Schuimverbeteraar

Gestart door Kleine-Brogel, 23-04-2007 20:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kleine-Brogel

Hallo,

Ik zag bij Brouwland vorige week zakjes liggen met een product om de schuimkraag te verbeteren.
Het schuim van mijn bier is snel weg en ik denk erover na om dat eens te proberen. Het was samengesteld uit lactose en gist als ik het me goed herinner.
Heeft iemand ervaring met dat product? Wanneer en hoeveel moet je toevoegen?
Hoe werkt het juist? Je zou verwachten dat men een eiwit toevoegt in plaats van een melksuiker?

Jacques

Dat spul heb je absoluut niet nodig.

Gewoon geen suiker toevoegen, op een hogere temperatuur inmaischen (60 ºC of hoger) en vergisten bij een temperatuur onder de 22 ºC. Verder kan het helpen als je wat meer hop gebruikt.

oranjeboombiertje

Ikzelf heb er geen ervaring mee. Maar je zou ook kunnen proberen om je brouwproces wat aan te passen zodat je wel schuim krijgt (ik houd niet erg van (chemische) toevoegingen). Het is goed mogelijk een bier te brouwen met een mooie schuimkraag zonder dit product.

 :degroeten:
Wesley

Kleine-Brogel

Het probleem is niet dat ik geen schuim krijg (ik krijg zelfs een heel mooie schuimkraag bij het uitgieten), maar het schuim verdwijnt zeer snel.
Suiker voeg ik enkel toe om de 2e gisting en de hergisting op fles op gang te krijgen.

Jacques

De tips die ik gegeven heb zijn juist ter verbetering van de schuimhoudbaarheid.

Bij welke temperatuur begin jij het maischproces?
Bij welke temperatuur vergist je?
Hoeveel hop gebruik je (EBU-waarde)?
Wat voor soort gist gebruik je?

Kleine-Brogel

20 min op 45 °C
30 min op 52°C
30 min. op 63°C
30 min. op 73°C
Gisten op kamertemperatuur (rond de 20 °C maar 's nachts kouder het staat in de keuken) 5 tot 7 dagen
Hop : 50 gr. Hallertau Spalt Select 4,6 % Alpha (voor 16 liter bier)
Gist : Brewferm bovengistend  6 gr. (eerst 6 uur in steriel suikerwater gestart).

Caspar

Hoi Hoi,

30 minuten op 52 graden is niet bepaald bevordelijk voor de schuimhoudbaarheid. Volgende keer gewoon inmaschen bij 69 oC zodat je meteen een uurtje kan rusten op 65 oC.

Geloof me, je kijkt je ogen uit... dat chemische spul heb je niet nodig  :police:

Kleine-Brogel

Caspar,

Ik ben een beginner, dus misschien een domme vraag, maar bedoel je dat ik beide stappen (45 °c en 52 °c) moet overslaan ?
Hoelang moet ik dan op 69°C blijven alvorens naar dat uur 65°C te gaan ?
Moet ik dan ook nog naar 73°C en indien ja, hoelang ?

Bedankt !

Hopmans


Citeer20 min op 45 °C
30 min op 52°C

 :o

Dit is een zeer ouderwets maischschema.
Nu heb je andere moutsoorten.

30 minuten op 52 graden: Het valt me nog mee dat je wat schuim had bij inschenken.

Probeer onderstaand moderne schema, en geniet van je schuim.  :biersmile:

30 min op 62°C
20 min op 73°C
01 min op 75°C

 :degroeten:

Caspar

Juist, je kan beide stappen rustig overslaan.

Als je het maischwater verwarmt tot 69 oC en je voegt hier de "koude" mout aan toe dan zal de temeratuur weer verlagen tot zo'n 65 oC... op de 65 oC laat je het wort een dik uurtje rusten om vervolgens rustig te verhogen naar 78 oC om te spoelen.

Bij 65 oC zijn zowel de enzymen alpha en beta amylase actief. Dit vervangt de 63 en 73 oC rust. Dit noemen ze een eenstaps maisch, vele forummers zweren hierbij!

Veel succes  ;D

Kleine-Brogel

Het is inderdaad een oud recept dat ik gebruik. Het komt uit het boek Bieren zelf brouwen van Jac. Lambrechts van 1989.
Bedankt voor jullie tips !
Kan ik datzelfde schema ook gebruiken voor een donker bier of is dat dan anders ?
In het boek stond zowel een recept voor een blond als een donker bier, maar buiten een andere moutsamenstelling zou de werkwijze volgens Lambrechts gelijk zijn.
Zaterdag wou ik beide uitproberen met een paar vrienden.

Hopmans


Brewfermgist is ook uit den boze.
Verse gist is het beste voor een goede schuimkraag.
Of in ieder geval de betere korrelgisten gebruiken.

 :degroeten:

Kleine-Brogel

Kun je een merk of naam geven van een betere korrelgist die ik bij Brouwland kan kopen ?

Hopmans

Eigenlijk alles behalve Brewferm.
s-04 = Engelse alegist gist redelijk ver en clean door.
t-58 = Belgische gist.

Windsor, en Nothingham zijn ook goede korrelgisten die je hier op het forum bij SiriS kan bestellen.

 :degroeten:

RobinB

Citaat van: Kleine-Brogel op 23-04-2007  20:52 uKun je een merk of naam geven van een betere korrelgist die ik bij Brouwland kan kopen ?
Kijk maar eens bij de Fermentis (korrel-)gisten op Brouwland.com. Er zijn een aantal voor verschillende smaakprofielen, zowel boven als ondergisten. Die 2 die Hoppie noemde zijn ook van Fermentis, US-56 vond ik zelf ook wel een fijne (vrij neutraal) en de S33 schijnt vrij fruitig te zijn.

Succes!

Pad

Indien het schuim bij al je biertjes snel verdwijnt moet je het probleem misschien ergens anders gaan zoeken.
Als je glazen niet goed schoon zijn (het minste vet of zoiets is al fataal) dan verdwijnt schuim als sneeuw voor de zon.
Om bierglazen te reinigen mag je nooit gewoon afwasmiddel gebruiken. Je kan hiervoor best 'bierglazenspoelmiddel' gebruiken. Wat ook heel goed werkt, en zeker nog een pak goedkoper is, is sodakristallen. (deze oplossen in warm water en hiermee de glazen afwassen, ook nog goed naspoelen natuurlijk en vervolgens het glas droogmaken met een pluisvrije katoenen doek)

korek

Citaat van: Pad op 24-04-2007  08:57 uIndien het schuim bij

Ik gooi er bij het schroten nog wel eens een handje tawemout bij, dat heeft denk ik ook een gunstig effect op de schuimvorming.

Oscar

Het gebruik van een schuimverbeteraar vind ik net zoiets als het gebruik van Ierse mos totaal overbodig en te veel risico's. Een dergelijk probleem zit gewoon en je brouwmethode zoals al aangegeven is.

Dus additieven om "onderdelen" van je bier te verbeteren: NIET GEBRUIKEN  :police: :rundum:

korek

Citaat van: Oscar op 24-04-2007  09:17 uHet gebruik van een schuimverbeteraar vind ik net zoiets als het gebruik van Ierse mos totaal overbodig en te veel risico's. een dergelijk probleem zit gewoon en je brouwmethode zoals al aangegeven is.

Dus additieven om "onderdelen" van je bier te verbeteren : NIET GEBRUIKEN  :police: :rundum:

Helemaal mee eens, geen rommel in mijn bier!

Caspar

Citaat van: korek op 24-04-2007  09:00 uIk gooi er bij het schroten nog wel eens een handje tawemout bij, dat heeft denk ik ook een gunstig effect op de schuimvorming.

Dat handje tarwemout helpt geen fluit volgens mij... waar heb je het dan over < 0,5% van de totale moutstort  ;D.

Eiwitrust overslaan heeft het meeste effect, hier ben ik 100% zeker van. Sinds ik inmaisch bij > 60 ºC heb ik altijd een perfecte schuimkraag... ook al zit er weinig koolzuur in het bier.

Walter

Ik wil hier toch aan toevoegen dat een eenstapsmaisch in sé een mooie schuimkraag meebrengt. Bij mijn laatste biertjes ben ik steevast voor de eenstaps gegaan (ergens tussen 60 en 70 ºC afhankelijk van de gewenste eindvergistingsgraad) en dit levert een mooie schuimkraag op.

Wat dat afwasmiddel betreft : is het al iemand opgevallen dat je met een goed vaatwasmiddel, je je glazen gewoon in de vaatwasser kan zetten? Let dan wel dat er voldoende spoelglansmiddel wordt gebruikt door het toestel.

Caspar

SUN all in one.. nooit problemen gehad  ;)

Walter

Ewel, net hetzelfde gedacht! Wij gebruiken hier ook sun en je kan de glazen gewoon gebruiken. Wat ik wel af en toe doe is ze eens reinigen met azijn (tegen kalkaanslag).

Johannes

Citaat van: WaltdeBrouwer op 24-04-2007 &nbsp;12:25 uIk wil hier toch aan toevoegen dat een eenstapsmaisch in sé een mooie schuimkraag meebrengt. .

Nee, niet per sé maar dat komt omdat er nog meer factoren van invloed zijn op schuimstabiliteit en schuimbaarheid. Toch is inmaischen boven 60 graden wel een belangrijke.

Walter

Johannes, vandaar mijn verwijzing naar de temperatuur.  ;D

Maar er is inderdaad meer nodig om een lekkere schuimkop op een biertje te krijgen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.