Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Oktoberfest/Märzen bier!  (gelezen 15425 keer)

Offline -J DOPP

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
  • Voorzitter der bierbrouwcommissie de VKV
Oktoberfest/Märzen bier!
« Gepost op: 09-05-2007 12:28 u »
Hello alweer,

Ik weet dat maart al lang voorbij is, maar toch een poging doen voor een Oktoberfest bier. Vorig jaar heeft onze commissie (waaronder forumlid jasperboe toebehoord) een Oktoberfest georganiseerd, en dit jaar mogen we dit alweer niet overslaan. Ik heb een recept opgebouwd met behulp van BeerSmith en internet vrienden, maar omdat we voor 250 liter gaan, mag het niet fout gaan! (Vijf keer vijftig liter). We zijn van plan om dit bier te tappen tijdens het feest. Zo ziet het recept eruit:

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 250.00 L     
Boil Size: 296.00 L
Estimated begin SG: 1.070 SG
Estimated Color: 18.1 EBC
Estimated IBU: 21.7 IBU
Brewhouse Efficiency: 75.0 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type         % or IBU     
45.00 kg      Pilsner (2 Row) Ger (3.9 EBC)             Grain        61.6 %       
15.00 kg      Vienna Malt (6.9 EBC)                     Grain        20.5 %       
5.00 kg       Munich Malt (17.7 EBC)                    Grain        6.8 %         
2.00 kg       Caramunich Malt (110.3 EBC)               Grain        2.7 %         
1.00 kg       karamel/Crystal Malt -120L (236.4 EBC)    Grain        1.4 %         
375.00 gm     Hallertauer Hersbrucker  [3.50%]  (60 min) Hops         11.1 IBU     
375.00 gm     Styrian Goldings [4.80%]  (15 min)        Hops         7.6 IBU       
375.00 gm     Spalter [4.80%]  (5 min)                  Hops         3.0 IBU       
5.00 kg       Sugar, Table (Sucrose) (2.0 EBC)          Sugar        6.8 %         
50.00 L       Dortmund, Germany                         Water                     
5 Pkgs        Octoberfest/Marzen Lager (White Labs #WLP8Yeast-Lager               

Mash Schedule: OKtober
Total Grain Weight: 68.00 kg
----------------------------
Name               Description                         Step Temp     Step Time     
Step               Heat to 50.0 C over 15 min          50.0 C        30 min       
Step               Heat to 68.3 C over 10 min          68.3 C        60 min       

Zoals jullie misschien wel zien had BeerSmith een gist wat Octoberfest heette. Naast het feit dat Amerikanen niet weten wat oktober in het duits is, kwam ik achter White Labs niet in Nederland te verkrijgen is. Wat kan ik als alternatief gebruiken? Iets van Wyeast? Of misschien een Paulander Oktoberfest Bier gist kweken, als het kan? Ik bestel via Brouwland meestal.

Een paar Amerikaanse recepten hadden het over "American Victory Malt." Naar ik begrijp is deze mout van 50-75 EBC, en zorgt voor een droge, moutige smaak. Maar deze mout is hier niet te koop. Kennen jullie een alternatief?

Ook een belangrijk punt, een beetje off-topic, de laatste 5 sessies bij ons hebben geresulteerd in zure bieren. We hebben sterkere schoonmaakmiddelen gekocht, ons schoonmaaksysteem opnieuw geanalyseerd en alles grondig gepoetst, maar steeds opnieuw wordt het zuur. Is dit wel een infectie, zoals ik denk dan? Na het koken en koelen is het bier altijd zoet en lekker, voor het lageren smaakte het ok, en voor het bottelen smaakt het zurig. De bieren die niet al te zuur waren hebben we gebotteld, maar na rijpen waren ze niet te drinken, telkens opnieuw. Hoe kan dit?  ??? Dit Oktoberfest mag niet falen!

Alvast bedankt, voor mijn net wat meer dan ik wilden hoeveelheid vragen.  :-[

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Johannes

• Super lid
  • Land: nl
    • De Brouwketel
Re: Oktoberfest/Märzen bier!
« Reactie #1 Gepost op: 09-05-2007 12:33 u »
maar omdat we voor 250 liter gaan, mag het niet fout gaan! (Vijf keer vijftig liter).

Dan zou ik om te beginnen het belachelijk hoge begin SG aanpassen. Het gemiddelde stamwort van dit type ligt op 1050-1056.

Wat het infectievraagstuk betreft: Wil je daar een nieuw topic voor starten? Dat staat los van deze receptdiscussie, zo houden we beide onderwerpen overzichtelijk.

Offline -J DOPP

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 09-05-2007 12:36 u »
O ja, ik weet dondersgoed dat elke Duitser mij keihard op mijn bek zou slaan :neenee: als ie wist dat ik suiker in een oer-Duits recept heb gegooid, maar studenten willen nou eenmaal minstens 6,5% alcohol in hun bier bij zo'n feestje.  :proost:

Offline -J DOPP

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 09-05-2007 12:44 u »
Zo, al een reactie voordat ik klaar was met mijn toevoeging inzetten, bedankt Johannes! Ik zal de infectievragen elders gooien.

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #4 Gepost op: 09-05-2007 13:18 u »
Als vervanging voor de Wyeast zou ik een Wyeast 2206 Bavarian Lager Yeast of Wyeast 2000 Budvar gebruiken. Beide gisten geven een mooie moutigheid. En inderdaad het SG mag volgens de stijlregels tussen de 1050 en 1056 liggen, eind SG 1012-1016, wat neerkomt op een alcohol% tussen de 4,8 en 5,7% alcohol. Dus laat die suiker er maar uit. Welk nut had je hiervoor, behalve alcohol?

De kleur is iets te donker, ik zou de caracrystal weglaten en vervangen voor pilsmout, moutig wordt het toch wel met de vienna en munich. Verder heeft een Oktoberfest geen hoparoma, maar dat moet je zelf weten.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #5 Gepost op: 09-05-2007 13:24 u »
Ik zou de Hallertau Herzbrucker niet als bitterhop gebruiken, maar als aromahop.

Iets van:

Spalt (60 min)
Spalt / Hallertau (15 min)

Groet Caspar

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #6 Gepost op: 09-05-2007 14:24 u »
De oktoberfestbieren die in Kleve goed verkrijgbaar zijn, hebben een alcohol percentage van 5.9 tot 6.1%. Daar horen wat mij betreft SG's bij van 1055-1012. Ik vraag me altijd af wat je met de navergisting moet doen met dit soort wat lichtere bieren. Ik ben ervan overtuigd dat alle echte oktoberfesten gecarboneerd worden tijdens afvullen, misschien beginnen ze dan op 1057. Het beste lijkt me om moutpoeder voor de navergisting te gebruiken.

Als je in stijl wilt blijven, dan moet je absoluut volmout brouwen, het gebruik van suiker (zeker in ondergistende bieren) is in Duitsland uit den boze.

Ik ken geen voorbeelden van Oktoberfestbieren met navergisting op de fles. Wyeast heeft een prima website (link), daar had je zelf de volgende voorbeelden kunnen vinden:

2206 Bavarian Lager Yeast. Used by many German breweries to produce rich, full-bodied, malty beers. Good choice for Bocks and Dopplebocks. Flocculation - medium; apparent attenuation 73-77%. (46-58° F, 8-14° C)

2308 Munich Lager Yeast. A unique strain, capable of producing fine lagers. Very smooth, well rounded and full-bodied. Benefits from temperature rise for diacetyl rest at the end of primary fermentation. Flocculation - medium; apparent attenuation 73-77%. (48-56° F, 9-13° C)

2633 Octoberfest Lager Blend. A blend of lager strains designed to produce a rich, malty, complex and full bodied Octoberfest style beer. Attenuates well while still leaving plenty of malt character and mouth feel. Low in sulfur production. Flocculation - medium-low; apparent attenuation: 73-77%. (48-58° F, 9-14° C)

Geen idee of de 2633 door Brouwland verkocht wordt, zal wel niet.

Verder zou ik eerst je zure bieren probleem oplossen. Dit kan heel hardnekkig zijn. Ik zou er geen 200 liter bier aan wagen.

Hoe gaan jullie overigens 200 liter koud vergisten? Dat is eigenlijk geen thuisbrouwen meer.

Op de Skotrat pagina staan nog een aantal aardige recepten (link). Volgens mij moet je moutstort veel en veel simpeler kunnen, drie mouten lijkt me zat.

Verder zijn de beierse brouwers zover ik weet helemaal into lokale hop. Ik zou die goldings dus absoluut niet gebruiken, wel alleen Hallertau en Spalt.

Volgens mij heeft Oktober fest wel degelijk een geur van hop. Niet heel zwaar maar wel aanwezig.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #7 Gepost op: 09-05-2007 15:27 u »
J Dopp,

Wanneer gaan jullie dit brouwen? Ik las dus dat jullie op de UT Twente zitten. I.v.m. infectiegevaar wil ik wel eens een keertje meekijken hoor... :proost2:

Offline -J DOPP

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 09-05-2007 17:03 u »
Zo, en hoop om over te denken... Ik heb dit recept van www.beertools.com. Daar waren ze razend over het recept. Maar inderdaad, Goldings hoort eigenlijk niet, en ik kan Hallertau wel beter als aroma gebruiken. Over suiker, ja, uit den boze in Duitsland, weet ik. Maar ik wilde wel een bier sterker dan eigenlijk hoort bij de stijl, zonder het te moutig maken voor de stijl. Brouwland heeft wel Munich Lager gist, maar geen Octoberfest. Dus ik ga denk ik met Munich. Verder, de 250 L komen we aan door 5 keer 50 liter te doen.

Oscar, lijkt me gezellig om een onze krachten te combineren!  samenvol Als ik de ingredienten bestel, dan duurt het nog een klein weekje voordat ik ze binnen heb. Duss.. over twee weken brouwen, laat ik nog wel weten. We doen het meestal 's middags/'s avonds.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #9 Gepost op: 09-05-2007 17:05 u »
We doen het meestal 's middags/'s avonds.

In het weekend? Ik ben wel van de werkende sector he... :bijdrage_forum:

Offline -J DOPP

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 10-05-2007 12:32 u »
Ok, ik ben overtuigd geworden dat suiker echt niet kan in dit bier, dus ik heb het eruit gegooid. Ik moet kiezen voor een echt bier over gasten die sneller zat willen worden. Hier is het nieuwe recept:

BeerSmith Recipe Printout - www.beersmith.com
Recipe: 50 VKV Oktober
Brewer: Vrije KonijnenVogels
Asst Brewer: Villa65
Style: Oktoberfest/Marzen
TYPE: All Grain
Taste: (0.0)

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 50.00 L     
Boil Size: 58.00 L
Estimated OG: 1.062 SG
Estimated Color: 18.2 EBC
Estimated IBU: 26.8 IBU
Brewhouse Efficiency: 75.0 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type         % or IBU     
9.00 kg       Pilsner (2 Row) Ger (3.9 EBC)             Grain        67.2 %       
3.00 kg       Vienna Malt (6.9 EBC)                     Grain        22.4 %       
1.00 kg       Munich Malt (17.7 EBC)                    Grain        7.5 %         
0.40 kg       karamel/Crystal Malt -120L (236.4 EBC)    Grain        3.0 %         
100.97 gm     Spalter [4.80%]  (40 min)                 Hops         19.0 IBU     
100.97 gm     Hallertauer Hersbrucker  [3.50%]  (15 min) Hops         7.8 IBU       
50.00 L       Enschede                                  Water                     
1 Pkgs        Munich Lager (Wyeast Labs #2308) [Starter Yeast-Lager               

Mash Schedule: Oktober
Total Grain Weight: 13.40 kg
----------------------------
Name               Description                         Step Temp     Step Time     
Step               Heat to 50.0 C over 15 min          50.0 C        30 min       
Step               Heat to 68.3 C over 10 min          68.3 C        60 min

De SG is nog steeds aan de hoge kant (6 te veel), maar met een alcohol schatting van 6,2 vind ik het nog de te doen. En Gerb, de kleur is maar 18,2 EBC, en volgens mij mag het tussen 13.8-27.6 zijn, voor de stijl. Het bier is ook aan de bittere kant, maar binnen de grenzen. Waar ik me nu alleen druk over maak is de temperatuur voor de gisting. In de kelder is het meestal 15 graden, en de koelkast kan maximaal 7 (volgens Europese wetgeving). Jammer dat de gist tussen 8 en 13 moet... Beter de kelder dan de koelkast? (De vaten passen wel in de koelkast.)

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 10-05-2007 12:37 u »
De kelder zal prima gaan. Een temperatuur van 15 graden is voor een ondergist beter dan 7. Ik heb zelf nu een ondergister staan die bij 10 graden nieteens begon te gisten. Na het uit de koelkast halen (na 4 dagen zonder activiteit) stond hij binnen een paar uur als een gek te pruttellen.

:degroeten:
Wesley

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #12 Gepost op: 10-05-2007 12:50 u »
Ik snap niet waarom je zo moeilijk doet als je, zoals je zelf zegt, alleen maar bier wilt brouwen voor gasten die snel zat willen worden. Maak dan een tripel met korrelgist en doe niet moeilijk. Hier een prijswinnend voorbeeldrecept (link).

Zo te zien heb je geen goede temperatuurcontrole, dus ik zou echt niet aan een ondergister beginnen voordat je dat wel hebt. Hiervoor benodigd is een koelunit (een grote koelkast voldoet) met een extra thermostaat.

Offline -J DOPP

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 10-05-2007 12:56 u »
Ja Mo,

Het oktoberfest feest dat wij houden is niet voor kenners van goed bier, maar ik ben dan weer zo dat ik het wel goed wil doen. Dus bij een oktoberfest hoort het juiste biertje, met al dan niet kleine modificaties.

Maar inderdaad zijn mijn ervaringen met ondergistend bier niet geweldig. Koelunit klinkt duur, dus misschien afwijken voor een bovengister, ook al is dat zonde, moet ik nog overna denken.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #14 Gepost op: 10-05-2007 12:58 u »
Je zou de Wyeast 1007 eens kunnen proberen. Dit is een vrij neutrale bovengist die bij 17-20 °C prima vergist (je keldertemperatuur). Ook de Westmalle gist (3787) geeft een vrij neutraal geur- en smaakprofiel indien onder de 20 °C (temperatuur van gistend bier!) vergist. Houd er wel rekening mee dat je starter 2-3x zo groot moet zijn als je bij wat lagere temperaturen wilt vergisten.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #15 Gepost op: 10-05-2007 13:00 u »
Koelunit klinkt duur, dus misschien afwijken voor een bovengister, ook al is dat zonde,

Mislukt bier, dat is zonde ! Als je brouwt probeer dan zoveel mogelijk voor zekerheid te zorgen vwb het eindresultaat. Dus geen Temp. controle = Geen ondergister !!

Trouwens vind ik ook dat je bij een bovengister temperatuur controle moet hebben !

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 10-05-2007 13:04 u »
Je kan gewoon een thermostaat (de UT 100) kopen bij Conrad en die aansluiten op je koelkast. Die kost 40 euro, maar dat vind ik niet al te duur om 250 liter bier te laten vergisten.

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #17 Gepost op: 10-05-2007 13:06 u »
Die thermostaat heb ik ook gekocht, werkt prima.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #18 Gepost op: 10-05-2007 15:12 u »
Je hebt wel een flinke koelkast nodig voor 250 liter! Ter indicatie in mijn normaal formaat koelkast past ongeveer 20 liter gistend bier.

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #19 Gepost op: 10-05-2007 15:21 u »
Citaat
Mislukt bier, dat is zonde ! Als je brouwt probeer dan zoveel mogelijk voor zekerheid te zorgen vwb het eindresultaat. Dus geen Temp. controle = Geen ondergister !!

Laat die gasten lekker brouwen, een ondergister mislukt echt niet als de temperatuur schommelt tussen de 13 en 17 graden hoor. Dat het niet echt een typische ondergister wordt, geloof ik wel. Je zou inderdaad wel beter de Wyeast 1007 gebruiken, die is lekker clean en laat genoeg ruimte voor moutigheid op een temperatuur die wat beter te beheersen is.
Het lijkt me trouwens niet echt lekker, de hele avond aan de Oktoberfest. Volgens mij gaat het op een gegeven moment tegenstaan, de doordrinkbaarheid is niet echt heel erg groot.

Henielma, ze brouwen 5x 50 liter.

Offline bazje

• Entre Les Collines
  • Super lid
    • Bazelbrouwerij
« Reactie #20 Gepost op: 10-05-2007 23:31 u »
Inderdaad, lekker laten brouwen die gasten!

Ik zou gewoon een batch van 50 liter in de kelder proberen te laten vergisten en een batch van 50 liter in de koelkast...

Misschien dat die alcohollievende studenten zelfs het verschil gaan proeven?

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
    • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
« Reactie #21 Gepost op: 11-05-2007 10:55 u »
Ik vergist ook pilsner bier (met Wyeast Czech Pils) op 14,5 °C en dat gaat prima. Het smaakt en ruikt helemaal niet alsof het te warm vergist is. Overigens, voor zo'n ondergister moet je inderdaad een flinke starter hebben anders gaat het niet zo lekker. Daar zou ik echt even  aandacht aan besteden anders zit je straks met een veel te zoet Märzenbier.

Brouw je trouwens als onderdeel van Abd Sixtus, of Arago?

Offline -J DOPP

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #22 Gepost op: 14-05-2007 00:03 u »
Nee, we zijn niet van Arago of zo. We zijn de Vrije KonijnenVogels. Dus, met andere woorden, veel minder professionalistisch. Ik denk dat we voor een neutrale bovengister zullen gaan.

Offline Jasperboe

• Vol lid
  • Vrije KonijnenVogels
    • Villa 65
« Reactie #23 Gepost op: 17-06-2007 18:17 u »
Om het nog even centraal te verduidelijken (er is al het 1 en ander voorbij gekomen over het brouwen van dit bier in andere topics).

We hebben uiteindelijk de German Ale (1007) van Wyeast gekocht. 5 (kleine) zakjes voor 5x50L. We hebben geprobeerd een giststarter te maken een dag voor de brouwdag, maar deze is mislukt. Er kunnen 2 redenen voor aangewezen worden. Of het ontbreken van continue beluchting (dmv een aquariumpomp) van de giststarter, of door het zwakke Wyeast gist (omdat de zakjes niet wilden opzwellen). Uiteindelijk hebben we de niet-gestarte giststarter + nog een zakje in de totale 50L batch gegooid, in de hoop dat het geheel zonder giststarter wilde opstarten.

Voor alsnog ziet het eruit dat het toch (langzaam) op gang gekomen is. Het begin SG was +-1065 (afgelopen woensdag 18:00). Het ene gistvat is nu +- 1045 en de andere +-1035. Nu hopen dat het doorloopt tot +- 1020, liefst 1015.

Nog een vraagje over de SG meting. Ik reinig/desinfecteer de SG meter nu met afwasmiddel en daarna 5+ minuten laten weken in Caustic ChemiPro om het daarna uitgebreid af te spoelen. Dan laat ik de meter drijven in het wort/bier in het gistvat en lees het SG af. Het reinigen/desinfecteren doe ik dan tussen de 2 metingen door nog een keer. Is dat een juiste wijze van SG bepalen zonder een infectie te bevorderen?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #24 Gepost op: 17-06-2007 18:29 u »
We hebben geprobeerd een giststarter te maken een dag voor de brouwdag, maar deze is mislukt.

Jongens , wordt het niet eens tijd om je gist management serieus te nemen ? Een dag voor brouwen een giststater maken is dus niet op tijd!
Een giststater maken daar begin je een week van te voren mee, zeker voor een batch van deze grootte. Geen goede giststarter betekent bij mij niet brouwen! Je hebt dus nu al een trage vergisting, daar heb ik geen goede ervaringen mee. Mijn ervaring is dat je dan zeker een bier krijg met smaak afwijkingen (Klein of groot). Een echt goed bier zal het niet worden denk ik. Een goede en snelle vergisting is essentieel voor een goed bier.

Nog een vraagje over de SG meting. Ik reinig/desinfecteer de SG meter nu met afwasmiddel en daarna 5+ minuten laten weken in Caustic ChemiPro om het daarna uitgebreid af te spoelen. Dan laat ik de meter drijven in het wort/bier in het gistvat en lees het SG af. Het reinigen/desinfecteren doe ik dan tussen de 2 metingen door nog een keer. Is dat een juiste wijze van SG bepalen zonder een infectie te bevorderen?

Koop een wijndief. Daarmee kun je een monster nemen van 100 of 200 ml, na de wijndief te hebben gereinigd. Dan kun je meten zonder verder goed te reinigen. Het monster kun je opdrinken/proeven en desnoods weggooien (niet terug in het wort/jongbier!).

:degroeten:

Tags: