Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Zaneken pilsener  (gelezen 33296 keer)

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Zaneken pilsener
« Gepost op: 06-02-2004 09:50 u »
Brouwers,

Morgen is het weer feest in Brouwerij De Vier Broeders. We gaan aan de slag met een pils, want de versie van vorig jaar is erg goed bevallen tijdens de hete zomer. Het recept is iets aangepast aan de hand van de commentaren van de jury van de ONK2003. Die vond het een mooi bier, maar te bitter. De bitterheid is dus verlaagd en de aromahop is vervangen. Dit was Hallertauer, maar nu gebruiken we Saaz, omdat deze hop nog beter bij de stijl past en ik wel een fan ben van Saaz.

Hier het recept:

Zaneken Pilsener

A ProMash Recipe Report

BJCP Style and Style Guidelines
-------------------------------
02-B  European Pale Lager, Northern German Pilsner
Min OG:  1.044   Max OG:  1.050
Min IBU:    25   Max IBU:    45
Min Clr:     4   Max Clr:     8  Color in EBC

Recipe Specifics
----------------
Batch Size (L):         120.00    Wort Size (L): 120.00
Total Grain (kg):        23.00
Anticipated OG:          1.047    Plato:         11.72
Anticipated EBC:           5.4
Anticipated IBU:          27.5
Brewhouse Efficiency:       82 %
Wort Boil Time:             75    Minutes

Grain/Extract/Sugar
  %     Amount     Name                 Potential EBC
------------------------------------------------------
100.0    23.00 kg.  Pilsener (Maasland)  1.036     6

Potential represented as SG per pound per gallon.

Hops
  Amount     Name          Form    Alpha  IBU  Boil Time
---------------------------------------------------------
80.00 g.     Hallertauer  Pellet   5.40   9.6  First WH
70.00 g.     Challenger   Pellet   6.90  12.0  75 min.
50.00 g.     Hallertauer  Pellet   5.40   3.0  15 min.
50.00 g.     Saaz         Pellet   2.90   1.6  15 min.
100.00 g.    Saaz         Pellet   2.90   1.3  5 min.

Yeast
-----
Wyeast 2206 Bavarian Lager

Mash Schedule
-------------
Mash Type: Multi Step

Grain kg:    23.00
Water Qts:   97.22 - Before Additional Infusions
Water L:     92.00 - Before Additional Infusions

L Water Per kg Grain: 4.00 - Before Additional Infusions

Protein Rest Temp :           50  Time:  10
Intermediate Rest Temp :      60  Time:  30
Saccharification Rest Temp :  70  Time:  30
Mash-out Rest Temp :          78  Time:   5
Sparge Temp :                 78  Time:   0

Na morgen bericht over hoe het verlopen is.

Groeten,

A3

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline TVERSCH

• Super lid
  • Bitter in de mond maakt het hart gezond
Re: Zaneken pilsener
« Reactie #1 Gepost op: 06-02-2004 11:48 u »
Hoi A3,

Het gebruik van Challenger hop lijkt mij niet zo'n goeie keus voor een pils.
Ik denk dat dit meer een hop is voor Engelse Ales & Bitters.
Naar mijn idee kan je dit beter vervangen door Tettnanger, Spalt Select of een Hallertau variant, die minder kruidig en meer hoppig overkomen.
:degroeten:
Theo

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #2 Gepost op: 06-02-2004 12:25 u »
Citaat

Het recept is iets aangepast aan de hand van de commentaren van de jury van de ONK2003. Die vond het een mooi bier, maar te bitter. De bitterheid is dus verlaagd en de aromahop is vervangen.

Typisch voorbeeld van bierkeurmeesters die een pils vergelijken met een type Nederlands pils. Ik heb jullie pils ook geproefd en er zijn genoeg Duitse pilseners die bitterder zijn. Maar goed, dat is een oude discussie oprakelen.

Maar als je gaat brouwen voor wedstrijden kun je natuurlijk het beste maar luisteren naar wat de heren willen (verschilt nogal per keurmeester naar mijn mening).

Herman

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 06-02-2004 13:10 u »
Herman en Theo,

De Challenger is ingegeven door het feit dat ie op moet. Aangezien die alleen voor de bitterheid is, zal de invloed op de smaak nog wel meevallen, zeker gezien de grote hoeveelheden aromahop.

Wat de bitterheid betreft gaan we natuurlijk niet alleen af op de keurmeesters (en we brouwen deze pils zeker niet om de ONK te winnen), maar ook op onze smaak en die van onze meedrinkende vrienden. Veel mensen vonden de pils te bitter, maar dat komt natuurlijk ook omdat Nederlanders niet zo gewend zijn aan bitterder pilzen.

Groeten,

A3

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #4 Gepost op: 06-02-2004 14:53 u »
HA3  :proost:

Denk je dat deze Zaneken op tijd klaar is voor het ONK?

Edwin

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 06-02-2004 15:24 u »
Ha Edwin,

Als ie maar op tijd klaar is voor de komende zomer!

Het is natuurlijk een ondergister, dus langzaam. Ik denk niet dat ie klaar is voor de uiterste inleverdatum voor de ONK en ik denk ook niet dat ie de ONK van 2005 gaat halen  :P , als ie tenminste nog beter wordt dan de pils van vorig jaar. Maar we zullen zien.

Groeten,

A3

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 07-02-2004 20:59 u »
Brouwers,

Zo, het zit erweer op. 115 liter pils met een begindichtheid van 1052. Alleen het weer zat niet mee:

Twee nieuwe toevoegingen aan onze brouwinstallatie hebben we vandaag voor het eerst gebruikt: de schrootmolen die in zijn vorige leven dienstdeed als haverpletter op een manege:

Het schroten ging perfect: 23 kg pilsmout in 10 minuten geschroot.

De tweede innovatie is onze tegenstroomkoeler, die vooral nu bij de pils uitstekend dienst deed omdat we natuurlijk flink terugmoesten in temperatuur:

Het brouwen ging verder precies volgens recept, maar met een beter rendement dan gepland. Verder is er eigenlijk niet veel te melden.

Groeten,

A3

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 07-02-2004 21:27 u »
Hoi Adrie,

Geweldig die foto's (vooral de eerste)!

Erg leuk om te zien wat je allemaal er voor over hebt om een biertje te brouwen.  :duimop:

:degroeten: Jacques

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 09-02-2004 09:24 u »
Ha Jacques,

Ach, de regen had ook een voordeel: automatische aanzuring van het beslag.  ;D

Nog even een aanvulling: die tegenstroomkoeler was echt een verademing in vergelijking met de koelspiraal die we eerst altijd gebruikten. Met name de laatste 30 graden gaan met zo'n spiraal erg langzaam. Om van 100 naar 15 graden terug te gaan voor een pils waren we eerst minstens 1,5 tot 2 uur bezig, nu ging het in een uur. Toch nog langzamer dan we hadden gehoopt, maar als we weer een bovengister gaan brouwen, dan verloopt de koeling natuurlijk een stuk beter omdat we dan terug gaan naar een graad of 25-28.

Ik denk dat het rendement hoger is uitgekomen dan voorheen omdat we fijner geschroot hebben dan bij de Maaslandbrouwerij waar we het eerst deden. Toch hebben we totaal geen last gehad bij het filteren. De Broeders zijn zeer blij met deze nieuwe aanwinst die bovendien erg goedkoop is als je hem vergelijkt met de schandalige prijs van de walsenmolen van Brouwland. We betaalden voor de haverpletter slechts 150 euro! En dat inclusief dode muizen in de behuizing.  :P Enige nadeel van de molen: hij is alleen met vereende krachte te tillen. Een vaste opstelling zou fijn zijn, maar de kelder staat bij David al helemaal vol met brouwgereedschappen en apparatuur, dus we zijn er nog niet helemaal uit hoe we de molen permanent kunnen opstellen.

Groeten,

A3

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 10-02-2004 08:48 u »
De pilsener staat voor een koele ondergister vrij hevig te gisten bij een (omgevings) temperatuur van 11 graden celcius. Overheerlijke geuren hangen in de kelder, herinneringen oproepend aan hete zomers :echtboos: en volle, koele glazen :beersmiley: .

Groeten,

A3  

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 16-02-2004 09:40 u »
De Zaneken pilsener staat nog rustig te gisten, ongeveer 1 blob per 40 seconden. De temperatuur in de kelder is iets gestegen tot 12 graden. Echt een geduldwerkje, zo'n ondergister.

Groeten,

A3

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 23-02-2004 09:41 u »
Brouwers,

De dichtheid van de pils is ondertussen gezakt naar 1009. Vanavond gaan we overhevelen naar de lageringsflessen en dan kan ik eindelijk eens proeven...

Groeten,

A3

Offline Adrie

• Super lid
Re:Zaneken pilsener
« Reactie #12 Gepost op: 26-02-2004 11:00 u »
De Zaneken is maandagavond overgeheveld. Het bier smaakte inderdaad al behoorlijk droog en pilzig. Clean, licht moutig en lekker hoppig.
David stelde voor om 1 lageringsfles te dry-hoppen. Hoewel dit niet de gewoonte is bij pils lijkt het me toch een leuk experiment. Als tegenwoordig bovengistend pils al mag, dan mag dit zeker  ;D .
We gaan dry-hoppen met 50 gram Saaz op 50 liter bier. 1 fles van 50 liter blijft ongedrooghopt.

Groeten,

A3

Offline TVERSCH

• Super lid
  • Bitter in de mond maakt het hart gezond
« Reactie #13 Gepost op: 27-02-2004 08:25 u »
Hoi A3,

Dry-hoppen bij pils is mij vorig jaar prima bevallen. Mijn Bavarian had toen een te hoog eind SG (1012), en door het toevoegen van de hop viel de 'zoete/volle' smaak minder op.
Ik heb toen drie varianten geprobeerd, Saaz/Tettnang/Herschbrück, en de Herschbrück vond ik persoonlijk het lekkerst.
Ik heb nu in lagering ca. 30 ltr pils met Wyeast Münich lager staan waaraan ik Saaz heb toegevoegd als dry-hop.
Ook staat er nog een vat van 30 ltr waar ik iets meer hop aan heb toegevoegd bij de laatste 5 min., maar als de bitterheid tegenvalt gaat hier als dry-hop de Herschbrück in, als compensatie voor de bitterheid.
De Münich lager van Wyeast produceert wel veel zwavelgeur  tijdens vergisting, maar bij opwarming naar 17º is het helemaal verdwenen.
Volgende week ga ik bottelen na 5 weken lageren van 5º tot nu 1º C.
Theo

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 04-03-2004 09:44 u »
Brouwers,

Aangezien de niet gedryhopte pils reeds kraakhelder was, hebben we deze gisterenavond gebotteld. De dichtheid was nog steeds 1009, dus hij is uitgegist. Met 7 gram suiker per liter is de pils op fles gegaan.
Voor het bottelen gebruiken we de vulhulp (te koop bij Brouwland). Deze heeft echter moeite met veel schuim en aangezien de pils in de kelder staat en 8 graden mat, kwam er bij het bottelen behoorlijk wat koolzuur vrij. Dit had tot gevolg dat de vulhulp regelmatig blokkeerde, wat ons vervolgens behoorlijk begon te irriteren. Pas om 24 uur waren we klaar.

De flessen staan nu na te gisten bij een temperatuur van ongeveer 12 graden.

Groeten,

A3

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 24-03-2004 09:47 u »
Brouwers,

Na drie weken nagisten op fles bij een temperatuur van 12 tot 17 graden, bleek de pils kraakhelder in de fles. Tijd dus om te proeven.

Bij het inschenken ontstond een prachtige schuimkraag met fijne belletjes die lang bleef staan. Een lichte koudewaas was in het bier te zien. De kleur is iets donkerder dan de doorsnee pilsener.
De geur is hoppig en licht moutig. De smaak is eerst licht hoppig, daarna licht moutig en in de nasmaak overheerst een stevige bitterheid. Deze bitterheid blijft vrij lang hangen, maar niet achterop de tong. Het bier is nog niet helemaal uitgerijpt, want de bitterheid is nog iets te scherp. Er is geen zoetigheid van de nagistingssuiker meer te proeven, dus de hergisting op fles is klaar.

Het recept verschilt op drie punten van de vorige keer en het is een totaal ander bier geworden. Bij de vorige versie hebben we decoctie toegepast en deze keer infusie. De moutigheid en volmondigheid was de vorige keer veel groter en eerlijk gezegd beviel me dat wel in de vorige pils. Decoctie heeft dus wel degelijk een groot effect op de smaak van het bier. Het tweede verschil is, dat we vorige keer Hallertau als aromahop hadden en nu Saaz. Ik weet niet of het aan de ouderdom van de hop ligt (ik weet niet hoe lang Frans deze hop al had liggen), maar de hoparoma's waren de vorige keer meer uitgesproken. De bitterheid hebben we met iets minder dan 10 IBU verlaagd, maar door de mindere body lijkt dit bier bitterder. Volgens de Promash berekeningen zitten we nu op zo'n 28 IBU.

Voor mijn definitieve oordeel wacht ik nog even een paar weekjes, maar dit lijkt een prima urtyp pilsener te worden. Tevens ben ik benieuwd hoe de gedryhopte variant uit gaat vallen, maar die gaan we pas over een week of twee bottelen.

Groeten,

A3

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 13-04-2004 09:42 u »
Verbazingwekkend hoe bier zich ontwikkelt. Na een paar weken op fles moet ik constateren dat dit bier op de Brand Urtyp lijkt! Het bloemige van de Urtyp zit ook in dit bier. Hij lijkt nu beter in balans dan een aantal weken geleden: de moutigheid komt wat meer naar voren en de bitterheid is minder scherp. Ik ga hem binnenkort nog eens naast de Brand Urtyp drinken en als hij erg lijkt, dan hebben we weer een bier voor het kloonboek.

Ik heb ook de gedrooghopte versie naast de ongedrooghopte versie geproefd. De gedrooghopte was echter nog wat zoetig (hij is pas twee weken geleden gebotteld). Hierdoor was hij nog niet goed te beoordelen. De hoparoma's lijken in ieder geval wat meer aanwezig te zijn; het bier is wat pittiger en kruidiger.

Groeten,

A3

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #17 Gepost op: 13-04-2004 11:36 u »
Zou het zo makkelijk zijn, A3, om de Urtyp te brouwen met een Wyeast? Nix eigen giststam dus?? Hoe kwam je aan de Challenger in de storting eigenlijk, Hallertau en Saaz vind ik wat meer voor de hand liggend.
gr
MO

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 13-04-2004 11:55 u »
Ha Martin,

Ach, we hadden nog wat Challenger liggen die op moest. Aangezien het alleen voor de bitterheid was, levert ie verder niet zoveel smaakcomponenten op. De aromahoppen leveren wat dat betreft toch het meeste smaak op.

Verder blijkt de Wyeast Bavarian Lager gewoon prima te voldoen voor een pilsener. Ik vraag me sterk af of er in lagergisten wel zoveel verschil bestaat, behalve misschien dat er soorten zijn die behoorlijk wat diacetyl produceren. Kan best zijn dat Brand een eigen giststam heeft, maar blijkbaar wijkt die niet veel af van de Bavarian lager. Maar zoals gezegd, ik moet de bieren nog eens naast elkaar proeven.

Groeten,

A3

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 22-04-2004 09:36 u »
Heren,

Gisteravond heb ik de wel en de niet gedrooghopte pils naast elkaar gedronken. Helaas proefde ik nauwelijks verschil tussen de twee. Op een gegeven moment proefde ik zelfs helemaal geen verschil meer. Waarschijnlijk komt dit doordat David had verzuimd om de zak met hop te verzwaren met knikkers, waardoor hij op het bier dreef. Ik denk dat de hoppellets zo onvoldoende met het bier in aanraking zijn gekomen. Jammer, maar helaas.

Het bier heeft echter al zoveel hoparoma's en hopsmaken dat drooghoppen eigenlijk helemaal niet nodig was.
Zoals al eerder aangegeven hebben we deze keer Saaz gebruikt als aromahop en de vorige keer Hallertauer. De bieren smaken dan ook behoorlijk verschillend en deze versie met Saaz bevalt me beter. Het is een heerlijk kruidige en een beetje bloemige pils geworden met een pittige bitterheid.

Wat me opviel was dat de bitterheid nogal ruw/schraperig op de tong overkwam. Het bier is nog jong, dus ik denk dat dat nog wel bijtrekt. De bitterheid is ongeveer 10 IBU minder dan de vorige versie, maar ik kan niet zeggen dat het bier minder bitter overkomt.

Groeten,

A3

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 26-04-2004 14:36 u »
Met twee van de drie overige Vier Broeders heb ik de gedryhopte en de niet-gedryhopte pils naast de Brand Urtyp gedronken. Onze bevindingen:

De Brand Urtyp is lichter van kleur, zoeter en bloemiger dan onze versies. Het bloemige overheerst naar onze smaak teveel. De Urtyp is iets moutiger dan onze pilzen, maar als de bieren warmer worden is dit eigenlijk niet meer merkbaar.

De niet-gedryhopte versie heeft tevens het bloemige van de Urtyp, maar dan minder. Dit bier ruikt en proeft kruidiger dan de Urtyp. Hij is net zo bitter als de Urtyp. Dit bier heeft de mooiste schuimkraag (fijn en romig en blijft lang staan).

De gedryhopte versie komt wat harder en bitterder over. De schuimkraag is duidelijk minder (door de hopoliën?): grotere bellen, minder schuim en sneller weg. De bloemigheid/kruidigheid is niet merkbaar anders dan de niet-gedryhopte pils.

De conclusie luidde dat wij de niet-gedryhopte versie van onze pils het lekkers vonden.

Groeten,

A3

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #21 Gepost op: 26-04-2004 14:57 u »
Nou dat wordt weer heel wat proeven morgen. Ik vind dat we maar moeten beginnen met jouw bieren. Het zijn wel een beetje paarlen voor de Maaslandzwijnen, maar er wordt in het begin nog iets serieuzer geproefd dan later.
gr
MO

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 26-04-2004 15:09 u »
Tja, het wordt tijd voor een strenge voorzitter, een maximale spreektijd per persoon van 5 minuten plus 5 minuten per ingeleverd bier. Tevens stel ik voor om personen die wel proeven, maar niet brouwen resoluut uit de club te verwijderen. Verder maak ik mij sterk voor het invoeren van een toelatingsexamen (theorie en praktijk (het laten proeven van eigen brouwsels)) voor aspirant-leden. Dit alles scheelt bovendien weer in de hoeveelheid bieren die we mee moeten nemen.

Groeten,

A3

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 28-04-2004 20:59 u »
De Zaneken pilsener is gisteravond door het Maasland Thuisbrouwersgenootschap geproefd en beoordeeld. Men vond het geen echte pils, maar meer een blond. De kleur was te donker en het bier was ook te zoet. Van sommigen had ie bitterder gemogen. De vorige versie was beter. De hoparoma's vond men mooi.

Groeten,

A3

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #24 Gepost op: 28-04-2004 22:08 u »
Adrie,

Zou je een volgende keer weer kiezen voor decoctie?

Johannes

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #25 Gepost op: 30-04-2004 09:54 u »
Ha Johannes,

Ik had nog 1 flesje van de eerste versie staan en die heb ik naast de oude gedronken. Wat mij opviel was dat ze wat betreft body, moutigheid en zoetheid zeer dicht bij elkaar lagen. De eerste versie (met decoctie) was ietsepietsje moutiger. De flessen die getest waren bij het Maasland clubje kwamen van mijn brouwmaat David en ik weet niet wat hij met de flessen heeft gedaan, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het bier toch anders smaakt. Ik denk dat de flessen tijdens de nagisting bij hem een stuk warmer hebben gestaan.

De eerste pils was iets lichter, maar veel scheelde het niet. Het enige echte verschilpunt waren de hopsmaken: het kruidige van de Hallertauer tegenover het meer bloemige van de Saaz. Ik denk dat ik de Saaz toch meer bij een pils vindt passen. Ik vond het trouwens zeer opvallend dat na een jaar de eerste versie nog steeds hopsmaken had.

Dus om antwoord te geven op jouw vraag: ik denk het niet. De verschillen zijn te klein om de extra moeite te rechtvaardigen.

Weet iemand trouwens of de commerciële pilsbrouwers nog steeds decoctie gebruiken?

Groeten,

A3

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #26 Gepost op: 06-05-2004 22:33 u »
Adrie,

Bedankt voor je duidelijke antwoord, (beetje late reaktie van mijn kant) ik heb zelf inmiddels mijn pils ook klaar ik zal de resultaten nog posten. Moutig is 'ie zeker maar dat kan ook aan de munich liggen een echte pils is 't overigens niet geworden. Ik blijf de decoctie- vs infusiediscussie interessant vinden. Ik geloof dat Herman ooit een opmerking heeft gekregen 'deze heb je zeker zelf gebrouwen' toen hij bezoek een 'infusiepils' voorschotelde, terwijl de decoctievariant wel voor een 'echte' door zou gaan. De meningen blijven verdeeld.....

Johannes

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #27 Gepost op: 23-05-2004 13:54 u »
Ha brouwers,

Zoals jullie weten hebben De Vier Broeders met deze pils de eerste prijs in klasse A gewonnen (waarmee bewezen is dat decoctie voor een goede pils niet nodig is).

We haalden met dit bier 85 punten. Het commentaar van de keurmeester:

"Mooi in balans". Gevolgd door het verzoek het recept door te mailen.

Groeten,

A3

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 24-05-2004 11:47 u »
Nog even een aanvulling over de merkwaardige verschillende beoordeling tussen de leden van het Maasland Thuisbrouwersgilde en de jury van het ONK. Uiteraard speelt mee dat de leden van het gilde geen getrainde keurmeesters zijn en de pils werd geproefd direct na een stout. De bieren die we bij het Maasland gilde hadden laten proeven kwamen uit Davids voorraad en die van het ONK van mijn voorraad. David had de pilzen bij kamertemperatuur op fles laten nagisten en ik bij 12 graden. Na een week of twee was de temperatuur in die kamer opgelopen tot 18 graden, maar de nagisting was toen al voltooid. Hierna heb ik de pilzen opgeslagen in de kelder waar het toen 8 tot 10 graden was. De pilzen van David waren duidelijk minder clean. Voor een pils is het dus van belang om de navergisting op fles bij niet te hoge temperaturen te laten plaatsvinden.

Groeten,

A3

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #29 Gepost op: 24-05-2004 13:37 u »
Aha, dat is belangrijke informatie. Ik wilde eigenlijk aan zowel jou als Herman (ook ooit zeer succesvol met een pils op het ONK) vragen hoe jullie na vergisten. Mijn lagers (die ik altijd op kamertemp navergist) hebben vaak toch nog een uitgesproken bovengistend accent. Nu toch dit maar een keer proberen. Zijn er nog andere mensen die een dergelijke ervaring hebben?

:degroeten: JW.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 24-05-2004 13:56 u »
Ha Jan Willem,

Onze eerste pils was kouder vergist dan de tweede (keldertemperatuur 8 graden) en gelagerd (keldertemperatuur max. 10 graden). De hergisting op fles vond ook in de kelder plaats (temperatuur toen 10 - 12 graden). Deze versie van de pils was ook zeer clean.

Groeten,

A3

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #31 Gepost op: 24-05-2004 14:43 u »
. Zijn er nog andere mensen die een dergelijke ervaring hebben?

Jep! Sterker nog mijn pils heeft zelfs 'gelagerd' bij kamertemperatuur en dus ook navergist ik heb A3 een exemplaar meegegeven dus hij zal kunnen bevestigen dat het geen pilsig resultaat oplevert.

Johannes

Offline Bas

• Senior lid
« Reactie #32 Gepost op: 24-05-2004 23:49 u »
... Zijn er nog andere mensen die een dergelijke ervaring hebben?
Yep. Lagergisters geven ook bij mij een bovegistend karakter af als ik ze bij te hoge temperatuur vergist. Niet dat dat het bier ondrinkbaar maakt.

Grt, Bas H.

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #33 Gepost op: 25-05-2004 07:53 u »
Voor de duidelijkheid - het gaat mij om de navergisting! Ik vergist mijn lagers altijd strak op 9 C, en lager ze een maand of 2 op 3 C, dus daar ligt het volgens mij niet aan. Er zijn echter een paar teksten waar wordt gezegd dat je ook lagers op een relatief hoge temp (kamertemp) moet navergisten, en daar twijfel ik nu aan.

:degroeten: JW.

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
« Reactie #34 Gepost op: 28-10-2004 13:43 u »
Vandaag is het brouwtijd in het hoge noorden: de pils van de 4 Broeders staat op het programma, met een kleine aanpassing. Het aangepaste recept is als volgt:

MOUT:

5000 g pilsmout          3 EBC
 600 g rijstvlokken      0 EBC

HOP:

15 g Hallertauer Perle 8,0 %  FWH
  18 g Challenger        7,0 %  75'
   9 g Hallertauer Perle 8,0 %  15'
  12 g Saaz              2,7 %  15'
  25 g Saaz              2,7 %  5'

ANDERE TOEVOEGINGEN:

1 theelepel Ierse Mos      15'
Wyeast 2206 Bavarian Lager gist in een giststarter van 1/2 liter

MAISCHSCHEMA:
50 Gr  10'
60 Gr  30'
70 Gr  30'
78 Gr   5'

De rijstvlokken heb ik in plaats van de missende pilsmout gebruikt omdat ik verder door mijn pilsmout heen was en al eens eerder een lekkere pils had gebrouwen met ongeveer deze storting aan rijstvlokken. Verder houd ik mij aan het maischschema van A3. Een winnend team kun je maar het best zo min mogelijk veranderen.

De gistingstemperatuur zal op zo'n 8-10 graden liggen, relatief stabiel, en ook de nagisting valt daar hopelijk nog te doen.

Meer informatie volgt.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 28-10-2004 16:49 u »
Succes, Eduard. Ik ben heel benieuwd hoe jouw versie uitpakt! Wij gaan het recept deze winter ook weer brouwen, want de pilzen zijn op en worden node gemist.

Groeten,

A3

Offline Eduard

• Super lid
« Reactie #36 Gepost op: 01-11-2004 15:28 u »
Het wort wat ik in het gistingsvat heb heeft een omvang van 23 liter. Het recept van Adrie had ik door 4 gedeeld om op +/- 20 liter uit te komen. Ik brouw wel enigszins high gravity, dat wil zeggen dat ik het wort na het koken heb aangelengd met 3 liter koud kraanwater om precies op 1047 uit te komen. Ligt het nu aan mijn brouwketel dat ik steeds (want dit is niet de eerste keer) zo'n relatief laag rendement behaal? Er moet gezegd worden dat mijn hevelfilter verstopt raakte tijdens het hopfilteren waardoor er zo'n 2 liter wort niet meekwam naar het gistingsvat, dit is me nog niet eerder gebeurd ook, waarschijnlijk te hard laten stromen.

Verder staat het potje jongbier lekker te bluppen bij precies 10 graden in het hok op het balkon.

Offline Eduard

• Super lid
« Reactie #37 Gepost op: 15-11-2004 20:45 u »
Ik heb nu het wort na 18 dagen in het primaire gistingsvat overgeheveld naar het lagervat wat eveneens een omgevingstemperatuur van 9-10 graden Celsius heeft. Het wort smaakt al lekker en de Wyeast #2206 Bavarian Lager doet fijn neutraal aan. Het SG ligt nu op 1012 en ik hoop dat dit nog gaat dalen naar onder de 1010.

Een deel van de gistkoek heb ik uit het vat geschept en in een gesteriliseerd potje bewaard. Dit potje gaat ook het rommelhok in en hopelijk blijft deze gist een week of twee goed zodat ik er mijn volgende ondergister mee kan gaan brouwen.

Vraag aan Adrie: wat was het eind-SG van jullie Zaneken Pilsner?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #38 Gepost op: 15-11-2004 21:54 u »
Even zeuren: zodra er alcohol aanwezig is spreke men van jongbier en niet meer van wort.

Offline Eduard

• Super lid
« Reactie #39 Gepost op: 15-11-2004 22:56 u »
Ik was zo mijn best aan het doen om 'het' te gebruiken voor het woord 'wort' dat ik dat helemaal vergeten was  :nut:

Inderdaad, het jongbier. Maar toch vraag ik me af waar ik met genoemd maischschema, begin-SG en gistsoort bij uit dien te komen.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #40 Gepost op: 16-11-2004 09:45 u »
Beste Eduard,

De eind SG van onze Zaneken was 1009.

Groeten,

A3

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #41 Gepost op: 07-02-2005 09:44 u »
Brouwers,

Gisteren hebben we wederom een batch van de Zaneken gebrouwen, precies 1 jaar na de vorige. Dit is voor het eerst dat we een recept precies hetzelfde brouwen (waarom zou je een prijswinnaar veranderen?), dus ik ben benieuwd of ie ook hetzelfde bier oplevert. We waren eindelijk weer eens met z'n vieren en daardoor verliep alles zeer vlot. Om 17:00 uur waren we klaar met brouwen en schoonmaken, terwijl we pas om 9:30 uur begonnen. En dan hebben we ook tussendoor nog de Hommel gebotteld.

De giststarter van de Bavarian Lager had ik trouwens als volgt gemaakt. Eerst 1 pak Wyeast geënt in 1 liter starter, waterslot erop en de dag erna was hij actief. Toen vermeerderd naar 4 liter, 12 gram FermAid K erbij en beluchten. De volgende ochten was de starter mooi koffiemelkwit, dus we hebben weer genoeg gist. Ook het wort van de Zaneken hebben we nog een paar uur belucht.

Groeten,

A3.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #42 Gepost op: 12-02-2005 13:18 u »
Wow, na 5 dagen hoofdvergisting zat de dichtheid al op 1012! Supersnel voor een ondergister bij 12 graden. Wellicht heeft dit behalve met de giststarter ook te maken met het feit dat David vergeten was om de beluchting uit het vat te halen, totdat hij de volgende dag om 6 uur 's ochtends het zich opeens herinnerde. De beluchting heeft dus 12 uur aangestaan. Hopelijk beinvloedt dit de smaak niet negatief en zijn er geen infecties binnengeslopen. Het heeft de vergisting in ieder geval geen kwaad gedaan.

Groeten,

A3

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #43 Gepost op: 14-02-2005 09:19 u »
Brouwers,

Gisteravond de Zaneken overgeheveld naar de lageringsflessen. De dichtheid was nu 1009, dus precies in een week naar de einddichtheid van de Zaneken van vorig jaar. Supersnel dus. Bij het overhevelen bleek dat de hoeveelheid gist ook enorm was. We hebben de gist uit het gistingsvat geschept en het bleek ruim 2 liter stopverfdikke gist te zijn (genoeg om zo'n 2000 liter mee te vergisten). Helaas, zonde, zonde, konden we er niets anders mee dan het door de plee te spoelen.  :'(

Groeten,

A3

Offline marcel125

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #44 Gepost op: 14-02-2005 13:09 u »
Zo Adrie      een buikgiepje ??  ;D

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #45 Gepost op: 14-02-2005 13:58 u »
...en dat in de nieuwe plee? ;D

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #46 Gepost op: 14-02-2005 14:07 u »
Gelukkig maar dat je via internet nog geen geuren kunt versturen...  :o

Trouwens, het is niet mijn (nieuwe) plee, maar de cosmetisch aangepaste plee van David (nieuwe bril). Ik hoop voor hem dat de stopverf geen verstopping heeft opgeleverd.

Groeten,

A3

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #47 Gepost op: 14-02-2005 14:15 u »
Tja, :proost:

Daar komt ie bij de volgende toiletronde natuurlijk wel achter.
...kandie dweilen... ;D

Edwin

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #48 Gepost op: 14-02-2005 14:18 u »
En anders hebben we een mooie nieuwe methode van gistwassen ontdekt.  samenvol

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #49 Gepost op: 14-02-2005 14:24 u »
 samenvol BROEVA  HARO  samenvol

Edwin

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #50 Gepost op: 02-03-2005 08:59 u »
Brouwers,

De eerste 50 liter van de Zaneken is gebotteld. De einddichtheid is 1009 gebleven, precies dezelfde einddichtheid als vorig jaar. Het prettige van een bier met een koude lagering is, dat er al redelijk veel koolzuur in oplossing is en dat het bier bij het proeven dus al prettig prikkelt op de tong. En ook dit jaar is de Zaneken weer een prima pils geworden, naar het zich laat aanzien. De smaak en geur komen sterk overeen met het bier van vorig jaar, maar dat kan ook niet anders, want het recept was precies hetzelfde. De flessen staan nu bij 12 graden na te gisten. Dat gaat langzaam, maar zolang het nog vriest vind ik dat prima. Dit bier moet bewaard blijven voor warme voorjaars- en zomerdagen. Volgende week gaan we de overige 50 liter bottelen (waarvan wellicht 30 liter op fust).

Groeten,

A3

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #51 Gepost op: 02-03-2005 10:18 u »
Hey Adrie,

Gefeliciteerd met het zo goed als zekere succes van dit bier :proost2:
Ik ben toch wel zeer benieuwd hoe dit pils smaakt.
We moeten een keer een paar flesjes ruilen.

Groetjes,

Hoppie

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #52 Gepost op: 02-03-2005 10:31 u »
Ha Hoppie,

Kom je dit jaar naar het ONK? Wij hadden namelijk het idee opgevat om daar een aantal van onze bieren te tappen voor de bezoekers. Momenteel overleggen we met de organisatie of dit mogelijk is en hoe we het een en ander handen en voeten geven. Zo mogen we als amateurs ons bier natuurlijk niet verkopen en hebben we zelf geen tapinstallatie. Als het doorgaat, dan is in ieder geval ook de Zaneken aldaar te proeven. Van het vat, dus dat is extra genieten...  :elifant:

De organisatie had zelf ook al het idee opgevat om de gelegenheid te bieden om amateurs hun bieren aan andere bezoekers te laten proeven, dus ons aanbod kwam als geroepen. Bieren op fust zijn dan natuurlijk een extra aantrekkelijk.

Groeten,

A3

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #53 Gepost op: 02-03-2005 11:13 u »
Hoi Adrie,

Ik denk het wel.
Alhoewel ik nog niets met 100% zekerheid kan zeggen.
Maar het is wel de bedoeling.
Wat hoor ik nu? Moeten alle dopjes zilverkleurig zijn van de flesjes?

Groetjes,

Hoppie

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #54 Gepost op: 02-03-2005 11:15 u »
Goudkleurig mag ook.

Offline Eduard

• Super lid
« Reactie #55 Gepost op: 05-03-2005 11:31 u »
Ik heb het recept van Zaneken ook gebrouwen, ergens in November 2004, en nu het (dan eindelijk) goed op dronk is, moet ik zeggen dat het een erg lekker bier is geworden. Het recept heb ik grotendeels aangehouden, het kleine verschil zit'm in een kleine storting van rijstvlokken die ik nog over had. Gist en hop zijn hetzelfde.

Nu het bier zo lekker is geworden heb ik er spijt van dat ik er eind December al zoveel van heb gedronken, toen het bier nog te gistig smaakte en niet helder genoeg was. Maar gauw weer brouwen :-)

Groeten uit Gardermoen

Eduard  samenvol

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #56 Gepost op: 05-03-2005 14:05 u »
A3.
ik wilde morgen mijn blonde gaan brouwen die bij 17 grC in het begin koelend naar 12 gr op het eind heeft vergist. Ik gebruik normaal altijd 7,5 g/L suiker. Zou 6 g/L nu nog teveel zijn? Hoeveel bottelsuiker heb jij in je pils gebruikt?

Offline Eduard

• Super lid
« Reactie #57 Gepost op: 05-03-2005 14:08 u »
MO:

Ik heb voor de pils ook iets minder bottelsuiker dan normaal gebruikt, tegen de 6,5 - 7 en daarvan heb ik eigenlijk wel een beetje spijt. De volgende keer gebruik ik onafhankelijk van de vergistingstemperatuur weer wat ik normaal ook gebruik: 8 g/l.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #58 Gepost op: 05-03-2005 14:15 u »
Twee jaar geleden was mijn Orval echt niet blij met 7,5 g/L suiker. Alleen maar schuim (vergisting bij 14 grC). Misschien gist Orval nog wel veel verder door, maar ik twijfel dus nog steeds.

Offline Eduard

• Super lid
« Reactie #59 Gepost op: 05-03-2005 14:29 u »
Wacht heel even, ik was verkeerd aan het denken.

Ik gebruik een maatschepje en voeg per 0,33-flesje 2 gr suiker toe, dus 6 g/l. Bij mijn pils was dit nog minder en daarom dus een beetje aan de platte kant. Hou dan liever 6-7 g/l aan, dan zit je vast wel goed zonder meteen een spuiter te krijgen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #60 Gepost op: 05-03-2005 22:46 u »
Twee jaar geleden was mijn Orval echt niet blij met 7,5 g/L suiker. Alleen maar schuim (vergisting bij 14 grC). Misschien gist Orval nog wel veel verder door, maar ik twijfel dus nog steeds.

Orval gist bestaat reincultuurgist en een wilde gist. Deze laatste gist inderdaad verder door.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #61 Gepost op: 07-03-2005 09:13 u »
MO,

Bij het bottelen bleek er al veel CO2 in het bier te zitten. Volgens de berekening van de BrouwHulp (12 graden lagering en max. 2,3 volumes CO2, volgens de biertypengids)  is dan 5 gram per liter genoeg. Vorig jaar hadden we meer suiker toegevoegd, maar toen was de schuimvorming wel wat aan de hoge kant.

Groeten,

A3

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #62 Gepost op: 07-03-2005 09:20 u »
Ik heb nu 6 g/L suiker gebruikt. Had ik je toch moeten bellen gisteren. Ik vond jullie pils van vorig jaar zeker niet teveel schuimend. Wel grappig dat koud gelagerd bier (Kellerbier?) wat meer CO2 bevat. Het proefmonster smaakt dan veel beter!

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #63 Gepost op: 07-03-2005 09:25 u »
Misschien had jij een vers exemplaar. In de loop der tijd is hij nog iets verder doorgegist op fles en was het bijna niet mogelijk om een fles in 1 keer in een glas te schenken. Maar goed, wij hebben meestal bieren met een enorm stevige en fijne schuimkraag, dus dat probleem doet zich vaker voor.

En inderdaad, een koud gelagerd bier met veel CO2 opgelost smaakt al heel goed bij het bottelen.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #64 Gepost op: 22-03-2005 13:13 u »
Na bijna drie weken op fles is de Zaneken nog niet helemaal klaar met nagisten op fles. Dat is ook niet zo gek, want hij staat in de kelder na te gisten (bij een graad of 14). Toch even geproefd en dat belooft weer veel goeds: mooie hoparoma's, schitterende moutigheid, een stevig schuim en zeer clean. Cleaner dan de vorige keer, lijkt wel en dat terwijl de hoofdvergisting bij iets hogere temperatuur is verlopen. Volgens mij was het bier nog iets minder bitter dan die van vorig jaar, maar nog zeker bitter genoeg. Er zat al aardig wat koolzuur in het bier, maar nog niet genoeg en een suikerzoetje was nog duidelijk proefbaar. De pils was ook nog niet helemaal helder. Nog even geduld, dus.
Afgelopen zondag hebben we de resterende 55 liter gebotteld en gefusteld.

We hebben van de organisatie van het ONK trouwens het groene licht gekregen, dus de Zaneken pilsener is van het vat te proeven op het ONK. Ook onze Weizen (mits goed gelukt) zullen we daar tappen en wellicht nemen we ook ons vat Hommel mee. Komt dat proeven!  samenvol

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #65 Gepost op: 07-04-2005 09:31 u »
De Zaneken is weer prima, dit jaar. Meer zeg ik niet, kom proeven op het ONK.

Offline Eduard

• Super lid
« Reactie #66 Gepost op: 07-04-2005 11:10 u »
De Zaneken is altijd best, lieve menschen. Hier staat mijn derde batch (die waar maar 20 liter van is, dus hij wordt wat bitter) lekker te pruttelen in het hok!

:D

De volgende keer ben ik van plan om een batch Zaneken te brouwen bij de bierbrouwvereniging. Pils is toch wel een basisbier wat ik in huis wil hebben en die Zaneken-zelfbrouw smaakt zoveel beter dan die meuk die ze hier voor €3,30 per liter durven te verkopen, dat ik mij niet meer tevreden stel met een schamel 2,5 kratje. NB: ik dacht zowel pils als palemout besteld te hebben, nu blijkt het allebei hetzelfde te zijn. Het wordt dan een ietsje donkerder Zanekentje.

Groeten uit een voor het eerst sinds vele weken regenachtig Oslo

Eduard samenvol

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #67 Gepost op: 07-04-2005 12:00 u »
Het doet mij deugd dat de Zaneken nu al een exportproduct blijkt te zijn. Helaas blijven de revenuen voor de ontwikkelaars achter bij de faam van het product.

Offline Eduard

• Super lid
« Reactie #68 Gepost op: 07-04-2005 14:37 u »
Ik moet ook maar zien hoe het wordt met de SafLager. De voorlaatste Zaneken is met BavLag vergist en dit bier smaakte me al beter dan een voor de gelegenheid van mijn vriendins verjaardag voor een fortuin (€ 4) aangekochte beugelfles met Grolsch 4,7% pilsener. De volgende batch, die met de RIMS, zal ik wel weer met BavLag vergisten, ik heb nog wat slurrie van dat voorlaatste Zaneken (november) liggen om wakker te schudden en te vergroten met mijn onlangs aangeschafte aquariumpomp.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #69 Gepost op: 20-04-2005 08:28 u »
Ach mensen, wat een feest zijn de bieren van de 4 broeders toch. Gisteren de Zaneken 2005 mogen proeven op de brouwclub. En ik moet eerlijk zeggen dat hij nog beter is dan vorig jaar. Vorig jaar was het geheel was springeriger, ik bedoel iets minder in balans (hoppiger en fruitiger). Het was echt een heerlijk pils. Ik ben heel benieuwd wat de keurmeester ervan vinden. Als je hem vergelijkt met de Nederlandse pilserners, dan komt hij veel hoppiger over. Hij is zelfs hoppiger dan de oude Brand Urtyp. Ik zeg bewust hoppiger en niet bitterder, want de zeer late Saaz gift overheerst op dit moment nogal in het smaak- en geurpalet. Het leuke is dat dit over een maand, wanneer de ONK bieren getest worden, een heel eind zal zijn bijgetrokken, dus misschien toch weer een winnaar. Overigens was de body schitterend, net als het schuim. Verder was er duidelijke tweeschijn en een iets te hoge koolzuurdruk/koolzuur mondgevoel.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #70 Gepost op: 31-05-2005 09:25 u »
Ondanks de lofzang van MO toch een zeer teleurstellend resultaat voor de Zaneken dit jaar:

70 punten

Visueel: 12 uit 15
Geur: 20 uit 25
Smaak: 15 uit 25
Basissmaak: 7 uit 10
Body: 4 uit 5
Mondgevoel: 2 uit 5
Nasmaak: 10 uit 15

Commentaar:
Een aardige pils. Jammer van de wat "harde smaak" die mogelijk veroorzaakt wordt door een te lange spoeling, of een te fijne schroting (hars / hooi smaak, wrang mondgevoel).

Nou moet ik de keurmeester gelijk geven wat betreft die harsachtige smaak. Die proef ik wel vaker in de Vier Broedersbieren. Fijn dat ik nu een aanknopingspunt heb waar dat vandaan zou kunnen komen. We zuren ons spoelwater namelijk nooit aan. In mijn eigen installatie doe ik dat standaard wel en in mijn eigen bieren heb ik die harsachtige smaak nog nooit geproefd.

Toch vonden de bezoekers van het ONK het een mooi bier, het vat is schoon op gegaan.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #71 Gepost op: 31-05-2005 10:11 u »
Dit bier smaakte mij erg goed, ik kan me niet vinden in het commentaar van de keurmeester.  t.o.v. een Nederlands pils (dus geen urtyp) was het bier naar mijn idee te hoppig en had het een iets te volle body. Wat die hoppigheid betreft; persoonlijk vond ik dat heerlijk, prachtig aroma, heerlijk bier.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #72 Gepost op: 31-05-2005 10:32 u »
Ha Johannes,

Dat harsige proef je met name als het bier wat warmer wordt. Zaterdag kwam ie nogal koud uit de tap, dus toen proefde ik het ook niet. Mooi dat je van het bier genoten hebt!

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #73 Gepost op: 31-05-2005 15:16 u »
Kan het niet de 100 g Saaz in de laatste 5 min zijn? Da's natuurrlijk best veel en heel kort. Ik heb mijn laatste pils ook zo zeer laat gehopt, en je hebt zelf het grasachtige, vreemde smaakje geproefd. Ok gras is geen hars, maar het was dan ook een andere hop. Ook na Jacques' advies kook ik de laatste hopping liever ietsje langer dan 5 min mee.

Overigens is het tweede deel van dat bier van mij langer gelagerd en is het, behalve nog helderder, ook iets cleaner geworden. Maar het smaakje zit er nog.

Uiteraard zal ik de laatste zijn om aangezuurd spoelwater af te raden zoals je weet, maar misschien speelt die hopping in dit geval ook nog mee?

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #74 Gepost op: 03-02-2006 12:36 u »
Het is koud, de lente komt eraan, dus tijd voor de Zaneken 2006. Lering trekkend uit de versie van 2005 gaan we deze keer:

1. dun maischen en weinig (of niet, hangt van de dichtheid na maischen af) spoelen;
2. minder hop gebruiken.

Ik ga nog even met mijn brouwbroeders overleggen, maar we hebben de keus voor de bitterhop tussen Challenger (6,9 %?) en Pacific Jade (12%). Voor de aroma's 60 gram Saaz 15 minuten meekoken en 60 gram 5 minuten meekoken.

Verder alles hetzelfde als de vorige keren (100% pilsmout, Wyeast Bavarian Lager).

Het pak Wyeast staat bol, dus vanavond giststarter maken.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #75 Gepost op: 03-02-2006 12:47 u »
Ik ga nog even met mijn brouwbroeders overleggen, maar we hebben de keus voor de bitterhop tussen Challenger (6,9 %?) en Pacific Jade (12%). Voor de aroma's 60 gram Saaz 15 minuten meekoken en 60 gram 5 minuten meekoken.

Ik heb kort geleden een pilsener geproefd met Challenger (ten minste dat werd gezegd), maar de citrusachtige smaak hoort vlgs mij niet in een pilsener. Pacific Jade ken ik niet (ik las dat het een kloon is van Saaz). Wat is er op tegen om alleen Saaz te gebruiken?

Hans Hans

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #76 Gepost op: 03-02-2006 12:52 u »
Challenger als bitterhop gaat prima in een pils. De versie die in 2004 de eerste prijs in klasse A won op het ONK had ook Challenger als bitterhop, geen onvertogen woord van de keurmeesters.

Alleen Saaz wil ik niet, omdat Saaz veel te weinig alfazuren heeft. Dit een grote hopgift betekenen en daar heb ik slechte ervaringen mee (teveel samentrekkende smaak / tanninen uit de hop). Als de Pacific Jade een kloon is van de Saaz, dan is dat lijkt me een goede keus.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #77 Gepost op: 03-02-2006 13:13 u »

Alleen Saaz wil ik niet, omdat Saaz veel te weinig alfazuren heeft. Dit zou een grote hopgift betekenen en daar heb ik slechte ervaringen mee (teveel samentrekkende smaak / tanninen uit de hop). Als de Pacific Jade een kloon is van de Saaz, dan is dat lijkt me een goede keus.
Voor een kloon heeft ie eigenlijk veel te veel alfazuur, maar
zie http://www.realbeer.co.nz/alefiles/beer_writers/geoff_griggs/article_2004_07_23_1715.php
en http://www.scoop.co.nz/stories/CU0406/S00006.htm

Hans Hans

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #78 Gepost op: 03-02-2006 13:28 u »
Hé, dat is leuk. Nou dan beslis ik bij deze democratisch dat we de Pacific Jade gaan gebruiken.

Ik heb hem trouwens ook gebruikt in mijn alt en ik vond de geur leek wat op de Spalt die ik ook in het recept had gebruikt. De Alt heeft een heel mooie strakke bitterheid zonder veel hopsmaken, dus ik denk dat de Jade wel een goede keus iz.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #79 Gepost op: 03-02-2006 13:39 u »
ik zou altijd voor een hop gaan met het hoogste alfazuur percentage, zeker in zo'n gevoelig biertype als pils. Hoe bitter is jullie pils, 35? Nog een vraagje: maak je een ondergist giststarter bij lagere temperatuur dan een bovengist giststarter?

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #80 Gepost op: 03-02-2006 13:44 u »
Onze pils is slechts 27 IBU. De allereerste versie was 35 IBU en die vonden de Broeders (en andere proevers) te bitter. Persoonlijk had ik er niet zo'n moeite mee, maar ja, soms moet je concessies doen.

De giststarter maak ik gewoon op kamertemperatuur, dat is tot nu toe prima gegaan. Voor het enten koelen we de starter af door hem alvast in de kelder te zetten, zodat de gist geen temperatuurshock krijgt.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #81 Gepost op: 05-02-2006 21:19 u »
Het ging niet zo vlotjes, vandaag. Eerst was het gas op op weg naar het koken en vervolgens liep de filtering volledig vast. En het was ook nog eens petweer.

Stad en land afgebeld voor een gasfles, maar nergens iets te krijgen. Alles dicht. Het lijkt @#%$!! wel een fundamentalistisch land. Toen toch maar mijn eigen gasfles opgehaald, waar gelukkig nog meer in bleek te zitten dan gedacht. Later bleek de buurman van David een volle fles te hebben staan.

Dat de filtering vast liep was uniek te noemen. Zelfs snijden hielp geen zier. Gelukkig zat het merendeel van het wort al in de kookketel, maar enig verlies hebben we toch wel geleden.

Uiteindelijk kwamen we toch nog tot een aardige opbrengst van wort van 1047. Wort overigens die best wel naar kafjes smaakt, dus ik ben benieuwd. (tijdens het brouwen hebben we onze Rochefort 7 voor het eerst geproefd en ook dit bier had een vrij sterke kafjessmaak, ondanks het feit dat we maar heel weinig hadden gespoeld en we heel weinig hop hebben gebruikt. Het is om gek van te worden).

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #82 Gepost op: 05-02-2006 21:23 u »
Balen zo'n brouwdag! Ik ben overigens maar wat blij dat wij Dingemans mout geleverd krijgen!

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #83 Gepost op: 05-02-2006 21:54 u »
Heeft dingemans niet dat irritante kafsmaakje?
Dan ga ik ook alles maar weer bestellen bij van de Kooy.
Want ik proef het ook.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #84 Gepost op: 05-02-2006 21:55 u »
Opvallend veel moutproblemen laatstelijk. Zou Brouwland bij Bavaria...? Of was het gewoon een slecht moutjaar?

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #85 Gepost op: 09-02-2006 14:45 u »
(tijdens het brouwen hebben we onze Rochefort 7 voor het eerst geproefd en ook dit bier had een vrij sterke kafjessmaak, ondanks het feit dat we maar heel weinig hadden gespoeld en we heel weinig hop hebben gebruikt. Het is om gek van te worden).

Kan het zijn dat jullie schroting de kafjes nogal grof scheurt? Een rafelige kafrand geeft mogelijk meer kafsmaak. Ik kan me voorstellen dat dat gebeurt als de twee rollen van een moutmolen op verschillende snelheid lopen danwel een verschillend oppervlak hebben.
Wellicht moeten jullie ook eens proberen vochtig te schroten?

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #86 Gepost op: 09-02-2006 14:55 u »
Wij hebben een walsenmolen waarbij beide rollen worden aangedreven en even snel draaien. Het geschrote mout ziet er keurig uit (mooie hele kafjes. Bovendien is het echt een probleem van de laatste brouwsels, voorheen (met dezelfde molen en dezelfde installatie) hebben we er nooit last van gehad (behalve bij een bier waarbij we tot 1003 hebben doorgespoeld).

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #87 Gepost op: 19-02-2006 11:44 u »
Eergisteravond het bier overgeheveld, na 12 dagen in de hoofdgisting bij 10 graden. De dichtheid was ondertussen beland op 1013, dus er moeten nog drie tot vier puntjes af. Het bier was nog heel erg troebel en daarom smaakte ie ook erg gistig, maar verder al wel lekker moutig en licht hoppig. Opvallend was de behoorlijke zwavellucht, een geur die normaal is voor ondergisters, maar die ik nog niet eerder zo sterk rook bij de Bavarian Lager.

Hoewel ik nog niet helemaal hersteld ben van een verkoudheid van twee weken waarbij mijn reuk- en smaakvermogen geheel waren vertroebeld, proefde ik geen kafjessmaak. Hopen dat dat zo blijft.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #88 Gepost op: 24-02-2006 13:08 u »
Adrie,

Hoeveel bottelsuiker ga je er eigenlijk in doen?  :weetniet:
2,3 Vol. CO2 (specificatie pils = 4,1g/l bij 12graden) vind ik wel erg weinig.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #89 Gepost op: 26-02-2006 10:52 u »
Ja, vier gram is wel een beetje weinig. Vorige keer hebben we 5 g/l toegevoegd en dat was prima. Het jaar daarvoor zaten we op 6,7 gram per liter en dat was teveel.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #90 Gepost op: 05-04-2006 13:31 u »
De pils is ondertussen gebotteld, toen mijn brouwbroeders de Weizen brouwden, met een einddichtheid van 1009. Helaas was ik zelf niet bij het bottelen aanwezig, zodat ik geen idee heb hoe hij smaakt.

Opvallend en opmerkelijk, maar toch niet verrassend feit: alle vier keren dat we dit bier brouwden is de einddichtheid 1009 geworden. De begindichtheid varieerde tussen 1052 en 1048. Typisch geval van een gist die gewoon bij een bepaalde einddichtheid stopt.

Ook van dit bier hebben we trouwens weer een vat gevuld voor het ONK. Komt dus allen proeven!

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #91 Gepost op: 12-04-2006 14:31 u »
Mmmmmm. Gisteren even een pilsje geproefd. De nagisting is nog niet ten einde, maar het bier smaakte al zeer veelbelovend. Hij deed me erg denken aan de versie van twee jaar geleden. Net als bij die versie had ik een onbedwingbare behoefte om na de eerste een tweede te drinken. Helaas voor jullie hebben we van dit bier maar 20 liter op fust, dus wees er snel bij op het ONK.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #92 Gepost op: 12-04-2006 14:54 u »
En met die van 2 jaar geleden wonnen jullie de eerste prijs in klasse A. Spannend, zou dat weer lukken? Ik ben zoals gebruikelijk weer zeer benieuwd naar jullie pilsje.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #93 Gepost op: 12-04-2006 15:06 u »
Nog even een paar weekjes geduld, MO. En op het ONK kom je maar lekker onder de tapkraan hangen.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #94 Gepost op: 05-05-2006 21:24 u »
Eindelijk kon ik vanmiddag bij David een doosje pils ophalen. Er moesten immers drie flessen naar het ONK. Meteen heb ik er een opengetrokken. En hij is weer best dit jaar. Geen kafjesbijsmaken deze keer. Mooi moutig, hoppig, clean. Heerlijk. Komt dat proeven, mensen! Hij komt wat te bitter op mij over. Geen probleem voor mij, maar wellicht wel voor de keurmeesters. Hun fout.

Offline Stuifbol

• Boven 10 berichten
  • *
  • A beer a day , keeps the ....
    • Meerdonk330
« Reactie #95 Gepost op: 10-12-2008 05:22 u »
Wanneer voeg je de rijstvlokken precies toe?
Is dat samen met de storting van de mout?

Groeten,
Stuifbol. :denken:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #96 Gepost op: 10-12-2008 06:33 u »
Wanneer voeg je de rijstvlokken precies toe?
Is dat samen met de storting van de mout?

Dit is een vraag en antwoord ineen..... ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #97 Gepost op: 10-12-2008 08:34 u »
Dit is een vraag en antwoord ineen..... ;)

Volgens mij niet. De tweede vraag is een suggestie voor de eerste vraag.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #98 Gepost op: 10-12-2008 09:55 u »
En om Stuifbol te antwoorden:

Ja, vlokken kan je gewoon meemaischen. Ze zijn gestoomd en het zetmeel is daarmee 'vrij' gekomen, zodat apart verstijfselen in theorie niet nodig is. Ik denk wel dat apart verstijfselen een hoger rendement oplevert...

Tags: pils