Zaneken pilsener

Gestart door Adrie, 06-02-2004 09:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Brouwers,

De eerste 50 liter van de Zaneken is gebotteld. De einddichtheid is 1009 gebleven, precies dezelfde einddichtheid als vorig jaar. Het prettige van een bier met een koude lagering is, dat er al redelijk veel koolzuur in oplossing is en dat het bier bij het proeven dus al prettig prikkelt op de tong. En ook dit jaar is de Zaneken weer een prima pils geworden, naar het zich laat aanzien. De smaak en geur komen sterk overeen met het bier van vorig jaar, maar dat kan ook niet anders, want het recept was precies hetzelfde. De flessen staan nu bij 12 graden na te gisten. Dat gaat langzaam, maar zolang het nog vriest vind ik dat prima. Dit bier moet bewaard blijven voor warme voorjaars- en zomerdagen. Volgende week gaan we de overige 50 liter bottelen (waarvan wellicht 30 liter op fust).

Groeten,

A3

Hopmans

Hey Adrie,

Gefeliciteerd met het zo goed als zekere succes van dit bier :proost2:
Ik ben toch wel zeer benieuwd hoe dit pils smaakt.
We moeten een keer een paar flesjes ruilen.

Groetjes,

Hoppie

Adrie

Ha Hoppie,

Kom je dit jaar naar het ONK? Wij hadden namelijk het idee opgevat om daar een aantal van onze bieren te tappen voor de bezoekers. Momenteel overleggen we met de organisatie of dit mogelijk is en hoe we het een en ander handen en voeten geven. Zo mogen we als amateurs ons bier natuurlijk niet verkopen en hebben we zelf geen tapinstallatie. Als het doorgaat, dan is in ieder geval ook de Zaneken aldaar te proeven. Van het vat, dus dat is extra genieten...  :elifant:

De organisatie had zelf ook al het idee opgevat om de gelegenheid te bieden om amateurs hun bieren aan andere bezoekers te laten proeven, dus ons aanbod kwam als geroepen. Bieren op fust zijn dan natuurlijk een extra aantrekkelijk.

Groeten,

A3

Hopmans

Hoi Adrie,

Ik denk het wel.
Alhoewel ik nog niets met 100% zekerheid kan zeggen.
Maar het is wel de bedoeling.
Wat hoor ik nu? Moeten alle dopjes zilverkleurig zijn van de flesjes?

Groetjes,

Hoppie

Adrie

Goudkleurig mag ook.

Eduard

Ik heb het recept van Zaneken ook gebrouwen, ergens in November 2004, en nu het (dan eindelijk) goed op dronk is, moet ik zeggen dat het een erg lekker bier is geworden. Het recept heb ik grotendeels aangehouden, het kleine verschil zit'm in een kleine storting van rijstvlokken die ik nog over had. Gist en hop zijn hetzelfde.

Nu het bier zo lekker is geworden heb ik er spijt van dat ik er eind December al zoveel van heb gedronken, toen het bier nog te gistig smaakte en niet helder genoeg was. Maar gauw weer brouwen :-)

Groeten uit Gardermoen

Eduard  samenvol

MO

A3.
ik wilde morgen mijn blonde gaan brouwen die bij 17 grC in het begin koelend naar 12 gr op het eind heeft vergist. Ik gebruik normaal altijd 7,5 g/L suiker. Zou 6 g/L nu nog teveel zijn? Hoeveel bottelsuiker heb jij in je pils gebruikt?

Eduard

MO:

Ik heb voor de pils ook iets minder bottelsuiker dan normaal gebruikt, tegen de 6,5 - 7 en daarvan heb ik eigenlijk wel een beetje spijt. De volgende keer gebruik ik onafhankelijk van de vergistingstemperatuur weer wat ik normaal ook gebruik: 8 g/l.

MO

Twee jaar geleden was mijn Orval echt niet blij met 7,5 g/L suiker. Alleen maar schuim (vergisting bij 14 grC). Misschien gist Orval nog wel veel verder door, maar ik twijfel dus nog steeds.

Eduard

Wacht heel even, ik was verkeerd aan het denken.

Ik gebruik een maatschepje en voeg per 0,33-flesje 2 gr suiker toe, dus 6 g/l. Bij mijn pils was dit nog minder en daarom dus een beetje aan de platte kant. Hou dan liever 6-7 g/l aan, dan zit je vast wel goed zonder meteen een spuiter te krijgen.

Jacques

Citaat van: MO op 05-03-2005  14:15 uTwee jaar geleden was mijn Orval echt niet blij met 7,5 g/L suiker. Alleen maar schuim (vergisting bij 14 grC). Misschien gist Orval nog wel veel verder door, maar ik twijfel dus nog steeds.

Orval gist bestaat reincultuurgist en een wilde gist. Deze laatste gist inderdaad verder door.

Adrie

MO,

Bij het bottelen bleek er al veel CO2 in het bier te zitten. Volgens de berekening van de BrouwHulp (12 graden lagering en max. 2,3 volumes CO2, volgens de biertypengids)  is dan 5 gram per liter genoeg. Vorig jaar hadden we meer suiker toegevoegd, maar toen was de schuimvorming wel wat aan de hoge kant.

Groeten,

A3

MO

Ik heb nu 6 g/L suiker gebruikt. Had ik je toch moeten bellen gisteren. Ik vond jullie pils van vorig jaar zeker niet teveel schuimend. Wel grappig dat koud gelagerd bier (Kellerbier?) wat meer CO2 bevat. Het proefmonster smaakt dan veel beter!

Adrie

Misschien had jij een vers exemplaar. In de loop der tijd is hij nog iets verder doorgegist op fles en was het bijna niet mogelijk om een fles in 1 keer in een glas te schenken. Maar goed, wij hebben meestal bieren met een enorm stevige en fijne schuimkraag, dus dat probleem doet zich vaker voor.

En inderdaad, een koud gelagerd bier met veel CO2 opgelost smaakt al heel goed bij het bottelen.

Adrie

Na bijna drie weken op fles is de Zaneken nog niet helemaal klaar met nagisten op fles. Dat is ook niet zo gek, want hij staat in de kelder na te gisten (bij een graad of 14). Toch even geproefd en dat belooft weer veel goeds: mooie hoparoma's, schitterende moutigheid, een stevig schuim en zeer clean. Cleaner dan de vorige keer, lijkt wel en dat terwijl de hoofdvergisting bij iets hogere temperatuur is verlopen. Volgens mij was het bier nog iets minder bitter dan die van vorig jaar, maar nog zeker bitter genoeg. Er zat al aardig wat koolzuur in het bier, maar nog niet genoeg en een suikerzoetje was nog duidelijk proefbaar. De pils was ook nog niet helemaal helder. Nog even geduld, dus.
Afgelopen zondag hebben we de resterende 55 liter gebotteld en gefusteld.

We hebben van de organisatie van het ONK trouwens het groene licht gekregen, dus de Zaneken pilsener is van het vat te proeven op het ONK. Ook onze Weizen (mits goed gelukt) zullen we daar tappen en wellicht nemen we ook ons vat Hommel mee. Komt dat proeven!  samenvol

Adrie

De Zaneken is weer prima, dit jaar. Meer zeg ik niet, kom proeven op het ONK.

Eduard

De Zaneken is altijd best, lieve menschen. Hier staat mijn derde batch (die waar maar 20 liter van is, dus hij wordt wat bitter) lekker te pruttelen in het hok!

:D

De volgende keer ben ik van plan om een batch Zaneken te brouwen bij de bierbrouwvereniging. Pils is toch wel een basisbier wat ik in huis wil hebben en die Zaneken-zelfbrouw smaakt zoveel beter dan die meuk die ze hier voor €3,30 per liter durven te verkopen, dat ik mij niet meer tevreden stel met een schamel 2,5 kratje. NB: ik dacht zowel pils als palemout besteld te hebben, nu blijkt het allebei hetzelfde te zijn. Het wordt dan een ietsje donkerder Zanekentje.

Groeten uit een voor het eerst sinds vele weken regenachtig Oslo

Eduard samenvol

Adrie

Het doet mij deugd dat de Zaneken nu al een exportproduct blijkt te zijn. Helaas blijven de revenuen voor de ontwikkelaars achter bij de faam van het product.

Eduard

Ik moet ook maar zien hoe het wordt met de SafLager. De voorlaatste Zaneken is met BavLag vergist en dit bier smaakte me al beter dan een voor de gelegenheid van mijn vriendins verjaardag voor een fortuin (€ 4) aangekochte beugelfles met Grolsch 4,7% pilsener. De volgende batch, die met de RIMS, zal ik wel weer met BavLag vergisten, ik heb nog wat slurrie van dat voorlaatste Zaneken (november) liggen om wakker te schudden en te vergroten met mijn onlangs aangeschafte aquariumpomp.

MO

Ach mensen, wat een feest zijn de bieren van de 4 broeders toch. Gisteren de Zaneken 2005 mogen proeven op de brouwclub. En ik moet eerlijk zeggen dat hij nog beter is dan vorig jaar. Vorig jaar was het geheel was springeriger, ik bedoel iets minder in balans (hoppiger en fruitiger). Het was echt een heerlijk pils. Ik ben heel benieuwd wat de keurmeester ervan vinden. Als je hem vergelijkt met de Nederlandse pilserners, dan komt hij veel hoppiger over. Hij is zelfs hoppiger dan de oude Brand Urtyp. Ik zeg bewust hoppiger en niet bitterder, want de zeer late Saaz gift overheerst op dit moment nogal in het smaak- en geurpalet. Het leuke is dat dit over een maand, wanneer de ONK bieren getest worden, een heel eind zal zijn bijgetrokken, dus misschien toch weer een winnaar. Overigens was de body schitterend, net als het schuim. Verder was er duidelijke tweeschijn en een iets te hoge koolzuurdruk/koolzuur mondgevoel.

Adrie

Ondanks de lofzang van MO toch een zeer teleurstellend resultaat voor de Zaneken dit jaar:

70 punten

Visueel: 12 uit 15
Geur: 20 uit 25
Smaak: 15 uit 25
Basissmaak: 7 uit 10
Body: 4 uit 5
Mondgevoel: 2 uit 5
Nasmaak: 10 uit 15

Commentaar:
Een aardige pils. Jammer van de wat "harde smaak" die mogelijk veroorzaakt wordt door een te lange spoeling, of een te fijne schroting (hars / hooi smaak, wrang mondgevoel).

Nou moet ik de keurmeester gelijk geven wat betreft die harsachtige smaak. Die proef ik wel vaker in de Vier Broedersbieren. Fijn dat ik nu een aanknopingspunt heb waar dat vandaan zou kunnen komen. We zuren ons spoelwater namelijk nooit aan. In mijn eigen installatie doe ik dat standaard wel en in mijn eigen bieren heb ik die harsachtige smaak nog nooit geproefd.

Toch vonden de bezoekers van het ONK het een mooi bier, het vat is schoon op gegaan.

Johannes

Dit bier smaakte mij erg goed, ik kan me niet vinden in het commentaar van de keurmeester.  t.o.v. een Nederlands pils (dus geen urtyp) was het bier naar mijn idee te hoppig en had het een iets te volle body. Wat die hoppigheid betreft; persoonlijk vond ik dat heerlijk, prachtig aroma, heerlijk bier.


Adrie

Ha Johannes,

Dat harsige proef je met name als het bier wat warmer wordt. Zaterdag kwam ie nogal koud uit de tap, dus toen proefde ik het ook niet. Mooi dat je van het bier genoten hebt!

Edgar

Kan het niet de 100 g Saaz in de laatste 5 min zijn? Da's natuurrlijk best veel en heel kort. Ik heb mijn laatste pils ook zo zeer laat gehopt, en je hebt zelf het grasachtige, vreemde smaakje geproefd. Ok gras is geen hars, maar het was dan ook een andere hop. Ook na Jacques' advies kook ik de laatste hopping liever ietsje langer dan 5 min mee.

Overigens is het tweede deel van dat bier van mij langer gelagerd en is het, behalve nog helderder, ook iets cleaner geworden. Maar het smaakje zit er nog.

Uiteraard zal ik de laatste zijn om aangezuurd spoelwater af te raden zoals je weet, maar misschien speelt die hopping in dit geval ook nog mee?

Adrie

Het is koud, de lente komt eraan, dus tijd voor de Zaneken 2006. Lering trekkend uit de versie van 2005 gaan we deze keer:

1. dun maischen en weinig (of niet, hangt van de dichtheid na maischen af) spoelen;
2. minder hop gebruiken.

Ik ga nog even met mijn brouwbroeders overleggen, maar we hebben de keus voor de bitterhop tussen Challenger (6,9 %?) en Pacific Jade (12%). Voor de aroma's 60 gram Saaz 15 minuten meekoken en 60 gram 5 minuten meekoken.

Verder alles hetzelfde als de vorige keren (100% pilsmout, Wyeast Bavarian Lager).

Het pak Wyeast staat bol, dus vanavond giststarter maken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.