Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vervuiling via waterslot?  (gelezen 10297 keer)

Offline meadmaker

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Vervuiling via waterslot?
« Gepost op: 26-04-2007 15:28 u »
Hoi mensen,

Ik brouw mede en eenvoudige vruchtenwijnen (op basis van limonadesiroop).
De mede is meer dan een jaar lang mislukt (muffe smaak) nooit oorzaak kunnen vinden. andere honingsoorten en gistsoorten gebruikt, nieuwe glazen mandflessen gekocht..open gisting (altijd met laken over de pan) niet meer gedaan en meteen de most heet onder het waterslot..
Niets hielp. De laatste tijd gaat het weer wat beter(na 2 jaar).
Echter de frisse smaak blijft weg.
Kan het zijn dat het water in het waterslot, gaat rotten en smaak aan de most afgeeft ???

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Gerb

• Super lid
  • Land: nl
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
Re: vervuiling via waterslot?
« Reactie #1 Gepost op: 26-04-2007 15:35 u »
Dat lijkt me geen erg waarschijnlijke oorzaak. Ik denk dat je het kunt zoeken in het snel afkoelen van je most(?) of je slangen eens goed bekijken en eens vervangen.

Je zult als wijnmaker ook wel gebruik maken van sulfiet. Er is op het forum al heel veel gesproken over de zwakke desinfecterende werking hiervan. Dus probeer eens een ander middel, zoals chloorhoudend middel, perazijnzuur  of een verdunde natronloog oplossing om al je spullen schoon te maken.

Offline Walter

• Super lid
  • Land: be
  • Lid VHF
    • Vlaams Hobbybrouw Forum
« Reactie #2 Gepost op: 26-04-2007 15:39 u »
Hoi meadmaker,

Zelf maak ik ook wat wijn en vanuit dit standpunt kan ik je het volgende zeggen: dit kan eigenlijk niet. Door de overdruk die je op je vat hebt kan er eigenlijk geen lucht/bacterie door naar je mede. Ik vermoed dat je je oorzaak elders moet gaan zoeken.

Misschien is de gebruikte gist niet zo ideaal, of was er toch nog wat leven in het gistvat voor je de mede erin deed? Ik weet dat voor wijn, gezien de lange contactduur met het recipiŽnt, het gistings/rijpingsvat extreem schoon moet zijn. Foutjes in de smaak zijn anders het gevolg. Voor mede of zelfs bier is dit eigenlijk niet anders.

Ook nog even dit: als je het waterslot gedurende lange tijd gaat gebruiken, moet je wel regelmatig het water erin vervangen. Ikzelf doe voor mijn wijn het volgende : om de 14 dagen een vers waterslot met sulfietoplossing. Ik vervang het oude door een ander waarna ik het oude steriliseer. Dan is het weer klaar voor een volgend gebruik.

Offline meadmaker

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 26-04-2007 15:57 u »
Kijk, dat is info!
Maar als je het waterslot vervangt (kan dat ook met een drupje chloor of gaat die chloorlucht naar de most?) laat je lucht binnen?
Krijg je dan geen oxidatie door net binnengekropen zuurstof of besmetting ???

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #4 Gepost op: 26-04-2007 17:53 u »
Kijk. dat is info!
Maar als je het waterslot vervangt (kan dat ook met een drupje chloor of gaat die chloorlucht naar de most?) laat je lucht binnen?

Ik weet niet of het ook voor mede geldt, maar chloor geeft in bier snel smaakafwijkingen. Niet gebruiken dus. Wat de oxidatie en besmetting betreft; daar zal verre van sprake van zijn. Immers als je bottelt is de kans op oxidatie en besmetting veel groter en daar gebeurt het ook niet (mits je schoon werkt natuurlijk).

Sulfiet zou ik juist niet gebruiken. Sulfiet verliest snel z'n kracht en wordt op den duur een broedplaats voor ongedierte. Mocht je echt paranoide zijn doe dan een 80% alchohol oplossing in het waterslot. Maar ja, dat zal dan weer snel verdampen.

Offline Walter

• Super lid
  • Lid VHF
« Reactie #5 Gepost op: 27-04-2007 08:09 u »
Kijk. dat is info!

Zolang je kan garanderen dat het niet in je wijn komt, best. Maar sulfiet is de betere oplossing. Gewoon water werkt ook hoor, als je het maar om de 2 weken ververst. Let ook op voor fruitvliegen, die zullen met dit weer wel snel de kop gaan beginnen opsteken.

Johannes, er is een verschil in gebruik van sulfiet tussen bier en wijn. Sulfiet bij wijn beschermt (en echt heel erg goed) tegen zowel de azijnbacterie (infectie nummer 1 bij wijn) en melkzuurvergisting (is niet altijd gewenst). Het voorkomt ook oxidatie en is werkzaam in mindere mate tegen kaam. Belangrijk is wel, en daar ligt het verschil met bier volgens mij, dat de pH ergens tussen de 3 en de 4 ligt, liefst rond de 3.4 (hoe lager hoe werkzamer het sulfiet en hoe minder je er dus moet indoen).

Sulfiet kan dus echt wel heel goed ontsmetten, maar dan moet je het wel op de juiste plek en de juiste manier gebruiken. Maar dit gaat over wijn en tenslotte is dit een bierforum, dus we zijn hier off-topic aan het gaan.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #6 Gepost op: 27-04-2007 08:30 u »
Sulfiet kan dus echt wel heel goed ontsmetten, maar dan moet je het wel op de juiste plek en de juiste manier gebruiken.

Waar het mij om gaat is dat het als standoplossing geen goed middel is. Heb je wel eens een bak met sulfietwater 2 weken laten staan? Dat wordt net behanglijm (door bacteriŽn of schimmels), vandaar dat ik het geen goede optie vind om in het waterslot te stoppen.

Offline Walter

• Super lid
  • Lid VHF
Re: Vervuiling via waterslot?
« Reactie #7 Gepost op: 27-04-2007 08:33 u »
Johannes, wat stop jij dan in het waterslot? Het lijkt me een interessant topic omdat je waterslot toch je enige contactpunt zou mogen zijn met de buitenlucht.

Persoonlijk zou ik denken aan chloor (bleekwater) te gebruiken maar bij onderdruk krijg je dat geheid in je gistingsfles, en dan is je bier om zeep.

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #8 Gepost op: 27-04-2007 08:35 u »
Johannes, wat stop jij dan in het waterslot? Het lijkt me een interessant topic omdat je waterslot toch je enige contactpunt zou mogen zijn met de buitenlucht.

Misschien stom hoor, maar het is toch waterslot

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #9 Gepost op: 27-04-2007 08:43 u »
Jeroen zegt het al: water. Het waterslot is geen contactpunt met lucht, tenminste zolang je er maar voor zorgt dat er geen lucht naar binnenkomt door teveel headspace en temperatuurwisselingen. Zolang je bier druk aan het gisten gebeurt dat sowieso niet.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #10 Gepost op: 27-04-2007 09:03 u »
Haha, wat stop je in een waterslot, een bierglas, een boterhamtrommel, een benzinetank, inktpatroon, fietstas (oh nee die niet).

Sorry, het is vrijdag en ik mag om elf uur al weer naar huis om op de verbouwing te letten en de bouwvakkers te verwennen.

Wat ik nog wel wilde toevoegen: op een waterslot past zo'n meegeleverd rood dopje. Die gebruik ik eigenlijk nooit. Tijdens het begin van de vergisting, de heftige periode, staat het waterslot onafgedekt (en gevuld met onbehandeld kraanwater) op het vat. Als het allemaal wat rustiger wordt, dek ik het waterslot af met aluminiumfolie (zilverpapier). Heb van collega's van de microbiologische afdeling begrepen dat op aluminiumfolie niets kan groeien.

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #11 Gepost op: 27-04-2007 09:13 u »
Inderdaad op zilverpapier is het moeilijk om iets te laten groeien. (met veel moeite kan het wel)

Maar vraagje over dat dopje. Die gebruik ik nooit. Volgens mij moet er CO2 uit het vat door het waterslot naar buiten. Als daar een dopje zit...krijg je toch een mooie lancering?

MO: veel plezier met het verwennen van bouwvakers..... >:D

Offline meadmaker

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 27-04-2007 09:40 u »
en met vervangen van het water in et slotje gewoon snel zijn? of tussentijd effe een prop erin?

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #13 Gepost op: 27-04-2007 09:42 u »
en met vervangen van het water in et slotje gewoon snel zijn? of tussentijd even een prop erin?

Niet vervangen, gewoon zorgen dat er voldoende in zit.

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #14 Gepost op: 27-04-2007 10:24 u »
Van brouwers van Gilde Geel (saters en bachanten) weet ik dat ze ooit een besmet fust hadden via (slangen) waterslot, aldus hun.
Maar dat is misschien een ťťnmalig iets geweest, bij wegnemen van waterslot: floep... sopje bij het bier!

Toch kan ik geen slangenwaterslot aanraden: moeilijker te reinigen (u moet het een nacht onderdompelen is sterk alkalische gechloreerde ontsmetter).

Voor kleine vaten en mandflessen: een potjeswaterslot type vinthy pvc klokmodel met ventiel, is ongev 50 mm hoog en 50 mm diam. www.bmswijndepot.com  . kost 0.87Ä. Grotere recipiŽnten met Duplex of Graf Cylinder waterslot (Brouwland).

Bij bier dat langer lagert doe ik goedkope jenever of moonshiner product in het waterslot. Vooral als je onder 0.1įC lagert.
Al bij al kan ik niet zeggen of waterslot de oorzaak was.

Offline Maurits

• Junior lid
  • **
« Reactie #15 Gepost op: 27-04-2007 11:09 u »
Maar vraagje over dat dopje. Die gebruik ik nooit. Volgens mij moet er CO2 uit het vat door het waterslot naar buiten. Als daar een dopje zit...krijg je toch een mooie lancering?

Het dopje zorgt er voor dat er bijvoorbeeld geen fruitvliegjes in het waterslot komen. Het dopje sluit het waterslot niet 100% af, waardoor er nog makkelijk CO2 uit kan komen. Een lancering krijg je alleen wanneer je te veel water in het waterslot hebt gedaan. Dan neemt het opspattende water het dopje mee ^-^

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #16 Gepost op: 27-04-2007 13:13 u »
Dat dopje kan je er gewoon op laten zitten, houdt inderdaad vliegjes uit je waterslot.

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #17 Gepost op: 27-04-2007 13:16 u »
Hebben jullie zo veel last van vliegjes dan?
Ik heb bij ons moeras (=heel gouda) eigenlijk alleen muggen.

Offline Walter

• Super lid
  • Lid VHF
« Reactie #18 Gepost op: 27-04-2007 13:34 u »
Haha, wat stop je in een waterslot, een bierglas, een boterhamtrommel, een benzinetank, inktpatroon, fietstas (oh nee die niet).

Allez, omdat het dan toch vrijdag is :

in een waterslot kan je ook gistprut krijgen (vul de fles maar eens te vol), een bierglas kan je ook vullen met cola en bier (inderdaad de mochtige mazout!), een broodtrommel kan ook koekjes bevatten, een benzinetank kun je vullen met diesel en ga zo maar verder  >:D  :bokser:  >:D

Prettig weekend ! ( ga er sebiet ook uit voor 4 daagjes)

Offline Walter

• Super lid
  • Lid VHF
« Reactie #19 Gepost op: 27-04-2007 13:35 u »
Hebben jullie zo veel last van vliegjes dan?
Ik heb bij ons moeras (=heel gouda) eigenlijk alleen muggen.
Fruitvliegjes? Enorm veel last van. Die verzuipen met zijn tientallen in het waterslot (zelfs met het rode dopje) in de zomer. Vandaar de verversing om de 2 weken.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #20 Gepost op: 27-04-2007 14:32 u »
Fruitvliegjes? Enorm veel last van.

Dan is het tijd om eens naar Edgar's tips te kijken.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #21 Gepost op: 27-04-2007 14:54 u »
Ik heb nooit vliegen in huis... maar ja, waarom zou ik het kapje er niet opdoen... het wordt er niet voor niets bijgeleverd  ;D

Offline Walter

• Super lid
  • Lid VHF
« Reactie #22 Gepost op: 27-04-2007 15:17 u »
Dan is het tijd om eens naar Edgar's tips te kijken.

Leuke tips, maar daar ligt het niet aan. Ik denk dat die krengen gewoon op de geur van gistende wijn afkomen. Daar heb ik in de nazomer altijd wel een litertje of 20 ŗ 30 van staan. Maar er is een insecticide dat vrij goed werkt : Titox total. Wel niet op je vergistende wijn spuiten hť, maar in een hoekje in de kamer. Dat scheelt dan weer enkele dagen vliegjes. Je mag dit product trouwens gewoon op huisdieren tegen vlooien gebruiken maar het werkt echt goed.

Offline halikidee

• Vol lid
« Reactie #23 Gepost op: 27-04-2007 16:25 u »
Gelukkig heb ik hier geen last van fruitvliegjes.
Wel zorg ik ervoor dat er geen te rijp fruit ligt en ook regelmatig je vuilnisbak verschonen wil ook helpen.
ook voor vliegjes geld, hygiŽne houden in de omgeving.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #24 Gepost op: 27-04-2007 17:42 u »
Indien bacterien eenmaal groeien in je waterslot water, dan denk ik dat je er wel degelijk infecties van kan krijgen. Zorg ervoor dat in het water geen bacterien kunnen leven.

Tags: waterslot