Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Pilsmout  (gelezen 7782 keer)

dwbrouw

• Gast
Pilsmout
« Gepost op: 10-04-2007 20:17 u »
Misschien een rare vraag, maar ik brouw meestal met verschillende mout soorten door elkaar. Wat gebeurt er als ik voor 20 liter gewoon 5 kilo pure pilsmout gebruik zonder extra toevoegingen, behalve hop? ??? Krijg je dan een super standaard bier of zo? :denken:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Pilsmout
« Reactie #1 Gepost op: 10-04-2007 20:45 u »
Als je bij 100% pilsmout een ondergistende gist gebruikt bij een lage vergistingstempertauur krijg je een pils!

Maar is pils het standaard bier? Nee, het is gewoon een type bier (dat wereldwijd sinds zo'n 100 jaar wel het meeste gedronken wordt).

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #2 Gepost op: 10-04-2007 20:57 u »
De mout is natuurlijk maar een aspect van een bier. Als je wat mooie hoppen gebruikt en een 'speciale' gist gebruikt, bv een Wyeast wordt het zeker geen standaard bier.
Ik heb ook wel eens een (bovengistend) bier gemaakt met alleen maar pilsmout, maar ik miste toch een speciale 'volheid' en karamel/gebrande smaak. Andere mouten voegen toch dat beetje extra toe. Maar zoals Jacques al zei, een pils wordt gemaakt van pilsmout, dus het kan wel.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 10-04-2007 21:04 u »
Toch wordt er bij de commerciŽle pils-brouwers vaak nog wat graan(maÔs) toegevoegd naast de pilsmout om het hoparoma beter naar voren te laten komen.

:degroeten:
Wesley

dwbrouw

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 10-04-2007 21:09 u »
Ok, dank jullie wel, hier kan ik wat mee. ;D Ik wil zoiets een keertje proberen. Ga even lang Dries om een zak gist(Wyeast) en dan aan de slag.Ik dacht dat 5 kilo een leuk vol bier zou geven. :degroeten:

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #5 Gepost op: 10-04-2007 21:17 u »
Van 5 kg mout op 20 liter kun je best een mooi bier brouwen. Je zou een Kolsch kunnen maken met Saaz hop en Wyeast 2565, (niet te warm vergisten).

Met de Westmalle (3787) of Chimay (1214) gist zul je een mooie blond krijgen. Tsja je kunt er van alles ingooien eigenlijk. Gelukkig heeft Dries (vander Kooy Jubbega voor niet -insiders  ;) ) vaak genoeg op voorraad om wat inspiratie op te doen.

SiriS

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 10-04-2007 21:19 u »
Toch wordt er bij de commerciŽle pils-brouwers vaak nog wat graan(maÔs) toegevoegd naast de pilsmout om het hoparoma beter naar voren te laten komen.

Wesley

Het toevoegen van ongemout (zetmeel) aan een pils is meer een kostenbesparings trend van enkele jaren geleden. Met de huidige sterk stijgende kosten voor energie zijn de meeste pils typen weer volmout (referentie: Cargill). Echter door de sterk stijgende grondstof prijzen voor gerstemout duiken de laatste tijd wel veel onderzoeks resultaten op over het gebruik van andere gemoute granen. Met name sorghum mout schijn favoriet te zijn, ik ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen.

Groet, SiriS

dwbrouw

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 10-04-2007 21:33 u »
Ok, ik hoor o nee zie dus mogelijkheden genoeg. Maar dat opkweken uit een flesje lukt mij maar niet!  >:( Ik doe daar blijkbaar altijd iets verkeerd. :verbergen: Afijn ik ga toch aan de slag, jullie horen het nog. Ik heb visite gekregen, en sluit nu even af. Verdere reacties lees ik morgen dankbaar verder. :groots:

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 10-04-2007 21:35 u »
Ik dacht dat 5 kilo een leuk vol bier zou geven.

Ik had bij mijn eerste reactie niet gekeken naar de hoeveelheid mout. Met deze hoeveelheid krijg je een gematigd zwaar bier tussen de 1060 en 1065. Je krijgt daardoor eerder een meibok dan een pils.

Zoals al opgemerkt is mout slechts een onderdeel van een recept. De gist- en hopkeuze zijn ook van belang. Met ťťn mout kun je verschillende bieren brouwen. Dit is ťťn van de leuke dingen van het brouwen van bier: je kunt bijna altijd meerdere kanten op.

Offline Bierke

• Senior lid
  • Land: be
  • Brouw met verstand, brouw lekker en gezond!
« Reactie #9 Gepost op: 10-04-2007 23:33 u »
Dan kan je eigenlijk constant experimenteren als je brouwt!
Wat een mooie en boeiende hobby hebben wij zeg! Ik wou dat de 'wederhelften' ook wat meer interesse hadden voor het brouwproces dan alleen voor de biertjes zelf...

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #10 Gepost op: 11-04-2007 00:27 u »
Als je bij 100% pilsmout een ondergistende gist gebruikt bij een lage vergistingstempertauur krijg je een pils!

Bij een stort van 2,5 kilo per 10 liter? Hmm volgens mij wordt dat dan of een urtype pilsener of een ondergistende blonde.  ;)

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #11 Gepost op: 11-04-2007 00:32 u »
Ik heb ook wel eens een (bovengistend) bier gemaakt met alleen maar pilsmout, maar ik miste toch een speciale 'volheid' en karamel/gebrande smaak. Andere mouten voegen toch dat beetje extra toe.

Dit is meer een persoonlijke smaak. mijn Simple American Blonde was ook alleen pilsmout en (Amerikaanse) hop en bovengist. Tsjonge wat was die lekker...hmm  :proost:

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 11-04-2007 08:14 u »
Bij een stort van 2,5 kilo per 10 liter? Hmm volgens mij wordt dat dan of een urtype pilsener of een ondergistende blonde.  ;)

Het ligt er natuurlijk aan hoe hoog je rendenment is welk uiteindelijk SG je uitkomt. Bij het rendement dat ik haal als ik zou spoelen betekent voor mij een begin SG van 1065. Dat is toch wel wat meer dan voor een pilsener. Voor een urtype zul je de juiste hoeveelheid aromahop en de juiste gistsoort moeten gebruiken.

Wat is nu weer in hemelsnaam een ondergistende blonde. Het lijkt er op dat we hier op het forum spontaan een nieuw biertyppe hebben gecreŽerd of bedoel je toch gewoon een pilsje.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 11-04-2007 10:33 u »
Wat is nu weer in hemelsnaam een ondergistende blonde. Het lijkt er op dat we hier op het forum spontaan een nieuw biertyppe hebben gecreŽerd of bedoel je toch gewoon een pilsje.

Bavaria 8.6 ? :weetniet:

Wesley

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #14 Gepost op: 11-04-2007 10:57 u »
Bavaria 8.6 ? :weetniet:

ja, dat is een goede..hoewel ze die ook al tot 7,9% hebben terug geschroeft...Dat is dus eigenlijk is het de Bavaria 7.9  :D

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #15 Gepost op: 11-04-2007 11:53 u »
Zou die niet gewoon onder het kopje meibock vallen. Ach, wat boeit het ook die stijlen.

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #16 Gepost op: 11-04-2007 12:38 u »
Zou die niet gewoon onder het kopje meibock vallen. Ach, wat boeit het ook die stijlen.

Het boeit omdat je een keuringsrapport krijgt met als opmerking "het bier valt niet in deze stijl"

Maar om ik zelf vind het belangrijker dat een bier lekker is dan dat hij in een stijl valt.

dwbrouw

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 11-04-2007 12:43 u »
Hallo, even een reactie van mij. Ik ga het volgende week toch proberen. :D Ik zal het begin sg goed meten, dan kunnen we misschien alvast wat meer bekijken. ::) Dus als ik alle reacties zo bekijk kan ik er alle kanten mee op. Opvallend dat dus zo een simpele basis zoveel types kan betekenen afhankelijk van hop, gist enz.  :degroeten:

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #18 Gepost op: 11-04-2007 14:48 u »
Ach, wat boeit het ook die stijlen.

Soms totaal niet. Naar aanleidnig van een reactie van Jacques vandaag zat ik in een keer met het idee voor een ondergistende tripel  :D :D

dwbrouw

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 11-04-2007 15:52 u »
Het boeit omdat je een keuringsrapport krijgt met als opmerking "het bier valt niet in deze stijl"

Nou een bepaalde stijl boeit mij niet echt, alhoewel ik wel als eis heb dat het enigszins zoet en fruitig moet smaken. ;) Maar ook een volle moutsmaak vind ik heerlijk. ;D

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #20 Gepost op: 11-04-2007 15:56 u »
Maak dan een volmout jongen van 1090 of zo. Minder liters water en heel veel lekker bier. Mijn advies:

100% pilsmout

Saaz of een andere aromahop in drie giften, totale bitterheid 30 IBU

nottingham korrelgist. Vergisten zo hoog als je kan, laat maar oplopen tot een graad of 25.

1090-1020 geeft een kleine 10% alcohol. En reken maar op een volle mout smaak.

Mjammie, het water loopt me in de mond.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #21 Gepost op: 11-04-2007 16:07 u »
Leuk recept idee MO, ik denk dat ik dat maar eens een keer ga proberen.

Helaas geen Nottingham op vooraad wel Windsor, S-33 en T-58.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #22 Gepost op: 11-04-2007 16:11 u »
Dan zou ik voor de T58 gaan, die kan het best tegen veel alcohol en vergist redelijk uit. Mijn barley wine van vorig jaar (3e prijs klasse D) was ermee vergist.

dwbrouw

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 11-04-2007 17:49 u »
Maak dan een volmout jongen van 1090 of zo. Minder liters water en heel veel lekker bier. Mijn advies:

100% pilsmout
Nou Mo dat kan ik wel eens gaan doen, klinkt me als muziek in de oren, en dan lekker koud opdrinken! :proost:
Waar krijg ik die gist dan? Zou van der Kooy in Jubbega die hebben? :degroeten:

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 11-04-2007 20:08 u »
Citaat
en dan lekker koud opdrinken!

Pardon?!  ???
Koud?!

:neenee:

Zo'n bier drink je niet koud.
Met koude verknal je het hele smaakpallet.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #25 Gepost op: 11-04-2007 20:14 u »
100% pilsmout 1090 - 1020, klinkt een beetje als een Grolsch Kanon met een bovengist... ik heb ooit een Kanon gezopen op kamertemperatuur en dat was wel een ervaring moet ik zeggen Hoppie samenvol.

Maar goed even serieus... Ik zou wel verder gaan dan 30 IBU, maak er maar 60 van. Persoonlijk vind ik speciaalmouten een extra dimensie geven aan het bier... 100% pilsmout is niet voor deze jongen weggelegd (tenzij ik een pils of (sterke) blonde brouw).

Groet Caspar

dwbrouw

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 12-04-2007 11:53 u »
Zo'n bier drink je niet koud.
Met koude verknal je het hele smaakpallet.

Ik bedoel ook niet ijskoud, maar ik ben zeker geen liefhebber van lauw, of warm bier. Ik drink speciale bieren ook altijd iets kouder dan de meesten zouden doen.  ;D Dat is een afwijking van mij denk ik.  ::)  Maar ik waak meestal wel voor smaakbehoud. ;) Weet iemand waar ik die gist die mo adviseerde kan krijgen? :degroeten:

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #27 Gepost op: 12-04-2007 11:59 u »
Bestellen bij forumlid Siris.

dwbrouw

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 12-04-2007 12:32 u »
Dank je, was ik inmiddels ook mee begonnen, ik dacht er ineens aan  :idea:, ik ga jouw receptje inderdaad proberen :degroeten:.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #29 Gepost op: 12-04-2007 18:10 u »
Weet iemand waar ik die gist die mo adviseerde kan krijgen? :degroeten:

Als je deze bedoeld:
Dan zou ik voor de T58 gaan, die kan het best tegen veel alcohol en vergist redelijk uit. Mijn barley wine van vorig jaar (3e prijs klasse D) was ermee vergist.

Kan je die bij de meeste bierbrouwzaken wel krijgen voor Ä 1,50 of zo :) (Brouwland, en van der Kooy in ieder geval wel)

dwbrouw

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: 12-04-2007 18:54 u »
Ik heb al een berichtje naar Siris gestuurd, wacht nog even op antwoord op mijn vragen. :biersmile: En dan kan ik bestellen.  :degroeten:

Tags: