Scotch Ale

Gestart door William, 02-05-2007 21:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

William

Mijn volgend bier wordt een strong scotch ale. Hiervoor heb ik de volgende moutstort bedacht, gebaseerd of de biertypengids

Mout
 84.3%    Palemout 7
  4.5%     Biscuit mout 50
  5.9%     Cara Crystal (120)
  4.3%     Tarwemout (4)
  1.0%     Chocolate (Mout Roost 900)

Hop
 44.00 g.     Goldings - E.K.     4.75%

StartSG=1080
EBC=34
IBU=40

Omdat enige zoetheid is gewenst ga ik voor een 1-stapsmaisch bij 67/68 ºC.

Ik kan als gist natuurlijk de Wyeast 1728 Scotch Ale kiezen maar ik heb ook nog een voorraadje korrelgist dus ditmaal geen vloeibare gist. Welke korrel past hier het beste bij? Moet deze ver door kunnen vergisten of staat het maischschema al garant voor voldoende onvergistbare suikers. Ik heb in voorraad Safeale US-56; Safeale S-04; Safale S-33. Zit hier iets bij?

MO

Ik opteer voor de S04 vanwege de goede schijnbare vergistingsgraad en de mooie fruitigheid.

Verder zegt mijn gevoel dat een scotch ale veel donkerder moet zijn. Ik zou er nog zo'n 5% special B bij gooien. Is maar een tip.

William

Walsh zegt voor een Scotch Ale een EBC tussen 25 en 55 dus wat betreft zit ik redelijk in het midden. 5% Special B 350 zou leiden tot EBC 49 maar heb ik dan niet een te grote variatie aan verschillende mouten (less is more...).
Voor de kleur zou ik ook een procentje extra chocolademout toe kunnen voegen maar heeft dit niet te veel effect op de smaak (branderig)?

Hopmans


Ik zou voor T-58 gaan voor de smaak.
De vergistingsgraad van de s-04 is inderdaad beter, maar de smaak van de T-58 is duvelachtig, en
dus ook Scotisch ale-achtig lijkt mij.

 :degroeten:

MO

Heb je een commercieel voorbeeld voor ogen? Ik ken eigenlijk alleen maar die zoete meuk van Inbev (Newcastle en en Gordon). Zoet en donker zijn die, niet te zuipen eigenlijk.

William

Ik heb pas van iemand een Traquair House gekregen die me wel beviel. Deze was niet overdreven zoet zoals bv de Gordon Ale. Volgens de biertypengids is dit een redelijk droge variant voor een Scotch. De smaak vond ik redelijk kruidig /verwarmend.

Misschien geeft de 1-stap maisch by 67/68 ºC wel een iets te zoet bier.

De S-04 gist wel sterk door maar is misschien wat te neutraal van smaak.
De T-58 heb ik pas gebruikt en geeft een behoorlijk peperige smaak. Voordeel is wel dat het behoorlijk alcohol tolerant is maar niet ver doorgist. Een ander nadeel is dat ik deze gist niet in huis heb.
Heeft iemand ervaring met de smaak van S-33? Op papier is deze redelijk all-purpose en ook alcohol tolerant maar gist niet ver door.

Ik denk dat de gist toch wel wat kruidigheid moet leveren.

Ik ga vanmiddag o.a. naar Bieren&Pintelieren in Eindhoven en zal eens kijken of ik nog een Traquair kan bemachtigen zodat een sg en Brix meting gedaan kan worden

MO

De S33 is voornamelijk fruitig en zeker niet kruidig. Gist slecht uit, dus niet echt geschikt voor zo'n zwaar bier. Waarom pak je niet gewoon de Duvel gist of de Westmalle gist?

Caspar

S04 gist te ver door en lijkt mij ook wat neutraal. Waarom bestel je geen Wyeast, dat zakje S33 komt ooit wel op... zo ik heb op voorraad S33, S04 en Windsor en deze zijn puur als back-up. Gaan ze over datum, dan koop ik weer nieuwe bij SiriS voor een paar euri.

Wiliam, je wilt toch een echte Scotch brouwen?

William

Citaat van: Caspar op 03-05-2007  11:16 uWiliam, je wilt toch een echte Scotch brouwen?

Caspar, daar heb je helemaal gelijk in.
Wel vraag ik me af wat de Scottish Yeast nu zo specifiek maakt. Uit de de Wyeast omschrijving word ik niet erg veel wijzer:
 1728 Scottish Ale Yeast. Ideally suited for Scottish-style ales, and high-gravity ales of all types. Can be estery with warm fermentation temperatures. Flocculation - high; apparent attenuation 69-73%. (55-75° F, 13-24° C)

Dit geeft me het idee dat de moutstort belangrijker is.

Caspar

Ik ga hem over een paar maandjes ook pas voor het eerst gebruiken http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,6096.0.html ... dus helaas kan ik je geen info geven  :(.

Gerb

Is een beperkte diacetyl vorming niet een specifieke eigenschap van een Schotse gist? Volgens mij zijn de meeste Scottish ales toch wel vrij zoet.

Hopmans


En esteriger als een Engelse ale gist.

Met andere woorden: Toppie!  :lekkerbier:
                                          ^
                                          !!
                                           ------- Scotisch ale (Dat zie je aan de kleur).  ;D

 :degroeten:


William

Dank zij jullie opmerkingen ga ik toch maar gewoon voor de Wyeast 1728 die inmiddels al in mijn beer-only koelkast ligt.

Vanmiddag even naar Beverlo gereden om wat inkopen te doen  ;D. Ze hadden daar trouwens een heerlijke Porter in een 5 liter vaatje in de koeling bij de hop liggen. Moet ik ook maar eens proberen te brouwen.
Wat zijn er toch veel lekkere biersoorten :groots:

William

Zaterdag is dit recept aan de beurt met de Wyeast 1728 (Scottish Ale) welke inmiddels staat te beluchten.

Mout
 82.5%    Palemout 7
  5.3%     Biscuit mout 50
  5.9%     Cara Crystal (120)
  4.3%     Tarwemout (4)
  2.0%     Chocolate (Mout Roost 900)

Hop
 44.00 g.     Goldings - E.K.     4.75%

Start sg=1082
EBC=42
IBU=40

In het originele recept staat een 1 stap maisch bij 68 ºC gedurende 75 minuten terwijl er zeer dik wordt ingemaischt (2.5 l/kg). Het lijkt me op de wijze een bier te worden met veel onvergistbare suikers. Doe ik er niet beter aan om een lagere maischtemperatuur te kiezen om de doordrinkbaarheid iets te verbeteren? Bij 75% vergisting zou dit bier op een eind sg van 1020 komen.

ps: naamt van topic aangepast aangezien het niet meer om korrelgist gaat

MO

Zo dik is 1:2,5 ook weer niet. 68 °C daarentegen is tamelijk hoog. Als je hem droger wilt, zou je inderdaad wat lager en wat dunner moeten maischen.

Caspar

Ik denk dat de Scotch Ale een SVG gaat geven van krap 70% als je op 68 oC maischt. Misschien kan je beter op 66 oC blijven plakken. Ik heb sowieso met Engelse gisten van Wyeast altijd een lagere SVG dan de Belgische varianten op zelfde maischtemperaturen :brouwen:.

Groet Caspar

Gerb

Inderdaad, je hebt al een gist die niet ver doorvergist. Als je dan ook nog eens zo dik en op een hoge temperatuur maischt, wordt het wel erg zoet. Ik zou kiezen voor of dik maischen of voor eenstapsmaischen op 68°, niet allebei. Mijn voorkeur is de laatste.

William

Afgelopen zaterdag heb ik dit bier gebrouwen waarbij ik uiteindelijk gekozen heb voor een 1-staps maisch bij 67 ºC en heb ingemaischt met 3 l/kg. Het brouwen ging voorspoedig en ik eindigde op een eind s.g. van 1082 (rendement 80%). De giststarter van de Wyeast 1728 was 4 dagen na het smacken redelijk opgebold en daarna 24 uur continu belucht.

Ongeveer 3 uur na het pitchen was er al de eerste activiteit in het waterslot. Ondanks de hoge maischtemperatuur en de verhalen dat deze gist niet ver uitvergist heb ik net het bier overgeheveld in een mandfles omdat het s.g. nu (na 2 dagen) al op een s.g. van 1020 zit (een schijnbare vergistingsgraad van 76%). De hoofdvergisting is bij 20 ºC uitgevoerd. Deze gist geeft tijdens de hoofdvergisting geen overdreven schuimvorming en de geur uit het waterslot is lekker moutig en kruidig.

Het schijnt dat je de secundaire fermentatie bij relatief lage temperatuur moet uitvoeren; 10 ºC gedurende 2-3 weken. Wie heeft hier ervaring mee?

William

Vandaag heb ik dit bier gebotteld.

De secundaire vergisting   :neenee: nagisting is uitgevoerd gedurende 10 dagen rond de 17 ºC waarna ik het geheel gedurende 1 week in de koelkast heb geplaatst bij een temperatuur variërend van 9-12 ºC.

Tijdens de navergisting is het s.g. nog maar met 2 punten gedaald. De Wyeast Scotch Ale lijkt dan toch wel een schijnbare vergistingsgraad van 77% te kunnen halen in een volmoutrecept.

De smaak tijdens bottelen was licht zoet maar heeft vooral een volle body en is duidelijk moutig en licht kruidig (verwarmend). Oh ja, ik had het nog niet vermeld in het eerste recept maar uiteindelijk heb ik lichtjes met de kruidenpot geschud tijdens het koken (zoethout, koriander, sinaasappelschil (zoet) en jeneverbes) maar wel in lage doseringen.

Nu maar afwachten doe deze zich ontwikkelt


Jacques

Citaat van: William op 09-06-2007  12:14 uDe secundaire vergisting

Hoi William,

Een tijdje terug hebben we afgesproken om niet deze term te gebruiken maar het te hebben over nagisting. Nagisting is een veel duidelijkere term dan de term die je gebruikt en die afgeleid is van Angelsaksische literatuur voor hobbybrouwers.

William

CiteerEen tijdje terug hebben we afgesproken om niet deze term te gebruiken maar het te hebben over nagisting.

oops!

oranjeboombiertje

Citaat van: William op 09-06-2007  12:14 uOh ja, ik had het nog niet vermeld in het eerste recept maar uiteindelijk heb ik lichtjes met de kruidenpot geschud tijdens het koken (zoethout, koriander, sinaasappelschil (zoet) en jeneverbes) maar wel in lage doseringen.

Hoi William,

Zelf heb ik ook nog de Wyeast scotch ale gist liggen en wil een soortgelijk recept brouwen. Ik wil toch goed veel kruiden erin doen, omdat dit biertype een soort gruitbier schijnt te zijn. Nu vraag ik me af waar jij de zoethout en jeneverbes vandaan hebt gehaald voor dit brouwsel, en hoeveel tegelijk te hebt gekocht. Ik wil deze kruiden namelijk ook wel gebruiken maar zit er eigenlijk niet op te wachten om met een hoeveelheid te blijven zitten (zoals je bij Brouwland koopt).

 :degroeten:
Wesley

Henielma

Kijk eens in de supermarkt bij de kruiden. Daar liggen denk ik wel gedroogde jeneverbessen en vaak ook zoethout.

Caspar

Zoethout kan je ook in de snoepwinkel kopen.

William

Citaat van: oranjeboombiertje op 25-06-2007  20:42 uIk wil deze kruiden namelijk ook wel gebruiken maar zit er eigenlijk niet op te wachten om met een hoeveelheid te blijven zitten (zoals je bij Brouwland koopt).

Hoi Wesley,

Ik kan de kruidenmix zeker aanbevelen. Het geeft de Scotch ale die ik gemaakt heb een mooi warm profiel wat heel mooi combineerd met de moutigheid, zoetheid en alcoholverwarmend vermogen van deze stevige ale. Het is 1 van de bieren waar ik tot nu toe het meest tevreden over ben.

Ik heb van alle kruiden volgens mij redelijk wat liggen dus als je mij doorgeeft wat je nodig hebt dan wil ik het wel opsturen. Ik heb van alles 100 gram gekocht, behalve de jeneverbessen die ik uit het kruidenrekje in de keuken heb gehaald.

Ik heb de volgende hoeveelheden gebruikt (alles is 10 minuten meegekookt in totaal 15 liter):
6 gram zoethoutsnippers
4 gram gekneusde jeneverbes
10 gram zoete sinaasappelschil (gedroogd)
6 gram korianderzaad (licht gevijzeld)

groet,
William


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.