Voortaan geen bier

Gestart door dwbrouw, 28-04-2007 09:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dwbrouw

 Nou beste medebrouwers, wat mij is overkomen, gun ik niemand van jullie. >:( Ik ben eergisteren op mijn werk in elkaar gezakt, en had heftige pijnen in mijn maag. Dus dan denk je even naar de huisarts. :lessmile: Daar ben ik geweest, en die dacht aan een maagzweer, maar ik moest toch maar even langs de eerste hulp. Daar aangekomen bleek het dat niet te zijn, maar het bleek mijn alvleesklier te zijn. :(  Ik vroeg wat daar de gevolgen van konden zijn, en de arts vertelde mij dat ik nooit meer alcohol mocht drinken. :'( In eerste instantie denk je dan, daar gaat mijn hobby.
Maar wie kan mij vertellen hoe ik bier zonder alcohol kan brouwen? Misschien kan dat dan nog? :-\.
 :degroeten:

halikidee

Helaas voor je weet ik geen manier om alcoholvrij/arm bier te brouwen.
Wel wens ik je veel sterkte toe met het vooruitzicht om geen alcohol te mogen drinken.

Johannes

Nooit meer  :o das klot'n om even in plat Gronings te zeggen. Beterschap in elk geval.

Er heeft iemand ooit een prijs in de vrije klasse gewonnen met een alcoholvrij bier. Daarbij was het vergiste bier volgens mij gekookt (dat zal stinken denk ik). Ik denk dat dat meteen de enige optie is die je hebt. 'Echte' brouwers maken voor zover ik weet gebruik van osmose voor ons hobbybrouwers is dit niet te doen.

Herman

Jeetje Douwe! Heftig nieuws. Nu ja, gezondheid gaat voor een potje bier natuurlijk. Van het brouwen van alcoholvrij bier heb ik geen verstand, kan ik je niet verder mee helpen. Sterkte er mee!

dwbrouw

Ik zal me er toch eens in verdiepen :leren: want dat bier uit de winkels vind ik echt niet lekker. De vraag is trouwens of je wel lekker bier zonder alcohol kan brouwen? :weetniet: Ik ga even weer ofline moet even rusten, en dan straks weer naar ziekenhuis voor controle, en bloedprikken. Ik hoop dat er iemand straks nog goede tips heeft anders moet ik afscheid nemen van deze mooie hobby :huilen: Tot vanmiddag :degroeten:.

Oscar

Douwe

Ook sterkte van mijn kant !! Als het drinken van Alcohol je geheel wordt opgelegd, dan zal het brouwen van bier je ook wel snel vergaan denk ik (Misschien nog zachtjes uitgedrukt).

Pieter.

Veel sterkte Douwe, dit is zwaar kl*te  :(

 :degroeten:

JeroenCV

Douwe,

Hoe Kl### het ook is. Je gezondheid gaat voor alles. Ik wens je veel sterkte met herstellen.
Misschien kan je nog een second opinie bij een dietist halen.

Sterkte ermee!!

Jacques

Douwe,

Ook van mij heel veel sterkte. Een aantal jaren geleden moest ik ook mijn alcoholverbruik sterk verminderen om gezondheidsredenen (suikerziekte). Nu is alles redelijk onder controle en kan ik weer met mate alcohol drinken.

Hopelijk is iets dergelijks ook voor jou mogelijk. Wanhoop niet maar hou wel je gezondheid in de gaten.

Hopmans

Citeeren de arts vertelde mij dat ik nooit meer alcohol mocht drinken.

Jeetje mina, ik zou toch net als wat Jeroen zegt voor de zekerheid een second opinion vragen.
Die artsen hebben soms geen realiteitszin.
Een paar potjes in de week moet toch kunnen?

Ik ieder geval heel veel sterkte!

Alcoholvrijbier is lastig.
Alcoholarm 0,4% lukt wel in verband met de nagisting.
Of je moet met een koolzuurgun aan de gang.

De truc is in ieder geval na het lageren de boel weer te koken totdat alle alcohol is verdampt.
Daarna afkoelen en bottelsuiker en verse gist erbij.

Nogmaals sterkte man.

 :degroeten:

korek

Dit is inderdaad iets dat je je ergste vijand niet toewenst. Veel sterkte, misschien herstelt je gezondheid zich weer.

William

Citaat van: Hoppie op 28-04-2007  12:46 uDe truc is in ieder geval na het lageren de boel weer te koken totdat alle alcohol is verdampt.
Daarna afkoelen en bottelsuiker en verse gist erbij.

Douwe,

.....inderdaad erg beroerd voor je, maar gezondheid is toch wel wat waard.

Mag je absoluut geen alcohol of nog wel tot een bepaald percentage?

Koken is een optie om alcohol te verwijderen. Helaas zal hiermee waarschijnlijk ook een gedeelte van het aroma verdwijnen. Als deze aroma's een lager kookpunt of hogere dampspanning hebben dan de ethanol zou je door destillatie de eerste fracties die overkomen weer kunnen combineren met het restant na het koken. Echter hier bestaat een gevaar dat je dan ook het kleine beetje methanol gaat concentreren.....

Destilleren en destillatieapparatuur bouwen is op zich ook een leuke hobby maar mag officieel niet.

Een andere wijze om alcohol te verwijderen is door vacuumdestillatie. Hierbij verhit je het bier licht terwijl je de druk op het bier lager maakt. Het kookpunt van de alcohol (en de van andere vluchtige componenten) wordt hierdoor lager waardoor je minder hittebelasting krijgt. Ik weet niet of vacuumdestillatie in de praktijk wordt toegepast.

Al deze behandelingen zullen waarschijnlijk wel tot oxidatie leiden.

oranjeboombiertje

Hoi Douwe,

Dat is niet best om te horen! Het is zeker niet leuk als je ook nog eens brouwer bent. Je zou ook in plaats van de alcohol uit het bier te verwijderen ervoor kunnen zorgen dat het er niet in komt. Eigenlijk drink je dan gehopt wort. Dit kan ook wel lekker zijn (bijvoorbeeld palm green, supermalt, Duitse malz) maar lijkt niet op bier. Als je echt alcoholvrij bier wil maken zal je inderdaad moeten koken. In ieder geval sterkte ermee.

 :degroeten:
Wesley

dwbrouw

 :denken: :denken: Er schiet mij iets te binnen, je hebt van die frisdrank maak dingen bij de mitra, kun je natuurlijk ook koolzuur in je bier drukken? ;D Ik wou trouwens iedereen bedanken voor de aardige reacties!!! :duimop: dat doet me enorm goed,en door een paar simpele tips van jullie zie ik al weer een beetje licht. Ga ff weer liggen meld me wel weer. :degroeten:

Maurits

Douwe,

Veel sterkte toegewenst! Misschien ontwikkelt de medische wetenschap zich zo, dat hier later nog eens een oplossing voor gevonden wordt.

Groetjes Maurits

Adrie

Verschrikkelijk, Douwe. Dit is de grootste nachtmerrie van elke hobbybrouwer. Alcoholvrij bier brouwen valt nog niet mee, omdat je toch altijd wat alcohol krijgt door hergisting op fles. Of je moet natuurlijk onder druk afvullen.

Gelukkig zijn er ook mooie hobbies waar geen alcohol bij komt kijken.

Sterkte en beterschap!

dwbrouw

Hallo allemaal, ik heb een boel op bed gelegen, en heb een boel na kunnen denken.  :denken: Ik ga gewoon door met brouwen, en dan met alcohol voor mijn vrienden en visite, hoe de brouwsels smaken, dat hoor ik dan wel. ;D En voor mijzelf loodvrij. >:D Inderdaad kun je van die apparaten kopen, waar je zelf frisdrank mee kan maken. Deze apparaten(ik ben de naam even vergeten.) brengen koolzuur in desnoods kraanwater. En hierboven schreef oranjeboom over malzer.
Is inderdaad geen bier maar met koolzuur wel lekker, ik heb dat in duitsland wel eens gehad. En dan natuurlijk het bier uit vat/fles koken ga ik ook proberen. Ook daar moet ik koolzuur in kunnen jagen. Ik ben verdorie al 5 kilo van mijn prachtige bierbuik kwijt. :echtboos: Ik kweek hem er weer bij desnoods alcoholvrij :bokser: Bovendien heeft mijn kameraad bijna de speidel imitatie klaar. Ik ga daar verdorie mee aan de slag. Dus bij deze, allemaal bedankt voor de aardige , en zelfs lieve reacties. Dat doet een brouwershart gewoon goed. :duimop: Door jullie weer de moed opgevat.
IK BLIJF!!!!!!
 :degroeten:

korek


Hopmans


CiteerInderdaad kun je van die apparaten kopen, waar je zelf frisdrank mee kan maken.

Sodaclub is het merk.
Heb ik ook gehad. Binnen een paar seconden koolzuur.  :duimop:

http://www.sodaclub.nl/nlretail/Home.asp

 :degroeten:

dwbrouw

Juist, dat was hem. Daar ga ik mij eentje van aanschaffen. De familie ziet dit ook wel zitten. Kunnen ze zelf frisdrank maken. ;D Anders was hij natuurlijk uit den boze, en veel te duur. Maar met een mooi verhaal heb ik mijn vrouw overtuigd van het nut van uit eigen sappen gemaakte frisdrank. Vitaminen voor de kids e.d. ;D Nu wanneer ik er een poosje mee heb gewerkt zal ik jullie vertellen hoe dat gaat, misschien is het nog wel goedkoper als een beergun? :weetniet: Ik moet dan nog wel een manier zien te vinden om die dure flessen die erbij horen te omzeilen. :denken:. Want die zijn gewoon belachelijk duur. :duimonder: Maar zulk soort geintjes heb ik vaker geflikt. :clownsmile: Voor wat betreft de opmerking over minder aroma, dat zal ik moeten compenseren door meer grondstoffen denk ik. En zeker niet dun brouwen. :degroeten:



Walter

Hey Douwe,

Allereerst veel sterkte met je ziekte. Hopelijk vind je nog een oplossing om af en toe een biertje te kunnen nuttigen.

Wat de soda club betreft : deze kun je gebruiken, maar hou er rekening mee dat bier enorm schuimt.

 :degroeten:

Walter

Arie

Douwe ik wil je eerst beterschap wensen. Ik weet niet in hoeverre je geen alcohol meer mag drinken, maar er staat een recept voor alcoholvrij bier in "Het groot zelf bierbrouwboek" van Jan van Schaik op pagina 118 midden onderaan.
Het nadeel hiervan is dat het niet helemaal alcoholvrij is ( 0,5% - 1,0% ). Dus als je nog wel iets alcohol mag hebben is dit misschien een optie.   :biersmile:

Groeten Arie

wster

Betreffende alcoholvrij bier vond ik een interessant artikel op:

www.chemischefeitelijkheden.nl/Uploads/Magazines/CF-116-Alcoholvrij-bier.pdf

Misschien heb je dit al gelezen en kan je er wat mee.

Een mogelijkheid is (wat ik nog niet geprobeerd heb!) om tijdens het maischen veel onvergistbare suikers te maken en dan de korte vergisting uit dit artikel toe te passen en daarna te verwarmen tot maximaal 75 graden (de alcohol is er dan wel uit) er wat aroma hop aan toe voegen (Voor de smaak). Afkoelen en koolzuur toevoegen uit een fles.

davadox

Ik ken iemand die elke carnaval de derde dag in het ziekenhuis ligt omdat zijn alvleesklier het niet bij kan benen.
Dan krijgt hij medicijnen en is het na een paar dagen over.
De rest van het jaar gaat hij gewoon op stap waarbij een stevige pint gedronken word.
Dus als hobbybrouwer die zijn bier drinkt om er van te genieten en zich niet laveloos drinkt zou ik het toch eens proberen hoe het gaat.

Grtz

Eijndeloos

Laatst tijdens een rondleiding bij Bavaria hoorde ik dat Bavaria 0,0% gebrouwen wordt met gemodificeerde gist (van hun eigen cultuur) die wel alle smaakstoffen enzovoorts produceert, maar geen alcohol. Het bier blijft wel wat zoeter. Probeer die gist maar te vinden!

Verder veel sterkte de komende tijd!


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.