Even voorstellen: Lucas

Gestart door Lucas, 09-05-2007 14:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jos Groen

Hoeveel vierkante meter gerst is een kilo pilsmout?

Johannes

CiteerHoeveel vierkante meter gerst is een kilo pilsmout ?
Misschien vind je hier iets meer daarover. (Erg trage link).

Walter

Afgaande op het document van Johannes, waarvoor dank, ergens tussen de 2 à 3 m2.

EtP

Citaat van: Jos Groen op 10-05-2007  07:23 uHoeveel vierkante meter gerst is een kilo pilsmout ?

Dat is moeilijk te zeggen. dit ligt er aan hoe dik het gezaaid is en hoe de opbrengst is. Of het veel zaden per halm zijn en hoe dik de zaden zijn.

Ik had vorig jaar 1 kg van 3 vierkante meter.

Met vriendelijke groeten Edwin

Jos Groen

Citaat van: WaltdeBrouwer op 10-05-2007  10:18 uAfgaande op het document van Johannes, waarvoor dank, ergens tussen de 2 à 3 m2.

Bedankt man!

Walter

No problemo's. Wat me wel opviel in het document is de brede variabele op gebied van opbrengst van aren per vierkante meter. Het minimum was haast de helft van het maximum.

René K

Hoi Lucas. Een beetje laat maar ook namens mij welkom op het forum. Je hebt zelf al de nodige ervaring lees ik met bijvoorbeeld zelf mouten en je eigen hop verbouwen, top :duimop:. Ook interessant dat je zuurdesem maakt. Dit doe ik ook nog weleens. Hier had ik ook nog even een vraag over.

Citaat van: Lucas op 09-05-2007  15:21 uIk vang mijn eigen gist door zuurdesem te maken. Dat houdt dus in een paar scheppen meel en lauw water bij elkaar voegen en in de open lucht te laten staan op een wat warmere plaats zoals in de keuken. Na ongeveer 2 dagen bevat het de gist.

Laat je het water en meel mengsel 2 dagen onafgedekt? Totdat het zuur ruikt en dan pas bedekken?
Als ik zuurdesem maak meng ik ook water met meel en loop vervolgens met de erlenmeyer waar het mengsel inzit even door de tuin en dan de natte doek erop. Nu is de gist al gevangen. Elke dag even omschudden en na 2 of 3 dagen begin ik met opschalen (water en meel toevoegen en goed mengen).
Dit werkt voor mij prima. En volgens mij heb je dan ook minder kans dat er andere ongewenste bacterien in het mengsel kunnen komen.

Hier nog even een paar fotootjes van een brood gebakken met zuurdesem. ( Het brood heeft een hele nacht gerezen).



 :degroeten:


Lucas

Eej Rene F&B

Ja het klopt, ik heb dan vaak het probleem dat het zuur is en er ongewenste bacteriën bijzitten. Bedankt nog voor jou versie van gist vangen, ik ga dit zeker een keer uitproberen :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.