Pils

Gestart door oranjeboombiertje, 01-04-2007 21:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

oranjeboombiertje

Vandaag heb ik weer eens een pils gebrouwen. Het recept:

Begin s.g: 1043
Kleur: 8 EBC
Bitterheid: 45 IBU
Rendement: 80%
Hoeveelheid: 22 Liter

Pilsmout (80%)       3,2 Kg
Munchener(15%)     0,6 Kg
Maïs(5%)               0,2 KG

Maischshema:
63 ºC 35 Minuten
64-78 ºC 30 Minuten
75 Minuten koken met:
Spalt Select 15G   Fwh
Tettnanger  15G   Fwh
Magnum      25G   Fwh
Tettnanger  20G   0 Min.

Gist: Slurrie van 6 liter starter Wyeast 2001 Urquell lager.

Dit staat nu in de koelkast bij ±15 ºC te gisten. Tot nu toe gaat het allemaal lekker maar dan komt de volgende stap: de diacetylrust. Ik heb geen ervaring met het toepassen van een diacetyl rust en het is hier op het forum ook niet duidelijk te vinden hoe lang en bij welke temperatuur een diacetylrust moet plaatsvinden. Is er iemand die dit weet? Ik weet in ieder geval dat het bij deze gist wel nodig is want ik heb hem eerder gebruikt bij bovengist temperaturen en daar was ook wat diacetyl te proeven. Na een tijdje in de fles was dit weg maar nu wil ik het toch eens op de juiste manier doen. :brouwen:

 :degroeten:
Wesley

Hans (Lagos)

Ik zou eerst je temperatuur snel terug brengen naar op zijn hoogst 11 ºC. Wat ik heb gedaan met de Czech pils 2278 en twee keer met de Munich 2308 is zodra je activiteit in het waterslot erg afneemt en je in de buurt zit van je verwachte eind SG (warm proefmonster) de temperatuur opvoeren tussen de 13 en 15 ºC voor een paar dagen en dan rustig verlagen naar de door jouw gewenste lager temperatuur.

oranjeboombiertje

Dus ik kan het vat in de koelkast laten staan bij een iets hogere temperatuur voor enkele dagen? Moet ik dit voor of na het hevelen doen?

 :degroeten:
Wesley

Herman

Het is wel lef hebben dit een pils te noemen overigens, 45 IBU bij 1.043! Hmmmm, het water loopt me al in de mond. Reserveer je een flesje voor mij Wesley?

Diacetylrust kan ook door bij bijna einde gisting het vat buiten de koelkast te plaatsen voor 1-2 dagen, op laten warmen tot een paar graden onder kamertemperatuur (ca 16 ºC) en daarna weer koel te zetten.

oranjeboombiertje

Citaat van: Herman op 01-04-2007  22:47 uReserveer je een flesje voor mij Wesley?

Komt goed :biersmile:
Ik denk overigens dat de bitterheid iets lager zal liggen omdat sommige hop toch al bijna een half jaar oud is.

 :degroeten:
Wesley

MO

Maar je bent met ons eens dat het eerder een urtyp is dan een pils?

oranjeboombiertje

Dat klopt (ook gezien de gist: Urquell) maar een urtyp is toch ook een pils ;D
 :verbergen:

 :degroeten:
Wesley

Jasperboe

Heeft ook wel iets weg van onze (super) Dortmunder, alleen dan minder alcohol: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,5866.0.html

Wij hebben daar ook (onder) gegist rond de 15 ºC. Kouder zakte de SG zowat niet.

oranjeboombiertje

Dat heb ik inderdaad gevolgd. Is het uiteindelijk nog iets geworden met de gisting of hebben jullie het bier weggespoeld?

 :degroeten:
Wesley

Jasperboe

We gaan het deze week bottelen. We nemen het risico nog wel om 2 uurtjes (bottel)werk voor niets te doen. Het SG is uiteindelijk wel rond 1020 uitgekomen waar we het wilden hebben, dus wie weet kan meer dan een maand gisten geen kwaad.

oranjeboombiertje

Het gaat niet helemaal goed geloof ik :'( Het staat nu al 3 dagen en er is minimale activiteit. De schuimlaag is zo ontzettend dun dat je er zo doorheen kijkt. Het waterslot vertoond ook al bijna niks. Ik zou niet weten wat er fout is gegaan. Het enige wat ik heb gemerkt is dat de Wyeast verpakking er langer (3 dagen) over deed dan anders (1 dag) mijn starter was toch zeker wel groot genoeg lijkt mij. Als het zo blijft met dit bier zal het maar door het riool moeten :'(

 :degroeten:
Wesley

Hans (Lagos)

Je vergiste zo warm en met heel veel gist, dus misschien al uitgegist? Wat is het SG?

oranjeboombiertje

Ik heb even geproefd en het smaakt nog zoet dus het is nog niet uitvergist. Ik geloof ook niet dat een ondergist in 1 nachtje uitvergist zou kunnen zijn. Ik heb vanaf de eerste dag elke dag meerdere keren gekeken en steeds weinig/geen activiteit. Ik ben dus echt bang dat dit niks wordt/is  :'(

 :degroeten:
Wesley

Johannes

Een pils vergist toch een stuk langzamer, wat is de temperatuur? Ik ben gevaarlijk bezig, maar doe het toch: hoeveel bubbels per minuut?

Pieter.

Laatste keer dat ik pils brouwde duurde de hoofdvergisting ca 3 weken, ik heb toen Chech Pils van Wyeast gebruikt.

Vrg,
Pieter

Oscar

Citaat van: Johannes op 04-04-2007  19:35 uIk ben gevaarlijk bezig, maar doe het toch: hoeveel bubbels per minuut?

Zo gevaarlijk is dat niet, ik denk vrijwel iedereen bubbels telt, en aan de hand daarvan bepaald of de gisting voorbij is of niet.  :D

Hans (Lagos)

Citaat van: Pieter64 op 04-04-2007  19:54 uLaatste keer dat ik pils brouwde duurde de hoofdvergisting ca 3 weken, ik heb toen Czech Pils van Wyeast gebruikt.

Vriendelijke groeten,
Pieter

Dat is niet zo een beste vergisting, bij mij met dezelfde gist in 4 dagen van 1048 naar 1012. Wesley, bij welke temperatuur vergist je nu, tijdelijk verhogen tot vergisting herstart en anders heb je geen Saflager 23 in huis? Beter dat proberen dan straks weggooien.

oranjeboombiertje

Ik heb geen (onder) korrelgist in huis. De bubbels stellen echt niks voor <1 per minuut. Aangezien dit een pils is lijkt het me beter om het weg te gooien als het mislukt is dan er mee gaan rotzooien want je proeft alles in een pils lijkt mij?

 :degroeten:
Wesley

Johannes

Weggooien kan altijd nog, andere gist bij doen ook. Heb je de mogelijkheid om SG te meten? Dicht je gistvat wel goed af? Heeft de gist een dikke temperatuurschok gehad? En wat is nou de temperatuur?

Vragen vragen...  ;D

oranjeboombiertje

Ik heb even een staaltjes genomen. S.g. bij 10 ºC (gistingstemperatuur) 1046. Volgens de omrekentabel hiervoor (http://www.hobbybrouwen.nl/omzet.html) betekend dit dat er 2 puntjes af kunnen dus wordt het 1044. Het begin s.g. was 1046 dus dit lijkt me niet de bedoeling na 3 dagen gisten. Het zou kunnen dat de gist een temperatuurschok heeft gehad. Ik had eigenlijk al geen vertouwen in de gist toe ik de Wyeast activeerde en pas na 3 dagen ging opzwellen.

 :degroeten:
Wesley

Caspar

Dat is zwaar Kl#&e Wesley... Misschien kan je er een bovengistje in gooien en wordt het nog iets drinkbaars? Het heeft onder waterslot gezeten...

Groet Caspar

Hans (Lagos)

Citaat van: oranjeboombiertje op 04-04-2007 &nbsp;21:12 upas na 3 dagen ging opzwellen.

Dat is echt niet verkeerd en maakt niks uit, ik zou het geheel naast de koelkast zetten en hopen dat dan de vergisting goed opgang komt en dan vervolgens snel weer terug na die 10ºC.
Ik had begrepen dat je op 15 ºC een goede vergisting had en dan zou het echt geen kwaad kunnen om snel terug te koelen naar 10 ºC, had ik toen met mijn Czech pils ook gedaan en de vergisting ging toen vrolijk verder.

Johannes

Citaat van: oranjeboombiertje op 04-04-2007 &nbsp;21:12 uHet zou kunnen dat de gist een temperatuurschok heeft gehad. Ik had eigenlijk al geen vertouwen in de gist toe ik de Wyeast activeerde en pas na 3 dagen ging opzwellen.

Ook opstarten mag bij een ondergist wat langer duren. 3 dagen zie ik geen probleem in. Ik heb net ook een pils gebrouwen met deze gist. Duurde ook een paar dagen voordat de verpakking begon te zwellen.

2 punten echter slaat nergens op, dan denk ik toch echt aan een temperatuurschok. Ik zou wel maatregelen gaan nemen. Alleen weet ik niet wat nu de beste oplossing is.

oranjeboombiertje

ik heb nog helemaal geen vergisting gehad :-\ Ik snap ook echt niet wat er mis gegaan kan zijn. Ik heb nog wel wat korrelgisten liggen misschien dat ik daar een van kan gebruiken. Ik heb nog: S-33 T-58 Coopers Us-56 en S-04. Welke zou ik dan het beste kunnen proberen?

 :degroeten:
Wesley

oranjeboombiertje

Citaat van: Johannes op 04-04-2007 &nbsp;21:21 uOok opstarten mag bij een ondergist wat langer duren. 3 dagen zie ik geen probleem in. Ik heb net ook een pils gebrouwen met deze gist. Duurde ook een paar dagen voordat de verpakking begon te zwellen.

De vorige keren dat ik met ondergist heb gebrouwen (Bavarian lager, Urquell lager) startte de Wyeast op in 1 dag (net zoals bij de bovengisten altijd gebeurd). Bij deze gist heeft het 3 dagen geduurd voor ik een klein beetje activiteit had. De eerste 2 dagen dacht ik zelf dat het helemaal niks deed.

 :degroeten:
Wesley

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.