Ahorn stroop

Gestart door Ronnie, 12-04-2007 18:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ronnie

Dag beste mensen allemaal,
ben tijdje afwezig geweest en af en toe bij mijn buur es komen mail raadplegen. Ik kon het ook niet laten af en toe hier es op het forum te neuzen. Boeiende onderwerpen af en toe! had ik daar in de gîte maar internet!
Sedert een week terug maar nog niet actief op dit web geweest!

Iets anders, ik zie dat volgende week in België bij Aldi (waarschijnlijk ook in NL?) AHORN SYRUP aangeboden wordt voor een lage prijs. Ahorn syrup is het door koken ingedikt en gekaramelliseerd zoete sap van de ESDOORN.

Ik zou die siroop eens als kook-additief willen gebruiken i.p.v. kandijsuiker. Of misschien als bottelsuiker?
Ik heb ooit eens Ahorn wijn geproefd en dat was verduiveld lekker, iets speciaals, moeilijk thuis te brengen, maar echt lekkerrr! Ook Ahorn likeuren en Cognac is lekker. Op Canadese wijnmakerswebsites is wel te vinden hoeveel % vergistbare stuff die siroop bevat.

De hamvraag: Heeft hier op het web iemand ervaring met dit product bij bier ???

oranjeboombiertje

Hmm dit doet me denken aan het stukje over berkenbier in het topic over de bierscheurkalender. link

Ronnie

Citaat van: oranjeboombiertje op 12-04-2007  19:03 uHmm dit doet me denken aan het stukje over berkenbier in het topic over de bierscheurkalender.

Kijk es aan! daar is al over gesproken op het web! bedankt voor de tip hoor! ik zag dat ook mijn buurman uit provincie Brabant er ook al over gepalaberd heeft! (Waltdebrouwer ).

Nu ga ik daar zeker een tripel mee maken + toevoegen bij bottelen. Volgende week allen naar den Aldi!

Doe-dag wordt 5 mei: Nationale heu.. Benelux Brouwdag!

Jongens, 't is hier beter weer dan in la douce! normaliter brouw ik dan niet meer...

Ronnie

Gewoon even Googlen naar "Maple beer" : aanbod genoeg!

(Maple is de meer gebruikte naam, Ahorn is de naam die indianen gaven)

met googlen via "Ahorn beer" vindt je niet veel.

stoker

Hoe goedkoop is goedkoop?
Ik kan het misschien gebruiken voor een likeurtje.

dwbrouw

Heb wel eens een biertje gebrouwen met butterscotsch stroop, is misschien een beetje te vergelijken ;) Die was super! :proost:

MO

Mijn gevoel zegt dat de siroop prima zou passen in een donker, zoetig bier van een procent of 8.

Bieker

Ahorn siroop heeft een heel prominente smaak. Je moet er wel van houden is mijn ervaring. Goedkope Ahorn siroop is soms bijna bitter.

Ronnie

Citaat van: stoker op 12-04-2007  22:02 uHoe goedkoop is goedkoop?Ik kan het misschien gebruiken voor een likeurtje.

prijs is  2,49 € per 1/4 liter. Goedkopere Ahorn of Maple syrup zou iets bitterder zijn: geen probleem bij bier, wel bij wijn.
bij densiteit 1,030 geeft het een kleur van 90 EBC (35°L) bij 1kg op 10 liter en zou ongeveer 80 % suiker bevatten

Walter

Ha die Lobos,

Wel opletten met spul uit den Aldi is mijn motto, vaak zijn de dingen net van een iets mindere kwaliteit. Misschien een proefje doen door een smaakvergelijking te houden met een siroop van een beter/duurder merk? In de GB in Tervuren hebben ze een rayon met buitenlandse producten. Mijn gedacht staat daar ook wel ergens zo'n siroop tussen. Zal ik voor je eens naar kijken de volgende keer als ik ga (al is dat niet zo vaak).

Maar het zou inderdaad een lekker biertje moeten worden, vooral als je zoals Martin al zei, er een dubbele van maakt.

stoker

10 Euro per liter is al redelijk wat. Zeker als er veel van nodig hebt.

Ik heb juist gezien dat ze ook (diegevroren) fruitmengelingen verkopen, aan 2 euro per 750 g. Dat is misschien iets voor de geuzenbrouwers?
Ze hebben rode vruchten en tropisch fruit.

Walter

Stoker,

Deze kan je het hele jaar door in de colruyt verkrijgen. Je moet maar eens op hun site (collect&go) gaan kijken. Ik heb hier net een framboise mee gebrouwen die nu op de fles koolzuur aan het ontwikkelen is. Ik was van plan om vanavond al eens een flesje te openen om te zien of het wat wordt. Ik hou je op de hoogte als je wilt.

Ronnie

Citaat van: WaltdeBrouwer op 13-04-2007  10:34 uWel opletten met spul uit den Aldi is mijn motto, vaak zijn de dingen net van een iets mindere kwaliteit

Weet ik hoor Walt, ga ook es in de Colruyt en Carrefour (=+/-GB) kijken, zal smaak eens vergelijken, een flesje van 1/4 liter kost nu zoveel niet. Nu krijg ik wel de indruk dat de kwaliteit van Aldi vaak niet zo slecht is, en vaak beter dan veel "witte" of "No 1" producten.

Citaat van: stoker10 Euro per liter is al redelijk wat. Zeker als er veel van..

maar als je de kleur en intense smaak neemt dan heb je er niet zoveel van nodig, misschien es beginnen met enkel bij bottelen op een tiental flessen ter vergelijking.



Ronnie

Citaat van: stoker op 13-04-2007  12:19 uIk heb juist gezien dat ze ook (diegevroren) fruitmengelingen verkopen, aan 2 euro per 750 g. Dat is misschien iets voor de geuzenbrouwers?

Stoker,

In onze gilde is er ieder jaar collectieve aankoop van 1e keus krieken (Noord en Gorsem) aan ongev. 1 (één!) € de kilo. De krieken blijven ter narijping 1 week extra aan de bomen, ze worden daags vóór de bedeling geplukt en ontsteeld. Dat is géén geld, niet?.

Hans (Lagos)

Zijn de diverse soorten conserveringsmiddelen die in veel van deze stropen aanwezig zijn niet schadelijk voor ons bier?

Ronnie

Citaat van: Hans (Lagos) op 13-04-2007  15:58 uZijn de diverse soorten conserveringsmiddelen die in veel van deze stropen aanwezig zijn niet schadelijk voor ons bier?

Hans,

Normaliter zit in suikerstroop voldoende percentage suiker om niet te schimmelen (want Maple of Ahornsyrup is suikerstroop met zijn eigen typische spoorelementen en houtachtige smaakstoffen). Ik onderstel dat flessen nieuw zijn en procédés voor afvul voldoende steriel, dus...

De fruitpaketten waar stoker het over heeft is diepvries, waarschijnlijk in promotie wegens hier of daar een berg overschotten, dus...

Wat niet mag gebruikt worden is fruit conserven (blik): bevat soms kaliumsorbaat.

saludos,
ronaldo

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.