MULTI TAP aftap voor 5 l drukvaatjes

Gestart door thibolleke, 07-05-2007 20:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thibolleke

Ik ben eens wat aan het rondneuzen voor zo'n 5 L drukvaatje, het lijkt mij wel een leuk dingetje voor de aankomende zomer.
Nu is nog de vraag welke tap ik erop moet zetten. Ik vind hier op het forum namelijk niets over de 'Multi Tap' aftap. Hiervoor heb je geen koolzuurpatronen nodig.
Heeft iemand hier ervaring mee? Is de kwaliteit evengoed als zo'n aftap met koolzuurpatronen? Wie geeft mij raad.


Groeten,
Thibolleke

oranjeboombiertje

Vroeger had mijn vader zo'n tapje voor commercieel gevulde vaatjes. Ikzelf gebruik nu de beerking(met koolzuur). Deze heb ik voor 15 euro nieuw kunnen kopen, en kon hem dus niet laten staan. Het lijkt mij geen probleem om de tap zonder koolzuur te gebruiken als je het vaatje snel leegdrinkt. Het lijk mij beter om een vaatje met die tap niet te lang geopend te bewaren, dit in verband met oxidatie van het bier.

 :degroeten:
Wesley

Johannes

Zonder koolzuurdruk moet je het vat meteen leegdrinken, volgens mij bewaar je dat nog geen dag.

thibolleke

Johannes,
je bedoelt toch dat het na openen binnen de dag leeg moet zijn? Hoe lang kan je overigens, na openen, het drukvat bewaren met zo'n beerking? Sommige zeggen 2 dagen andere meerdere weken.....


RobinB

De multitap is de luchtdruk-versie van bijvoorbeeld de Beerking.
Omdat je dus lucht erop zet in plaats van CO2 -> oxidatie!

Maar de beerking is slechts € 18 bij onze oosterburen! (www.fass-frisch.de)

@oranjeboom:
Tevreden met je beerking? Heb hem ook besteld, maar lees nu ook wel vaak negatieve verhalen (alleen schuim en zo, of juist te weinig prik)  ??? :-\

thibolleke

Robin, je link werkt niet. http://www.fass-frisch.de/  :weetbeter: Die site had ik ook al ontdekt.
Hoeveel verzendingskoste betaalde je voor die Beer King?

Johannes

Citaat van: thibolleke op 07-05-2007  21:03 uHoe lang kan je overigens, na openen, het drukvat bewaren met zo'n beerking? Sommige zeggen 2 dagen andere meerdere weken.....

Bij mijn fusten zet ik er vaak wat extra druk op om te voorkomen dat de koolzuur ontwijkt uit het bier. Volgens mij moet een paar weken makkelijk lukken. Hoe dan ook, het is een niet al te grote investering voor een vrij deftig tapsysteem.

oranjeboombiertje

Citaat van: RobinB op 07-05-2007  21:11 u@oranjeboom:
Tevreden met je beerking? Heb hem ook besteld, maar lees nu ook wel vaak negatieve verhalen (alleen schuim en zo, of juist te weinig prik)  ??? :-\
Ik heb hem eigenlijk pas een keer gebruikt omdat ik 10 liter fusten gemakkelijker vind werken :verbergen: Het werkte prima vond ik. Botteling in zo'n vaatje met ± 3g/liter suiker dan gaat het prima.

 :degroeten:
Wesley

RobinB

Citaat van: thibolleke op 07-05-2007  21:13 uRobin, je link werkt niet. http://www.fass-frisch.de/  :weetbeter: Die site had ik ook al ontdekt.
Hoeveel verzendingskoste betaalde je voor die Beer King?
Verzending was € 7 dacht ik, maar das incl. 3 vaatjes (slechts € 3,20 daar) en 20 CO2 patronen (helaas zelfde prijs). Voor de vaatjes moet je ze overigens mailen, kan ze niet vinden op de site, slechte zaak imo!

William

Ik heb ook zo'n 5 liter vaatje met een Beerking die ik via Fass Frisch besteld heb. De verzendkosten waren volgens mij € 7,00 (incl. een 20-tal CO2 patronen) maar dat weet ik niet precies meer.

Een aangebroken vaatje is minimaal 2-3 weken houdbaar. Het is wel belangrijk om niet te veel bottelsuiker te gebruiken (3 gr/l). Als je teveel suiker gebruikt tap je een hele tijd alleen maar schuim en kan het vat behoorlijk onder druk komen te staan. Ik heb pas bij Brouwland een rubber stopje met overdrukventieltje gekocht wat dit zou moeten voorkomen. Misschien dat Fass-Frisch zo'n stop met ventiel ook verkoopt.

Wat me wel tegenvalt is dat als je er CO2 druk opzet het bier er een beetje plat uitkomt. Het lijkt erop alsof de CO2 vooral gebruikt wordt om het bier uit het vaatje te tappen.

Desondanks ben ik tevreden over dit systeem.

thibolleke

Ah dus zo'n overdrukventieltje valt te combineren met de Beer King, ook goed om te weten.

Citaat van: William op 07-05-2007  21:31 uEen aangebroken vaatje is minimaal* 2-3 weken houdbaar.

*Maximaal wil je bedoelen.
2 weken houdbaar, ik dacht het alleen mee te nemen op een avondje "zuip". Als het 2 weken houdbaar is kan ik het zelfs op men gemakje door de weeks van drinken. Leuk!

Jacques

Citaat van: RobinB op 07-05-2007  21:29 uVerzending was € 7 dacht ik, maar das incl. 3 vaatjes (slechts € 3,20 daar) en 20 CO2 patronen (helaas zelfde prijs). Voor de vaatjes moet je ze overigens mailen, kan ze niet vinden op de site, slechte zaak imo!

Robin,

imo? Is dit een afkorting waarvan ik de betekenis niet ken of bedoel je wat anders?

Herman

Ben wel geen Robin, maar imo is internettiaans voor 'in my opinion'. Als het nederig bedoeld is: imho met h = humble.

EBC

De grote truuk bij deze vaatjes is om ze MINIMAAL 24 uur, liever langer, in de koelkast te zetten voordat je ze aanslaat. Dan tappen ze perfect.

EBC

En de stopjes met drukventiel zijn ook aan te raden, die voorkomen een teleurstelling en ravage...

Jacques

Citaat van: Herman op 07-05-2007  22:44 uBen wel geen Robin, maar imo is internettiaans voor 'in my opinion'. Als het nederig bedoeld is: imho met h = humble.

Dan kun je dus ook gewoon 'volgens mij' schrijven lijkt mij. Afkortingen zijn niet altijd even duidelijk. Dat geldt zeker voor Engelse afkortingen op een Nederlandstalige site.

Bob de Brouwer

Mijn ervaring is dat de kwaliteit na 1 dag sterk achteruit gaat. Dus gaat ie nu ook in 1 dag leeg.  :clownsmile:
Ik heb ook het idee dat het geheel CO2 'lekt', de druk gaat er n.l. af. Doe ik iets fout, of herkennen anderen dit ook?

Overigens, ik heb een tijdje geleden een Wunderbar aangeschaft, mede omdat ook deze 5 l drukvaatjes hierin passen.
En aangezien ik 'm nu ook al in 1 dag leegmaak, maak ik me geen zorgen om de druk d.m.v. zuurstof......
Momenteel rijpt er een Schwarzbier in mijn vaatje.

Caspar

Hi Thibol,

Laat me even weten hoe jouw biervaatjes avontuur verloopt (en hoeveel het je uiteindelijk heeft gekost  ;)). Het lijkt mij ook leuk om eens te experimenteren met een vaatje... leuk voor als het "proefpanel" weer even langs komt  ;D.

Groet Caspar

RobinB

Citaat van: Jacques op 07-05-2007  22:41 uRobin,

imo? Is dit een afkorting waarvan ik de betekenis niet ken of bedoel je wat anders?
Oeps!
Inderdaad een stukje engelstalige forumtaal  ::)
Volgens mij kan ook wel de volgende keer! :D

thibolleke

Citaat van: Caspar op 08-05-2007  08:53 uleuk voor als het "proefpanel" weer even langs komt  ;D.

Jij snapt het helemaal!

Morgen doe ik de bestelling, ik post mijn verdere ervaringen nog wel.


Ciao
Thibolleke

Menno

In de Lentefolder (pagina 6) van Brouwland staat ook een aanbieding van vaatjes. Misschien kan je er wat mee? ;)

RobinB

Tja, dus 3 vaatjes + beerking + 10 patronen = € 59,96.

En als je direct bij Fass frisch besteld kost 3 vaatjes + beerking + 20 patronen: € 50,60 incl verzending!

Tel uit je winst!
Maar mooie "lente-actie" van Brouwland hoor!   :huilen:

Arjan

Hoeveel liter bier kan je eigenlijk tappen met een 16g koolzuurpatroon?

Johannes

Met 2000 gram zou je 600 liter moeten kunnen tappen. Dus ongeveer 5 liter met 1 patroon, daar is het systeem volgens mij op gemaakt.

Caspar

Heeft iemand ervaring met de TISCHZAPFANLAGE DE LUXE?

Zou het vaatje echt koel blijven in dat tonnetje?



Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.