Gistkoek

Gestart door Hoppie, 04-04-2007 07:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hopmans

Hoi boys,

Wat is eigenlijk de beste gistkoek?
Die na de hoofdgisting, of die na het lageren?
Die na het lageren heeft de sterkste cellen gehad, maar zijn daarintegen misschien ook weer moe gestreden.

 :weetniet:

thibolleke

In professionele brouwerijen en meestal bij de hobbybrouwers ook, wordt de gistkoek van de hoofdvergisting genomen.
Bij een bovengistend bier zitten de meeste gistcellen op het schuim.

Adrie

Na de hoofdgistinig, Hopppie. Deze zijn nog het meest vitaal. Je moet de gist wel even wassen om eiwitten en hopresten (hopharsen) kwijt te raken, maar dat is niet ingewikkeld. Ik heb tot nu toe nog maar één keer een gistkoek geoogst en gewassen, een paar weken in de koelkast bewaard, een nieuwe (beluchte) giststarter gemaakt en aan een wort toegevoegd. Vervolgens gistte die wort mooi ver uit en gaf een fraai bier.

De gistkoek uit de lagering zal ook best gaan, maar die bevat meer afgematte en dode gistcellen.

Hans (Lagos)

Ik heb ze pas geleden beide gebruikt (Munich 2308) de eerste gewassen en later bij elkaar gegooid, ruim 3 weken bewaard met af en toe wat wort er op. Het maken van een giststarter hierboven op viel niet mee daar hij bij het beluchten zo vreselijk actief was dat het gewoon niet te doen was, en dit gebeurde koud in de koelkast.
Ik had nu alleen in de plaats van de roeren/beluchten en mest poging van de starter/gistkoek beter het wort kunnen beluchten, ik ben niet ontevreden over de vergisting van 72% maar zijn voorganger haalde 75% (in beide recepten zit heel veel Munich mout).

Ik ben van plan om in de toekomst meer een gistkoek te gaan gebruiken maar dan wel het wort goed beluchten, wat ik anders nooit doe.




Hopmans

OK, dus hoofdgistingskoek is het beste.

Thanks brewmates!  :proost2:

 :degroeten:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.