Moutsoorten - het overzicht

Gestart door De-Geert, 05-04-2007 21:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

De-Geert

Het leek me een goed idee om eens een overzichtje te maken van de eigenschappen van verschillende moutsoorten.
Misschien handig om daarbij te zetten welk commercieel bier je denkt dat deze moutsoort goed in is terug te proeven.


Ik heb nog niet zo heel veel brouwervaring maar ik doe maar vast een poging (aanvullingen/verbeteringen zijn natuurlijk welkom!):

Munich: zoetig-moutige smaak die veel terug te vinden is in blonde bieren.
Commercieel bier: Hommelbier, Leffe blond (??)

Special B: rozijnachtige smaak, vooral in donkere bieren.
Commercieel bier: Rochefort 6-8-10


Johannes

Ik denk dat dit erg lastig is. Smaak is van veel meer afhankelijk dan alleen mout. Of een bier rozijnachtig smaakt is ook afhankelijk van de hoeveelheid van de mout, sterkte van het bier, gistsoort, enz. enz.

Het is dan denk ik handiger om deze link eens door te nemen.

Oscar

Citaat van: De-Geert op 05-04-2007  21:24 uCommercieel bier: Hommelbier, Leffe blond (??)

Dit soort lijstjes zijn natuulijk leuk...maar niets echt haalbaar. Pilsmout wordt in ieder bier gebruikt. En als je per moutsoort commerciele voorbeelden wilt geven worden deze lijstjes errug lang. en kijk maar eens in de biertypen gids, daarin staan ook voorbeeld recepten Dus heb je de moutsoorten per biertype..

De-Geert

Citaat van: Oscar op 05-04-2007  21:59 uDit soort lijstjes zijn natuurlijk leuk...maar niets echt haalbaar. Pilsmout wordt in ieder bier gebruikt.
Flauw. Niet veel mensen zullen geïnteresseerd zijn in de smaakprofielen van pilsmout, misschien wel in het verschil tussen pils en palemout.
Het gaat er slechts om dat de beginnende brouwer een beetje beeld krijgt van het effect van verschillende moutsoorten.
Als je een recept samenstelt gebruik je toch bepaalde moutsoorten voor een bepaalde reden, nou wat is die reden?

Citaat van: Johannes op 05-04-2007  21:40 uIk denk dat dit erg lastig is. Smaak is van veel meer afhankelijk dan alleen mout. Of een bier rozijnachtig smaakt is ook afhankelijk van de hoeveelheid van de mout, sterkte van het bier, gistsoort, enz. enz.

Tuurlijk, maar je moet ergens beginnen. Help de beginnende brouwer een recept samenstellen.
Overigens ben ik niet de eerste met een soortgelijk idee:
Gist
Hop
waarom zou het voor gist en hop wel kunnen, en voor mout niet?

Oscar

Citaat van: De-Geert op 06-04-2007  02:49 uAls je een recept samenstelt gebruik je toch bepaalde moutsoorten voor een bepaalde reden, nou wat is die reden?

Heb je ook wel weer gelijk in....als beginnende brouwer, is ook de moutkeuze lastig...

Johannes

Citaat van: De-Geert op 06-04-2007  02:49 uHelp de beginnende brouwer een recept samenstellen.

Smaakomschrijvingen zijn toch redelijk subjectief. En als beginnende brouwer wil ik je ten zeerste afraden om op basis van dergelijke smaakomschrijvingen recepten samen te stellen, maar me beperken tot het gebruik van bewezen recepten. Zelfs dan is het nog vaak lastig genoeg om een goed bier te brouwen!

Ik zie vaak genoeg receptenontwikkeling in de trant van 'beetje munich voor de moutigheid, beetje cara voor de karamelligheid, tarwe voor schuim, beetje carafa voor de kleur, biscuitmout is ook wel leuk.'

En uiteindelijk heb je een bier met 9 moutsoorten waarvan het effect van de enkele moutsoort wordt verstoord door al die andere, en het maar sterk de vraag is of je een goed c.q. lekker bier krijgt. Immers de beste recepten zijn vaak de eenvoudigste.

Om deze smaakervaring op te doen, moet je zoveel mogelijk brouwen en proeven. Evt. hobbybrouwsel waarvan je het recept weet. Commerciële brouwsels weten we vaak niet zeker wat er in zit, dus daar heb je niet veel aan.


Oscar

Citaat van: Johannes op 06-04-2007  09:51 uImmers de beste recepten zijn vaak de eenvoudigste.

't is ook net muziek, dat bierbrouwen  ;D

Gerb

CiteerIk zie vaak genoeg receptenontwikkeling in de trant van 'beetje munich voor de moutigheid, beetje cara voor de caramelligeheid, tarwe voor schuim, beetje carafa voor de kleur, biscuitmout is ook wel leuk.'
Munichmout geeft inderdaad moutigheid, cara geeft caramelligheid, carafa geeft kleur en biscuitmout voegt echt wel smaak toe. Ik heb ook zo bieren ontwikkeld en die zijn echt niet slecht. Het gros van de bieren op het forum worden volgens mij zo ontwikkelt.

CiteerEn uiteindelijk heb je een bier met 9 moutsoorten waarvan het effect van de enkele moutsoort wordt verstoord door al die andere, en het maar sterk de vraag is of je een goed c.q. lekker bier krijgt. Immers de beste recepten zijn vaak de eenvoudigste
.
Wat bedoel je met verstoord? Bedoel je de smaak die wordt verstoord? Je kunt het ook andersom stellen en zeggen dat de verschillende moutsoorten een complexer bier opleveren. Ik ben het met je eens dat voor het leren wat de smaakinvloed van een moutsoort, je het beste minder soorten mout kunt gebruiken. Ik vind het ook onzin dat de beste recepten de simpelste zijn. Kijk maar eens naar het Rochefort recept. En dat van die muziek slaat echt nergens op. Simpele muziek is niet de beste, maar dat terzijde.

MO

Dit is toch geen forum-onderwerp. Volgens mij is een forum bedoeld om te discussieren, niet om te inventariseren. Dan kun je veel beter een artikel schrijven.

Oscar

Citaat van: MO op 06-04-2007  14:43 uVolgens mij is een forum bedoeld om te discussieren, niet om te inventariseren.

Discussiëren en het verzamelen van kennis, feitjes en meningen (dmv van discussiëren  ;) ) En het "inventariseren" van specifieke moutsmaken hoort daar dus ook bij. Zeker als dit voor beginnende brouwers duidelijkheid schept in het bos van Bierbrouwen  :D

Johannes

Citaat van: Gerb op 06-04-2007  14:29 uMunichmout geeft inderdaad moutigheid, cara geeft caramelligheid, carafa geeft kleur en biscuitmout voegt echt wel smaak toe. Ik heb ook zo bieren ontwikkelt en die zijn echt niet slecht. Het gros van de bieren op het forum worden volgens mij zo ontwikkelt.
.
Wat bedoel je met verstoord? Bedoel je de smaak die wordt verstoord? Je kunt het ook andersom stellen en zeggen dat de verschillende moutsoorten een complexer bier opleveren. Ik ben het met je eens dat voor het leren wat de smaakinvloed van een moutsoort, je het beste minder soorten mout kunt gebruiken.

Gerb,

Mijn relaas was bedoeld ter illustratie. Een beginnend brouwer die een recept samenstelt aan de hand van andermans smaakomschrijving vind ik geen goed idee. Daarom mijn advies om bewezen recepten te gebruiken.

CiteerIk vind het ook onzin dat de beste recepten de simpelste zijn. Kijk maar eens naar het Rochefort recept.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Maar veel goede bieren hebben niet meer dan 2 mouten nodig.

EBC

Kijk eens hier, in de bijlage...bladzijde 14.

De-Geert

Citaat van: MO op 06-04-2007  14:43 uDit is toch geen forum-onderwerp. Volgens mij is een forum bedoeld om te discussieren, niet om te inventariseren. Dan kun je veel beter een artikel schrijven.
Ben ik niet helemaal met je eens. Hobbybrouwen.nl is de beste nederlandstalige site voor (beginnende) hobbybrouwers. Het is een schat aan informatie, het is aan de forumleden om deze informatie zo compleet en up-to-date mogelijk te houden.
Er lijkt me genoeg gelegenheid om te discussieren over het eventueel gemaakte overzicht.

Inderdaad is een artikel beter, maar ik heb niet het idee dat ik dat nu al kan. Misschien is zo'n forum-overzichtje een goed uitgangspunt voor een artikeltje  :lessmile:

Citaat van: Johannes op 06-04-2007  15:11 uMijn relaas was bedoeld ter illustratie. Een beginnend brouwer die een recept samenstelt aan de hand van andermans smaakomschrijving vind ik geen goed idee. Daarom mijn advies om bewezen recepten te gebruiken.
Ik ben het helemaal met je eens dat de beginnende brouwer het beste bewezen recepten kan brouwen, misschien is deze discussie meer voor de brouwer die net 1 stapje verder is. Overigens ben ik dat nog lang niet   :P

Citaat van: EBC op 06-04-2007  15:26 uKijk eens hier, in de bijlage...bladzijde 14.
zie dat het wel kan  ;D mooi uitgangspunt.

Er is in ieder geval een mooie discussie losgebarsten, dat is tenminste al iets.
Ik zal zelf binnenkort proberen wat meer info over mout te verzamelen. Misschien kan er uiteindelijk een mooi artikeltje uitrollen   :leren:

MO

Ja, discussieren over de discussie. Dat is natuurlijk niet zo mooi. Mijn punt is: een forum is de laatste plek als verzameling van handige overzichten. Dat geldt ook voor gist en hop overzichten. Hier moeten we elkaar scherp houden en niet vervelen met tabellen.

De-Geert

Citaat van: MO op 06-04-2007  15:57 uMijn punt is: een forum is de laatste plek als verzameling van handige overzichten. Dat geldt ook voor gist en hop overzichten.
Waarom, precies?

Je hebt verder wel een punt; Van alle reacties tot nu toe, was EBC de enige met een bijdrage over mout (en niet over de zin/onzin van deze thread).

Hopmans


CiteerJe hebt verder wel een punt; Van alle reacties tot nu toe, was EBC de enige met een bijdrage over mout (en niet over de zin/onzin van deze thread).

Ik ben het volkomen met je eens Geert.
Heb je een topic over gist en hop, dan kan natuurlijk het belangrijkste niet ontbreken.
En dan is het inderdaad lullig dat een topic kapot wordt gemaakt.
Uiteraard zal de verzamelde info een keer op een niet-discusie pagina moeten worden gezet.


Cara-Pils: Niet zozeer te proeven als er een storting is van 5%, maar geeft het bier een volle body met goed schuim.
Pale ale vind ik lekkerder als een pilsmout, omdat het pre-DMS-achtige bijsmaakje er niet in zit.
Met pale ale krijg je een mooie rode gloed met een spierwitte schuimkraag.
Munich is inderdaad volle pot.
Viena en special-B ben ik niet bekend mee, ik zou wel het verschil willen weten met pale ale en viena.
Biscuit ken ik ook niet.
Cara-cristal-120 is ook een van mijn favorieten. Je kunt met deze kleur veel kanten op. Ook zeer karamellig.
De moutkorrels smaken ook zeer lekker.
Dit is tevens een tip: Proef je mout.
Cara-300-aroma wordt al wat gebrand. Niet te veel van gebruiken.
Maisvlokken maakt het bier minder moutig zonder dat het de body aantast. Nadeel is dat het zeeperig is.
Idem met tarwe, alleen maakt dit ietwat fris. Eigenlijk niet echt een nadeel.
Suiker is tot 10-15% ook wel OK wat betreft doordrinkbaar bier met warme zomerdagen.
Teveel wordt weer vies plakkerig (La trappe bieren en sommige speciale Grolschen bijvoorbeeld).

Rijst wil ik ook iets mee gaan doen. Amerikanen gebruiken dit veel voor een "crispy taste".

 :degroeten:

Johannes

Citaat van: De-Geert op 06-04-2007  16:19 uVan alle reacties tot nu toe, was EBC de enige met een bijdrage over mout (en niet over de zin/onzin van deze thread).

CiteerEn dan is het inderdaad lullig dat een topic kapot wordt gemaakt.

He, hallo???

Citaat van: Johannes op 05-04-2007  21:40 udeze link eens door te nemen.

En voor de rest ben ik inderdaad kritisch omtrent het gebruik van een dergelijke lijst.  >:(

Jacques

Gisteren was ik een dag op stap (ik zal hier nog een kort verslag van schrijven) daarom heb ik deze discussie niet gevolgd.

Het valt mij elke keer op dat bij een vraag als de deze niet even wordt gekeken op de rest van deze site. Als heel wat jaren terug heb ik een overzicht gemaakt van moutsoorten die toen beschikbaar waren. Zie http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/mout.html

Overigens vind ik dat het forum best ruimte kan bieden voor dit soort informatie. De een kan de ander aanvullen en daardoor kan een compleet beeld gekregen worden. Het mooiste zou zijn dat iemand na de discussie een overzichtelijk artikel er van maakt. Dan hoef je achteraf niet belast te worden met de discussie over de discussie.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.