Hoe verwijder ik etiketten & lijm van champagneflessen?

Gestart door Bierke, 23-04-2007 16:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Bierke

Beste allemaal,

Om te vermijden dat ik alle etiketten na het "weken" in soda-water er met een mes moet afschrapen had ik graag een veel eenvoudigere methode geweten. samenvol
Hoe verwijderen (met welke chemische stof waarschijnlijk) brouwerijen lastige etiketten van flessen?

Ben benieuwd!

Groetjes,
Bierke

Oscar

Bierke,

In brouwerijen gaan de flesjes in een "wasmachine" waarbij de etiketten worden afgeweekt m.b.v hete stoom (100°C). Dit weekt het meeste er wel af, daarna gaan ze door een spoelbad van loog en daarna weer schoon water. In deze gehele procedure zijn deze flessen in bijna zeker > 95% van de gevallen wel schoon. Dan gaan ze nog door een detectie machine, is het flesje niet schoon, dan wordt ie uit de lijn geworpen.

Deze schoonmaakprocedure zit voor de bottellijn.

Tenminste zo heb ik het jaren geleden bij de Grolsch gezien, toen ik daar nog werkte.

 :degroeten:

EBC

Etiketten bestaan in twee vormen...

Voor statiegeldflessen wordt meestal een goed oplosbare lijm gebruikt.
Voor wegwerpflessen, vooral wijn, champagne, etc, gebruiken ze tegenwoordig sticker etiketten. Die lijm is nauwelijks oplosbaar in water. Maar in de oven laten ze gemakkelijk los.

Zet je oven op 100 ºC, fles erin en na 5 minuten trek je ze zo los. Maar pas op! De flessen zijn heet, gebruik ovenhandschoenen. Doe ze erin zonder vloeistof en spoel ze eerst schoon om aanbranding van suikers en druppelen van kokend water te voorkomen. En ook belangrijk, verwijder plastic capsules, want die smelten en geven vieze niet uitwasbare vlekken.

Brouwerken

Ik gebruik altijd zeer warm water. Meestal geen problemen om etiketten te verwijderen. Het ergste is dat zilverpapier, zoals bij de Leffe-flessen. Dat plakt erger.

RobinB

Mochten alle bovenstaande tips nog niet werken, dan is er nog HG stickeroplosser.
Ruikt naar terpetine met aceton, en zal ook wel zoiets zijn ;)
Wel handschoenen gebruiken!

Henielma

Met (was)benzine zijn stickers prima te verwijderen. Volgens mij bestaat stickerverwijderaar voornamelijk of helemaal uit wasbenzine.

Maar het etiket warm fohnen wil ook wel eens werken.

Oscar

Citaat van: RobinB op 23-04-2007  20:09 uMochten alle bovenstaande tips nog niet werken, dan is er nog HG stickeroplosser.
Ruikt naar terpetine met aceton, en zal ook wel zoiets zijn ;)
Wel handschoenen gebruiken!

Als je dat al moet doen om een sticker/etiket van een flesje te verwijderen gaat ie bij mij gewoon in de statiegeld bak. Gewoon simpel in water afweken, anders in de glasbak of statiegeld apparaat in de supermakt.

halikidee

Om moeilijk verwijderbare etiketten van de fles te krijgen heb ik ooit de tip gekregen om de fles in een Biotex oplossing te leggen.

Stijn

Gewoon Chemipro Caustic, eventueel kan je nog een inox schuursponsje gebruiken. Dan zijn ze helemaal schoon.

 :degroeten:

Stijn

Brouwerken

Belangrijkste is nog altijd dat de binnenkant proper is.  ;)

dennis

Met een aardappelschil mesje krab je hem 'zo' schoon. Geen oplosmiddel in mijn neus.

Hoppenbrouwers

Citaat van: halikidee op 27-04-2007  16:29 uOm moeilijk verwijderbare etiketten van de fles te krijgen heb ik ooit de tip gekregen om de fles in een Biotex oplossing te leggen.
Is dat niet bijna hetzelfde als soda? (Daar was hij mee begonnen)

heijligers

Citaat van: dennis op 11-10-2012  09:36 uMet een aardappelschil mesje krab je hem 'zo' schoon. Geen oplosmiddel in mijn neus.
Had je 5 jaar nodig om tot dit antwoord te komen  ;D

dennis

Ja, en veel literatuur onderzoek.  :leren:
En ik was nog niet volledig ook!

Het restje lijm dat achterblijft haal ik weg met een oude afwasborstel en wat dubro.

McMelloW

Flessen onderdompelen is warm water met een scheut afwasmiddel (Dreft in dit geval) Als er het etiket of lijm niet goed eraf gaat gebruik in hard nagelborsteltje. Tot nog toe alle flessen schoon gekregen.

Ronnie

Artikeltje uit een Reynaert Gazette van indertijd:

Flessen en die verdomde etiketten!

De meeste onder ons gebruiken lege flessen herkomstig uit de horeca (cava-, wijn-, champagneflessen..), om na het schoonmaken en ontsmetten hun bier of wijn in af te vullen. Eerste werk is dan de oude etiketten te verwijderen, en een gangbare werkwijze bestaat er in om de flessen een tijd in water te leggen om de etiketten af te weken. Bij Duivel flesjes gaat dat prima, maar bij schuimwijnflessen... ahum! .. een tijdrovend werkje! Daarenboven krijgen we te maken met etiketten die met watervaste lijm zijn bevestigd, want het is niet de bedoeling dat dure champagne in een koelemmer zijn etiket al verliest. Voor ons zijn dat flessen die het moeilijkst te reinigen zijn, en in veel gevallen kieperen we die gewoon in de glascontainer.
   
Van mijn flessen hou ik gewoon het etiket 6-7 seconden in de vlam van een kleine bunzenbrander, de lijm onder het etiket 'verkoolt' op die tijd, en met een schraapmes zoals gebruikt om kookplaten te reinigen, krab ik etiket en 95% van de lijm in no-time er af. Even onderdompelen in water en de resten afschuren met een inox schuurspons, en de fles ziet en 'nieuw' uit. Als vergelijking van reiniging tussen 'weken+wrotten' en 'branden' , durf ik stellen dat de duurtijd voor verwijderen etiketten in het laatste geval 1/3 is t.o.v. van laten weken.
Freddy D.R.

LRFokken

Olie! Gewoon olijfolie. Daarmee haal je zelfs stickers van dingen af.

redox

Gewoon heet water en een sopje, lijmresten even met een borstel bewerken. Niet goed?= inleveren of weggooien.

BierHenk

Citaat van: LRFokken op 11-10-2012  11:28 uOlie! Gewoon olijfolie. Daarmee haal je zelfs stickers van dingen af.
Trekt dat in het papier of zo dan?

guuz

Citaat van: LRFokken op 11-10-2012  11:28 uOlie! Gewoon olijfolie. Daarmee haal je zelfs stickers van dingen af.

Gewone papieren etiketten vind ik geen probleem, maat laatst en fles met een sticker van doorzichtig kunststof. De sticker kreeg ik er wel af, maar de plakkerige lijm niet, zelfs niet met aceton. Doe je dit gewoon met olie?

Oscar

Citaat van: guuz op 11-10-2012  12:02 umaar de plakkerige lijm niet, zelfs niet met aceton.

In de glasbak dus, of retour voor statiegeld... :)

guuz

Citaat van: Oscar op 11-10-2012  12:09 uIn de glasbak dus, of retour voor statiegeld... :)

Daar stond de fles ook klaar voor, maar toch maar de lijm ingesmeerd met 1 kant zonnebloemolie ( blijf zuinig  ;) ) en andere kant met olijfolie. Weggooien kan altijd nog ;)

guuz

Bij mij werkte zonnebloemolie het beste, insmeren, tijdje laten staan en met zo'n brillo sponsje met zeep en warm water, was de lijm zo verdwenen ;D

Misschien iemand nog een idee om bedrukte flessen schoon te krijgen? Heb bijvoorbeeld nog een grote fles van kwak staan, maar de verf/inkt zit er zo vast op...

RobinB


McMelloW

Citaat van: guuz op 11-10-2012  13:38 uMisschien iemand nog een idee om bedrukte flessen schoon te krijgen? Heb bijvoorbeeld nog een grote fles van kwak staan, maar de verf/inkt zit er zo vast op...
Hangt er vanaf. Als de inkt door hitte er min of meer in gebrand is zal het moilijk worden. Stop de fles een paar keer in de vaatwasser en bekijk het resultaat.

guuz

Ben bang, dat deze oplossingen niet werken, maar misschien probeer ik het nog wel. Met een verfschraper kreeg ik er nog geen flinterje af........

Gerb

Ik zou in zulke flessen geen moeite steken. Koop gewoon een paar Chouffe flessen, drink ze leeg, leg ze in warm water en na 10 minuten heb je een schone fles.

guuz


Hoppenbrouwers

Koud water werkt ook. Als ik een fles leeg gedronken heb spoel ik hem twee keer om en zet hem dan in de krat. Als ik een krat vol heb leg ik alle flessen in de gootsteenbak en zet er een laag water op. Een poos later pak je er alle etiketten zo af (als ze al niet uit zichzelf zijn gaan drijven) en borstel je alles even na met de afwasborstel.
...and you're done.

Dorstige Alexander

Citaat van: Hoppenbrouwers op 11-10-2012  15:32 uKoud water werkt ook. Als ik een fles leeg gedronken heb spoel ik hem twee keer om en zet hem dan in de krat. Als ik een krat vol heb leg ik alle flessen in de gootsteenbak en zet er een laag water op. Een poos later pak je er alle etiketten zo af (als ze al niet uit zichzelf zijn gaan drijven) en borstel je alles even na met de afwasborstel.
...and you're done.

het gaat hier wel over champagne flessen. daar lukt dat niet.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Dorstige Alexander op 11-10-2012  18:02 uhet gaat hier wel over champagne flessen. daar lukt dat niet.
Klopt. Ik reageerde ook min of meer op de reactie van Gerb.  ;)

Overigens, ze hebben ook prosecco flessen met een 29mm krookkurken. Oogt vrijwel hetzelfde (als alternatief voor je champagneflessen) en de etiketten laten makkelijk los.

EBC

Moderne sticker etiketten haal je eraf met warmte.

Leg de fles 10 minuten in de oven. 100 ºC max. Neem de fles eruit met ovenwanten aan, en dan trek je de stickers er zo af.

Erik Deelissen

Inderdaad met warmte haal je de moderne stickers het makkelijkste eraf, blijft er dan nog een flintertje lijm zitten dan veeg je dat eraf met een doekje gedrenkt in lampolie, dit weekt de lijm los, daarna wel de fles goed ontvetten.

guuz

Zou zo'n verf fohn ook werken? volgens mij moet dat dan ook kunnen, mits de fles niet te koud is. Voor wat betreft de olie, ach de zonnebloemolie werkte ook en dat is in ieder geval voedselveilig

RobinB

Pas met die verfbrander wel op dat je fles niet knapt!

Dorstige Alexander

Citaat van: RobinB op 12-10-2012  17:08 uPas met die verbrander wel op dat je fles niet knapt!

Als je nergens té extreem temperatuurswisselingen doorvoert, zal dat wel lukken waarschijnlijk.

guuz

Badankt, maar zelf al bedacht, fles eerst op kamertemperatuur en dan de verfföhn om laagste stand en uiteraard voorzichtig ;)

Herman

Lijmflessen gaan bij mij de glasbak in, genoeg betere keus.

Tip: vraag bij je werkgever om de champagneflessen van de nieuwjaarsborrel. Doe dit ook bij lokale horecagelegenheden en je zit nooit meer verlegen om een leuk flesje.

guuz

Citaat van: Herman op 14-10-2012  00:08 uLijmflessen gaan bij mij de glasbak in, genoeg betere keus.

Tip: vraag bij je werkgever om de champagneflessen van de nieuwjaarsborrel. Doe dit ook bij lokale horecagelegenheden en je zit nooit meer verlegen om een leuk flesje.

 ;D ok :biersmile:

Willem tel

Draadje is al even oud.
Maar voor mij toch interessant als etiketverzamelaar.
Sommige van die etiketten zitten echt vast met een harde lijm, dat kan je wel schrapen maar sloopt het etiket.
Als je eenmaal weet wat voor lijm er gebruikt is moet er een eenvoudige oplossing zijn toch...
Maar voor de harde lijmen heb ik ze nog niet gevonden.
Warm of koud water werkt niet.
Wasbenzine of olie ook niet.

Wat dan?

Chilobrachys







Maar dan gaan ze wel wat lastig in een plakboek met etiketten  :nut:

Willem tel

Haha ja die had ik zelf eigenlijk moeten bedenken

John

Met een föhn of voorzichtig met verfafbrander (zo een die net als een föhn warme lucht blaast). Kost ff tijd maar werkt perfect. Tip: als etiket warm is langzaam etiket eraf trekken.

Willem tel


John

Doe voorzichtig: het is mij (bij zeker 100 flessen) nog niet gebeurd maar fles zou als hij te heet wordt (zeker niet nodig overigens) kunnen springen.

guuz

Mocht dit niet lukken, vraag hier eens,  http://www.pinkgron.nl/bierhome.php, is pagina van Harry Pinkster, heeft hele grote verzameling en is dit probleem vast al eens gehad.

beermenke

Etiketten zijn bestand tegen water maar ook niet eeuwig. Ik laat ze 2 weken ondergedompeld in gewoon water staan en dan laten ze los hoor. Zelfs die met een laagje plastic.
Groet

tdp

Citaat van: beermenke op 07-05-2015  22:40 uEtiketten zijn bestand tegen water maar ook niet eeuwig. Ik laat ze 2 weken ondergedompeld in gewoon water staan en dan laten ze los hoor. Zelfs die met een laagje plastic.
Groet

Is dan het etiket niet helemaal verlopen/goor?

Groet,
de TDP

beermenke

Oeps, niet begrepen. Het gaat mij om de flessen en niet om het etiket.

HuygenMeester

Citaat van: beermenke op 08-05-2015  18:41 uOeps, niet begrepen. Het gaat mij om de flessen en niet om het etiket.
Ik week de fles een uurtje in water en dan met een scherp mes de zacht geworden massa eraf schrapen; tot slot met een schuursponsje even na wrijven.
 :degroeten:
Huygenmeester

Vince

Ik doe mijn flesjes gewoon in de vaatwas.
Etiketten komen vanzelf los, en de lijm is er gelijk ook af. Zelfs op 50 graden.

KennyS

Ik werk zelf in een (grote) etiquette drukkerij en ik kan je wel vertellen dat er inderdaad veel verschil zit op de lijm die wordt gebruikt.
Zelf tussen flessen met statiegeld worden er door verschillende firma's verschillende lijmen gebruikt.

Dus de eene etiket zal al wat makkelijker loskomen als de andere. Als je echt veel problemen hebt zou ik eens een ander merk proberen.
(Wat sommige lijmen zijn echt hardnekkig)


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.