Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bierbrouwen en overlast voor de buren  (gelezen 17327 keer)

Offline Cisdevésser

• Senior lid
  • Land: nl
  • Brouwen, Bottelen..........Genieten
Bierbrouwen en overlast voor de buren
« Gepost op: 30-03-2007 09:46 u »

Hoi,

Ik kwam dit artikel tegen in het nieuws, moeten wij hobbybrouwers ons zorgrn gaan maken ?

http://www.l1.nl/L1NWS/_rp_links4_firstElementId/1_996732/_rp_links4_hasclickpage/1_1013/_pid/links4

Groetjes....Cis

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
Re: Bierbrouwen en overlast voor de buren
« Reactie #1 Gepost op: 30-03-2007 09:50 u »
Mijn buren komen juist met ze allen kijken als ik weer de brouwtent in de tuin zet. Die vinden het geweldig.

Offline Bieker

• Junior lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 30-03-2007 09:51 u »
Kan me er iets bij voorstellen als er sprake is van geluids- of stankoverlast. Verder is er volgens mij geen sprake van gevaarlijke situaties tijdens het brouwen van bier. Dus waar men over klaagt weet ik niet. 

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #3 Gepost op: 30-03-2007 09:57 u »
Ik heb dit verhaal op Zythos van Kitty zelf gehoord, echt te belachelijk voor woorden! Die buurman schijnt niet echt populair te zijn in zijn buurt en klaagt over bijna alles waar over te klagen valt. Wellicht een gebrek aan aandacht, die hij op die manier wil opeisen!   :duimonder:

Als je een lekkere Indische maaltijd klaar maakt, en dit ± 1 keer per week doet zullen de buren ook niet klagen....

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #4 Gepost op: 30-03-2007 10:00 u »
Sjef van de 3 Horne heeft meen ik ook wel eens te maken gehad met klagende buren. Ik kan me er op zich wel wat bij voorstellen. Vooral tijdens het hopkoken is er best stankoverlast. Als je niet van de geur houdt. In Sevenum is de buurt volgens mij voornamelijk bang voor veel volk in het proeflokaal, veel auto's, parkeeroverlast etc.

OVerigens maakt bij mij thuis het gesleep met kratten en het klinken van flessen de meeste herrie. Daar hoor ik de buren nog wel eens over. Maar ze klagen niet echt. Gelukkig.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #5 Gepost op: 30-03-2007 10:08 u »
Ik kan me er op zich wel wat bij voorstellen.

Heb je ook even  het filmpje bekeken MO ?  Ik kan me er absoluut niets bij voorstellen !

Vooral tijdens het hopkoken is er best stankoverlast. Als je niet van de geur houdt.

Dat zal met hun hoeveelheden erg meevallen en ze staan ook niet hele dagen te brouwen, en ze doen het ook nog 's avonds, dan zitten de meeste mensen toch weer thuis voor de buis. 's zomers zou het misschien voor sommigen ietsje vervelen kunnen zijn. maar die knakker heeft het over last van de luchtwegen, tssss. Hij weet niet eens waar die over praat. Verder komt ie ook niet met relevante argumenten voor overlast.

In Sevenum is de buurt volgens mij voornamelijk bang voor veel volk in het proeflokaal, veel auto's, parkeeroverlast etc.

Broodje aap verhaal, hier is niet eens sprake van Dat heeft men zichzelf weer in de mond gelegd. Een argument van niets dus!

Maar ze klagen niet echt. Gelukkig.

Prijs jezelf gelukkig!

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 30-03-2007 10:19 u »
Mijn buren klagen ook niet, maar al deden ze dat wel.
Ik heb toch aan iedereen schijt.  ;)

:degroeten:

Offline Bieker

• Junior lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 30-03-2007 10:25 u »
Beste Hoopie: zo ver zou ik niet willen gaan want een goede buur is beter als een verre vriend. Je moet natuurlijk wel rekening met elkaar houden. Maar overlast is iets heel anders. Dat heb je continu, dag ik dag uit.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #8 Gepost op: 30-03-2007 10:37 u »
Mijn buren zeuren er ook nooit over, de ene vindt het zelfs super interessant en komt altijd kijken.

Maar ja, ik kan me wel voorstellen dat een proefbrouwerij meer stank overlast geeft tijdens bijv. het hopkoken. Mijn buren zouden het ook minder waarderen als ik iedere week sta te brouwen volgens mij  ;).

.... en tsja, in dit geval.... zeikerts heb je altijd  ;).

Groet Caspar

Offline Huub Krekels

• Super lid
  • Brasserie le Grillon
« Reactie #9 Gepost op: 30-03-2007 10:52 u »
Die buurman, die overigens al hoogbejaard is,  :slaperig: klaagt over vanalles heb ik gehoord van Kitty. Het is dan ook de enige die bezwaar maakt tegen het op kleine schaal brouwen van enkele badges bier. Gelukkig heb ik hier geen last van. Mijn buren zijn perfect en het beetje hoplucht daar hebben zij geen problemen mee. Dit vinden ze zelf lekker. Ik heb dan ook nog het voordeel dat mijn buurman Italiaans ijs maakt als hobby. Hij heeft een paar professionele ijsmachines op de kop weten te tikken. Ik krijg van hem regelmatig ijs en hij van mij bier. Het is dan ook 's zomers gezellig op het terras in de tuin. Beter een goede buur dan een verre vriend.

SiriS

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 30-03-2007 11:28 u »
Mijn buren klagen ook niet, maar al deden ze dat wel.
Ik heb toch aan iedereen schijt.  ;)

Mee eens!

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #11 Gepost op: 30-03-2007 11:34 u »
Ik heb dan ook nog het voordeel dat mijn buurman Italiaans ijs maakt als hobby. Hij heeft een paar professionele ijsmachines op de kop weten te tikken. Ik krijg van hem regelmatig ijs en hij van mij bier.

Al eens nagedacht dit te combineren ? ijs bereid met een goede kriek is erg lekker  :proost2:

Offline Bieker

• Junior lid
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 30-03-2007 11:41 u »
SiRiS:
schijt hebben aan iedereen is meestal wederzijds. :D

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 30-03-2007 11:52 u »
Ik kwam dit artikel tegen in het nieuws, moeten wij hobbybrouwers ons zorgen gaan maken ?
Citaat
Na enkele jaren alleen voor zichzelf te hebben gebrouwd, zijn ze sinds kort met hun bier 'De zevende hemel' de markt opgegaan.

Ik heb nog geen commentaar gehoord over het feit dat deze mensen iets commercieels willen beginnen in hun garage. Ik zou me als buurman ook bezorgd maken over zulke plannen.

Hopbier

Offline Huub Krekels

• Super lid
  • Brasserie le Grillon
« Reactie #14 Gepost op: 30-03-2007 12:10 u »
IJs met Kriek? Zou best kunnen smaken maar nog nooit van gehoord. Waar kun je dit krijgen (kopen)  ;)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #15 Gepost op: 30-03-2007 12:34 u »
Waar kun je dit krijgen (kopen)  ;)

Als jij de kriek leverd aan je buurman... :proost2:

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #16 Gepost op: 30-03-2007 12:46 u »
Ik heb nog geen commentaar gehoord over het feit dat deze mensen iets commercieels willen beginnen in hun garage. Ik zou me als buurman ook bezorgd maken over zulke plannen.

Hoeveel kan je nou in je schuur brouwen. Ook al heb je ketels van 100 L. Wat is nou de overlast van brouwen. Met een goede afzuiging met mooi koolfilter heb je geen stank overlast. (ook handig voor onder thuis activiteiten, die niet legaal zijn ;) )

Ik denk dat hier sprake is van een buurman die zich druk maakt over iets wat hij niet kent. Zeg maar wat de boer niet kent...

Offline Walter

• Super lid
  • Land: be
  • Lid VHF
    • Vlaams Hobbybrouw Forum
« Reactie #17 Gepost op: 30-03-2007 15:24 u »
Dit doet me denken aan een topic dat hier op het nieuws geweest is een tijdje terug, toen was er een ouwe ... die bezwaar had tegen de geluiden van lachende en spelende kinderen vanuit de nabijgelegen school.  :echtboos:

Je kan je soms toch afvragen waar de verdraagzaamheid van sommige mensen naartoe is. Misschien moeten onze overheden zich daar eens meer mee gaan bezighouden in plaats van mensen naar verre landen te sturen om daar te gaan uitleggen hoe je je moet gedragen.  :lessmile:

Offline gelfling

• Super lid
  • Land: 00
  • Drink niet meer dan goed is voor je omgeving.
    • Gilde Dionysos
« Reactie #18 Gepost op: 30-03-2007 16:00 u »
Die "mijnheer" is al ver de 70 gepasseerd, heeft niets om handen en geld over.
Valt puur in de categorie "Looser". In plaats dat hij dat geld besteedt aan een goede filterinstallatie en afspraken over een bepaalde commissie per liter gebrouwen bier, dat noem ik pas zorgen voor de familie......

Wat ben ik blij dat dat mijn buren niet zijn. Ik denk dat ik lang niet zo rustig gebleven was.

Offline Walter

• Super lid
  • Land: be
  • Lid VHF
    • Vlaams Hobbybrouw Forum
« Reactie #19 Gepost op: 30-03-2007 16:03 u »
Ik nodig de 'meneer' in kwestie anders eens uit om aan de Leuvense vaart te gaan vissen als "de stella" (inbev brouwerij Leuven) weer eens aan het hopkoken slaat : bwakkes, heel Leuven stinkt dan echt naar de hop. En echt waar, lekker ruiken kan je dat niet meer noemen.  :ziek:

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #20 Gepost op: 31-03-2007 09:32 u »
Gisteren heb ik deze draad gemist (ter druk met andere dingen) vandaar dat ik nu op reageer.

Hopbier slaat volgens mij de spijker op zijn kop. Het gaat hier om een bedrijfsmatige activiteit ook al wordt hij op kleine schaal uitgevoerd. Dat betekent dat men voor dergelijke activiteiten een vergunning nodig heeft op grond van de Wet milieubeheer. Die goede man doet niets anders dan gebruik maken van rijn recht om zienswijzen in te dienen tegen een voorgenomen verlening van een milieuvergunning. Het is vervolgens aan de gemeente om te beoordelen of milieunormen  worden overschreden en de gevraagde vergunning verleend kan worden of niet. Om tegemoet te komen aan de bezwaren van de buurman kan de gemeente voorzieningen eisen om geur- en geluidoverlast tegen te gaan. Bierbrouwerijen staan nu eenmaal, zoals hierboven ook al is opgemerkt, te boek als milieuhinderlijke bedrijven.

Tja, als je commercieel wilt zul je je moeten houden aan de regels die daar voor gelden, hoe vervelend je dat kunt vinden. Gelukkig heb je al hobbybrouwer geen milieuvergunning nodig. Maar ik zou zeker proberen rekening met ze te houden. Niet alleen als je aan het brouwen bent heb je buren.
Buren kunnen het elkaar heel lastig maken. Als ik Ger was zou ik serieus gaan praten met de buurman om te kijken op welke manier tegemoet gekomen kan worden aan zijn bezwaren of om te kijken wat hem vanuit het verleden dwars zit. Praten en begrip van elkaar opbrengen kan helpen, echt!

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #21 Gepost op: 31-03-2007 21:03 u »
Wat een prachtige video: het is of Cor van der Laak weer op het scherm is. Holland op z'n smalst.

Offline joostdw

• Junior lid
  • **
Bierbrouwerij Sevenum mag blijven produceren
« Reactie #22 Gepost op: 25-07-2007 09:00 u »
Bierbrouwerij Sevenum mag kleinschalig produceren

Gepubliceerd op 24 juli 2007, 13:58
Laatst bijgewerkt op 24 juli 2007, 13:59
Sevenum -

Bierbrouwerij De Zevende Hemel aan de Klassenweg in Sevenum mag van de Raad van State in Den Haag definitief op kleinschalige wijze blijven brouwen. Het is de tweede keer dat de bestuursrechter daartoe beslist. Volgens de bestuursrechtbank hebben de buren van de brouwerij, het echtpaar De Bruin-Verheij, ongelijk als ze stellen dat hun woongenot door geur- en geluidhinder wordt verstoord.

Bron. Dagblad de Limburger.

Voor een Noord Limburger zoals ik, is dit verheugend nieuws.

Groeten joost

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
Re: Bierbrouwerij Sevenum mag blijven produceren
« Reactie #23 Gepost op: 25-07-2007 09:04 u »
Tjonge is het al zover gekomen dat ze met de buurman voor het gerecht zijn gekomen...Wel triest hoor zo'n buurman.
Gelukkig heeft ie, terecht, ongelijk gekregen. Maar 't blijkt wel dat een onvriendelijke buurman het je heel lastig kan maken. En dat geldt niet alleen bij het kleinschalig bierbrouwen.. >:D

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
Re: Bierbrouwerij Sevenum mag blijven produceren
« Reactie #24 Gepost op: 25-07-2007 09:06 u »
geluidhinder

Ja ik sta tijdens het brouwen ook altijd enorm te schreeuwen in mijn keuken.. ;D ,toch te zielig voor woorden... :duimonder:

Tags: