Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gebruik van zwaveldioxide SO2 in bier?  (gelezen 6292 keer)

Offline Peter_van_den_Hurk

• Vol lid
  • Land: nl
  • God schiep de mens, de mens het Bier. Goddelijk !!
    • Bierproeven met Peter
Gebruik van zwaveldioxide SO2 in bier?
« Gepost op: 28-05-2007 15:54 u »
Beste bier- vrienden en vriendinnen,
Omdat ik geen chemicus ben en er op dit prachtige forum alle onderwerpen ter sprake komen, durf ik met deze vraag mijn nek wel uit te steken, wetende dat ik met dit onderwerp / vraag waarschijnlijk "de knuppel in het hoenderhok" gooi.

Wat is er bekend over het evt. gebruik van zwaveldioxide SO2 in bier?
Ik kwam op deze vraag vanwege een artikel dat mij gezonden is door de FBWG  oftewel "de Federatie".
Een klein gedeelte van dat artikel staat hieronder. (als je het gehele artikel zou willen, mail me dan, dan stuur ik het je toe)

Het gunstig effect van het gebruik van zwaveldioxide SO2 in most en/of wijn.
De volgende eigenschappen kunnen aan het gebruik van sulfiet worden toegekend:
1.   het verhindert de oxidatie van kleur- en smaakstoffen en de oxidatie van ethanol (alcohol), doordat het de vrije zuurstof bindt tot onschadelijk sulfaat;
2.   het werkt stabiliserend door het vernietigen of het stoppen van de ontwikkeling van bacteriŽn (zoals azijnzuur- en melkzuurbacteriŽn), wilde gisten of schimmels;
3.   het neutraliseert de werking van fenoloxidase-enzymen waardoor de oxidatie van bijvoorbeeld looistoffen (tannine) wordt belemmerd. Bitter worden en bruinverkleuring worden daardoor voorkomen;
4.   het werkt oplossend voor de in wijn belangrijke componenten uit de druif;
5.   het bindt het vrije aceetaldehyde en bevordert de vorming van glycerol tijdens de alcoholische gisting;
6.   door het vermogen om aceetaldehyde te binden, kan het, toegevoegd aan oude wijn de geur van oxidatie verminderen;
7.   het bevordert dus de uiteindelijke smaak van de wijn.

Heeft het gebruik van sulfiet ook zin bij het bierbrouwen?  (natuurlijk in kleine hoeveelheden en beheerst)

Wie is de deskundige ???

Groet Peter

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
Re: Gebruik van zwaveldioxide SO2 in bier ??
« Reactie #1 Gepost op: 28-05-2007 15:59 u »
Als je last hebt van jicht, zoals ik, zou ik geen sulfiet gebruiken. Mijn huisarts heeft me namelijk o.a. het drinken van (goedkope) wijn ontraden vanwege het sulfietgehalte. Dus bij mij geen SO2 in mijn bier.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Gebruik van zwaveldioxide SO2 in bier?
« Reactie #2 Gepost op: 28-05-2007 17:03 u »
Beste Peter,

Knuppel in het hoenderhok? Als dat zo is dan heb ik hem er al ruim tien jaar geleden in gegooid. Zie dit artikel.

Overigens kan ik mij nog een zeer koude lezing herinneren van prof. baetsle tijdens een BKG-weekend. Hij wees ons toen ook op de gunstige effecten van SO2 in bier.
Verder weet ik dat Duitse brouwers op zoek zijn geweest van giststammen die van nature meer SO2 aanmaken. Bij elke vergisting wordt namelijk een kleine hoeveelheid SO2 gevormd.
Voor bier is SO2 een prima anti-oxidant, je moet het echter niet gebruiken om te desinfecteren. De ontsmettende werking van sulfiet is namelijk maar heel gering.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #3 Gepost op: 28-05-2007 17:36 u »
Sulfiet is geen SO2 maar SO3 (2-). In wijn kennelijk essentieel maar volgens mij in bier volstrekt overbodig omdat hop veel van de eigenschappen van sulfiet heeft.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 28-05-2007 17:37 u »
Beste bier- vrienden en vriendinnen,
Omdat ik geen chemicus ben en er op dit prachtige forum alle onderwerpen ter sprake komen, durf ik met deze vraag mijn nek wel uit te steken, wetende dat ik met dit onderwerp / vraag waarschijnlijk "de knuppel in het hoenderhok" gooi.

Peter,

In het reglement van BKG en Federatie staat: "Het gebruik van schuimkraagbevorderende ..............houdbaarheidsmiddelen, bierpreventieven ........., is verboden.

Wou je deze (mijns inziens goede) regel overboord gooien? Als uit de grondstofen of tijdens de gisting dit soort stoffen worden gevormd, okť. Maar extra toevoegen?

Vroeger werden ook wel (giftige) cobaltverbindingen toegevoegd om het schuim wat te verbeteren.

Hopbier

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #5 Gepost op: 28-05-2007 17:52 u »
Eerlijk gezegd begrijp ik dit topic niet. Als rechtgeaarde hobbybrouwer wil je deze rotzooi toch niet expres toevoegen in je bier?

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 28-05-2007 18:59 u »

Ik ben het met Korek eens.
Ik gebruik het om materiaal te ontsmetten, maar ik zal het nooit als toevoeging gebruiken.

:degroeten:

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #7 Gepost op: 28-05-2007 19:36 u »
Ik gebruik het om materiaal te ontsmetten, maar ik zal het nooit als toevoeging gebruiken.

Waarom niet? Het is biereigen. Je gooit toch ook azijn door je bier  :D. Ik zou er zelf niet zoveel problemen mee hebben, als een kleine concentratie (welke niet hoger is dan natuurlijk gesproken in bier voor zal komen) bijdraagt aan beter bier.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #8 Gepost op: 28-05-2007 19:46 u »
De discussie lijkt me gerechtvaardigd om een stof waarvan je weet dat het door de gist zelf -de ene meer dan de andere- wordt geproduceerd, in ťťn of andere mate aan je bier toe te voegen. Ik heb het wel eens (ook al in zeer lage concentratie) aan mijn maisch toegevoegd. Dan heb ik het over Campden tabletten die je vaak ik Amerikaanse recepten genoemd ziet. Zelfs in heel lage concentratie schijnt het zeer effectief te zijn tegen oxidatie.

Steve Alexander vat het nog eens goed samen (eerste bericht).

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #9 Gepost op: 28-05-2007 19:49 u »
Volgens mij heb ik nog wel wat sulfiet uit de tijd dat ik dat in mijn gistingsvaten gooide. Ik probeer het gewoon bij mijn eerstvolgende brouwsel. Gooi ik er meteen een lepel olijfolie bij.  ;D

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 28-05-2007 19:52 u »

Citaat
Waarom niet? Het is biereigen.

Het is wel zo dat ik niet naspoel met water vanwege bovenstaande reden, maar dat is puur voor de tijdswinst.
Daarbij is de hoeveelheid te verwaarlozen. 1 Theelepel voor een krat, en dan nog eens leeggegooid.
Dat is voor een heel krat een honderdste theelepel.

Maar echt als ingredient zal ik het niet doen.
Nergens voor nodig naar mijn inziens.

:degroeten:

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 28-05-2007 19:59 u »
Maar echt als ingrediŽnt zal ik het niet doen.
Nergens voor nodig naar mijn inziens.

Er zijn toch goede argumenten voor. Ik zou het overigens enkel in de maisch kieperen.

Laatste tijd neem ik kaneel in plaats van dat (hele kleine) beetje sulfiet.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 28-05-2007 20:16 u »
Sulfiet is geen SO2 maar SO3 (2-).

Technisch heb je gelijk Martin. Maar als het SO2-gas in contact komt met een waterige oplossing zoals bier wordt het omgezet in H2SO3.

Bij de wijnmakers zijn SO2 en sulfiet synoniem.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #13 Gepost op: 28-05-2007 20:17 u »
Laatste tijd neem ik kaneel in plaats van dat (hele kleine) beetje sulfiet.

Als antioxidant neem ik aan, in welke dosering gebruik je dat? Want het moet later niet in je bier te proeven zijn.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 28-05-2007 20:43 u »
1/2 theelepel op 5 gallon (zeg 20 liter), volgens advies Papazian. Volgens hem proef je er niets van, en ik heb het ook nog niet geroken of geproefd. Kan best zijn dat het bijna helemaal bindt aan de eiwitten.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #15 Gepost op: 28-05-2007 23:11 u »
Nogmaals: het gaat echt niet om zwaveldioxide maar om sulfiet, beter gezegd bisulfiet, zijnde HSO3 (1-). Geneuzel in de marge, maar we willen graag precies blijven toch?

Offline Amberbock

• Vol lid
  • Het moet vooruit gaan.
« Reactie #16 Gepost op: 03-06-2007 08:35 u »
Eigenlijk zou iemand eens een dubbele proef moeten doen om het effect van sulfiet te zien.

Een brouwsel met en een zonder sulfiet waarbij bij beide brouwsels slordig met anti-oxidatie maatregelen omgesprongen wordt.
Zo zou je echt kunnen zien of sulfiet een positief effect heeft tegen oxidatie.
In het artikel van Steve Alexander staat dat je het niet of nauwelijks kon waarnemen als je de dosis laag genoeg houdt.

Afwezigheid van smaak zich vind ik minder relevant.  Ik ben meer geÔnteresseerd of er positieve effecten zijn.

Smaakverbetering of niet dat is de echte vraag.

Tags: