Zaneken pilsener

Gestart door Adrie, 06-02-2004 09:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Ha Johannes,

Ik had nog 1 flesje van de eerste versie staan en die heb ik naast de oude gedronken. Wat mij opviel was dat ze wat betreft body, moutigheid en zoetheid zeer dicht bij elkaar lagen. De eerste versie (met decoctie) was ietsepietsje moutiger. De flessen die getest waren bij het Maasland clubje kwamen van mijn brouwmaat David en ik weet niet wat hij met de flessen heeft gedaan, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het bier toch anders smaakt. Ik denk dat de flessen tijdens de nagisting bij hem een stuk warmer hebben gestaan.

De eerste pils was iets lichter, maar veel scheelde het niet. Het enige echte verschilpunt waren de hopsmaken: het kruidige van de Hallertauer tegenover het meer bloemige van de Saaz. Ik denk dat ik de Saaz toch meer bij een pils vindt passen. Ik vond het trouwens zeer opvallend dat na een jaar de eerste versie nog steeds hopsmaken had.

Dus om antwoord te geven op jouw vraag: ik denk het niet. De verschillen zijn te klein om de extra moeite te rechtvaardigen.

Weet iemand trouwens of de commerciële pilsbrouwers nog steeds decoctie gebruiken?

Groeten,

A3

Johannes

Adrie,

Bedankt voor je duidelijke antwoord, (beetje late reaktie van mijn kant) ik heb zelf inmiddels mijn pils ook klaar ik zal de resultaten nog posten. Moutig is 'ie zeker maar dat kan ook aan de munich liggen een echte pils is 't overigens niet geworden. Ik blijf de decoctie- vs infusiediscussie interessant vinden. Ik geloof dat Herman ooit een opmerking heeft gekregen 'deze heb je zeker zelf gebrouwen' toen hij bezoek een 'infusiepils' voorschotelde, terwijl de decoctievariant wel voor een 'echte' door zou gaan. De meningen blijven verdeeld.....

:degroeten:

Johannes

Adrie

Ha brouwers,

Zoals jullie weten hebben De Vier Broeders met deze pils de eerste prijs in klasse A gewonnen (waarmee bewezen is dat decoctie voor een goede pils niet nodig is).

We haalden met dit bier 85 punten. Het commentaar van de keurmeester:

"Mooi in balans". Gevolgd door het verzoek het recept door te mailen.

Groeten,

A3

Adrie

Nog even een aanvulling over de merkwaardige verschillende beoordeling tussen de leden van het Maasland Thuisbrouwersgilde en de jury van het ONK. Uiteraard speelt mee dat de leden van het gilde geen getrainde keurmeesters zijn en de pils werd geproefd direct na een stout. De bieren die we bij het Maasland gilde hadden laten proeven kwamen uit Davids voorraad en die van het ONK van mijn voorraad. David had de pilzen bij kamertemperatuur op fles laten nagisten en ik bij 12 graden. Na een week of twee was de temperatuur in die kamer opgelopen tot 18 graden, maar de nagisting was toen al voltooid. Hierna heb ik de pilzen opgeslagen in de kelder waar het toen 8 tot 10 graden was. De pilzen van David waren duidelijk minder clean. Voor een pils is het dus van belang om de navergisting op fles bij niet te hoge temperaturen te laten plaatsvinden.

Groeten,

A3

JWVG

Aha, dat is belangrijke informatie. Ik wilde eigenlijk aan zowel jou als Herman (ook ooit zeer succesvol met een pils op het ONK) vragen hoe jullie na vergisten. Mijn lagers (die ik altijd op kamertemp navergist) hebben vaak toch nog een uitgesproken bovengistend accent. Nu toch dit maar een keer proberen. Zijn er nog andere mensen die een dergelijke ervaring hebben?

:degroeten: JW.

Adrie

Ha Jan Willem,

Onze eerste pils was kouder vergist dan de tweede (keldertemperatuur 8 graden) en gelagerd (keldertemperatuur max. 10 graden). De hergisting op fles vond ook in de kelder plaats (temperatuur toen 10 - 12 graden). Deze versie van de pils was ook zeer clean.

Groeten,

A3

Johannes

Citaat van: JWVG op 24-05-2004  13:37 u. Zijn er nog andere mensen die een dergelijke ervaring hebben?

Jep! Sterker nog mijn pils heeft zelfs 'gelagerd' bij kamertemperatuur en dus ook navergist ik heb A3 een exemplaar meegegeven dus hij zal kunnen bevestigen dat het geen pilsig resultaat oplevert.

:degroeten:

Johannes

Bas

Citaat van: JWVG op 24-05-2004  13:37 u... Zijn er nog andere mensen die een dergelijke ervaring hebben?
Yep. Lagergisters geven ook bij mij een bovegistend karakter af als ik ze bij te hoge temperatuur vergist. Niet dat dat het bier ondrinkbaar maakt.

Grt, Bas H.

JWVG

Voor de duidelijkheid - het gaat mij om de navergisting! Ik vergist mijn lagers altijd strak op 9 C, en lager ze een maand of 2 op 3 C, dus daar ligt het volgens mij niet aan. Er zijn echter een paar teksten waar wordt gezegd dat je ook lagers op een relatief hoge temp (kamertemp) moet navergisten, en daar twijfel ik nu aan.

:degroeten: JW.

Eduard

Vandaag is het brouwtijd in het hoge noorden: de pils van de 4 Broeders staat op het programma, met een kleine aanpassing. Het aangepaste recept is als volgt:

MOUT:

5000 g pilsmout          3 EBC
 600 g rijstvlokken      0 EBC

HOP:

  15 g Hallertauer Perle 8,0 %  FWH
  18 g Challenger        7,0 %  75'
   9 g Hallertauer Perle 8,0 %  15'
  12 g Saaz              2,7 %  15'
  25 g Saaz              2,7 %  5'

ANDERE TOEVOEGINGEN:

  1 theelepel Ierse Mos      15'
Wyeast 2206 Bavarian Lager gist in een giststarter van 1/2 liter

MAISCHSCHEMA:
50 Gr  10'
60 Gr  30'
70 Gr  30'
78 Gr   5'


De rijstvlokken heb ik in plaats van de missende pilsmout gebruikt omdat ik verder door mijn pilsmout heen was en al eens eerder een lekkere pils had gebrouwen met ongeveer deze storting aan rijstvlokken. Verder houd ik mij aan het maischschema van A3. Een winnend team kun je maar het best zo min mogelijk veranderen.

De gistingstemperatuur zal op zo'n 8-10 graden liggen, relatief stabiel, en ook de nagisting valt daar hopelijk nog te doen.

Meer informatie volgt.

Adrie

Succes, Eduard. Ik ben heel benieuwd hoe jouw versie uitpakt! Wij gaan het recept deze winter ook weer brouwen, want de pilzen zijn op en worden node gemist.

Groeten,

A3

Eduard

Het wort wat ik in het gistingsvat heb heeft een omvang van 23 liter. Het recept van Adrie had ik door 4 gedeeld om op +/- 20 liter uit te komen. Ik brouw wel enigszins high gravity, dat wil zeggen dat ik het wort na het koken heb aangelengd met 3 liter koud kraanwater om precies op 1047 uit te komen. Ligt het nu aan mijn brouwketel dat ik steeds (want dit is niet de eerste keer) zo'n relatief laag rendement behaal? Er moet gezegd worden dat mijn hevelfilter verstopt raakte tijdens het hopfilteren waardoor er zo'n 2 liter wort niet meekwam naar het gistingsvat, dit is me nog niet eerder gebeurd ook, waarschijnlijk te hard laten stromen.

Verder staat het potje jongbier lekker te bluppen bij precies 10 graden in het hok op het balkon.

Eduard

Ik heb nu het wort na 18 dagen in het primaire gistingsvat overgeheveld naar het lagervat wat eveneens een omgevingstemperatuur van 9-10 graden Celsius heeft. Het wort smaakt al lekker en de Wyeast #2206 Bavarian Lager doet fijn neutraal aan. Het SG ligt nu op 1012 en ik hoop dat dit nog gaat dalen naar onder de 1010.

Een deel van de gistkoek heb ik uit het vat geschept en in een gesteriliseerd potje bewaard. Dit potje gaat ook het rommelhok in en hopelijk blijft deze gist een week of twee goed zodat ik er mijn volgende ondergister mee kan gaan brouwen.

Vraag aan Adrie: wat was het eind-SG van jullie Zaneken Pilsner?

MO

Even zeuren: zodra er alcohol aanwezig is spreke men van jongbier en niet meer van wort.

Eduard

Ik was zo mijn best aan het doen om 'het' te gebruiken voor het woord 'wort' dat ik dat helemaal vergeten was  :nut:

Inderdaad, het jongbier. Maar toch vraag ik me af waar ik met genoemd maischschema, begin-SG en gistsoort bij uit dien te komen.

Adrie

Beste Eduard,

De eind SG van onze Zaneken was 1009.

Groeten,

A3

Adrie

Brouwers,

Gisteren hebben we wederom een batch van de Zaneken gebrouwen, precies 1 jaar na de vorige. Dit is voor het eerst dat we een recept precies hetzelfde brouwen (waarom zou je een prijswinnaar veranderen?), dus ik ben benieuwd of ie ook hetzelfde bier oplevert. We waren eindelijk weer eens met z'n vieren en daardoor verliep alles zeer vlot. Om 17:00 uur waren we klaar met brouwen en schoonmaken, terwijl we pas om 9:30 uur begonnen. En dan hebben we ook tussendoor nog de Hommel gebotteld.

De giststarter van de Bavarian Lager had ik trouwens als volgt gemaakt. Eerst 1 pak Wyeast geënt in 1 liter starter, waterslot erop en de dag erna was hij actief. Toen vermeerderd naar 4 liter, 12 gram FermAid K erbij en beluchten. De volgende ochten was de starter mooi koffiemelkwit, dus we hebben weer genoeg gist. Ook het wort van de Zaneken hebben we nog een paar uur belucht.

Groeten,

A3.

Adrie

Wow, na 5 dagen hoofdvergisting zat de dichtheid al op 1012! Supersnel voor een ondergister bij 12 graden. Wellicht heeft dit behalve met de giststarter ook te maken met het feit dat David vergeten was om de beluchting uit het vat te halen, totdat hij de volgende dag om 6 uur 's ochtends het zich opeens herinnerde. De beluchting heeft dus 12 uur aangestaan. Hopelijk beinvloedt dit de smaak niet negatief en zijn er geen infecties binnengeslopen. Het heeft de vergisting in ieder geval geen kwaad gedaan.

Groeten,

A3

Adrie

Brouwers,

Gisteravond de Zaneken overgeheveld naar de lageringsflessen. De dichtheid was nu 1009, dus precies in een week naar de einddichtheid van de Zaneken van vorig jaar. Supersnel dus. Bij het overhevelen bleek dat de hoeveelheid gist ook enorm was. We hebben de gist uit het gistingsvat geschept en het bleek ruim 2 liter stopverfdikke gist te zijn (genoeg om zo'n 2000 liter mee te vergisten). Helaas, zonde, zonde, konden we er niets anders mee dan het door de plee te spoelen.  :'(


Groeten,

A3

marcel125

Zo Adrie      een buikgiepje ??  ;D

Edwin

...en dat in de nieuwe plee? ;D

Adrie

Gelukkig maar dat je via internet nog geen geuren kunt versturen...  :o

Trouwens, het is niet mijn (nieuwe) plee, maar de cosmetisch aangepaste plee van David (nieuwe bril). Ik hoop voor hem dat de stopverf geen verstopping heeft opgeleverd.

Groeten,

A3

Edwin

Tja, :proost:

Daar komt ie bij de volgende toiletronde natuurlijk wel achter.
...kandie dweilen... ;D

Edwin

Adrie

En anders hebben we een mooie nieuwe methode van gistwassen ontdekt.  samenvol

Edwin

 samenvol BROEVA  HARO  samenvol

Edwin

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.