Te hoge temperatuur

Gestart door Hans VH, 06-07-2011 09:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hans VH

Tijdens maischproces ben ik op de stap 60°C even weggeroepen en blijkbaar ben ik de verwarming van de elektrische maischketel vergeten afzetten. Toen ik terugkwam stond die op 75°C.
Door snel bevroren koelelementen van de frigobox toe te voegen, kreeg ik de temperatuur snel terug op 70°C.
Daarna liet ik alles rustig afkoelen tot 60°C. Zo heb ik als het ware "een omgekeerd maischschema".

Komt dit goed? Of heeft die 75°C alle enzymactiviteit stopgezet en is alle werk en grodstoffen verloren?
Hoe kan ik dat checken?
(na ongeveer 45 min is SG=1071, na 60min nog steeds 1071 (18Brix)

Albertus

Wanneer je een SG hebt van 1071 is in ieder geval een deel van het maischproces voltooid.
Ik zou de jodiumproef doen om te kijken of er nog zetmeel aanwezig is.

Bert

Adrie

Citaat van: Hans VH op 06-07-2011  09:59 uTijdens maischproces ben ik op de stap 60°C even weggeroepen en blijkbaar ben ik de verwarming van de elektrische maischketel vergeten afzetten. Toen ik terugkwam stond die op 75°C.
Door snel bevroren koelelementen van de frigobox toe te voegen, kreeg ik de temperatuur snel terug op 70°C.
Daarna liet ik alles rustig afkoelen tot 60°C. Zo heb ik als het ware "een omgekeerd maischschema".

Komt dit goed? Of heeft die 75°C alle enzymactiviteit stopgezet en is alle werk en grodstoffen verloren?
Hoe kan ik dat checken?
(na ongeveer 45 min is SG=1071, na 60min nog steeds 1071 (18Brix)

Als je BrouwHulp gebruikt zie je in het Mout blad een waarde achter Dichtheid eerste afloop (cel G5). Deze waarde is een schatting van het sg in de maischketel aan het eind van het maischen gegeven de moutstort en de hoeveelheid maischwater. Hier kun je checken wat je SG zou moeten zijn bij een voltooid maischproces.

Verder is het niet zo dat enzymen meteen inactief zijn boven een bepaalde temperatuur. De inactivatie van enzymen gaat geleidelijk, maar wel sneller bij hogere temperaturen. Als je beslag maar even boven de 70 graden was, zal dit voor alfa-amylase niet veel effect hebben gehad.

Hans VH

Vandaag was Murphy aan mijn zijde. Na deze temperatuurperikelen was het nog niet gedaan. Tijdens vullen van spoelwaterketel kreeg ik telefoon, waardoor de halve garage onder water stond toen ik terugkwam. Dan maar een half uur poetsen (terwijl de maisch nog op 65°C stond. Er zal dus wel voldoende lange gemaischt zijn.
Eind SG =1067 (voor toevoegen suiker) dus valt blijkbaar wel mee.
Tijdens koken was dan nog de gasfles leeg, weer 20' om een nieuwe te gaan halen.
Daarna nog wat problemen moeten oplossen op een ander vlak.

Als dat bier lekker zal zijn, dan kan brouwen echt niet tegen vallen ;D

Ik zou vandaag ook nog bottelen, maar ik zal dat maar uitstellen tot betere tijden.

erikgroothuis

Citaat van: Hans VH op 06-07-2011  15:08 uVandaag was Murphy aan mijn zijde. Na deze temperatuurperikelen was het nog niet gedaan. Tijdens vullen van spoelwaterketel kreeg ik telefoon, waardoor de halve garage onder water stond toen ik terugkwam. .......

Ik zou vandaag ook nog bottelen, maar ik zal dat maar uitstellen tot betere tijden.
Ja, dan pak je dat ding toch gewoon een keer niet op.
Of je neemt hem mee je brouwhok in en zegt dat je terugbelt..

dennis

Sommige dagen kan het tegenzitten ja, verstandig om niet te gaan bottelen!
En nu maar hopen dat het eindresultaat van vandaag nog mee gaat vallen!

In het verlengde van de doorgeschoten temperatuur, is het een idee om in zo'n geval een kleine hoeveelheid (10% van de stort, oid) pilsmout extra te schroten, toe te voegen en iets langer te maischen?

Jacques

Citaat van: dennis op 06-07-2011  15:17 uIn het verlengde van de doorgeschoten temperatuur, is het een idee om in zo'n geval een kleine hoeveelheid (10% van de stort, oid) pilsmout extra te schroten, toe te voegen en iets langer te maischen?

Dat kan. Maar zo snel mogelijk terugkoelen werkt ook prima op voorwaarde dat het beslag niet te lang op een te hoge temperatuur heeft gestaan.

basterd-brewer

Zoals in  bovenstaande gemeld is de temperatuur gedurende ongecontroleerde tijd op 75 ºC geweest, het is niet zo gek om aan te nemen dat de beta-amylase dan gedeactiveerd is. Moest het eindproduct een droog bier worden dan is het toevoegen van verse pilsmout na koeling een heel goede optie.

Jacques

Ongecontroleerd wil nog niet zeggen dat het lang geweest is. Als de temperatuur steeds heeft opgelopen kan het thermische belasting meevallen. Ik weet het niet want ik was er niet bij. Maar verse mout kan altijd zoals ik al eerder schreef.

Hans VH

Van de meeste reacties voel ik een welgemeend medeleven uitgaan. Bedankt daarvoor. Ook al meen ik hier en daar een ondertoon van "die sukkel" waar te nemen ;) En misschien hebben jullie wel gelijk.

Maar ik kan iedereen gerust stellen. Ondertussen staat alles heftig te gisten. Dus dat ziet er niet slecht uit.

A propos, ik was een tripel aan het brouwen. Na enkele zeer geslaagde tripels, die ikzelf lekker, maar eerder iets te weinig complex vind, heb ik wat munchener en wat tarwemout toegevoegd. Benieuwd naar het resultaat.

@erikgroothuis: 't was wel een interessante telefoon. Blij dat ik opgenomen heb. Naast bier zijn er nog andere interessante dingen in 't leven :)


Kleine_Schriek

Fijn dat het aan het vergisten is. Wie weet hoe lekker dit wel niet gaat worden. Tenslotte worden de beste uitvindingen per ongeluk gedaan. En bij iedereen loopt er wel eens iets anders dan gepland.  :biersmile:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.