Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Kees Volkers, Wandelen over de bierkaai.  (gelezen 5366 keer)

Offline Bieker

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
Kees Volkers, Wandelen over de bierkaai.
« Gepost op: 17-04-2007 10:56 u »

Wandelen over de Bierkaai
Kees Volkers

Klik op het plaatje om het boek te bestellen.

Kees Volkers
Wandelen over de bierkaai. Bierhistorische gids van Utrecht
1e druk
2006
Uitgeverij Aprilis
isbn: 90 5994 165 9
200 pagina's
Euro 19,95

Dat Utrecht een rijke bierhistorie heeft was mij vaag bekend. Dit boek is een vlot geschreven geschiedenis van de Domstad als bierstad. Alle bekende (en niet meer bestaande) brouwerijen worden kort omschreven. Dat de brouwerijen een prominente plaats in namen in het economische leven van Utrecht wordt door het lezen van boek als snel duidelijk. Het boek gaat in op verschillende feitjes rond de brouwerijen. Zo is het lang verboden geweest om in de buitengiebieden (buiten de stadswallen) bier te brouwen. Dit had alles te maken met de bescherming van de stedelijke brouwerijen maar ook met de accijnzen. In de stad was alles veel makkelijker te controleren. Net als vandaag de dag werd vroeger overal accijns op geheven. Zelfs op het verplaatsen van de vaten bier. Ook de fabel dat de Oude Gracht in het verleden een open riool was wordt ontzenuwd. Alle brouwerijen haalden hun water uit de gracht en door het stromende water was het soms beter drinkbaar als het water uit de waterputten in de stad.
Een groot deel van het boek gaat over de brouwerijen en over de families die actief waren als brouwer. De families stonden in hoog aanzien en de brouwers hadden aardig wat in de melk te brokkelen.
De lezer wordt al snel uitgenodigd om een wandeling te maken langs de Oude Gracht om zo de verschillende historische panden en plaatsen te bekijken. Als basis voor deze wandeling kan een losse kaart worden gebruikt.
Niet direct een boek met recepten voor de hobbybrouwer maar wel een heel goed geschreven over de bierhistorie van de Domstad. Hier is niet erg veel van bekend, Kees Volkers heeft hier gelukkig verandering in gebracht.
De uitgeverij heeft voor weinig geld een uitstekende bierhistorische beschrijving uitgegeven.
Ik geef dit boek dan ook met plezier een 8

Voor meer boeken klik op onderstaande link.

Boeken algemeen

Offline Bieker

• Junior lid
  • **
Re: Kees Volkers, Wandelen over de bierkaai.
« Reactie #1 Gepost op: 08-05-2007 14:54 u »
Ik heb intussen de wandeling uit het boek met mijn zoon gelopen met aan het eind een lekker biertje op een zonovergoten terras. Dat maakt het boek nog leuker. Na de wandeling het boek weer een tweede keer gelezen. Een echte aanrader voor belangstellenden voor de bierhistorie  samenvol
Maak van mijn 8 maar een 9.

Offline Cambrinus

• Boven 10 berichten
  • *
  • Cambrinus.nl-Dutch Beer Portal-The Place To Beer
    • Cambrinus.nl - Dutch Beer Portal - The Place To Beer
« Reactie #2 Gepost op: 12-05-2007 00:36 u »
Zie mijn recensie op: http://www.cambrinus.nl/bierboeken/Wandelen%20over%20de%20bierkaai.htm.
Ik ga, samen met de auteur en wat gildeleden van de Amervallei, de wandeling maken op zondag 24 juni. Jacques, zin om mee te wandelen?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 12-05-2007 07:42 u »
Hoi Jan,

Voor wat de wandeling betreft moet ik dit met mijn vrouw nog overleggen. De laatste tijd ben ik namelijk nogal vaak op pad voor mijn bierhobby.

Het boek zag ik afgelopen zondag liggen en ontsnapte maar net aan mijn verzamelwoede. In plaats daarvan heb ik een ander historisch boek gekocht over de Poperingse hop (Zeven x Hop, onder de redactie van Betin Deneire). Ik heb net jouw recensie gelezen en het is voor mij wel duidelijk welk volgend historisch boek ik ga aanschaffen bij de Bierboom.

Tags: