Wyeast spontaan opgebold...

Gestart door Gerb, 17-04-2007 18:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerb

Jullie zullen het niet geloven, maar ik heb nog nooit met een Wyeast gebrouwen. Nu heb ik 2 zakjes in de koelkast liggen, t.w. Wyeast American Ale II en Irish Ale. Maar nu wordt de eerste een beetje bol. Kan het zijn dat de gist spontaan aan het groeien is geslagen? Ik denk dat ik maar snel moet gaan brouwen als dat het geval is. (Ik heb een zoekactie op het forum gedaan, maar niets gevonden).

oranjeboombiertje

Je zou even moeten kijken of het binnenste zakje nog heel is. Voorzichtig voelen (en vergelijken met het andere pakje) Als deze kapot is moet je binnenkort gaan brouwen. Het kan ook zijn dat de gist gewoon nog een beetje actief was toen het de verpakking in ging want zo'n pakje heb ik ook (Duvel gist) en hierin is het binnenzakje nog heel.

 :degroeten:
Wesley

Gerb

Ik dacht altijd dat er een hard 'buisje' in het zakje zat, maar dit bleek een zakje. Ik heb er wel even op gedrukt, maar dit kan het zakje toch niet beschadigd hebben. Ik hoorde altijd verhalen dat je er keihard op moest slaan....

Oscar

Klopt, je moet op die zakjes altijd welgemikt met redelijke precisie een flinke mep geven ;D

Hopmans


CiteerMaar nu wordt de eerste een beetje bol.
Dat noemt men spontane vergisting.
Daar kan je een mooie Geuze van maken.  ;D

CiteerIk hoorde altijd verhalen dat je er keihard op moest slaan...
Dat zijn de HERMS-pikkies die geen kracht meer in hun handen hebben omdat ze niet meer
hoeven te roeren in het beslag.

Ik zou het pakje nu echt smacken, en flinke starter er van maken door opschalen, en dan
volgende week brouwen.  :)

 :degroeten:

Hopmans


Daar bedoel ik natuurlijk niet vriend Oscar mee.
Die heeft gewoon altijd zin om te rammen met z'n Koreaanse karate taktieken.  ;D

 :degroeten:

Caspar

Hoi Gerb,

Het schijnt dat het binnenste zakje ietsje lekt zo nu en dan... hoe dik is ie, hij kan namelijk zo bol als een bierflesje worden...

Bijgaand een foto van een plat zakje en een iets opgebold zakje (bij mij komt het regelmatig voor). Zolang je het binnenste bolletje nog kan voelen (en hij dus in takt is) zou ik hem lekker in de koelkast laten liggen, nooit problemen mee gehad  :brouwen:.

PS Foto blijkt uit een iets ongelukkige hoek genomen te zijn, de dikte is 1/4e flesje



Groet Caspar

Gerb

Ik heb inderdaad een iets opgebold zakje net zo groot als het linker zakje. Het binnenste zakje kan ik nog voelen, daarin zit wort, toch? Ik heb trouwens een activator-pack. Wat denk je, zal ik een giststarter maken voor 15 liter?

MO

Eens met caspar. Zolang hij niet op knappen staat is er niets aan de hand en hoef je niet te smacken.

Wort of iets dergelijks zit inderdaad in de zak in de zak (binnenzak dus). Giststarter maken, altijd doen.

Caspar

Yep, zeker een starter maken... zie je ook meteen hoe actief de gist werkelijk is!

PS Laat ik nou alleen het "visite" bier bij de hand hebben gehad voor de foto hahaha :engel:

Gerb

Ja, lekker verdacht, volgens mij zit je de boel te stangen en hou je helemaal niet van echt bier.

Caspar

Shit je hebt me door Gerb... ik kon het flesje Hoegaerden Rose nog net verstoppen  ;D

Ahum OK, genoeg afgedwaald  ;)

... maar om mijn eer hoog te houden  >:D



Veel brouwplezier!

Drents Hopbier

Citaat van: Gerb op 17-04-2007  20:10 uIk heb inderdaad een iets opgebold zakje net zo groot als het linker zakje.

Ik ga een tripel brouwen met Wyeast 3787 Trappist. Op de verpakking staat 23 nov 2005. Het pakje is echter zoveel opgezwollen dat het strak staat.
Zouden er zich nu evenveel gistcellen in bevinden, als wanneer ik een (in de zelfde mate) gezwollen pak van recente datum had genomen? M.a.w. zou je aan de mate van opzwellen kunnen zien of er genoeg levende cellen in zitten?

Hopbier

Herman

Recent is beter, maar ik neem aan dat je sowieso een giststarter gaat maken? Als je een paar keer opschaalt heb je geen probleem. Ik heb zelf op deze wijze ook wel met oude verpakkingen gebrouwen.

Hopmans

Herman was me net voor.
Het maakt niets uit, als je maar een starter maakt.
Met één gistcel kan je miljarden liters bier maken, als je dat celletje maar vermenigvuldigd.

 :degroeten:

Drents Hopbier

Citaat van: Hoppie op 28-04-2007  22:59 uHet maakt niets uit, als je maar een starter maakt.

Maar het zal toch wel zo zijn, dat de hoeveelheid koolzuurgas, waardoor het zakje opzwelt, afhankelijk is van het aantal levende cellen?

Hopbier

Oscar

Zal ongetwijfeld zo zijn, meer gistcellen procuceren meer koolzuur. Maar het aantal gistcellen kun je toch niet bepalen, dus gewoon propageren!

Caspar

Mijn zakje blijft maar opzwellen, ondanks dat ie gekoeld is... zo erg heb ik het nog niet gehad. Gelukkig kan ik hem volgende week officieel smacken  :-\.

Te veel koolzuurgas kan erg slecht zijn zijn voor de gist, hier is wel eens een draad over geweest. Hopbier, ik zou inderdaad een starter maken en kijken hoe het loopt  :gistsmile:

Groet Caspar

Drents Hopbier

Citaat van: Caspar op 29-04-2007  12:49 uMijn zakje blijft maar opzwellen, ondanks dat ie gekoeld is... zo erg heb ik het nog niet gehad. Gelukkig kan ik hem volgende week officieel smacken 

Lijkt me lastig te worden, het binnenzakje stuk drukken als de buitenzak al opgebold is. Sterkte en wijsheid.

Hopbier

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 28-04-2007  23:18 uZal ongetwijfeld zo zijn, meer gistcellen procuceren meer koolzuur.

Dacht ik ook, maar Wyeast zegt: I don't think you can assume this.  It is possible a much lower quantity of yeast can cause the package to swell.

Hopbier

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.