Even voorstellen: Lucas

Gestart door Lucas, 09-05-2007 14:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lucas

Hallo,

ik ben eigenlijk al bijna een jaar aangemeld bij hobbybrouwen.nl maar ik heb sindsdien nog niet gebruik gemaakt van het forum, dit is dan ook de eerste keer. Ik woon in Venlo en ik hou van speciaal bieren en bieren van spontane gisting. Vooral Palm, Duval en Hertog Jan grand prestige vind ik erg lekker. Ik ben 3 jaar geleden begonnen met brouwen. Ik ben een brouwer die graag controle heeft over het hele bierproces, daarom maak ik ook mijn eigen mout, verbouw ik mijn eigen hop en ''vang'' mijn eigen gist wat geleidt heeft tot enkele zeer smakelijke bieren. Brouwpakketten heb ik dan ook nog nooit gebruikt en nog steeds brouw ik met veel plezier.

Groeten oét Venlo!

JeroenCV

Welkom Lucas, veel plezier hier!

Walter

Welkom Lukas,

Welke stijl van bier maak je dan met die zelfgevangen gist?

MO

Welkom, en ook vanuit mijn kant: kun je eens wat gedetailleerder uitweiden over het gebruik van je eigen gist.

Lucas

Ik vang mijn eigen gist door zuurdesem te maken. Dat houdt dus in een paar scheppen meel en lauw water bij elkaar voegen en in de open lucht te laten staan op een wat warmere plaats zoals in de keuken. Na ongeveer 2 dagen bevat het de gist. Daarna maak ik een wijn van ongeveer 10% uit suiker water en voedingszouten. Hier voeg ik de zuurdesem toe waarna de gistcellen zich gaan vermeerderen. Na een paar dagen schep ik wat schuim van de wijn af en doe voeg deze aan een nieuwe wijn van suiker water en voedingszouten toe. Dit doe ik 2 keer omdat bij de eerste wijn de smaak van het meel er nog in zit. Soms kan het zijn dat er andere bacteriën zoals de melkzuurbacterie bij zit en daarom zorg ik ervoor dat de zuurdesem zo snel mogelijk nadat het geïnfecteerd is door gist afgesloten wordt van de buitenlucht. Het kan echter voorkomen dat men een ''verkeerde'' soort gist vangt en het een nadelige smaak aan het bier geeft. Desalniettemin is het mij toch al gelukt om, onder andere een lekker pils te maken van ondergist en een zwaarder, zoeter bovengistend bier te maken van zelfgevangen gist. Na een paar keer de gist gebruikt te hebben vang ik weer nieuwe om ervoor te zorgen dat de kracht van het gist behouden blijft. Als men te vaak hetzelfde gist gebruikt wordt de kwaliteit namelijk slechter.

Oscar

Citaat van: Lucas op 09-05-2007  14:16 uen ''vang'' mijn eigen gist wat geleidt heeft tot enkele zeer smakelijke bieren.

Hee Lucas welkom bij het forum. Hoe heb jij je eigen gist gevangen ? Ga ik binnenkort ook doen ! En hoe smaakte jou Puur Hollandse bier ?

Caspar

Lucas,

Is jouw bier niet enorm zuur dan, of weet je echt alle melkzuurbacterien buiten te houden? Adrie heeft laatst een infectie gehad door zuurdesem.

Groet Caspar

Lucas

hee casper,

uiteraard vang ik ook wel eens verkeerde bacteriën bij mijn zuurdesem.  Deze gebruik ik dan ook niet. Vaak heb ik het geluk dat mijn zuurdesem alleen gist bevat en daarom is het ook belangrijk dat men snel nadat de zuurdesem geinfecteerd is door gist van de buitenlucht te beschermen. (In princiepe is het dan geen zuurdesem). Ik ben op het moment echter wel bezig om een zuur, spontaan gistend, lambiek achtig bier te brouwen en daar is de melkzuurbacterie juist wel aanwezig.

Oscar

Citaat van: Lucas op 09-05-2007  15:33 uuiteraard vang ik ook wel eens verkeerde bacteriën bij mijn zuurdesem.

Dan kun je toch beter reinkweken op een agarplaatje?

Walter

Hey Lucas,

Ik vind je methode zeer interessant. Hoewel het natuurlijk altijd gokken blijft met wilde gist.

Heb je ooit al eens lambiek proberen te maken? Dit zou je de moeite van het zuurdesem kunnen besparen.

Lucas

uiteraard kan je ook een reincultuur kweken alleen ben ik begonnen met het vangen door middel van zuurdesem en heb daarna nooit een andere manier meer gebruikt

Lucas

hallo WaltdeBrouwer,

ik ben op het moment ook bezig met het maken van een lambiek-achtig bier maar bij het maken van pils kan ik uiteraard geen verkeerde bacteriën gebruiken en daarvoor gebruik ik dan ook de zuurdesem.

MO

Lucas, wat me verwondert is dat je naast zuur bier ook normaal bier kunt brouwen. Ik ben nu met een Orval achtige bezig en ik ben hartstikke bang dat mijn volgende bieren ook zuur worden. Maar jij hebt alles nog onder controle? Jij maakt alleen zuur bier als je dat zo gepland hebt?

Oscar

Citaat van: MO op 09-05-2007  16:02 uJij maakt alleen zuur bier als je dat zo gepland hebt?

Doe niet alle goede brouwers dat zo?  ;D :D  :proost2:

Lucas

Ik heb in het verleden enkele bieren gemaakt die zuur waren maar niet zo gepland zijn. Daardoor ben ik mij ook meer gaan concentreren naar dingen als betere hygiene en gebruik ik ook geen zelfgevangen gist die sterk afwijkend ruikt/smaakt. Ook heb ik als ik een gist gevangen heb, eerst een proefbrouwsel gemaakt. Mocht deze niet goed smaken dan weet ik dat het geinfecteerd was door een of andere bacterie en gebruik ik die gist ook niet meer. Daardoor heb ik de kans op ongewenst zuur bier ook verkleind en brouwen met wilde gist blijft nu eenmaal een risico.

Oscar

Citaat van: Lucas op 09-05-2007  16:22 ubrouwen met wilde gist blijft nu eenmaal een risico.

Daar heb ik nooit last van gehad. Als je de gist net zo behandeld als andere gisten, zal het wel meevallen denk ik. Indien je een wilde gist vangt en deze bewaart zoals je iedere andere gist bewaart dan zul je toch geen kruisbestuiving krijgen ? Als dit wel het geval is, heb je toch met andere gisten ook hetzelfde risico ?

Lucas

In principe wel ja maar bij cultuur gist uit de winkel weet je nu eenmaal dat het ''veiliger'' is om mee te brouwen, bij wilde gist weet je niet precies wat er gaat gebeuren en dat maakt het, naar mijn mening, interessanter

Jos Groen

Citaat van: Lucas op 09-05-2007  14:16 udaarom maak ik ook mijn eigen mout
Luc , Welkom op dit forum, veel plezier met Alle cracks en mensen zoals ik (nono's) vraagje over je eigen mout, hoeveel kilo mout maak je?
Hoe doe je dat etc.. vertel vertel vertel

Jos Groen

Hoe weet je nu precies dat je een gist heb gevangen en geen melkhoppie?

EtP

Dag Lucas,

Leuk dat je ook eigenmout produceert. Ik zelf doe dat ook. Verbouw je de gerst ook zelf of koop je dat elders.

Mvg Edwin :beersmiley:

Lucas

Hoeveel mout ik maak licht aan de hoeveelheid bier en welk bier ik wil brouwen. Als ik bijvoorbeeld 10 liter pils brouw is ongeveer 2 kg mout genoeg. Om 2 kg mout te maken gebruik ik ongeveer 2.5-3 kg gerst. Die 500-1000 gr extra is ervoor omdat het gewicht van de mout lager licht dan het gewicht van de gerst en voor de giststarter. Daarna laat ik het gerst een paar uur weken gevolgd door een paar uur drogen enz. en dat enkele dagen tot het blad/stengel van de gerst ongeveer 3/4e van de korrel is. Daarna verwarm ik het in de oven op een bepaalde temperatuur en dat een aantal uren tot het zetmeel binnenin weer hard is geworden.

Lucas

Hallo edwin,
ik verbouw mijn gerst zelf nog niet maar ben dit in de toekomst wel van plan.

Jos Groen

Goed bezig, zou je eens wat foto's kunnen posten?

EtP

Dag Lucas,

Wat bij het mouten van jou opvalt is dat je weinig verschil maakt tussen weken en kiemen.
Ik zelf laat de gerst eerst ongeveer 48 uur weken daarbij 1 keerper dag het water verversen. Tijdens het weken belucht ik de gerst. Na het weken laat ik de gerst in een kimbak kiemen. Hierbij bevochtig ik de gerst af en toe met een sproeier.

Maak je allen maar een soort pilsmout of maak je ook donkere mouten?

Mvg Edwin :beersmiley:

Lucas

hoi EtP,
ik maak verschillende soorten mouten. Dat licht natuurlijk aan welk soort bier ik ga brouwen. Meestal begin ik in de lente en winter donkere soorten te brouwen zodat zij langer kunnen rijpen en in de lente en zomer weer pils en lichtere bieren. De volgende keer als ik weer mout maak zal ik jou manier eens proberen :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.