Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Aangeboden nieuw pomphuis Iwaki MD-40 R  (gelezen 4009 keer)

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
Aangeboden nieuw pomphuis Iwaki MD-40 R
« Gepost op: 25-04-2007 09:23 u »
Aangeboden nieuw pomphuis Iwaki MD-40 R.
Dit pomphuis is voorzien van een normale slangenpilaar aansluiting.
Ik heb deze over om dat ik een ander type pomphuis heb gebruikt n.l. MD-40RM dit pomphuis heeft een 3/4 gasdraad aansluiting.

:degroeten: jan

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
Re: Aangeboden nieuw pomphuis Iwaki MD-40 R
« Reactie #1 Gepost op: 25-04-2007 09:37 u »
Kan je toelichten wat je bedoelt met een pomphuis? Het pompgedeelte (witte plastic) van een MD-40? Ik zou dat van mijn MD-40 best willen vervangen, maar ben niet zeker of je dat bedoelt. Misschien een fotootje?

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
« Reactie #2 Gepost op: 25-04-2007 09:51 u »
Edgar,

Inderdaad bedoel ik het voorste gedeelte van de pomp wit plastic deksel.
Het is voor de Iwaki MD-40.
De R staat voor regular.
Door mijn pomp om te bouwen met een 3/4 schroefdraad aansluiting i.p.v. een slangepilaar op het pomphuis is mijn Iwaki MD-40R (pomphuis met slangaansluiting) een MD-40RM geworden (pomphuis met 3/4 gasdraad aansluiting.

:degroeten: Jan

Offline Menno

• Super lid
  • Land: nl
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #3 Gepost op: 25-04-2007 13:18 u »
Wat vraag je er voor? En dien je dan een transformator te plaatsen, of werkt deze 'gewoon' op 220V?

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 25-04-2007 13:31 u »
Menno,

Het betreft hier een onderdeel van een pomp.
Waarschijnlijk heb ik een aardige deal kunnen sluiten voor nieuwe Iwaki pompjes.
Deze compleet nieuw pompjes zijn uit de MD serie Van Iwaki (MD-20 tot MD-40) echter deze zijn niet geschikt voor 230 volt maar voor 110 volt ,hier zou dan wel een trafo o.i.d. tussen moeten (de prijs zal hier dan ook naar zijn omdat deze voor de leverancier moeilijker te verkopen zijn)
Voor diegene die geïnteresseerd zijn in nieuwe 110volt Iwaki pompjes, stuur mij maar een persoonlijk bericht :D

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #5 Gepost op: 25-04-2007 22:55 u »
Iwaki pompen voor 110 V hebben een Amerikaanse motor en de pompen voor 220/230 V hebben een Japanse motor. Deze laatste motor zou kwalitatief iets beter zijn, maar voor een gunstige prijs zou ik dat niet de doorslag laten geven. Trafo's kun je o.a. bij Conrad kopen.

Offline Backheyde

• Boven 10 berichten
  • *
  • Het is zonde om slecht bier te drinken
« Reactie #6 Gepost op: 26-04-2007 13:14 u »
Iwaki pompen voor 110 V hebben een Amerikaanse motor en de pompen voor 220/230 V hebben een Japanse motor. Deze laatste motor zou kwalitatief iets beter zijn.

De lagere-spanning uitvoering doet aan de kwaliteit niets af. Alleen de stroom is 2X zo groot bij een 110V versie.
Overigens hebben ze in Japan op veel plaatsen 100V.
Ik denk dat de 230V versie voor Europa gemaakt is.

Afhankelijk van de prijs is er nog een luxe oplossing: 2 pompen (elektrisch) in serie zetten. Dan heb je geen (verhuis)-trafo nodig en het dubbele pompvermogen beschikbaar. :denken:

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #7 Gepost op: 26-04-2007 22:19 u »
Het elektrisch in serie schakelen werkt alleen als beide pompen dezelfde arbeid moeten leveren. Anders krijgt de motor die de meeste arbeid moet leveren de minste spanning en zal daardoor veel langzamer gaan pompen. En dus krijgt de motor die minder arbeid moet leveren meer dan de helft van de spanning en dus meer dan 110 Volt en kan die pomp oververhit raken en defect gaan.

Offline Backheyde

• Boven 10 berichten
  • *
  • Het is zonde om slecht bier te drinken
« Reactie #8 Gepost op: 27-04-2007 10:32 u »

Je hebt gelijk,  echter in de praktijk gaat dit wel goed. De stroom (die bepalend is voor het koppel) door beide motoren is natuurlijk gelijk. Het toerental is nagenoeg gelijk omdat het asynchroonmotoren zijn.
Dus de 'arbeid' zal zich vrij goed verdelen over de twee motoren zolang een van de twee niet geblokkeerd wordt. 
Een zekering in de voeding is geen overbodige luxe, maar dit geldt ook als je maar een motor op 230V gebruikt.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #9 Gepost op: 28-04-2007 08:19 u »
Reden dat ik mijn pomphuis wel zou willen vervangen is dat ik niet zo onder de indruk ben van de capaciteit. Ik heb het idee dat het niet goed meer werkt.

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
« Reactie #10 Gepost op: 02-05-2007 19:39 u »
Heren brouwers,

Ik kreeg de volgende prijzen door voor de nieuwe iwaki pompjes van 110 volt

Artikelnr          aantal            prijs 
MD06-.110         8                   €      50.00 
MD06Z.110         7                   €       50.00 
MD10-.110        10                   €       50.00 
MD15R.110         9                   €       75.00 
MD20R.110         7                   €       75.00 

kijk voor het debiet van de pompjes even op de site van Iwaki

Geen zware pompen dus maar wie weet zoek je net dit soort pompje.
Wel spik splinter nieuw dus.

Tags: