Bierbrouwen en overlast voor de buren

Gestart door Cisdevésser, 30-03-2007 09:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

Citaat van: Ronnie op 30-09-2009  11:39 uOei, op dat gebied zijn ze bij ons toch een pak flexibeler.  :elifant:

Tja de tolerante Nederlander moet nog gespot worden. Misschien valt het hier ook wel mee, als je herr gemeindebeamte omkoopt met een biertje of 2. Of gewoon geluk hebt. Maar ik zou zelf verwachten dat als je de slapende honden niet wakker maakt, er niks gebeurt :pan:. Wellicht is het dan ook niet het handigst om bij de gemeente aan te kaarten dat er niks aan de hand is. Volgens mij is de kans redelijk dat ze geen stappen gaan ondernemen.

RobinB

Tja, hallo zeg... ik bedoel 300 L...
Hoe kan dat nog voor eigen gebruik zijn?

JWVG

Citaat van: RobinB op 30-09-2009  11:54 uTja, hallo zeg... ik bedoel 300 L...
Hoe kan dat nog voor eigen gebruik zijn?

Die vraag kwam bij mij ook op...

Muldermans

Ik weet niet precies hoe dat in de wet geregeld is, maar als je 100L per maand mag brouwen dan zal een installatie die groter is dan 100L nog wel eens een probleem kunnen geven. Je hebt dan een industriele installatie die alleen op locaties gebruikt kan worden met een industriele bestemming (dus zeker niet in een woonwijk)

Zo'n installatie is natuurlijk wel erg mooi! maar een dergelijk installatie in een woonwijk is wel vragen om problemen (hinderwet, milieu, belasting, douane) Je kunt zeggen dat je er max 100 L per maand mee maakt, maar ze zijn niet achterlijk...

Vriendelijke groet
Muldermans

Ronnie

Ter illustratie, een voorval van veel jaren geleden, hier komt mijn verhaaltje:

Ik was penningmeester van een vzw van wijnmakers. De Reynaert gilde bestond toen nog niet.
We huurden voor ons materiaal (pers, fruitmolen) en activiteiten een klein huisje met koertje in het Gentse. Mensen die thuis geen plaats hadden konden daar de hobby doen.
We hadden daar ook een buur die alles probeerde om ons daar weg te hebben. Later hebben we de reden gehoord: hij wou dat huisje absoluut voor z'n dochter, maar we hadden als eerste de toewijzing gekregen. Die man dreigde ook met van alles, om reden van geurhinder, ocharme omdat soms een mandfles een beetje stond te pruttelen!
Politie vaststelling gedaan: niks aan de hand.
Op een moment liet ie zich ontglippen dat z'n vrouw bij de BTW-controle werkte en ons op een en ander inzake BTW kon betrappen.

Inderdaad, maanden later kwam een uitnodiging van de controle BTW aangaande onze laatste jaarlijkse aangifte.
Ik en de voorzitter op afgesproken uur aldaar.  Die ambtenaar zei dat hij gevolg moest geven op een klacht, hij zei ook dat hij niet mocht zeggen wie de klacht ingediend had. Die klachtbrief lag voor hem op z'n desk.

Hij heeft ons eens gepolst naar het karakter van de vzw/vereniging, haar activiteiten, hij was een en al oor. Dan over de aangifte: We konden al onze facturen / uitgaven / luttele inkomsten staven. Die meneer zag dat wij ter goeder trouw waren, kon niks aanmerken en onze papieren bleken in orde.
Hij bleek ons zelfs een sympathieke vereniging te vinden.
Plots zei hij "oh ja excuseer me even ik moet 5 minuutjes iemand zien, ik ben zo dadelijk terug".
Het was overduidelijk: we konden die brief die op z'n desk lag lezen en de afzender zien! Misschien heeft hij ons die 5' daarvoor alleen aan z'n desk gelaten!

De afzender bleek inderdaad de vrouw te zijn van die buur. De brief stond vol verschrikkelijke taalfouten!

De ambtenaar was terug. Zo, ik denk dat ik dat dossier dan mag afsluiten zeker? Ik zie niks waarop jullie  iets kan verwijten. Handruk en wij weg.

Zo zie je, dat ook ambtenaren breeddenkend kunnen zijn en de grens van wat kan en niet kan in te schatten.
Later hebben we vernomen dat de echtgenote van die buur inderdaad op dat BTW kantoor werkte: ze was er poetsvrouw!

Eduard

Die Ronnie zit ook altijd vol prachtige verhalen!

Ronnie

Bij ons is de inhoud van het gistvat gereglementeerd: er mag maximum 100L tegelijk in gisting zijn in één of meer vaten samen, er is geen limiet per jaar.

Wij hebben ook leden die vrij grote installaties hebben, quasi vergelijkbare cijfers als bij Raoul. Daar wordt met 3 of meer mensen samen gebrouwen (die anderen zijn ook hobbybrouwers maar hebben geen eigen installatie).
Na de brouwdag doet elk zijn gistvat met al dan niet reeds gistend wort mee naar huis.
Simpel toch?

Tom den Hollander

Heeft de buurman het ook in gisting gezien? Misschien maak je gewoon je eigen mout-limonade...
Hetgeen Ronnie aanhaalt lijkt me logischer. Bij vergisting wordt de daadwerkelijke alcohol gemaakt.
En dat zou je kunnen/moeten reglementeren.
Misschien kan jij als je je ketel tot 300 L vult er maar 100 L bier uit krijgen...

Maar als ik een ketel van 300 L zie, dan zal toch mijn eerste reactie zijn... wat een grote ketel..
Overigens hebben wij 1 x 50 L en 1 x 30 L pannen en brouwen altijd op 't scouting clubhuis.
maar wil binnenkort ook thuis gaan brouwen..

gr. Tom

raoul

Ok, als ik tot het randje zou willen gaan, afvullen tot 300 liter dan stroomt ie over, laat staan als-ie kookt. Dan hebben we bij het maischen nog de mouten, ik houd wel van volmoutig bier. Een en ander zou je kunnen opschroeven met het spoelen. Maar dat wil ik dus duidelijk niet. Ik wil graag op een wat grotere schaal werken om te kijken wat ik dan zoal tegenkom. Ook de installatie wil ik beter leren kennen om er later mee door te gaan in mijn eigen brouwerij. Inderdaad heb je als je 100 liter per keer brouwt een aardige hoeveelheid om zelf op te drinken, gelukkig heb ik wat vrienden en familie die me daar bij komen helpen. Verder kan ik blij zijn als ik er elke maand aan toe kom om het proces te doorlopen. Ik wacht momenteel het telefoontje van de milieuinspecteur wel af. Ik denk dat hij in ieder geval blij is dat ik na mijn half uurtje testbranden nooit verder mijn bier op houtvuur heb gestookt. De buren ook overigens, die zijn wel wat blijer met de huidige gasbrander eronder.
Ok, ik zal maar even een fotootje maken van de brouwinstallatie in slaapstand. dwz oa dat ik de schoorstenen er af heb gehaald, staat ook wat mooier voor de buren. Ook van mijn vorige opstelling met een (bruto) 130 liter pan die ik alleen op hout heb gestookt op een locatie waar dat geen probleem was voeg ik een fotootje toe.
Oud:
&Nieuw:

Maarten

Vette ketels!

Maar ik kan me voorstellen dat die het niet goed doen bij de buren...

wiwi

Sjieke dinges! Kom maar gerust naast mij wonen, nul problemo!

raoul

Bedankt, zal-en verhuiswagen bellen!  :elifant:

Johannes

Sodemieter hé! Dat is wel een hele bijzondere aanblik voor een achtertuintje. Ik kan me voorstellen dat de gemiddelde buur zich eens achter de oren krabt als hij dat ziet. Lijkt me verstandig dat je een nieuwe draad opent, liefst nog met uitgebreide toelichting. Kunnen we daar de óóó's en ááá's onder zetten.

YOz

Je oude buurman was gezellig mee gaan brouwen....
Maar 250 liter en je brouwt al gauw met 5 man = een 50 l pp Op die manier een knappe econoom die daar het financiële plaatje mee rond weet te krijgen als het voor commercieel gebruik is.

Muldermans

Dit is wel heeeeel gaaf, maar goed ik kan me wel voorstellen dat buren hier anders over denken (veel biertjes toestoppen :D)

Menno

WOW! Prachtige ketels! Maar inderdaad, in een woonwijk kan ik mij wel erg goed voorstellen dat een houtgestookte installatie tot 'enig' overlast leidt... :)

Citaat van: Muldermans op 30-09-2009  18:28 uveel biertjes toestoppen :D
Gaat bij mij niet op, tenzij het Bavaria Malt is (buren zijn Turks)...  ;D

Ronnie

Citaat van: Muldermans op 30-09-2009  18:28 u..maar goed ik kan me wel voorstellen dat buren hier anders over denken
Zeker als je op de dag des Heeren brouwt! onlangs een voorbeeld gehoord van wat allemaal kan en niet kan op zondag in NL!

RobinB

Citaat van: Ronnie op 01-10-2009  09:28 uonlangs een voorbeeld gehoord van wat allemaal kan en niet kan op zondag in NL!

Sterk afhankelijk van waar je woont overigens ;)

De-Geert

Citaat van: raoul op 30-09-2009  16:25 umijn vorige opstelling met een (bruto) 130 liter pan die ik alleen op hout heb gestookt op een locatie waar dat geen probleem was
Droef?

Kleine_Schriek

Wat een prachtige installatie. Jammer dat je onze buur niet bent  :proost:

raoul

Citaat van: De-Geert op 01-10-2009  11:18 uDroef?

 :pan: yep

JWVG

Grappig, de lijntjes zijn weer kort! Speelt dit nu ook in Wageningen, of ben je verhuisd?

 :degroeten: JW.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.