Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Malen van mout  (gelezen 5563 keer)

Jens_Jacobs

• Gast
Malen van mout
« Gepost op: 19-12-2001 12:44 u »
Ik maal al jaren met een oude PeDe koffiemolen, waarop ik een oude boormachine heb vastgelast. (aan de as van de PeDe- uiteraard, anders wordt het zo'n zooitje)
Ergens wel eens gelezen dat dat niet ideaal is in verband met niet de juiste kafjes, en dat is weer niet zo goed voor het filterbed.
Daar heb ik omdat ik vacuumfiltreer (2 minuten in plaats van 2 uur) toch geen last van. Die afschuwelijke herrie, die elke zaterdagochtend uit de kelder oprijst, vinnik veel minder leuk.
Ik zoek een goede walsmaler, want zo zou het toch moeten
uiteraard ook motordriven, want ik ben lui.
Iemand een goed idee of tekening van zo'n walsmaler?
Kortom hoe malen jullie of loop ik nou te malen?

Jenz

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline fritz

• Senior lid
  • Land: be
  • Brouwerij De Maanberg
Re: malen van mout
« Reactie #1 Gepost op: 19-12-2001 15:44 u »
Hallo Jens,

Ik maal momenteel nog met een schijvenmolen (ik denk dat Jacques er ook zo eentje heeft).  Het nadeel, zoals met jouw koffiemolen, is dat de korrels niet geplet, maar gebroken worden.  Dat is inderdaad nadelig voor de kafjes, waarbij je moet trachten ervoor te zorgen dat die min of meer intact blijven (filter- en smaakprobleem).  Ooit hoop ik me een goede schrootmolen met walsen te kunnen aanschaffen, maar die zijn niet zo goedkoop.  Ik ben benieuwd of iemand een goedkopere oplossing heeft om zoiets zelf te bouwen.

Offline papa

• Junior lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 19-12-2001 20:48 u »
Hallo Jens en Fritz

Zo ben ik ook begonnen, malen met een oude koffiemolen, maar heb na twee brouwsels al opgegeven en een schijvenmolen gekocht omdat het niet te filteren was. Hij maalde te fijn. De schijvenmolen was een flinke stap voorwaarts, het filteren ging nu stukken beter en dus werden de bieren ook beter. Maar toch beviel me het niet. Ik heb dus nu sinds een jaar een walsenmolen (valley mill). Perfect. Goed in te stellen, maalt snel, zelfs met de hand, 4 kg in ong 10 min.Oke ze zijn duur tot erg duur maar ik vind het de beste koop die ik de laatst jaren heb gedaan.
Ze zijn bij mijn weten allemaal aan te sluiten op een motor en/of boormachine.
Ik heb ooit een poging ondernomen om een ouderwetse wringer om te bouwen maar die rollen bleken te zacht te zijn.

Jens; wat is vacuumfiltreren ??

Frank

Ps ik heb de molen via internet gekocht (2e hands), dus goed kijken en in sommige gilde bladjes staat soms ook wel wat te koop
Moet er eerlijk bij zeggen dat er meestal geen molens bij staan en zeer zeker geen walsenmolens.

Jaques, misschien een hoofdstuk "Te Koop" openen?

bart

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 19-12-2001 21:54 u »
Hallo Jens en andere zelfbrouwers,

Een schrootmolen met walsen kan je ook zelf bouwen.
Op het net heb ik hiervan schema's gevonden met een stap voor stap handleiding.Nu dien ik dit wel even op te zoeken,
zodra ik het heb plaats ik de link op het forum.

groeten,
Bart

rlorijn

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 21-12-2001 16:44 u »
Hi,

Het moet toch niet al te moeilijk zijn om zoiets zelf te bouwen lijkt me. Zal eens op de zwarte markt gaan kijken.

Groet,
Ruud

bart

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 25-12-2001 20:51 u »

Citaat

Hallo Jens en andere zelfbrouwers,

Een schrootmolen met walsen kan je ook zelf bouwen.
Op het net heb ik hiervan schema's gevonden met een stap voor stap handleiding.Nu dien ik dit wel even op te zoeken,
zodra ik het heb plaats ik de link op het forum.

groeten,
Bart

Ziezo hierbij de URL van de site waar je alle info vindt betreffende het zelf bouwen van een schrootmolen:
http://www.mirageport.com/homebrew/maltmill

Een zeer aktief Belgische brouwer en VAW lesgever
bouwde dit ontwerp met succes na en is zeer tevreden over het resultaat.

groeten en de beste wensen voor 2002,
Bart

Jens_Jacobs

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 02-01-2002 13:03 u »
Brouwers,
bedankt voor alle  reacties. Ook voor die verwijzing naar een bouwtekening, dat had ik dus nodig.

Vacuumfiltreren is onderdeel van mijn vreselijk  eigenwijze brouwmethode. Ik brouw in RVS vaten, die ik steeds na gebruik met een bodempje water uitkook en dan afsluit. Er  ontstaat dan in dat vat vacuum na afkoelen. Van dat vacuum maak ik gebruik door een hevelfilter - pijp met sleufgaatjes - onder in het maischvat te leggen en aan te sluiten op het vacuumvat. filtreren is dan simpel het openen van een kraan en gaat dan heel snel vanwege het grote drukverschil

Tags: