Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Het HAB gaat groot brouwen  (gelezen 13368 keer)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Het HAB gaat groot brouwen
« Gepost op: 12-05-2007 01:26 u »
Beste brouwers,

Zoals bij velen bekend is hebben wij als gilde zeer goede contacten met een grote brouwer uit Twente  ;) In het verleden, zo'n 4 jaar geleden, is ons beloofd dat wij een keer in hun nieuwe proefbrouwerij zouden mogen brouwen. In 2005 heb ik ze daar aan herinnerd toen we een rondleiding hebben gehad in deze proefbrouwerij, na het ONK 2005. En nu, deze maand nog,  is het eindelijk zo ver!  :hoera: :elifant: :dansen: Donderdag 24 Mei 2007 wordt een mijlpaal in de geschiedenis van Twents Bierbrouwers gilde HAB: we brouwen dan zo'n 1000 - 2000 liter bier.

Met als basis 2 recepten van 2 brouwers van ons gilde (waarvan het resultaat uiteraard is geproefd) is er een recept gemaakt dat gebrouwen gaat worden in de proefbrouwerij van die grote brouwer uit Twente. Het recept is bijgesteld omdat de installatie van deze brouwer wel wat beperkingen heeft: kruiden als koriander of hopbloemen en/of -korrels doen het filter dichtslippen... wat een techniek hŤ. :D.

Het wordt dus een tripel welke het assortiment van deze brouwer zal aanvullen aangezien ze in het spectrum tussen de 6,5 en 10 % geen bieren hebben op dit moment en om dit "gat" op te vullen is een goede tripel wel welkom.

Op deze dag mogen er 13 personen van ons gilde het eerste proefbrouwsel meemaken. Deze dag is geheel verzorgd en zal niet alleen het brouwen omvatten. Een interessante dag zal het zeker worden. Een dagje vrij op mijn werk was gelukkig geen enkel probleem, dus ik ben die dag van de partij.  :hoera:

Ergens in september zal er een 2e proefbrouwsel gemaakt worden waarna het daarna zeer waarschijnlijk in productie genomen zal worden. Dus proef je in het najaar een commerciŽle tripel van deze brouwer dan weet je wie er mee geholpen hebben aan de ontwikkeling van dit bier... ;)

:degroeten:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Jos Groen

• Gast
Re: Het HAB gaat groot brouwen
« Reactie #1 Gepost op: 12-05-2007 06:34 u »
Klinkt heel erg goed.  :hoera:
Laat ons weten waar het te koop is t.z.t.

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #2 Gepost op: 12-05-2007 07:52 u »
Dat klinkt geweldig! Ik heb nog wel een aantal vragen:
-Was er binnen het HAB niet een soort competitie wie het beste bier hiervoor brouwde?
-Je zegt op basis van recepten van 2 brouwers, dus er is voor de middenweg gekozen?
-Wordt dit bier landelijk gedistribueerd?
-Gebruiken ze alleen hopolie? Welke?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #3 Gepost op: 12-05-2007 13:16 u »
-Was er binnen het HAB niet een soort competitie wie het beste bier hiervoor brouwde?

Ja die was er. Ik geloof dat zo'n 5 a 6 brouwers voor deze proeverij  een bier hebben ingeleverd.

-Je zegt op basis van recepten van 2 brouwers, dus er is voor de middenweg gekozen?

Er is geproefd samen met de bierontwikkelaar en een productie chef van deze brouwerij. uit de resultaten bleek dat wij gilde leden een ander bier als beste hadden gekozen dan de proevers van deze Brouwerij.

Beide recepten zijn dus als "winnaar" verkozen en hiermee is 1 recept tot stand gekomen.

-Wordt dit bier landelijk gedistribueerd?

Dat lijkt mij wel.....tzt

-Gebruiken ze alleen hopolie? Welke?

Dat weet ik nog niet precies. Na de 24e zal ik wel een verslag doen en hopenlijk wat foto's posten...

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #4 Gepost op: 12-05-2007 13:59 u »
Nou, laat maar eens zien dat recept. Korrelgist zeker?

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 12-05-2007 14:50 u »

Citaat
Korrelgist zeker?

Lijkt me sterk.
Een brouwer van die omvang loopt niet meer met korreltjes te klooien, maar hebben een groot lab,
met uitmuntende bewaarmogelijkheden van hun eigen gisten, en ideale kweekomstandigheden.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #6 Gepost op: 12-05-2007 15:02 u »
Korrelgist zeker?

Tssss  :neenee:  Wyeast! ik weet even  niet meer welke. Maar dat was voor hun ook nieuw. Die brouwer had nog nooit met zo'n Wyeast pakje gewerkt... (hoeft natuurlijk ook niet als je standaard met je eigen gist werkt).

Nou, laat maar eens zien dat recept.

Dat zal niet zo heel spannend zijn, maar als ik het onder ogen krijg (vast wel) zal ik kijken of ik hier kan posten (kan natuurlijk altijd, maar wel even rekening  houden met die grote brouwer).

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 12-05-2007 15:53 u »
Het recept is toch van het HAB?

Hopbier

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #8 Gepost op: 24-05-2007 22:26 u »
Zo vandaag de Brouwdag gehad,

Was echt fantastisch! :hoera: Vanochtend rond Ī 8.00 uur begonnen met mout afwegen (moest handmatig). Totaal 420 kg mout gebruikt voor een brouwsel van 2000 liter!

De moutstort was :

85 kg Tarwemout
5 kg Munchener
330 kg Pilsmout
en nog wat suiker, iets van 5% totaal.

Na de moutstort hebben we even koffie gedronken, want er moest nog wat mout bijgehaald worden. Daarna werd de mout geschroot. Dit gebeurde terwijl de mout zeiknat was ! De mout wordt voor schroten gemengd met een flinke hoeveelheid warm water waarna het meteen de maischpan ingaat. Er werd een infusie maisch gevolgd (Voor hun pils gebruiken ze nog een decoctie schema !)

Daarna een rondleiding door de brouwerij waar een normale excursie niet komt (bierbereiding, mout opslag, gistopslag).  Hier werd ons verteld dat ze de vergisting van hun bieren volgden door de drukopbouw in hun gisttanks. Aan de hand van het gevormde koolzuur, waardoor de druk toeneemt, kunnen ze terug berekenen hoever de vergisting is. En er gaat vrijwel niets verloren. Alles wordt na gebruik hergebruikt. Dus de gist,mout, filtermateriaal (Kiezelgoer) e.d. worden allemaal weer aangeboden aan andere bedrijfs sectoren die er hun vboordeel mee kunnen doen.

Bij terugkomst het proces weer gevolgd (filteren). Leuk om te zien  dat zo'n moderne brouwerij volledig via een stukje software gestuurd kan worden en gevolgd kan worden. Echt overal zitten sensoren waardoor er op het beeldscherm realtime veel meetwaarden getoond worden (temperatuur, vloeistofhoogte, druk).

Daarna lunch.

Na de lunch zijn we naar het laboratorium gegaan waar we uitleg kregen over de analysemethodes die ze daar uitvoeren. Voor veel mensen erg technisch, maar zeker interessant om eens te zien/horen hoe ze daar hun mout analyseren (kleur, eiwit, stikstof e.d.), hun bier analyseren op alles wat er maar te meten valt. Sommige analyses gebeuren nog lekker ouderwets: Kolfje --> Bier + Reagens erin --> Koken en d.m.v een indicator een stof gehalte bepalen. Andere analyses gebeuren d.m.v. Hitech apparatuur waarbij je een betje bier in het apparaat doet en even later volgt er een analyse rapport uit (Apparatuur van 60.000 - 80.000 Euro). En natuurlijk maken ze gebruik van de gaschromatografie en HPLC gebruik om bijv bitterheid e.d. te meten (biterheid wordt dan gemeten door het optellen van enkele pieken).

Hier kregen we ook te horen dat Grolsch een eigen mouterij heeft die voor 50% in hun mout behoefte kan voorzien. Ik ben de naam van die mouterij even  kwijt.

Daarna zijn we nog even  door de bottelarij gelopen en de bieropslag.

Hierna was het bier bijna klaar en kon het dmv een whirlpool gefilterd worden en in de gisttank. Daarna zijn we zelf maar aan het bier gegaan.  :proost:

Nog even dit: hier bier dat we vandaag gebrouwen hebben is niet per definitie een nieuw bier v/d Grolsch (wat ik eerder wel suggereerde). Dit is een wisselwerking tussen de brouwer en de afdeling Marketing. Als zij dit bier lekker vinden en er een markt in zien dan kan dit wel eens zo zijn... maar zeker is het niet. Over 2 weken zal het bier uitvergist zijn en over Ī 4 weken is het bier klaar, wordt het gebotteld en zullen wij het 's avonds op onze gilde avond soldaat maken.

Hieronder enkele foto compilaties :

http://s185.photobucket.com/albums/x290/Oscar_theforce/?action-view&current=1180035457.pbw

http://s185.photobucket.com/albums/x290/Oscar_theforce/?action-view&current=1180036237.pbw

http://s185.photobucket.com/albums/x290/Oscar_theforce/?action=view&current=1180036325.pbw

http://s185.photobucket.com/albums/x290/Oscar_theforce/?action-view&current=1180036366.pbw

http://www.flickr.com/photos/49833604@N00/sets/72157600260493566

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #9 Gepost op: 25-05-2007 07:48 u »
Wauw Oscar, echt gaaf om eens zo groot te kunnen brouwen, wanneer is dit bier te verkrijgen?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #10 Gepost op: 25-05-2007 07:49 u »
wanneer is dit bier te verkrijgen?

Nog even dit: hier bier dat we vandaag gebrouwen hebben is niet per definitie een nieuw bier v/d Grolsch (wat ik eerder wel suggereerde).

;)  :biersmile:

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #11 Gepost op: 25-05-2007 08:06 u »
Toch heb je 2000 liter gebrouwen, dat drinkt Grolsch of de brouwers toch niet allemaal zelf op? Ik zei toch niet "wanneer is dit bier te koop"?  ;D

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #12 Gepost op: 25-05-2007 08:31 u »
Dat wordt niet allemaal door de Grolsch opgedronken. Wij krijgen een klein deel. En wat er met de rest gebeurt  :weetniet: Het zou maar zou kunnen dat er uiteindelijk ook een deel door de gootsteen gaat  :huilen:

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #13 Gepost op: 25-05-2007 09:05 u »
Hmmm... probeer of je dat kan voorkomen.

Offline Sjaak

• Senior lid
  • bijna klaar en kunnen we weer bier brouwen
« Reactie #14 Gepost op: 25-05-2007 09:25 u »
Dat wordt niet allemaal door de Grolsch opgedronken. Wij krijgen een klein deel. En wat er met de rest gebeurt  :weetniet: Het zou maar zou kunnen dat er uiteindelijk ook een deel door de gootsteen gaat  :huilen:

Kunnen we niet een proeverij houden, met de forumleden bij Grolsch, om de voorraad op te drinken ;D

SiriS

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 25-05-2007 09:34 u »
Beste Oscar,

Is het een bewuste keuze om receptuur data zo sumier op het forum te posten, of is dit vanwege commerciŽle perikelen van de Grolsch?

Groet, SiriS

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #16 Gepost op: 25-05-2007 09:46 u »
Is het een bewuste keuze om receptuur data zo sumier op het forum te posten, of is dit vanwege commerciŽle perikelen van de Grolsch?

Recept is geen geheim Indien gewenst zal ik'm vanavond even  volledig posten. Maar is verder niet zo spannend. Wel aardig om te vermelden: de bitterhopping doen ze met hopextract en als ze wat aromahop gebruiken gebruiken ze korrels.

Op de planning van het recept staan ook nog curacau schillen en koriander. Hiervoor willen ze extracten gebruiken zodat deze bij het bottelen nog te doseren zijn.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #17 Gepost op: 25-05-2007 09:50 u »
Hartstikke leuk Oscar...maar volgens mij heb je helemaal niet gebrouwen. Je hebt mout afgewogen en geschroot en toen ben je op rondleiding gegaan :groots:? Toch leuk  ;).

Offline Sjaak

• Senior lid
  • bijna klaar en kunnen we weer bier brouwen
« Reactie #18 Gepost op: 25-05-2007 09:55 u »
Hartstikke leuk Oscar...maar volgens mij heb je helemaal niet gebrouwen. Je hebt mout afgewogen en geschroot en toen ben je op rondleiding gegaan :groots:? Toch leuk  ;).

Geschroot? Zal ook wel gebeurd zijn door een machine, niets handmatig >:D
Daarna  samenvol en toen? ???

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #19 Gepost op: 25-05-2007 09:58 u »
Hartstikke leuk Oscar...maar volgens mij heb je helemaal niet gebrouwen.

Dat klopt natuurlijk. Dat brouwen dat doe die brouwerij bijna zelf, gestuurd door een paar muisklikken. Feitelijk hebben we zelf alleen de mout afgewogen en daarna het proces gevolgd en de brouwerij besnuffeld  :D en afgesloten met bierdrinken.
Wij kunnen natuurlijk in zo'n brouwerij niet aan allerlei handels gaan draaien en/of op knopjes gaan drukken  :pan:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #20 Gepost op: 25-05-2007 10:08 u »
Nog ook wel leuk om te vermelden : Ze hechten veel waarde aan de specs waaraan hun bieren moeten voldoen. Dit ook om klachten van de consument te vermijden. Hierdoor worden er soms ook correcties mbt de kleur uitgevoerd tot op tienden EBC (De Grolsch pils is geloof ik 8 of 9 EBC).

Om een voorbeeld te geven waar consumenten over "klagen" : na de introductie van hun nieuwe flesje zijn er dus meldingen geweest dat het bier "anders" smaakte, terwijl dit al jaren ongewijzigd is..

Offline Jasperboe

• Vol lid
  • Vrije KonijnenVogels
    • Villa 65
« Reactie #21 Gepost op: 25-05-2007 12:52 u »

Om een voorbeeld te geven waar consumenten over "klagen" : na de introductie van hun nieuwe flesje zijn er dus meldingen geweest dat het bier "anders" smaakte, terwijl dit al jaren ongewijzigd is..

Natuurlijk zijn er mensen gaan klagen. De authentieke fles is verdwenen en dat doet meteen een hoop mensen vermoeden dat er ook iets met het bier veranderd moet zijn. De kleur van het bier is natuurlijk ook ineens heel anders. Een groot deel van de mensen drinkt het namelijk uit de fles zelf.

Ik ben heel erg benieuwd wat het eindresultaat zal zijn en stiekem hoop ik dat het een (groot) succes wordt, zodat ook een (goedkope) tripel van Grolsch (of onder een andere naam uit dezelfde brouwerij) beschikbaar zal zijn voor de consument.

Nog een vraagje. Waarom heb je het voor de brouwdag zelf steeds over "een grote brouwer uit Twente" en niet over Grolsch zelf?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #22 Gepost op: 25-05-2007 12:56 u »
Oscar, je kunt toch wel even melden welke gist gebruikt wordt?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #23 Gepost op: 25-05-2007 13:23 u »
Oscar, je kunt toch wel even melden welke gist gebruikt wordt?

Zo uit mijn hoofd : 3787 Trappist High Gravity.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #24 Gepost op: 25-05-2007 13:24 u »
Waarom heb je het voor de brouwdag zelf steeds over "een grote brouwer uit Twente" en niet over Grolsch zelf?

Wat is het verschil ?  ;D ;D We hebben maar 1 grote brouwerij hier !

Tags: hobbybrouwclubs