Is dit een vroegtijdig gestopte vergisting?

Gestart door benno, 02-12-2001 14:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

benno

Ik heb afgelopen vrijdag mijn eerste 10 liter bier gebrouwen.
En sinds vandaag vrees ik tegen het probleem van gestopte vergisting te zijn aangelopen.

Voordat ik het gist heb toegevoegd, heb ik het soortelijk gewicht bepaald: 1100 kg/m3 bij 20 graden C.
Vanaf vrijdag (30/11) 18.00 tot en met zondagmorgen (02/12) heeft het uitbundig gegist. Nu is het met de gisting echter bijna geheel over. Geen schuimvorming meer op het jonge bier en om de 1 a 2 uur een kleine koolzuur ontsnapping door het waterslot. De temperatuur van het jonge bier ligt rond de 18 graden C.
Ik heb direct het SG gemeten en komt momenteel op 1045 kg/m3.
Nu heb ik echter verzaakt om het laagst mogelijke SG vooraf te bepalen. (Nu pas begrijp ik dat dit belangrijke informatie geeft).

Als ik alle informatie die ik heb omtrent bierbrouwen er op nalees, kom ik tot de conclusie dat het soortelijk gewicht rond de 1025 moet zijn. Kan ik hieruit concluderen dat het gistings proces gestopt is?

Zo ja: moet ik het weer opstarten met nieuwe gist of kan ik het risico toch nemen en gewoon gaan lageren.

Als ik het gistproces opnieuw moet gaan opstarten, kan dat pas op dinsdag avond(de leverancier is maandag gesloten).
Is het een probleem om zolang te wachten?

Alsvast mijn dank voor degene die mij met dit probleem kan helpen.

Benno.





JWVG

Ha die Benno,

je hebt een enorme gisting gehad, die eerste twee dagen; een drop van zo'n 55 punten is behoorlijk veel! Je kunt niet precies van tevoren zeggen wat je eind SG gaat worden; dat hangt van de bierstijl af. Op jouw (hoge) startgewicht zou een tripel b.v. veel verder doorgisten dan een barleywine. Wat voor stijl maak je?

Het moet echter zeker nog even doorgisten, lageren lijkt me een heel slecht idee. Je zou kunnen proberen om het nog even goed te schudden, of de temperatuur een paar graden te verhogen. Het zou echter ook kunnen dat jouw gist niet alcohol-tolerant genoeg is. Je zit nu al op 7.4% alcohol. Wat voor soort gist heb je gebruikt?

Ik zou dus wat schudden en de temp wat verhogen. Als dit niet lukt, zou ik volgende week een gist kopen voor hogere alcohol percentages. Als je SG dropt naar 1.025, heb je een alcohol perc. van zo'n 10%, en er zijn niet zo veel gisten die dat aankunnen. Als een biergist het niet aankan, zou ik voor een champagne-gist gaan. Wel een goede starter maken.

Ik zou me geen zorgen maken over een paar dagen wachten. Je hebt al zo veel alcohol in het bier zitten, dat er echt geen andere beestjes aan de slag kunnen.

Succes, JW.

benno

Bedankt voor je reaktie, JW,

Het is een hele geruststelling te weten dat er nog niet veel aan de hand is. Ik heb het vat geschud en in temperatuur verhoogd.
Nu maar het beste ep van hopen.

Het bier wat ik brouw heet Dubbel en is volgens een recept uit het boek van Jan van Schaik:
Het recept luidt:
2kg pilsmout; 0,6kg karamelmout; 0,6ambermout;0,2tarwemout en nog wat hop. Men adviseerd gist van Abdijbier. Hij noemt een start sg van 1060 en een eind sg van 1015.


Het gist wat ik heb gebruikt is:
Biergist
Bovengistend
ALE
van Unibrew.

Nogmaals bedankt,

Benno
 
CiteerHa die Benno,

je hebt een enorme gisting gehad, die eerste twee dagen; een drop van zo'n 55 punten is behoorlijk veel! Je kunt niet precies van tevoren zeggen wat je eind SG gaat worden; dat hangt van de bierstijl af. Op jouw (hoge) startgewicht zou een tripel b.v. veel verder doorgisten dan een barleywine. Wat voor stijl maak je?

Het moet echter zeker nog even doorgisten, lageren lijkt me een heel slecht idee. Je zou kunnen proberen om het nog even goed te schudden, of de temperatuur een paar graden te verhogen. Het zou echter ook kunnen dat jouw gist niet alcohol-tolerant genoeg is. Je zit nu al op 7.4% alcohol. Wat voor soort gist heb je gebruikt?

Ik zou dus wat schudden en de temp wat verhogen. Als dit niet lukt, zou ik volgende week een gist kopen voor hogere alcohol percentages. Als je SG dropt naar 1.025, heb je een alcohol perc. van zo'n 10%, en er zijn niet zo veel gisten die dat aankunnen. Als een biergist het niet aankan, zou ik voor een champagne-gist gaan. Wel een goede starter maken.

Ik zou me geen zorgen maken over een paar dagen wachten. Je hebt al zo veel alcohol in het bier zitten, dat er echt geen andere beestjes aan de slag kunnen.

Succes, JW.

JWVG

Dan heb je wel een heel hoge dichtheid, met 1.100  ??? Heb je misschien een kleinere hoeveelheid water gebruikt?

Ik ken die gist niet, maar denk dus dat alcoholtolerantie een probleem kan zijn.

Met deze sterkte is het eigenlijk geen dubbel meer. Ik zou het gewoon Grand Cru noemen, dat dekt praktisch alles  ;D

JW.

Jacques

Hoi Benno,

Je kunt nog steeds uittesten of er nog onvergistbare suikers in het jongbier zit. Hoe je dat kunt doen kun je lezen in een artikel van mijn hand http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/gestopte_vergisting.html

Overigens ben ik steeds meer van mening dat je veel eerder last hebt van te veel onvergistbare suikers dan van een echte gestopte vergisting. Sinds ik maisch met een schema waarbij temperatuurstops worden gehouden bij 60 - 70 - 75 graden C vergisten mijn bieren veel verder uit. :D

Vergeet ook niet om het wort goed te beluchten. Zeker bij zo'n hoog begin SG is dat zeer belangrijk. Door de beluchting worden er meer sterolen (een bepaald soort hormoon) gevormd waardoor de gistgroei langer doorgaat.

Jacques

benno

Ik heb vanmiddag je artikel gelezen en geprobeerd het advies op te volgen en wat jong bier gemengd met gist.
Ik heb het lege zakje gist uit de vuilnisbak gehaald en gelukkig nog een beetje gist hieruit kunnen halen. Een restje zat nog aan de binnenzijde geplakt. Ik hoop dat het voldoende zal zijn om te testen.
Het maischschema wat ik heb gevolgt  is:
5 min.  52 C
20 min. 63 C
20 min. 73 C
1 min. 78 C
Dit schijnt een maischschema te zijn voor een zoet bier.
Beluchten heb ik met behulp van een pompje gedaan. Ca. 30 minuten. Het echter mijn eerste keer dat ik bierbrouw dus zekerheid dat het maischen en beluchten goed is gegaan heb ik niet. De ervaring ontbreekt mij hiervoor. Maar met behulp van je advies heb ik hopelijk binnen twee dagen hierover meer zekerheid.

Verder heb ik het advies van JW opgevolgt. Het bier geschud en toegedekt met een elektrische deken. Ik moet eerlijk zeggen dat sindsdien het koolzuur steeds frequenter vrijkomt. Schuim op het bier heb ik nog niet kunnen constateren.

Jaques, hartstikke bedankt voor de reaktie.

Benno


CiteerHoi Benno,

Je kunt nog steeds uittesten of er nog onvergistbare suikers in het jongbier zit. Hoe je dat kunt doen kun je lezen in een artikel van mijn hand http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/gestopte_vergisting.html

Overigens ben ik steeds meer van mening dat je veel eerder last hebt van te veel onvergistbare suikers dan van een echte gestopte vergisting. Sinds ik maisch met een schema waarbij temperatuurstops worden gehouden bij 60 - 70 - 75 graden C vergisten mijn bieren veel verder uit. :D

Vergeet ook niet om het wort goed te beluchten. Zeker bij zo'n hoog begin SG is dat zeer belangrijk. Door de beluchting worden er meer sterolen (een bepaald soort hormoon) gevormd waardoor de gistgroei langer doorgaat.

Jacques

Jacques


CiteerVerder heb ik het advies van JW opgevolgt. Het bier geschud en toegedekt met een elektrische deken. Ik moet eerlijk zeggen dat sindsdien het koolzuur steeds frequenter vrijkomt. Schuim op het bier heb ik nog niet kunnen constateren.

Hoi Benno,

Dat er koolzuur vrijkomt wil eerlijk gezegd niets zeggen. Door het opwarmen kan het jongbier niet zo veel koolzuur meer bevatten. Zekerheid of de vergisting weer opgang is gekomen kun je pas over een dag krijgen door het SG te bepalen met behulp van je hydrometer.

Jacques

JWVG

Ja, je zult inderdaad moeten meten voor je weet of de vergisting weer op gang is gekomen.

Maar Jacques, denk jij dan dat dit al het eind SG kan zijn? Ik snap dat zoetere bieren een hoger eind SG hebben dan drogere, maar van 1.100 naar 1.046 is wel erg weinig, toch?

Jan Willem.

Jacques

CiteerMaar Jacques, denk jij dan dat dit al het eind SG kan zijn? Ik snap dat zoetere bieren een hoger eind SG hebben dan drogere, maar van 1.100 naar 1.046 is wel erg weinig, toch?

Weinig qua vergistinggraad maar niet qua alcolhol!
Een eind SG van 1046 bij zo'n hoog begin SG is mogelijk. In het verleden heb ik ook eens een bier gebotteld met een eind SG van 1042 komende van 1110. Dit bier was volledig uitvergist! Als het om zelfgebrouwen bier gaat sluit ik niets uit.

Jacques

JWVG

Hoe is het eigenlijk gegaan met dat bier, Benno? Heb je het nog aan de gang gekregen, of is het echt uitgegist?
 ???
JW

benno


CiteerHoe is het eigenlijk gegaan met dat bier, Benno? Heb je het nog aan de gang gekregen, of is het echt uitgegist?
 ???
JW

Hoi JW, Jaques,

Wel, ik heb jullie beide adviezen (schudden, opwarmen en de SG test met gist) opgevolgt en het resultaat was in beide gevallen licht positief.
Dat wil zeggen dat de vergisting enigzins weer op gang is gekomen. Ik heb echter wel het jongbier uit het vergistingsvat gehaald en overgeheveld in een glazen pot met waterslot.
Hierin is het gisten weer enigzins op gang gekomen.
Wat ik wel heb toegevoegd is een wijngist. Ik had verwacht dat het hoge alcohol percentage het oude gist zodanig hadden verzwakt en daardoor niet in staat waren het gistingsproces door te zetten.
Het staat a.s. dinsdag 1 week achter glas en voor zover ik het gisteren kon beoordelen is het met het koolzuur ontsnappen redelijk gedaan. Ik denk er dan ook aan om het jongbier a.s. woensdag te bottelen. Het soortelijk gewicht zal ik dan ook meten om te zien of het werkelijk is gedaald.

Ik zal hetzelfde bier binnenkort weer eens brouwen. Echter met een ander maischschema en meer water.



Nogmaals bedankt voor jullie adviezen.


PS. de volgende 10 liter bier is alweer gebrouwen. Dit keer een licht zomerbiertje. Deze keer is het voortreffelijk gegaan. Het gist al een aantal dagen goed.
Ik heb de informatie op www.hobbybrouwen intensief doorgenomen en ik moet zeggen dat ik nu iets van het brouwproces begin te begrijpen.

Aldoende leert men.


Benno.

fritz

Inderdaad Benno, voor een beginner of zelfs voor een gevorderde brouwer die zijn kennis wat wil bijschaven is dit DE plek op het internet om informatie over het brouwproces te vergaren. Zeker het forum draagt tot een goede uitwisseling van informatie bij.  Thumbs up voor iedereen en zeker voor Jacques

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.