Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hoelang koken? / verwijdering alcohol  (gelezen 38532 keer)

dwbrouw

• Gast
Re: Hoelang koken?
« Reactie #50 Gepost op: 01-05-2007 14:20 u »
 :groots: Dank u dank u. Want ik blijf vastbesloten om het te gaan redden, en te blijven brouwen. ;D :degroeten:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

dwbrouw

• Gast
« Reactie #51 Gepost op: 01-05-2007 14:23 u »
Dat hadden we al beredeneerd, maar met koken, of op bepaalde temperatuur gewoon in  een pan raak je nooit alle alcohol kwijt hadden we  besloten. ::) Anders was ik nu nl al aan het koken geweest ;D.

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Land: nl
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #52 Gepost op: 01-05-2007 15:19 u »
Douwe,

Ik heb wat collega's op de VU gevraagd eens met een idee te komen; ik hou je op de hoogte.

groet
Jeroen

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #53 Gepost op: 01-05-2007 15:51 u »
Hoi Douwe,

Op onderstaande link vindt je aantal suggesties hoe je een alcohol arm of alcohol-vrij bier kunt maken inclusief wat recept suggesties: http://home.elp.rr.com/brewbeer/files/low_alc.html.

Alle andere methodes zullen denk ik technisch lastiger uitvoerbaar zijn voor een hobbiest.

Zijn er gistsoorten bekend die de stap van suiker naar alcohol niet maken zodat je wel de lekkere gistspecifieke aromacomponenten hebt maar niet de alcohol,  of zijn er microorganismen die alcohol verder kunnen afbreken in iets wat je nog kunt consumeren  ???  ???

dwbrouw

• Gast
« Reactie #54 Gepost op: 01-05-2007 16:32 u »
Dank je wel Jeroen. Ik wacht met spanning af, dat zou een doorbraak zijn, en ook voor andere hobbybrouwers denk ik. :D. Ja, en William, dat weet ik eigenlijk niet zo goed. Maar met de link kan ik ook weer even aan de slag. Zal wat langer duren, het is in het Engels, en dat kan ik wel lezen, maar niet zo vlug! ;D

dwbrouw

• Gast
« Reactie #55 Gepost op: 01-05-2007 16:40 u »
Trouwens, bij nader inzien een interesante theorie, zijn er bijvoorbeeld stoffen die op gist lijken, en die niet dezelfde eigenschappen hebben, maar wel gebruikt kunnen worden, maar geen alcohol aanmaken? Heb al even op Google gekeken, maar vind niets. :weetniet: :degroeten:

dwbrouw

• Gast
« Reactie #56 Gepost op: 01-05-2007 16:56 u »
Hee oranjeboombiertje ik heb 2 flesjes warsteiner vrij meegenomen? Ook ervaring mee? Ik niet ze staan nu koud te worden. Misschien zijn die wel lekker. :weetniet:

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #57 Gepost op: 01-05-2007 17:06 u »

Citaat
Trouwens, bij nader inzien een interesante theorie , zijn er bv stoffen die op gist lijken, en die niet dezelfde eigenschappen hebben, maar wel gebruikt kunnen worden, maar geen alcohol aanmaken?

Bakpoeder.

Als bakpoeder in aanraking komt met vocht, dan komt er koolzuur vrij.
Het heeft wel een klein bijsmaakje geloof ik, maar hoe dat smaakt weet ik niet.
Kan misschien wel lekker zijn in combi met wort.

Als je wort in een fles doet met een schepje bakpoeder, dan komt er koolzuurdruk op.

:degroeten:

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #58 Gepost op: 01-05-2007 17:15 u »
Hee oranjeboombiertje ik heb 2 flesjes warsteiner vrij meegenomen? Ook ervaring mee? Ik niet ze staan nu koud te worden. Misschien zijn die wel lekker. :weetniet:

Nee, ik heb geen ervaring met Warsteiner alcoholvrij (wist niet eens dat het bestaat) Misschien is dat ook wel lekker, Warsteiner is prima te drinken (en ze hebben een mooie brouwerij ;D)

@Hoppie: Bakpoeder moet in aanraking komen met zuur zodat het co2 kan vormen. Wort is natuurlijk een zure oplossing maar ik weet niet of het wel zo goed werkt, het smaakt nogal vies.

Wesley

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #59 Gepost op: 01-05-2007 17:21 u »
Citaat
@Hoppie: Bakpoeder moet in aanraking komen met zuur zodat het CO2 kan vormen. Wort is natuurlijk een zure oplossing maar ik weet niet of het wel zo goed werkt, het smaakt nogal vies.

Ik heb geloof ik nog wat bakpoeder liggen.
even  experimenteren.

CU  :degroeten:

dwbrouw

• Gast
« Reactie #60 Gepost op: 01-05-2007 17:44 u »
Ga je dat proberen Hoppie? Ik wacht wederom met spanning af!!!!!!!! Wahaha, er komen hier nu de meest vreemde dingen voorbij :duimop: Je weet nooit wat hier uit voort vloeit. :degroeten:

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #61 Gepost op: 01-05-2007 17:55 u »

Ik heb nu al met twee theelepeltjes bakpoeder aanzienlijk koolzuur in mijn petfles.  :)
Ik heb er limonade in gedaan.

Ik denk dat als je er lichte wort (gehopt) in doet met wat melkzuur (immers gist maakt ook zuur) in
combi met twee theelepeltjes per liter er al een soort Duitse malt ontstaat.
Het poeder even laten bezinken tot een depot gedurende een paar dagen.

Ook kan je twee flessen verbinden met een slangetje.
In de één een bakpoederoplossing, en in de ander het wort.
Dan is er ook geen depot.

best wel geinig.

Nog een link:
http://www.hobbyprojecten.nl/projecten_pdf/frisdrank.pdf

dwbrouw

• Gast
« Reactie #62 Gepost op: 01-05-2007 18:08 u »
Hoppie hoe bedoel je dat met die twee flessen, en wat een idee, heb je ook geproefd? Ik brand van nieuwsgierigheid, anders stuur ik in een persoonlijk bericht wel mijn tel. nummer even, ik lach me helemaal ziek hier, prachtige ideeen komen hier voorbij. Kan ik bv dan ook wort in een vat doen, zonder waterslot, en in verhouding bakpoeder toevoegen? :hoera:

dwbrouw

• Gast
« Reactie #63 Gepost op: 01-05-2007 18:12 u »
En moet ik dan nog steeds zuur toevoegen, of is het wort zuur genoeg? Ik bedoel heb je bij je testje ook zuur toegevoegd? :degroeten:

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #64 Gepost op: 01-05-2007 18:30 u »

Uiteraard is voorzichtigheid geboden.  :pasop:
Er onstaat wel druk.  :rundum:
Ik denk dat je eerst een lading experimenten moet doen op petfles-niveau.  :lessmile:  :police:

Bovenstaand schetsje is een hersenspinsel hoor.
Ik heb het nooit uitgeprobeerd.
Dat moet jij gaan doen.  ;)

dwbrouw

• Gast
« Reactie #65 Gepost op: 01-05-2007 18:41 u »
Dank je ga ik deze week zeker proberen, en ik laat het je weten. mocht het lukken hebben we trouwens sowieso wat leuks uitgevonden, want dan omzeil je het bakpoeder smaakje, moet het beslist met melkzuur, of kan sinaasappelsap dan ook? Dit omdsat er immers allen maar koolzuur in komt en geen zuuroplossing. :lessmile: :dansen:

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #66 Gepost op: 01-05-2007 18:43 u »
Bij nader inziens kan de rechterkant ook met gist in zoetigheid.
De dan onstane alcohol komt toch niet in het wort.

Maar een sodaclubapparaat lijkt me het meest praktisch en veilig.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #67 Gepost op: 01-05-2007 18:45 u »
Hee,

Die methode van Hoppie kan best wel gaan werken indien je zorgt dat het wort koud staat (4°C, koelkastje, €50,- op Marktplaats) en de fles met bakpoeder lekker warm (Kamer temperatuur). Zodoende wil de koolzuur uit de bakpoeder oplossing en lost het op in het wort. Leuke manier van carboniseren  :idea:

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #68 Gepost op: 01-05-2007 18:49 u »
Welk zuur het beste is weet ik eigenlijk niet.
Ik denk dat citroenzuur een goede optie is.

Het is inderdaad wel een smaakje.
Een beetje puddingachtig.

Ik denk dat je een goede dichte verbinding moet maken tussen twee flessen, en dan eerst een
litertje wort (ong. 1020 met hop) van extract moet maken.

Kijken wat er gebeurt.  :dansen:

dwbrouw

• Gast
« Reactie #69 Gepost op: 01-05-2007 18:57 u »
Zou puddingachtig in het wort niet lekker zijn? Liever puddingsmaak als rotte eieren. Dus volgens Oscar het wort koud zetten,en dat lukt hier wel we hebben hier drie koelkasten. In de ene zou ik een compleet vat met wort kunnen zetten.
En dan een drukfles met bakpoeder oplossing er bovenop :idea: :degroeten:

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #70 Gepost op: 01-05-2007 19:01 u »

misschien lukt het ook al als het wort koud is.
De verbinding trek je dan wat door naar de bodem in de wortfles net als een sodaclubapparaat.
Vervolgens een lading bakpoeder in de oplossing, dop erop en het koolzuur spuit het wort in.
Binnen no time staat er koolzuur op.

Alleen oppassen dat je geen croftybom maakt.  ;D
Zal niet zo'n vaart lopen.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #71 Gepost op: 01-05-2007 19:07 u »
Het is wel een moeilijke manier van carboniseren. Je kunt gewoon bij een slijter een leeg fust halen (minimaal 10 liter) tegen statiegeld prijs en koolzuur kost 3X niks (5 euro voor 0,5 kg, genoeg om ±150 liter bier te tappen) Om eenzelfde volume aan koolzuur te maken met bakpoeder lijkt mij lastiger en duurder :weetbeter:

Wesley

dwbrouw

• Gast
« Reactie #72 Gepost op: 01-05-2007 19:13 u »
Dat bedoelde ik eigenlijk niet, maar klinkt wel aannemelijk. Als ik op de oude koelkast een literfles zet met bakpoedermengsel, en die verbind ik door de bovenkant van de koelkast met het vat wort in de koelkast, dan zou het koolzuur dus in het wort gaan zitten, daarna de flessen vullen, fles voor fles, en gelijk dop er op , anders ben je je koolzuur weer kwijt natuurlijk. Oh nee, werkt natuurlijk niet, want na 2 flessen te hebben gevuld, ben je alle koolzuur alweer kwijt natuurlijk. :verbergen:

dwbrouw

• Gast
« Reactie #73 Gepost op: 01-05-2007 19:16 u »
Het is wel een moeilijke manier van carboniseren. Je kunt gewoon bij een slijter een leeg fust halen (minimaal 10 liter) tegen statiegeld prijs en koolzuur kost 3X niks (5 euro voor 0,5 kg, genoeg om ±150 liter bier te tappen) Om eenzelfde volume aan koolzuur te maken met bakpoeder lijkt mij lastiger en duurder :weetbeter:

Wesley
Spelbreker.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #74 Gepost op: 01-05-2007 19:20 u »
Dat kan natuurlijk ook.  ::)

Het petflesverhaal is leuk om te kijken wat er met het minibrouwseltje gebeurd.
Later ga je natuurlijk over op het echte fustenwerk.

100 liter malt per week. Yeehaa  :dansen: