Westvleteren gist

Gestart door -J DOPP, 05-05-2007 19:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

-J DOPP

hallo,
   Ik ben relatief nieuw naar dit forum. Maar genoeg inleiding over onervarenheid. Ik ben vorige week met een aantal vrienden naar het mooie West-Vleteren in Belgie gegaan voor onze reserveerde "bakken." In de Vrede (cafe tegenover de abdij) zag een doosje "trappistengist." Ik dacht, dat schaf ik mooi aan, 100 g voor 3 euro is toch geen geld voor het gist van deze mooie bierbrouwerij. Toen ik thuis kwam merkte ik dat het om gisttabletten gaat. Voor slikken, voor de gezondheid. Ik heb even geprobeerd op onervaren wijze het gist tot leven te brengen. Maar, weet iemand misschien of dit soort gist uberhaupt tot leven te brengen is? Of is al het gist al dood? Heeft iemand ervaring met deze tabletten van West-Vleteren. Bedankt leden.

Oscar

Er zal vast een gist in zitten in deze tabletten, maar ik zou maar niet aan wagen om er een bier mee te brouwen. En wil je de gist hebben van Westvleteren voor een bier? Die liggen op de bodem van de flesjes Westvleteren en ook nog van de flesjes Westmalle (in de supermarkt verkrijgbaar).

-J DOPP

Ja, ik had ook al gelezen dat Westmalle en Westvleteren waarschijnlijk dezelfde gist gebruiken. Ik was trouwens wel van plan om er bier mee te brouwen. Ik dacht dat deze tabletten makkelijker te kweken zouden zijn dan uit een restant van een fles. Van wat ik begrijp is dat een redelijk technisch en vakkundig proces wat veel speciaal appatuur eist. Toch jammer van die tabletten, weer 3 euro voor niets. (Ik drink liever gist dan het slikken!)

Oscar

Citaat van: -J DOPP op 06-05-2007  04:36 uJa, ik had ook al gelezen dat Westmalle en Westvleteren waarschijnlijk dezelfde gist gebruiken.

Niet waarschijnlijk maar DEFINITIEF!

Citaat van: -J DOPP op 06-05-2007  04:36 uVan wat ik begrijp is dat een redelijk technisch en vakkundig proces wat veel speciaal apparatuur eist.

Als je het over gistopkweken hebt, heb je geen gelijk. Een flesje Westmalle/Westvleteren  --> beetje wort erbij --> waterslot erop en 2 dagen laten staan. Daarna in een grotere fles (Grolsch beugel van 2,5 liter bijv) weer wat wort erbij en desnoods 24 uur beluchten en je hebt al een giststarter! Thats all.

-J DOPP

Bedankt voor de hulp Oscar! Ik heb de topic op deze website over gist opkweken. Na dat lange verhaal over petri schalen, snelkookpannen, agar, en steriele naalden werd ik wanhopig. Goed te horen dat het goed kan zonder al te veel moeite!

RobinB

Als er in die pillen Westmalle/Westvleteren gist zit, zou het nog best wel opkweekbaar kunnen zijn...
en kan dan ip op dezelfde manier als uit een flesje :)

Ik ben er namelijk achter gekomen dat ook de gist in de Kruidvat "biergist" tabletten nog levensvatbaar is.
Dit overigens tot mijn verbazing en ergernis aangezien ik er van uit ging dat de gist dood was en als gistvoeding aan mijn starter had toegevoegd.
Die heb ik dus maar weggegooid...  :'(

Gerb

Ik snap niet helemaal waarom je je gist op wilt kweken uit de tabletten, de term 'opgewarmd lijk' schiet me te binnen... Je hebt een aantal verse flessen Westvleteren thuis staan. De gist die daarin zit is volgens mij vele malen levensvatbaarder. 

-J DOPP

Ja, ik wilde het uit tabletten doen omdat ik dacht dat het makkelijker zou zijn. Nu dat ik weet dat het op dezelfde manier werkt als uit het gistdepot, vind ik het ook wel zinloos. Maar wie weet, als deze gist "gezonder" is dan andere gisten, kan ik nog altijd een "dieet bier" brouwen voor naieven.  :P

Drents Hopbier

Citaat van: -J DOPP op 07-05-2007  12:42 uMaar wie weet, als deze gist "gezonder" is dan andere gisten, kan ik nog altijd een "dieet bier" brouwen voor naieven. 

Maar als deze gist alleen voor consumptie en niet voor vergisten verpakt is, zal op de hygiëne bij verpakken ook minder gelet zijn. De kans dat er naast gisten ook andere "beestjes" in de pillen zitten lijkt mij groot.

Hopbier

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.