Bierbrouwen en overlast voor de buren

Gestart door Cisdevésser, 30-03-2007 09:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Jos Groen

Hen dan na de uitspraak meteen gaan brouwen 'Winnaarsbier' om vervolgens de buurman een sixpack te bezorgen , en dan kijken wat tie doet.

Mijn buren worden er ook niet blij van, rond etenstijd (19:00 - 20:00) is geen goed moment om hop te koken.

Beetje rekening met de buren houden. Respect voor elkaar hebben!

En poep aan iedereen hebben... niet mijn style

Oscar

Citaat van: Molen Brouwer op 25-07-2007  18:47 umijn buren worden er ook niet blij van, rond etens tijd (19:00 - 20:00) is geen goed moment om hop te koken.

Wonen jou buren bij jou in de keuken dan ?  ;D

William

Wat is dat toch altijd over het hopkoken. Ik krijg altijd het idee dat er bij iedereen een ontzettende stank vanaf komt.

Ikzelf merk hier eigenlijk helemaal niets van en ik heb ook nog nooit klachten gehad in huis. Doe ik iets verkeerd  ???

Oscar

William jij niet, wellicht de rest wel.. ;)

Jos Groen

Citaat van: Oscar op 25-07-2007  20:38 uWonen jou buren bij jou in de keuken dan ?  ;D

Nee ik kook aan het eind van mijn landgoed en net achter de schutting begint de keuken van de buren. :D

Jos Groen

Citaat van: William op 25-07-2007  20:42 uWat is dat toch altijd over hethop koken. Ik krijg altijd het idee dat er bij iedereen een ontzettende stank vanaf komt.

Ikzelf merk hier eigenlijk helemaal niets van en ik heb ook nog nooit klachten gehad in huis. Doe ik iets verkeerd ???

Mensen zijn niets meer gewend tegenwoordig, mocht je vroeger overal roken nu wordt je overal naar buitengestuurd. in de wc moet tegenwoordig een luchtje hangen.
Een normale knal-scheet wordt ook niet meer gewaardeerd.. jongens waar  blijft de tijd..

:degroeten:

Jos Groen

Citaat van: Oscar op 25-07-2007  20:38 uWonen jou buren bij jou in de keuken dan ?  ;D

En het slachten van een schaap op het balkon zie je ook bijna nooit meer...

Menno

Citaat van: Molen Brouwer op 25-07-2007  20:46 uMensen zijn niets meer gewend tegenwoordig, mocht je vroeger overal roken nu wordt je overal naar buitengestuurd. in de wc moet tegenwoordig een luchtje hangen.
Een normale knal-scheet wordt ook niet meer gewaardeerd.. jongens waar  blijft de tijd..

Vroegâh was alles bètâh je moch râhke, zùipe en schète late. En nu heppie je schâhnmoedâh gelèk al op je dak! En is die mejje klaah, dan kâhme de bure âhk nog zèke...  :'(

Sorry, kon het niet laten...  ;D  Back on-topic!  ;)

Hopmans


CiteerMensen zijn niets meer gewend tegenwoordig, mocht je vroeger overal roken nu wordt je overal naar buitengestuurd. in de wc moet tegenwoordig een luchtje hangen.
Een normale knal-scheet wordt ook niet meer gewaardeerd.. jongens waar  blijft de tijd..

Ik ga binnenkort vis roken in de tuin. Lache!  >:D

 :degroeten:

Herman

Citaat van: Mr.Yeast op 25-07-2007  21:26 uIk ga binnenkort vis roken in de tuin. Lache!  >:D
Met filter? Inhaleer je ook, slecht voor je longen hoor  :neenee:

 :biersmile:

dwbrouw

Citaat van: Mr.Yeast op 25-07-2007  21:26 uIk ga binnenkort vis roken in de tuin. Lache!  >:D

 :degroeten:
Als jullie buren hier ook al over vallen, mogen ze verekte blij zijn dat ze mij niet als buur hebben. ::). Ik heb gewoon uit het niets een houten hok aan de schuur geslagen, in country stijl. Daar mijn kroeg (met muziek) van gemaakt, en daar per direct een schoorsteen van twee meter in gemept, waar onder mijn eigengemaakte houtkachel de kroeg heerlijk verwarmt,(en hier en daar wat rook naar buiten laat dus) en ik hoor ze nooit. ;D. Verder heb ik ook een rookton, en die doet geregeld buiten zijn werk. Bier brouw ik in de zomer ook in mijn tuin. Al mijn feestjes worden in de tuin of kroeg gehouden. ;). En nog heb ik nooit een klacht gehad. Je moet af en toe eens gastvrij zijn. Wees welkom op het feest bv. Wil je ook een lekker makreeltje? Mijn kippen leggen nogal, wil je wat eieren buur?(Dan schiet hij vast mijn haan niet dood). Wel eens een echt bietje geproefd? Nee? Hier, zet maar in de koeling en proef vanavond eens? Laat je me weten wat je er van vond? :degroeten:

Drents Hopbier

Citaat van: dwbrouw op 28-07-2007  16:14 uen hier en daar wat rook naar buiten laat dus) en ik hoor ze nooit.

Zo zie je maar hoe een grote gemene hond nuttig kan zijn  ;)

Hopbier

dwbrouw

Citaat van: Drents Hopbier op 28-07-2007  16:55 uZo zie je maar hoe een grote gemene hond nuttig kan zijn  ;)

Let niet op de hond, pas op voor zijn baas!! ;)
Trouwens, dat beest van ons lijkt meer op een blaffende cavia. Ik vind het geen hond, maar de kinderen vonden/vinden hem enig. Ik laat hem niet uit, ik wil niet voor L,,, lopen met zo"n groot uitgevallen marmot. ;D

Menno

Klinkt als mijn schoonvader...  ;D

Pieter.

Wat buren betreft heb ik wel mazzel. Ze vinden het prettig als mijn honden aanslaan ook al is het midden in de nacht, mijn buurvrouw die vroeger bang was voor honden gaat nu 1 keer per week wandelen met onze rottweiler, verder nooit problemen gehad als ik mijn toenmalige Mustang starte met dubbele flowmasters en een V8 motor of als ik paling ging roken of de bbq aanmaakte. Ook onze loslopende katen geven geen problemen. Als het zo uitkomt laat ik mijn buren een zelfgebrouwen biertje proeven en dat vinden ze geweldig.

Een beetje geven en nemen dus.

 :degroeten:

dwbrouw

Citaat van: Oscar op 30-07-2007  13:29 uDat is geen last, maar dat heet gezelligheid  :proost2:

Ja, dat vind ik ook, je kunt je buren vaak prima bewerken >:D. En ze dan ook nog als goede vrienden houden, wanneer je ze een beetje bij bepaalde dingen die je doet betrekt. :). Maar goed wie helemaal vrijstaand woont zal minder vlug in conflict raken dan iemand in een tussenwoning of flat. Over flat gesproken, ik kan mij vaag iets herinneren over een Duitse hobbybrouwer die inderdaad in zijn flat brouwde. Dit gaf wel stankoverlast, en dan vooral in het trapportaal. Hij kocht gewoon de halve flat om met wat biertjes. De hele hobby leid daar tot een samenkomen van buren, in een gezamenlijk eigenbierbrouwdrinkerij. (Nieuw woord bedacht zie ik nu) ;D :degroeten:

raoul

Ik ben ook al een tijdje lekker aan het experimenteren en ben onlangs verhuisd. Ik woon nu in een eengezinswoning met tuin en heb daar 3(brouw)ketels met deksel in de openlucht opgesteld (een voor water, 1 voor maisch en 1 voor hopkook). De ketels zijn elk 300 liter bruto. Is de aard van zoeen installatie illegaal?

Nu is er een of meerdere buren gaan klagen bij de woningbouwcooperatie, de overkoepelende woningcorporatie en de gemeente (milieu inspecteur handhaving). Vervolgens zijn deze allen bij mij onaangekondigd op de stoep gekomen en een aantal zonder dat ik thuis was en daar foto's staan maken.  Ik heb helaas niet persoonlijk een klacht mogen ontvangen van een buur, dit gebeurt dus achter mijn rug om. 

Op gesprek met de overkoepelende woningorganisatie hebben zij me aangeraden een schuur aan te vragen om eromheen te bouwen, maar ik ben bang dat bij het minste of geringste geurtje ik alsnog de boel kan opdoeken. En een week voor niks sta te werken. aangezien er mensen zijn die mij het niet gunnen? Ik ben al bij veel buren langsgeweest en de meesten hebben er geen enkel probleem mee.

Ik wil wel graag blijven oefenen met deze opstelling omdat ik wel intenties heb om het eventueel professioneel elders voort te zetten.
Enig idee of ik het kan vergeten?

Alvast bedankt voor een reactie en groeten van Raoul
p.s. als ik naar klachten vraag krijg ik weinig antwoord maar ik heb vagelijk te horen gekregen over zicht vervuiling, industrieel gebruik van de tuin, stankoverlast bij overhevelen, en een tuin is niet voor opslag maar recre-eren en tuinieren.

Eduard

Hoi Raoul, welkom op het forum en bedankt voor het oprakelen van deze oude maar interessante draad! ;D

300 liter is wel een flinke installatie. Als ik mij niet vergis is er een grens van 200 liter brouwsel per maand (of is't per jaar) in Nederland wat zonder belastingen gebrouwen mag worden. Dat wordt uiteraard niet gecontroleerd, maar als je installatie al groter is dan dit kan dat aanleiding zijn tot gezeur. Misschien kun wat actie ondernemen om de overlast, voorzover sommigen menen dat daar sprake van is, te minimeren. Dan denk ik aan het zo onopzichtig mogelijk opstellen van de installatie, met bijvoorbeeld netjes een zeil erover, als het niet gebruikt wordt. Als je gaat brouwen kun je misschien een partytent opzetten, ook al is dat groter, daar kun je eigenlijk niets van zeggen.

Maarten

Inderdaad een spannend onderwerp...
300 liter, ik schrok ook behoorlijk, dat is echt veel! Ik kan me voorstellen dat overheden daar een probleem mee hebben. Een confrontatie met dat soort instanties kun je dan ook beter voorkomen denk ik.
Als je weet om welke buren het gaat die klachten hadden, is het wellicht een goed idee om ze op de koffie te vragen, en dan toch wat verder door te vragen wat precies het probleem is. Als je dan samen met hen een oplossing bedenkt, zullen ze niet bij het eerste geurtje gaan klagen. Ook is dan de kans kleiner dat zij aandringen bij overheden om stappen te ondernemen.
Ik kan me voorstellen dat een schuurtje eromheen zetten al bergen helpt. Is het misschien niet een volledige oplossing, het is zeker een goed gebaar, en als zij weten dat je dat speciaal voor hen hebt gedaan, vinden ze dat vast fijn.
Overigens is stankoverlast bij het hevelen natuurlijk gelul, dat zijn bij mij niet de momenten dat de meeste geur vrijkomt. Als deze mensen wel willen klagen, maar niet aan met jou willen overleggen, zijn het zeikerds die het om het zeiken an sich doen, en dan heb je het wellicht slecht getroffen (maar dan is het voor je eigen gemoedsrust makkelijker te verkopen om ze in hun eigen sop gaar te laten koken).

In elk geval sterkte!

raoul

Bedankt voor de snelle reacties. Ik moet zeggen dat ik het bericht vandaag pas heb geplaatst en het al een paar weken gaande was. Ik was er dus aardig mee bezig en nog maar eens langsgegaan bleek maar een iemand een probleem te hebben, alles goed uitgelegd en wat compromisen gesloten. Denk dat ik er zonder schuurtje wel kom. Dan nog ja 300 liter pannen, die doe ik natuurlijk niet helemaal vol, zijn hier officiele limieten voor paninhoud of voor de maat van het brouwsel zelf? Morgen maar eens de gemeente etc. bellen dat er misschien toch niet een probleem is...
groet Raoul

MO

Er is wettelijk geen maximum vastgelegd hoeveel je thuis accijnsvrij, zonder gemeentelijke vergunningen en zonder inspectie van de keuringsdienst van waren mag brouwen. Echter, je mag alleen brouwen voor eigen gebruik. Kun je dat nog aannemelijk maken met 300 L?

Menno

Poeh! 300 liter? Dat is inderdaad wel erg veel om aannemelijk te houden dat het eigen gebruik is. ???

Zelfde als met wietplantjes. Twee mag wel, maar als je je halve tuin vol heb staan dan snap je wel wat de gevolgen zijn... :idea:

Citaat van: raoul op 29-09-2009  17:18 uik heb vagelijk te horen gekregen over zicht vervuiling, industrieel gebruik van de tuin, stankoverlast bij overhevelen, en een tuin is niet voor opslag maar recre-eren en tuinieren.
Ik ben wél erg benieuwd hoe e.e.a. eruit ziet, wat de overlast zou kunnen zijn. Zou je foto's oid. willen plaatsen? ;)

 :degroeten:

Jacques

Hmm, een brouwinstallatie voor 300 liter, dat klinkt als een bedrijfsmatige activiteit. De gemeente zou wel eens kunnen eisen dat daarvoor een milieuvergunning aangevraagd moet worden... Tja, en de belastingsdienst zou ook aan de deur kunnen komen.

Maarten

Goed te horen dat je nog met de buur hebt kunnen spreken. (En dat jullie niet vechtend uit elkaar zijn gegaan)

Volgens mij is de enige regel voor hobbybrouwen dat je onder de 100 liter per maand moet blijven. Als je elke twee maanden 150 liter brouwt, weet ik niet hoe dat zit. Tja als besloten wordt dat dit geen hobby meer is, zit je in de penarie...

Je kan denk ik t best inderdaad aangeven dat de pannen bijna nooit vol zijn, en je alleen als je een feestje hebt, gebruik maakt van de capaciteit? Eigenlijk ben ik te nieuwsgierig. Wat doe je eigenlijk met zo'n grote installatie? Zelf opdrinken? Weggeven/stiekem verkopen? Feestjes?

Ronnie

Citaat van: Jacques op 29-09-2009  22:38 uDe gemeente zou wel eens kunnen eisen dat daarvoor een milieuvergunning aangevraagd moet worden... Tja, en de belastingsdienst zou ook aan de deur kunnen komen.

Oei, op dat gebied zijn ze bij ons toch een pak flexibeler.  :elifant:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.