Maisvlokken, hoe zien die eruit??

Gestart door bakkerman, 04-05-2007 07:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bakkerman

Gaarne jullie hulp...

Ik kom met enige regelmaat recepten tegen waarin maisvlokken worden gebruikt.
Ik vertaal dat dat in het engels naar flaked corn, maar als ik daar bij de lokale Home Brew Shop om ga vragen word ik een beetje vaag aangekeken, en naar de reformwinkel verwezen.
Daar komen ze dan met corn flakes aanzetten...

Ik wil graag weten hoe die maisvlokken eruit ziet. Zijn het gewalste maïskorrels, die er als havervlokken uitzien?
Kan ik ze vervangen met geschrote maïskorrels, of zit ik hier helemaal mis?
Ik ben in het forum tegengekomen dat je de maisvlokken met maïzena kan vervangen, wat voor verhouding moet ik dan aan denken?

Alvast bedankt!!

Mark  :degroeten:

Pad

Maïsvlokken zien er inderdaad juist hetzelfde uit als cornflakes. Dus zo ver zitten ze in die winkel niet naast...
Bij de andere vragen kan ik je niet helpen dus nog even wachten op andere reacties.

Gerb

Je kunt maisvlokken niet vervangen door geschrote maiskorrels. Bij maisvlokken is de 'kern' eruit gehaald waar het meeste vet in zit. Dit om te voorkomen dat de maisvlokken snel ranzig worden. Je wilt ook niet te veel vet in je bier hebben, want dat is niet goed voor de schuimkraag en smaak natuurlijk.
Het beste alternatief is denk ik toch de cornflakes. Kijk eens op de ingredientendeclaratie wat er naast mais nog meer in zit.

Eigenlijk geven maisvlokken niet veel smaak aan een bier en verlagen ze alleen de body van het bier. Ik zou zeggen: laat ze weg of vervang de mais 1 op 1 door kristalsuiker.

MO

Ben het met Gerb eens. Denk goed na of je wel zo graag maisvlokken in bier zou willen gebruiken. Wil je minder body en/of minder kleur? Gebruik dan suiker? Wil je een zachtere smaak, kies dan voor de juiste gist en/of watermanagment. Bij mijn tot op heden 106 brouwsels heb ik nog nooit maisvlokken gebruikt.

bazje

Ik ben het ook met Gerb eens.
Een experiment dat ik eens gedaan heb in een ver verleden is het brouwen van een Duits en een Nederlands bokbier.

Allebei hetzelfde recept, alleen bij het Nederlandse bokbier een bepaald percentage mais gebruikt in plaats van moutextract.

Biertjes waren allebei goed te drinken, maar het Duitste bockbier was beter!
Smaken verschillen natuurlijk, maar ik gebruik het ook niet meer.

Bazje...

bakkerman

Ik kwam het eerst tegen in een ESB recept. Ik heb de maisvlokken toen vervangen door havervlokken, ga die morgen bottelen, ben heel benieuwd hoe dat uitpakt.

Ik kwam ze nu tegen in het recept voor de Rochefort 8, en ik dacht laat ik mijn licht eens opsteken, want ik wou alvast ingrediënten bij elkaar gaan sprokkelen. In Australie is alles wel te krijgen, maar af en toe moet het via de post..

Maar duidelijk, niet al te veel aan hangen en met suiker vervangen, wellicht voor de Rochefort met wat extra kandij?

Dank voor de snelle reacties!


Adrie

Maisvlokken zonder zout zijn bovendien moeilijk te vinden. Voor een ESB recept kun je de maisvlokken zonder problemen vervangen door 80%  van het gewicht in suiker.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.