Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Amberbock nieuw op forum en eerste brouwdag gehad  (gelezen 3191 keer)

Offline Amberbock

• Vol lid
  • Het moet vooruit gaan.
Amberbock nieuw op forum en eerste brouwdag gehad
« Gepost op: 09-05-2007 06:06 u »
Vorige week maandag heb ik mijn eerste brouwdag gehouden. Ik heb een recept gebuikt op basis van pilsmout, münchner mout en biscuit mout (9/1/1).  Het maischen, filtreren met hevel filter, spoelen, koken verliep heel vlot. Bij het filtreren van het gekookte wort liep er wel wat fout. Mijn hevelfilter bleek langzaam vast te lopen waardoor het overhevelen naar mijn gistvat heel langzaam verlopen is. Wat mij echter nog meest verontrustte was dat mijn giststarter een heel lichte geur van rotte eieren vertoonde. Ik had echter geen back-up starter en heb hem toch zo toegevoegd.
Het gisten is precies toch goed gestart en na een tweetal dagen was er geen activiteit meer merkbaar in het waterslot.
Dan heb ik na vier dagen overgetapt om te lageren. Hierbij kon ik het niet laten om eens te proeven van het groene bier.  Toch wel een geruststelling dat er geen rotte eieren geur aanwezig was. Vrijwel onmiddellijk na het overhevelen was er opnieuw activiteit in het waterslot.
Ik kijk echt uit hoe dit biertje gaat smaken. Het sg was 1.087 bij start gisting en 1.035 voor het lageren.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Nieuw op forum en eerste brouwdag gehad
« Reactie #1 Gepost op: 09-05-2007 07:48 u »
Amberbock,

Welkom hier op het forum. Dit ziet er uit als een geslaagd brouwsel voor de eerste keer. Welke gist heb je gebruikt? De Westmalle gist staat nogal bekend om zijn geurtjes tijdens de vergisting.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
Re: Amberbock nieuw op forum en eerste brouwdag gehad
« Reactie #2 Gepost op: 09-05-2007 08:18 u »
Rotte eieren lucht is zeer gebruikelijk tijdens het gistingsproces. Niets om je druk over te maken dus, maar je moet het even weten.

Offline Amberbock

• Vol lid
  • Het moet vooruit gaan.
« Reactie #3 Gepost op: 09-05-2007 11:25 u »
De gist die ik gebruikt heb is een Wyeast pack opgegroeid tot een volume van vijf liter starter in twee stappen :1388 Belgian Strong Ale geent op 0,5 liter wort sg 1020 gemaakt van droog moutextract, daarna overgeent op vijf liter zelfde samenstelling.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #4 Gepost op: 09-05-2007 13:18 u »
Hoi Amberbock,

Kan je het hele recept even posten in het gedeelte "discussie over recepten", misschien is het leuk als je het verloop van het proces met ons deelt  ;D?

Volmout met SG 1087 en Wyeast Belgian Strong Ale... ben benieuwd hoe lang dit nog door blijft pruttelen, deze gist weet niet van ophouden en is erg "traag"  :gistsmile:.

Groet Caspar

PS Ik heb zelf een Quadrupel met deze gist in het vat zitten (begin SG 1086).

Offline Amberbock

• Vol lid
  • Het moet vooruit gaan.
« Reactie #5 Gepost op: 09-05-2007 20:26 u »

Volmout met SG 1087 en Wyeast Belgian Strong Ale... ben benieuwd hoe lang dit nog door blijft pruttelen, deze gist weet niet van ophouden en is erg "traag"  :gistsmile:.

Groet Caspar

PS Ik heb zelf een Quadrupel met deze gist in het vat zitten (begin SG 1086).

Vandaag pruttelt hij nog steeds... alhoewel iets aan het minderen heb ik de indruk.

Offline dennisbier

• Super lid
  • Een brouwer kent zijn gist
« Reactie #6 Gepost op: 19-05-2007 23:41 u »
Dan is het tijd om te gaan lageren toch?
Heb ik tenminste net gedaan...
En geproefd en gemeten of course... ;D

Direct op de fles na de hoofdgisting?

Offline Pieter.

• Super lid
  • Huisbrouwerij "Vuurlinie"
« Reactie #7 Gepost op: 20-05-2007 00:08 u »
De geur tijdens de hoofdvergisting met Westmalle gist is ronduit walgelijk, ik kan veel hebben maar tijdend de vergisting van mijn dubbel met Westmalle gist heb ik alle ramen open gezet, de geur was echt niet te harden.

Niet gelijk bottelen maar eerst lageren, bij artikelen staat uitgebreid beschreven hoelang te lageren bij welk begin SG.

:degroeten:

Offline dennisbier

• Super lid
  • Een brouwer kent zijn gist
« Reactie #8 Gepost op: 20-05-2007 10:04 u »
Mijn uquelle gist kon er anders ook wat van.
Inderdaad alle ramen open.
Vorige keer had ik een hogere SG begin, waardoor het gistvat enorm doorborrelde. (24 °C)
Toen was alle H2S vrij snel verdwenen.
Deze keer moet ik echt lageren, wat ik dan ook gedaan heb gisteren.

Offline Amberbock

• Vol lid
  • Het moet vooruit gaan.
« Reactie #9 Gepost op: 23-05-2007 00:14 u »
Vandaag heb ik dit brouwsel op flessen getrokken. Het eind SG was een behoorlijke 1018. Er is een heel sterke bananenester smaak merkbaar op dit moment. Verder heb ik iets te veel van het jonge bier gedronken om nog iets zinnigs hier neer te pennen.
M.Vr.Gr.
Amberbock

Tags: