Bijsturing recept Tripel

Gestart door admin, 04-03-2003 23:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Vandaag weer gebrouwen

Alweer een poging dichter bij het recept van Westmalle tripel te komen. Over een eerdere poging heb ik jullie bericht. Deze keer heb ik de tarwe achterwege gelaten.
De hoeveelheid glucose heb ik in verhouding nog meer verhoogd.
Verder heb ik de hopgift flink opgeschroefd. Ondanks het feit dat ik tijdens een bezoek aan de brouwerij een paar jaar geleden van de brouwmeester vernomen heb dat ze met drie verschillende aromahopsoorten brouwen heb ik me deze keer beperkt tot enkel Goldings en Saaz.
Verder heb ik nu ook wat donkere mout gebruikt om het moutige karakter te versterken. Dit heeft geresulteerd in een heel mooi goudkleurig bier. Eerlijk gezegd is de originele Westmalle tripel een stuk bleker. Desondanks ben ik zeer tevreden over de kleur.

Omdat ik regelmatig wat uitprobeer heb ik bij dit brouwsel voor het eerste beslaghoppen toegepast of op zijn goed Engels Mash Hopping. Ik denk niet dat ik dit experiment snel nog eens herhaal. Het filteren verliep aanmerkelijk minder snel dan normaal. Het rendement van dit brouwsel lag daarom een stuk lager dan ik de laatste tijd gewend ben.

Voor degenen die er nog niet toe gekomen zijn ProMash aan te schaffen bij deze een uitdraai van dit programma.



ProMash Recipe Printout

Recipe : Triptrap

BJCP Style and Style Guidelines
-------------------------------

18-B  Strong Belgian Ale, Tripel

Min OG:  1.065   Max OG:  1.095
Min IBU:    20   Max IBU:    35
Min Clr:     7   Max Clr:    12  Color in EBC

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (LTR):        35.00    Wort Size (LTR):   35.00
Total Grain (kg):        11.50
Anticipated OG:          1.083    Plato:             20.04
Anticipated EBC:          11.4
Anticipated IBU:          30.8
Brewhouse Efficiency:       71 %
Wort Boil Time:             60    Minutes

Pre-Boil Amounts
----------------

Evaporation Rate:      15.00    Percent Per Hour
Pre-Boil Wort Size:   41.18    L
Pre-Boil Gravity:      1.071    SG          17.21  Plato

Formulas Used
-------------

Brewhouse Efficiency and Predicted Gravity based on Method #1, Potential Used.
Final Gravity Calculation Based on Points.
Hard Value of Sucrose applied. Value for recipe: 46.2100 ppppg
% Yield Type used in Gravity Prediction: Fine Grind Dry Basis.

Color Formula Used:   Morey
Hop IBU Formula Used: Garetz

Additional Utilization Used For First Wort Hops: -10 %
Additional Utilization Used For Mash Hoppings:   -30 %


Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
  8.7     1.00 kg.  Cara-Pils Dextrine Malt                      71.41      5
 65.2     7.50 kg.  Pilsener 3 - Dingemans        België         80.07      3
  3.5     0.40 kg.  Aromamout (Amber 50) - Dingem België         80.07     50
  0.9     0.10 kg.  CaraMunich (Cara 120) - Dinge België         69.25    120
 21.7     2.50 kg.  Glucose                                      100.00      0

Potential represented as Yield, Fine Grind Dry Basis.


Hops

   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
  5.00 g.     Goldings - E.K.                   Whole    4.75   0.0  10 min.
 20.00 g.     Goldings - E.K.                   Whole    4.75   4.2  First WH
 20.00 g.     Goldings - E.K.                   Whole    4.75   3.3  Mash H
 50.00 g.     Goldings - E.K.                   Whole    4.75  11.6  60 min.
 50.00 g.     Saazer                            Whole    2.90   7.1  60 min.
 20.00 g.     Saazer                            Whole    2.90   2.0  Mash H
 20.00 g.     Saazer                            Whole    2.90   2.6  First WH
  5.00 g.     Saazer                            Whole    2.90   0.0  10 min.


Extras

  Amount      Name                           Type      Time
--------------------------------------------------------------------------
  1.00 gm     Calciumchloride (CaCl2)        Other     60 Min.(mash)
  0.50 gm     Calciumsulfaat (CaSO4)         Other     60 Min.(mash)


Yeast
-----

Eigenkweek  Westmalle

Mash Schedule
-------------

Mash Type: Multi Step

Ltr Water Per kg Grain: 5.55    Total Ltr: 49.96

Intermediate Rest Temp :      60  Time:  40
Saccharification Rest Temp :  70  Time:  25
Mash-out Rest Temp :          75  Time:   5


 :degroeten: Jacques

Herman

CiteerDe hoeveelheid glucose heb ik in verhouding nog meer verhoogd.
.... Verder heb ik nu ook wat donkere mout gebruikt om het moutige karakter te versterken. Dit heeft geresulteerd in een heel mooi goudkleurig bier. Eerlijk gezegd is de originele Westmalle tripel een stuk bleker.

Ha die Jacques,

Zo >20% glucose, da's fors. Enigszins in tegenspraak met het daarna volgende. Of is dat om het effect van het eerste op te heffen. Suiker verlaagt immers de moutige smaak van bier.

Misschien niet volgens stijl, maar om de mout te benadrukken zou je ook decoctie kunnen toepassen. Of een deel van de mout apart maischen, heel kort tot jodium negatief.

Ik ben geinteresseerd in je bevindingen. Mijn interpretatie (Holtrop Tripel) was aan de zoete kant, maar kwam wel in de smaakrichting van Westmalle Tripel. Kleur vind ik inderdaad niet zo belangrijk, al kost het punten op een wedstrijd.

Herman

Jacques

Hoi Herman,

Een paar jaar geleden was ik op bezoek bij de brouwerij. Daar lag toen per ongeluk het receptenboek open en bloot. Natuurlijk heb ik er een blik op geworpen. Tot mijn grote verbazing zag ik dat er een zeer grote hoeveelheid glucose in het bier ging. Even nagerekend en ik kwam uit op zelfs meer dan 30%! Ongelofelijk vond ik dit en eigenlijk ook wel in strijd met mijn ideeën over dit bier en het gebruik van suiker.
Eerdere pogingen Westmalle tripel na te brouwen met veel suiker leverde in ieder geval geen lege bieren op.

Overigens weet ik inmiddels dat veel Belgische brouwers grote hoeveelheden suiker gebruiken. Ook bij Orval, Chimay en Rochefort gaat er suiker in de kookketel. Ik denk in grotere hoeveelheden dan menig hobbybrouwer vermoed.

Omdat een bier met uitsluitend pilsmout en glucose vrij vlak en niet zo interessant van smaak is heb ik compensatie gezocht bij een kleine hoeveelheid donkere moutsoorten. Een mogelijke verbetering zou kunnen zijn om munichmout te gebruiken in plaats van ambermout. Munich is een lichtergekleurde moutsoort en geeft ook een mooi moutige smaak. De kleur zal daardoor meer aansluiten bij die van Westmalle tripel. Och, er moet altijd wat te verbeteren zijn.

O ja, Herman, decoctie kan misschien een moutigere smaak geven. Persoonlijk vind ik decoctie voor de hobbybrouwer veel te veel gedoe. Het kost ook veel tijd en zorgt snel voor veel geklieder. Ik zoek het liever in het gebruik van bepaalde moutsoorten. Een paar keer heb ik decocotiebrouwsels gemaakt. De verbetering in smaak vond ik minimaal en ben er daarom mee gestopt.
Iets soortgelijks denk ik over beslaghoppen. Ik moet nog kijken hoe het uitvalt in de smaak maar qua brouwproces ben ik hier gelet op mijn eerste ervaring niet enthousiast over.

Het bier staat trouwens goed te gisten en een heerlijke geur komt uit het waterslot. Uit ervaring weet ik dat dit nog gaat veranderen. Op het einde van de vergisting geeft de Westmalle gist vaak een onaangename zwavelachtige geur. Nu nog even genieten.

 :degroeten: Jacques

Edgar

Ik lees dit met grote belangstelling :leren:

Zag je in die blik op de storting ook Cara-Pils of andere moutsoorten vermeld, Jacques? Of is die Cara een eigen interpretatie? Ik weet dat je recept geen kloonpoging is, maar ik ben gewoon benieuwd. Ik had altijd begrepen dat er uitsluitend Pilsmout werd gebruikt (en suiker inderdaad).

(ik zie alweer een onvermijdelijk kloonoffensief opdoemen...)


Jacques

Hoi Edgar,

Voor zover ik in het betreffende receptenboek kon zien was er sprake van meerdere moutsoorten. Ik sluit echter niet uit dat dit allemaal pilsmouten waren. Als ik mij niet vergis waren de namen van de moutsoorten gerstgerelateerd. In ieder geval kon ik de namen destijds niet meteen thuis brengen.

Die caramout is een eigen invulling. Het zou best kunnen  zijn dat niet alleen de kleur maar ook de smaak wat verder van het origineel komt. Als dat het geval is dan is dat goed om te weten. Het ontwikkelen van een goed recept is toch altijd een kwestie van try and error. Zolang je maar geen ondrinkbare bieren maakt is daar natuurlijk niets mis mee.

 :degroeten: Jacques

Jacques

Nadat het bier gisteren vreselijk heeft staan te stinken komt er nu weer een wat meer aangenamere geur uit het gistvat.

De gist had er lang over gedaan om op gang te komen. Pas nadat ik twee slaapzakken om het gistvat gewikkeld had begon de temperatuur op te lopen van 17,5o C naar 23o C. De tempertuur begint nu te zakken en het aantal blubbels van het waterslot neemt af. Een tusstentijdse SG-bepaling doe ik meestal niet. Gesloten vergisten is in mijn optiek ook gesloten vergisten.

 :degroeten: Jacques

Jacques

Vanmiddag heb ik het bier overgeheveld. Het waterslot liet steeds minder activiteit zien en de temperatuur was langzaam gedaald naar 20,4o C. Een goed moment dus om over te hevelen.

Met mijn oude minder nauwkeurige hydrometer het SG bepaald op 1022 (deze hydrometer is kleiner en vereist niet zo veel bier). Het SG ook met de refractometer bepaald. Deze gaf een SG van 1045. Volgens een speciale rekenfunctie in ProMash betekent dit een hydrometer SG van 1021.

Het bier was dus wat minder ver uitvergist dan ik had gehoopt. De schijnbare vergistingsgraad is nu 73,4% en het bier heeft nu 8,25 % vol. Alcohol. Voor een droger bier zal de pauze bij 60º C waarschijnlijk tussen de 50 en 60 minuten moeten liggen. Verder zal naar mijn oordeel de hoeveelheid suiker verhoogd moeten worden. Bij een volgend brouwsel zal ik witte kandijsuiker dan wel witte kristalsuiker naast de glucose gaan gebruiken.
Glucose wordt commercieel gewonnen uit zetmeel. Daarbij kunnen ook onvergistbare suikers ontstaan. Kandijsuiker en kristalsuiker zijn 100% vergistbaar en geven daardoor een droger bier.

De kleur van het bier is iets lichter geworden. Naar mijn menig heeft het een zeer fraaie kleur voor een tripel (goudachtig), zij het dat Westmalle Tripel toch iets lichter is.

De geur en smaak is nu aangenaam: typisch Westmalle. De schuimhoudbaarheid is zeer goed. Op het bier lag een stevige laag gist en koolzuurbellen.

Nu maar rustig afwachten of het SG nog wat wil dalen.

 :degroeten: Jacques

Herman

Jacques,

Heb je de gist uit een tripel of een dubbel opgekweekt? Het zijn naar verluidt dezelfde, echter ik heb toch smaakverschillen geproefd tijdens een gelijktijdige opkweek uit een dubbel en een tripel, toeval?

Herman

Jacques

Hoi Herman,

Ik heb de gist opgekweekt uit de Tripel (de dubbel van Westmalle vind ik niet zo lekker - veel te droog voor een dubbel naar mijn smaak).

In het clubblad van De Roerstok die gisteren op mijn deurmat viel heeft Martin Hofhuis een artikel geschreven dat je altijd zou moeten opkweken vanaf een plaat. Als je dat niet doet zou je volgens hem gistmutanten kunnen krijgen met andere eigenschappen dan de oorspronkelijke gist.
Naar mijn idee is de kans op mutanten vrij beperk. Een verschil in smaak als je gelijktijdig gist opkweekt uit een dubbel en tripel kan naar mijn oordeel vrij makkelijk onstaan. Immers tussen de flesjes bestaat altijd een datumverschil. De ene gist is jonger en komt makkelijk op gang.
Je kunt denk ik de gisten beter met elkaar vergelijken als je ze gelijktijdig verder doorkweekt, grote kans dat dan de verschillen kleiner worden omdat beide gisten dan in een meer gelijkwaardige conditie verkeren.

Ik weet niet of je deze proef wilt gaan uitvoeren maar als je het doet dan horen wij natuurlijk graag de resultaten.  :biersmile:

 :degroeten: Jacques

MO

Heren,
ik ga zaterdag brouwen, het wordt een trippel met gist van drie (oh wat een ellende dat gistopkweken) duvel flesjes. Ik twijfel erg of ik tarwe mout zal gebruiken, en ik zie dat Jac deze keer de tarwe heeft weggelaten.

Mijn vraag is waarom? Welk effect beoog je, en raad eenieder mij tarwe aan in mijn Megens Duiveltje?

Gr
MO

Jacques

Hoi Martin,

Er zijn twee redenen waarom ik de tarwe weggelaten heb. Ten eerste gebruiken de pater van Westmalle geen tarwe in hun bier. Ten tweede vind ik dat tarwe een wat maskerend / verzachtend effect heeft op de moutsmaak. Omdat ik een moutiger smaak wou onder gelijktijdige toevoeging van meer suikers heb ik de tarwe weggelaten.
Bij het overhevelen heb ik het bier geproefd en het lijkt er op dat het weglaten van de tarwe een goede keuze is geweest. In ieder geval heb je de tarwe niet nodig voor een goede schuimhoudbaarheid. Het bier schuimde zeer goed!

 :degroeten: Jacques

MO

Maar Jacques,
wat raad je me aan voor mijn Megens Duiveltje? Ik voel er na jouw verhaal wel veel voor om toch 10% tarwemout te gebruiken. Eens kijken of ik ergens een Derk Walsh kan vinden, voor het originele Duvel recept, maar ik vind duvel wel een "zachte" trippel
GR
MO

Jacques

Hoi Martin,

Ieder zijn smaak!  :vorksmile:

Overigens wordt Duvel door Derek niet gezien als een Tripel maar als een "Sterke Blonde". Kenmerkend voor Duvel is de sterke aanwezigheid van dimethylsulfide (DMS). Deze stof heeft iets weg van gekookte groente. Ik vermoed dat hetgeen jij als zacht ervaart in de Duvel veroorzaakt wordt door DMS.
Bij een echte tripel is de hoeveelheid DMS echter beperkt.

Volgens Derek zou overigens Duvel gebrouwen worden met 100% pilsmout!

 :degroeten: Jacques

Edgar


CiteerVolgens Derek zou overigens Duvel gebrouwen worden met 100% pilsmout!

Maar dan toch wel (óók al) met een flink shot suiker dacht ik?

Jacques

Hoi Edgar,

Ja, klopt! Derek ga er van uit dat de moutstorting een begin SG oplevert van 1056. De suikergift wordt volgens hem in een twee gedeelten gegeven. De eerste keer tot 1068 (ruim 10% van totale storting) na het koken en de tweede keer tot 1074 voor de hergisting.

Duvel en Westmalle tripel zijn echt geen uitzonderingen. In heel wat Belgische brouwerijen heb ik gezien dat er suiker bij het brouwsel gaat. Misschien is dit wel een van de beter bewaarde geheimen van het Belgische bier. Zwaar bier dat toch redelijk goed wegdrinkt dankzij een behoorlijke suikergift.

 :degroeten: Jacques

Jacques

Afgelopen vrijdag heb ik het bier gebotteld. De afgelopen drie weken hebben de watersloten van mijn twee gistingsflessen regelmatig geblupt. De eerste week zo om de 20 seconden later 1x per minuut. Grote bluppen. Geen wonder dus dat het eind SG nog flink naar beneden is gegaan. Bij het bottelen kon ik met mijn hydrometer een SG vaststellen van 1013. Mijn refractometer gaf een waarde van 1037,5. Via Promash kom ik dan op een alcoholgehalte van 9,32 vol % voor de bepaling met de hydrometer en op 8,43 vol % voor de bepaling met de refractometer.
Met de vergistinggraad is het dus nog goed gekomen. Deze is maar liefst 84,3%. Waarschijnlijk volstaat het aanhouden van 50 minuten bij 60° C om op de juiste eind SG te komen. Verder zal dus naar mijn idee de suikergift nog hoger zijn.
Het bier had een onmiskenbare Westmalle tripel smaak, zij het dat het aanmerkelijk bitterder was dan het origineel. Uit ervaring weet dat de beleving van de bitterheid na de hergisting veel minder is. Een kijken hoe het bier over een paar dagen smaakt. De eerste dagen na het bottelen kijk ik altijd regelmatig naar de flesjes. Het viel mij nu op dat nu na twee dagen al behoorlijk helder is. In de hals van de fles zijn heel kleine koolzuurbelletjes op het bier te zien. Het gaat zo te zien goed met de hergisting.

 :degroeten: Jacques

Henk oet Paiz

Hoi Jacques,

Op 15 maart jl. hebben wij (4 Gronings/Drentse brouwers) een cursus gist opkweken gevolgd in Nijmegen bij Triple-W. Daar werd ons verteld dat men er sinds kort van overtuigd is dat bij Westmalle de gist die wordt gebruikt voor de nagisting, niet dezelfde is als voor de hoofdgisting. ??? Ik lees hier dat jij de gist wel hebt opgekweekt, ben jij van dit laatste nieuws op de hoogte of is dit een gerucht. Wij kregen overigens een schuine buis mee van de "echte" ;D gist van Westmalle.

Met betrekking tot de helderheid van het bier bij de nagisting: Ik heb diezelfde ervaring met mijn laatste brouwsel. Volledig helder gedurende de hele periode. Langzaam ontstaat wat depot. Na 1 week nog totaal geen aktiviteit. Daarna enige malen geschud en nu na ongeveer 2 weken een prachtig helder bier met een mooie schuimkraag :duimop:. Nog wel een wat onbestemd smaakje (diacetyl?) waarvan ik hoop dat het nog weggaat.

Groeten,

Henk  :proost2:

Jacques

Hoi Henk,

Gezien ervaringen met deze gist uit het verleden in vergelijking met het gedrag van de gist van dit brouwsel ben ik er van overtuigd dat er nog steeds dezelfde gist gebruikt wordt voor de hergisting op de fles als voor de hoofdgisting.
Ook de smaak van het bier bij het bottelen, zoals ik dat geproefd hebt, maakt dat ik het gerucht naar het land der fabelen verwijs.

 :degroeten: Jacques

Henk oet Paiz

Hoi Jacques,

Volgens mij is het inmiddels bijna 3 weken geleden dat jij je bier hebt gebotteld. Je moet dus een redelijke indruk kunnen hebben van het effect van de aanpassingen die je aan het recept hebt gedaan, plus een aantal zaken die je de volgende keer toch nog weer anders zou doen.  :lessmile:

Mijn volgende brouwsel wordt een triple. Omdat Westmalle triple al jaren mijn favoriete bier is, zou ik graag een poging doen om hier zo dicht mogelijk bij te komen. Zou je, met jouw ervaring tot nu toe, het recept willen posten dat ik daarvoor het best zou kunnen gebruiken. Wat mij betreft kan het gewoon in deze thread, maar een upload van een promash recept kan ik ook gebruiken (als dit niet teveel van jouw kostbare tijd vergt, zoals je in een andere thread hebt gemeld  ;D).

Alvast bedankt  :groots: en groeten,

Henk  :proost2:

Jacques

Hoi Henk,

Het bier is nu zo'n twee weken geleden gebotteld.  Eergisteren heb ik een biertje opengetrokken. De hergisting is nog niet helemaal ten einde. Het bier is nog licht zoet. De bitterheid is minder dan het origineel.
Waarschijnlijk zal de hoeveelheid suiker (kandijsuiker) verder verhoogd moeten worden. Ook de hoeveelheid hop mag meer zijn.
Verder zit het bier qua smaak dicht bij de Westmalle. Het is duidelijk dat in dit bier geen tarwe verwerkt moet worden. Om een iets lichtere kleur te krijgen raad ik aan de hoeveelheid aromamout dan wel caramunich te verlagen.

 :degroeten: Jacques

est00072

"Waarschijnlijk zal de hoeveelheid suiker (kandijsuiker) verder verhoogd moeten worden"

Jaques,

Je bedoelt een procentuele verhoging met dezelfde kwantitatieve storting, neem ik aan?
Meer suiker storten, maar dezelfde hoeveelheid mout erbij gebruiken zal vermoedelijk andere neveneffecten geven en het beoogde effect niet optimaal tot zijn recht laten komen.

W!llem van der Est

Jacques

Hoi Willem,

Beide kan! Ik had een begin SG van 1083. Uit een meting die ik heb uitgevoerd blijkt dat het begin SG 1088 zou moeten zijn.
Meer suiker om aan het gewenste SG te komen is dus een optie. Maar je hebt wel gelijk eigenlijk bedoel ik da het percentage aan suiker in de storting naar mijn idee verhoogd moet worden.

 :degroeten: Jacque

Jacques

Vandaag het bier weer geproefd na eerst een Leffe Tripel te hebben gedronken. In vergelijking tot dit bier is mijn bier voller van smaak. Het heeft iets meer bitterheid en veel meer esters (ethylacetaat en isoamylacetaat -banaanachtig). In vergelijking met Westmalle tripel is het iets zoeter en minder bitter. Toch is het een heel mooi bier geworden en de echte smaakontwikkeling moet nog komen!

 :degroeten: Jacques

Henk oet Paiz

Hoi Jacques,

Het is de bedoeling om vrijdag aanstaande een poging te wagen. Ik heb deze thread nog eens door gelezen en de nodige aanpassingen aan het recept gedaan. Je schrijft dat je de volgende keer naast glucose ook kandij of kristalsuiker toevoegt, maar waarom vervang je de glucose niet geheel door deze suiker? Ik heb mijn recept ingevoerd in Promash, het resultaat zie je hieronder:

ProMash Recipe Printout
Recipe : Peizermalle Tripel

BJCP Style and Style Guidelines
-------------------------------
18-B  Strong Belgian Ale, Tripel

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (LTR):        35.00    Wort Size (LTR):   35.00
Total Grain (kg):        11.50
Anticipated OG:          1.092    Plato:             22.04
Anticipated EBC:           9.1
Anticipated IBU:          35.1
Brewhouse Efficiency:       80 %
Wort Boil Time:             60    Minutes

Formulas Used
-------------
Color Formula Used:   Morey
Hop IBU Formula Used: Garetz

Additional Utilization Used For First Wort Hops: -10 %


Grain/Extract/Sugar
   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
  8.7     1.00 kg.  Cara-Pils Dextrine Malt                      1.033      4
 60.9     7.00 kg.  Pilsener 3 - Dingemans        België         1.037      3
  3.5     0.40 kg.  Munichmout 15 - Dingemans     België         1.037     15
  0.9     0.10 kg.  CaraMunich (Cara 120) - Dinge België         1.032    120
 13.0     1.50 kg.  Glucose                                      1.047      0
 13.0     1.50 kg.  Kristalsuiker                                1.047      0

Potential represented as SG per pound per gallon.

Hops
   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 20.00 g.     Goldings - E.K.                   Whole    4.75   0.0  10 min.
 60.00 g.     Goldings - E.K.                   Whole    4.75  13.4  60 min.
 30.00 g.     Goldings - E.K.                   Whole    4.75   6.1  First WH
 30.00 g.     Saazer                            Whole    4.30   5.5  First WH
 50.00 g.     Saazer                            Whole    4.30  10.1  60 min.
 10.00 g.     Saazer                            Whole    4.30   0.0  10 min.

Mash Schedule
-------------
Mash Type: Multi Step

Ltr Water Per kg Grain: 3.00    Total Ltr: 25.50

Intermediate Rest Temp :      60  Time:  50
Saccharification Rest Temp :  70  Time:  25
Mash-out Rest Temp :          75  Time:   5


Als je wilt reageren graag :lessmile:, dan kan ik eventueel nog aanpassen. Donderdag ga ik naar van der Kooy om de nog ontbrekende ingrediënten te halen. Afhankelijk van de Hop die ik kan krijgen verandert de IBU waarde daardoor natuurlijk nog.

Groeten,

Henk  :proost2:

Jacques

Hoi Henk,

Het geheel vervangen van glucose door kandij- kristalsuiker kan in principe. Op het etiket staat enkel kandijsuiker. Toch werd er in het verleden ook glucose gebruikt, vandaar.

Het recept lijkt mij prima. Als je qua rendement helemaal goed uitkomt zit je qua zwaarte iets hoger dan het origineel (1088). Verder denk ik dat je niet lager moet gaan moet de IBU dan de 35 waar jij volgens ProMash op uitkomt. Als de hop een lager alfazuurpercentage heeft zou ik gewoon meer hop gebruiken om toch op die 35 IBU uit te komen. Westmalle tripel is echt bitter!
Verder zou je de hoeveelheid carapilsmout kunnen verlagen (tot 500 gram) ten gunste van gewone pilsmout.

Ik heb het bier gisteren nog gedronken en het begint een heel mooi bier te worden. Het zit al duidelijk dicht bij Westmalle. Nu nog de finishing touch.

Ik ben heel benieuwd naar jouw resultaten.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.