Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hoelang koken? / verwijdering alcohol  (gelezen 38532 keer)

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
Re: Hoelang koken?
« Reactie #100 Gepost op: 03-05-2007 22:25 u »
En wat gebeurt er dan met die Na?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • Land: nl
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #101 Gepost op: 03-05-2007 22:27 u »
Ook moet je ook echt lekker zuur gaan zitten, citroenzuur is misschien niet zuur genoeg.

yep, afgaande op de pKa-waarde moet je toch al snel op een pH van rond de 3,5 zitten.
Daarnaast moet, zoals MO al zegt, de temperatuur laag zijn voor voldoende oplosbaarheid in de vloeistof en moet het volume gas boven de vloeistof zo klein mogelijk zijn om voldoende druk te kunnen bouwen. De druk in de headspace is in evenwicht met de hoeveelheid opgelost gas. Hoe hoger de druk hoe meer er kan oplossen (bij gegeven temperatuur).

EBC: Na lost gewoon op.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #102 Gepost op: 03-05-2007 22:56 u »
Kom op Jasper (EBC), zo moeilijk is dat toch niet? In het geval van citroenzuur wordt natriumcitraat gevormd. In het geval van fosforzuur (waar mijn voorkeur naar uit zou gaan), wordt natriumwaterstoffosfaat gevormd, in het geval van aanzuren met HCl natrium chloride etc.

dwbrouw

• Gast
« Reactie #103 Gepost op: 04-05-2007 11:53 u »
Ok, ok, ok, vergeef me mijn onkunde :verbergen:, maar zoals eerder gemeld ben ik in tegenstelling tot andere mensen op deze site, echt geen chemicus, of iets dergelijks. En aangezien bij het broodbakken ook gist komt kijken, was ik in de veronderstelling dat bakpoeder ook iets van gist bevatte. ::) Eigenlijk had ik beter moeten weten, maar afijn.
Ik heb een nieuwe fles gemaakt en in de koelkast gezet en nu maar weer afwachten. Nog iemand een sodaclub te koop?
Hmmmm, hoort hier ook niet thuis natuurlijk. Toch alvast iedereen bedankt voor de vele tips, en moeite en meedenken.
Heb je al iets gehoord Jeroen? :merlin:. Ik had gisteren weer visite(tegenwoordig bijna elke dag), dat noemen ze ziekenbezoek, die dan vervolgens mijn eigen brouwsels nuttigen, en dan allemaal de dokter uihangen, en een paar flessen verder zijn het allemaal kundige artsen. Ik laat wel weer weten, hoe het nu met de fles gaat. Trouwens als ik malzer maak, moet ik zeker minder per liter storten? Anders krijg ik natuurlijk een zwaar smakende wort die niet te zuipen is? Ik bedoel, ik wil nu niet een zo hoog mogelijk rendement? Wie weet dat? :degroeten:

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
    • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
« Reactie #104 Gepost op: 04-05-2007 13:26 u »
Volgens mij spoort deze draad wat af. Er worden zijtakken als methanolconcentratie bij stoken besproken en dat lijkt me niet van toepassing.  :police:

De oorspronkelijke vraag (hoe lang koken om alle alcohol uit je bier te dampen) is in wezen beantwoord. Namelijk: dit zal helaas niet lukken. Omdat deze vraag voortvloeit uit dwbrouw's probleem van opgelegde alcoholonthouding lijkt het me het best dat deze draad verder alleen wordt gebruikt om de thuisproductie van mout- en hopbevattende alternatieven voor alcoholhoudend bier te bespreken.  :brouwen:

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #105 Gepost op: 04-05-2007 15:51 u »
De oorspronkelijke vraag (hoe lang koken om alle alcohol uit je bier te dampen) is in wezen beantwoord. Namelijk: dit zal helaas niet lukken.

??? De (misschien iets verouderde) methode om alcohol- en stamwortgehalte van bier te bepalen ging (gaat) d.m.v. destillatie en wegen met pyknometer.
Van 100 g nauwkeurig afgewogen bier (+/- 0,05 g) wordt 75 ml overgedestilleerd. Daarna wordt destillaat en residu elk aangevuld tot 100 g (+/- 0,05 g) en het s.g. bepaald met pyknometer. Voorschrift van (destijds nog = 2001) Keuringsdienst van Waren.

Ik neem aan dat dan alle alcohol (ethanol) overgedestilleerd is.

Hopbier

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #106 Gepost op: 04-05-2007 18:38 u »
Zeg dwbrouw, als je redelijk Engels leest, heb ik nog een paar interessant links voor je. DEZE en DEZE.

dwbrouw

• Gast
« Reactie #107 Gepost op: 04-05-2007 22:49 u »
Dank je Korek! :groots:

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #108 Gepost op: 07-05-2007 15:16 u »
Jeroen is met dingen bezig die ook nog komen met een beetje geluk geeft dat hele interesante dingen te doen, en proeven.

Goed Douwe,

Ik heb de VU dus het een en ander laten uitzoeken. Ik krijg wat spullen opgestuurd. Daarmee ga ik wat experimenteren op het lab. En kijk ik of ik een mooie oplossing heb voor jouw alcohol probleem. Zodra ik het een en andere binnen heb ga ik spelen op het lab.

dwbrouw

• Gast
« Reactie #109 Gepost op: 08-05-2007 17:49 u »
Hartstikke goed Jeroen, als ik je ergens mee kan helpen, dan moet je het even zeggen. :D Tot zover ben ik je enorm dankbaar :hoera::groots:, ik kan gewoon nog steeds mijn mooie hobby blijven beoefenen. Dit door figuren zoals jij.
Ben trouwens wel zeer nieuwsgierig. Dus hou me op de hoogte. Je helpt denk ik niet alleen mij. Ik weet er nog eentje op dit forum die daar wel nieuwsgierig naar is, omdatdie ook afbouwt. Ik noem geen namen, dat is niet aan mij. :neenee:.
 :degroeten:

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #110 Gepost op: 24-05-2007 07:54 u »
Zo even een up-date.

ik heb wat geexperimenteerd met dialyse. De resultaten vallen een klein beetje tegen. In de meest geoptimailseerde vorm heb ik een rendement van 34%. Hiermee bedoel ik dat van de aanwezige alcohol in bier voor de behandeling (die niet zo simpel is als het klonk) nog 34% over is.

Stel je heb een pils van 5% 100 mL, dan heb je vooraf 5 mL alcohol. Hiervan 34% is 1.7mL alcohol over. Dit is dus ook een 1.7% pilsje geworden. Opzich is dit niet verkeerd. Maar...

Naast alcohol gaan ook andere stoffen door de dialyse slang naar buiten en blijft een tja plat, smaakloos, koolzuurgasloos oplossing over. Bier zou ik het niet willen noemen.  Ik weet niet hoe je dit kan tegengaan.

Kortom, het was een leuk experiment, maar echt werken nee.

dwbrouw

• Gast
« Reactie #111 Gepost op: 27-05-2007 10:52 u »
Nou, dat is enorm jammer, maar ik vind het al top :duimop: dat je het in ieder geval wou proberen. Dus een smakeloos biertje? :'( Nou dat kan nooit de bedoeling zijn. Maar ik heb ook nog een goed bericht, het blijkt dat ik dus wel de kwaal heb, maar in mindere mate dan de artsen eerst dachten. 8) Dus ik mag met bijvoorbeeld een feestje of een gelegenheid zo af en toe nog wel eens een biertje drinken :dansen: :elifant:. Is nog weinig, maar toch. Ik heb het nog niet gedaan, puur omdat ik momenteel op mijn werk enorm druk ben(ik ben immers ook nog maar heel weinig online). Maar bij de eerste de beste bbq, of verjaardag ga ik onmiddellijk een van mijn laatste brouwsels nuttigen!
Hee, goed weekend nog en hartstikke bedankt voor de moeite :duimop:
 :degroeten: