag bij hevelen en dergelijken.

Wesley

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #9 Gepost op: 13-05-2007 23:40 u »
Ik lager altijd in een glazen fles. Het zal misschien niet veel uitmaken, glas of plastic, maar ik heb meer vertrouwen in glas. Wat betreft oxidatie, daar zou ik me niet zo druk over maken. Zolang er nog actie in het waterslot is, is er ook koolzuur boven het bier.

Offline Pieter.

• Super lid
  • Huisbrouwerij "Vuurlinie"
« Reactie #10 Gepost op: 14-05-2007 00:15 u »
Is een SG van 1035 niet een beetje hoog om al te gaan lageren?

Ik lager altijd in glazen flessen, voor lambiek maak ik een uitzondering.

Offline Amberbock

• Vol lid
  • Het moet vooruit gaan.
« Reactie #11 Gepost op: 14-05-2007 06:07 u »
Is een SG van 1035 niet een beetje hoog om al te gaan lageren?

Ik heb er totaal geen inzicht in. Zijn daar statistieken over?

Groeten

Offline Wil

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #12 Gepost op: 14-05-2007 21:30 u »
Beste mensen,
Het antwoord op je vraag over wanneer je kan lageren, lijkt mij 60% van je vergisting al achter de rug is kan je gewoon gaan lageren.
A. je hebt voldoende gist in je bier.
B. alles wat zwaarder is ligt op de bodem.
c. je krijgt dan nog een mooie koolzuur deken op je bier, geen zuurstof opname.
Je moet het dan niet gelijk koud wegzetten, dat doe je pas 48uur voor het bottelen.
Gr. Wil

Offline Pieter.

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 14-05-2007 23:33 u »
Toen ik laatst Schwarz had gebrouwen ging ik lageren bij een SG van 1021 op dat moment was er vrijwel geen activiteit meer in het waterslot, begin SG was 1050. De lagerfles was bijhoorlijk vol maar het boeltje giste dus gewoon door tot 1018 meen ik zo uit mijn hoofd, dus ik was te vroeg geweest met overhevelen.

De dubbel die ik laatst heb gebrouwen had een begin SG van 1070 en giste door tot 1014 waarna ik ging lageren. Sommige gisten gaan wel tot onder de 1010 zoals bijvoorbeeld Safale S-04.

1035 is dus wel erg hoog om te gaan lageren al zag ik dat het begin SG ook erg hoog is, ik heb geen ervaring met het brouwen van zware bieren (ik lust ze niet eens) maar om een voorbeeld te geven 1035 kan het begin SG zijn van bijvoorbeeld een mild ale.

Heb je geen verstokte vergisting?

Offline Amberbock

• Vol lid
  • Het moet vooruit gaan.
« Reactie #14 Gepost op: 15-05-2007 06:21 u »
Begin volgende week ga ik het sg meten en zien of er verschil is tussen de twee vaatjes die ik gebruikt heb en zien of het tijd is om te bottelen. Ik veronderstel dat als het s.g. lager is dan 1.020 dat ik kan bottelen. Alleen moet ik dan even de formule opzoeken om te bepalen hoeveel bottlesuiker ik moet toevoegen.
Groeten

Offline Amberbock

• Vol lid
  • Het moet vooruit gaan.
« Reactie #15 Gepost op: 15-05-2007 06:24 u »
Heb je geen verstokte vergisting?

Pieter, Het zou kunnen want bij de hoofdvergisting was er geen waterslotactiviteit meer na twee dagen.  Voor mijn volgende brouwsel zoek ik een aquariumpompje om het wort te beluchten.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #16 Gepost op: 15-05-2007 08:44 u »
Voor mijn volgende brouwsel zoek ik een aquariumpompje om het wort te beluchten.

Die zoek je niet, maar koop je bij de dierenspeciaalzaak  ;)

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #17 Gepost op: 15-05-2007 08:52 u »

Met een kraantje, om de lucht-toevoer te regelen.

Offline Amberbock

• Vol lid
  • Het moet vooruit gaan.
« Reactie #18 Gepost op: 15-05-2007 14:26 u »
Inderdaad... enkel heb ik een paar kenissen die een aquarium hebben of gehad hebben van wie ik er misschien eentje kan afkopen of krijgen, een paar telefoontjes en indien geen succes doe ik direct wat je zegt.  Ik heb het immers nodig voor 18 mei.  ;D

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #19 Gepost op: 15-05-2007 22:25 u »
Voor mijn volgende brouwsel zoek ik een aquariumpompje om het wort te beluchten.

Of bij Brouwland voor 'slechts' 14,96;D

Als ik mij niet vergis heb ik deze ook bij Caspar gezien... :weetbeter:

Offline Pieter.

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 16-05-2007 00:15 u »
Mijn pompje koste nog geen 7 Euro inclusief slang. Ik gebruik geen bruissteentje maar heb in de slang gaatjes geprikt en een rvs boutje dient als gewicht/afsluiting. Een doorzichtig stukje hard plastic waarin de slang precies past gebruik ik als filter, ik stop deze vol met watten en druppel er wat alcohol in om te ontsmetten, pompje even aan voor de verdamping van de alcohol dan sluit ik de slang met gaatjes en het ge wichtje eraan om te beluchten.

Offline Amberbock

• Vol lid
  • Het moet vooruit gaan.
« Reactie #21 Gepost op: 16-05-2007 19:17 u »
Voila, deze avond heb ik bij Hubo een beluchtingspompje gekocht voor vijf euro. Het ding geeft 100 l per uur en is inclusief een steentje en 10 m slang. Desinfectie met sulfiet? Alleen een watten filter nog en ik ben in business...

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 16-05-2007 20:02 u »
Meet voor de lol eens de opbrengst, in liters per uur, met jouw steentje, in een vat dat net zo ver gevuld is als je biervat. Gewoon door een maatbeker ondersteboven in de bellenstroom te hangen gedurende 1 minuut. Vergeet alvast die 100 liter.

De kleinste pompjes trekken het vaak niet helemaal. Hangt af van de diepte van je vat, van je steentje en de staat ervan, het filter en de dikte en lengte van het slangetje. Houd dat in elk geval zo kort mogelijk.

Tags: gistvat mandfles