Pils

Gestart door oranjeboombiertje, 01-04-2007 21:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

oranjeboombiertje

Vandaag heb ik weer eens een pils gebrouwen. Het recept:

Begin s.g: 1043
Kleur: 8 EBC
Bitterheid: 45 IBU
Rendement: 80%
Hoeveelheid: 22 Liter

Pilsmout (80%)       3,2 Kg
Munchener(15%)     0,6 Kg
Maïs(5%)               0,2 KG

Maischshema:
63 ºC 35 Minuten
64-78 ºC 30 Minuten
75 Minuten koken met:
Spalt Select 15G   Fwh
Tettnanger  15G   Fwh
Magnum      25G   Fwh
Tettnanger  20G   0 Min.

Gist: Slurrie van 6 liter starter Wyeast 2001 Urquell lager.

Dit staat nu in de koelkast bij ±15 ºC te gisten. Tot nu toe gaat het allemaal lekker maar dan komt de volgende stap: de diacetylrust. Ik heb geen ervaring met het toepassen van een diacetyl rust en het is hier op het forum ook niet duidelijk te vinden hoe lang en bij welke temperatuur een diacetylrust moet plaatsvinden. Is er iemand die dit weet? Ik weet in ieder geval dat het bij deze gist wel nodig is want ik heb hem eerder gebruikt bij bovengist temperaturen en daar was ook wat diacetyl te proeven. Na een tijdje in de fles was dit weg maar nu wil ik het toch eens op de juiste manier doen. :brouwen:

 :degroeten:
Wesley

Hans (Lagos)

Ik zou eerst je temperatuur snel terug brengen naar op zijn hoogst 11 ºC. Wat ik heb gedaan met de Czech pils 2278 en twee keer met de Munich 2308 is zodra je activiteit in het waterslot erg afneemt en je in de buurt zit van je verwachte eind SG (warm proefmonster) de temperatuur opvoeren tussen de 13 en 15 ºC voor een paar dagen en dan rustig verlagen naar de door jouw gewenste lager temperatuur.

oranjeboombiertje

Dus ik kan het vat in de koelkast laten staan bij een iets hogere temperatuur voor enkele dagen? Moet ik dit voor of na het hevelen doen?

 :degroeten:
Wesley

Herman

Het is wel lef hebben dit een pils te noemen overigens, 45 IBU bij 1.043! Hmmmm, het water loopt me al in de mond. Reserveer je een flesje voor mij Wesley?