Kwaliteit van koolzuur

Gestart door Frans007, 27-03-2007 21:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Glorfindel

Citaat van: RobinB op 30-11-2007  14:10 uGrolsch beugeltjes hebben tegenwoordig ook best vaak een kunststof dopje! :)

De Grolsch dopjes waar ik net mijn boor op zette, zijn van porselein of een ander heel hard materiaal :( Iets waar ik normaal de boorhamer voor zou gebruiken. Dit wordt niets.

Iemand een tip hoe je een porseleinen dop van een kunststof kunt onderscheiden, nog voor je de boor ter hand neemt?

 :degroeten:

    Pieter

Edgar

Je voelt het duidelijk. Kunststof voelt warmer en zachter aan.

pincopallino

http://img250.imageshack.us/my.php?image=pict0011rv1.jpg

Toegegeven..het is rudimentair, niet mooi, maar het werkt perfect. Kosten 4,75 euro.

Eduard

De kunststof doppen hebben het Grolsch-logo in het plastic gedrukt, dat kun je voelen. Bovendien ziet het kunststof er egaler uit. De porseleinen doppen zijn geglazuurd en het logo is niet voelbaar als zodanig. Bovendien hebben de plastic doppen ook een naad (waar de twee helften samenkomen) al is deze niet altijd goed zichtbaar.

Glorfindel

Ik heb er in de AH een paar gevonden; Grolsch Weizen. Bovenstaande klopt bijna allemaal. Het grootste verschil is de glans / dofheid en bij de porseleinen zie je de barsten zitten die de kunststof niet hebben. Ook zijn bijna alle porseleinen beschadigd op het punt waar de beugel zit.
Ze staan overigens door elkaar in het schap.

Vanavond, vrijdag, is traditiegetrouw wijnavond. Ook niet verkeerd; we hebben nog een goede staan ;) Ik zal dus nog een paar dagen geduld moeten hebben voordat de eerste test ermee kan doen.

 :degroeten:

      Pieter

MO

Ik doe het met mijn tanden. Porselein knaagt anders dan plastic. Malle methode he? Alle nieuwe Grolsch beugels zijn trouwens van plastic, dat schijnt duurzamer te zijn dan porselein (want recyclebaar).

wiwi

Natte vingerwerk, maar bij gebrek aan een manometer roeide ik met de riemen die ik had.
Om dan toch enig zicht te hebben op het gevormde CO2 vulde ik in het verleden wel eens per brouwsel één pet fles die geschikt was voor frisdrank. Binnen de week staat de fles goed gespannen en na enkele maanden is de headspace van 2 a 3 cm vergroot tot gemakkelijk 6 cm. Voor mij een maat om de nagisting in mijn bier in te schatten.

RobinB

Dit had ik al eerder deze avond willen posten, maar de accu van de camera was leeg dus vandaar nu pas!
Van de week liep ik door de bouwmarkt en zag een Manometer.
Met dit topic in mijn achterhoofd gekocht (was niet duur €7,50) en aan de slag gegaan.

Een gaatje geboord door het plastic dopje en aan de bovenkant een cirkelvormig voetje uitgefreesd waar de meter mooi inpast.
Het geheel vastgeplakt met PU-lijm (nu ik dit topic nog eens nalees heb ik hier mijn twijfels over) en getest op een flesje Grolsch!

Hier het resultaat:


Na het openen en snel wisselen van de dop, is hij in anderhalve dag van 0 naar 1,2 Bar gestegen en lijkt nu stabiel.
Ook lijkt de lijm het te houden, al is 1,2 Bar nog niet heeel erg veel :)

jelle

Hallo

Zo te zien kun je wanneer de lijm loslaat van de dop, altijd nog een groter gat maken waar de schroefdraad net niet inpast.
Hierna even de schroefdraad verwarmen en in de dop draaien(tappen) of een tap lenen, ik dacht 3/8 gasdraad.
Draad afdichten met de pu lijm dat moet wel houden.

Groet Jelle

RobinB

Ja zoiets was ook eigenlijk de bedoeling, maar er is niet heel veel materiaal om weg te frezen, zonder lekkages te veroorzaken.
Al zal ik het zeker proberen indien hij loslaat!

hansHalberstadt

Derek Walsh heeft ooit op een cursus in Amersfoort een manometer laten zien speciaal voor het meten van de druk in je flesjes. Deze manometer is met vloeistof gevuld om samendrukken tijdens het meten te voorkomen. Er zit een scherp puntje op waarmee je door het dopje heenprikt, terwijl een rubberen ringetje er voor zorgt dat net voor het doorprikken het prikkertje en de manometer lekvrij met elkaar verbonden worden. Op dat moment komt de druk in het flesje ook in de manometer, zonder weg te lekken of te expanderen, zodat je op deze manier heel nauwkeurig de druk in je flesje kunt meten. Ik heb dit nagebouwd met een CV manometer van de gamma, gevuld met olijfolie (niet giftig) met een stalen prikkertje en membraantje van een boterhamzakje, met zeer goed resultaat,
HansH.

 

William

Dit weekend ook aan het knutselen geweest en nu heb ik ook een manometer gemonteerd op een dop van een beugelflesje en kan ik ook het verloop van de hergisting volgen. Ik heb slechte ervaringen met de Grolsch dopjes omdat er een raar rood spul (rubberachtig) in lijkt te zitten. Met de Uerige dop ging het direct goed.

William

Nu ik met een manometer de hergisting in de fles kan volgen ben ik op zoek gegaan naar tabellen die de CO2 druk als functie van het gewenste CO2 volume en temperatuur beschrijft. Alle tabellen die ik tegenkom op internet beschrijven echter de druk in PSI en temperatuur in  ºF.

Gelukkig vond ik op hbd.org een tabel met een formule erbij. Met deze formule heb ik alles omgerekend naar  ºC en atm (zie de bijgesloten excelfile). De getallen komen goed overeen met wat Promash uitrekent maar niet iedereen heeft natuurlijk Promash en ook zie ik het nog niet in BrouwVisie. De formules staan ook in de file.

De tabel is te gebruiken om de hergisting in de fles te volgen of om op te zoeken welke druk nodig is voor geforceerde carbonisatie. Doe er je voordeel mee.

Henielma

William,

Mooie tabel, maar weet je zeker dat de waardes juist zijn. Ik gebruik de onderstaande formule om de koolzuurdruk uit te rekenen en voor mijn gevoel zitten die er dichter bij.

Bijvoorbeeld in mijn kelder staat een fles bier dat ongeveer 2,2 Vol CO2 zou moeten hebben en de druk is 1,75 bar bij 16 ºC.
1.75 bar   bij 16 ºC   =   1.65 Vol CO2


Staat in Principles of Brewing Science van George Fix:

Vol. CO2 = 22,45 * P / RT.

Waarin:
P = partiële gasdruk van CO2 in atm.
R = universele gas constante = 0,0821 l.atm/K.mol
T = temperatuur (in Kelvin = Celcius + 273,15)

William

Citaat van: Henielma op 06-09-2008  14:29 uMooie tabel, maar weet je zeker dat de waardes juist zijn.

Ik heb de tabel met Promash gecontroleerd en dat klopte.

Heeft het verschil met jouw data niet te maken met het feit dat jij de absolute druk neemt en in mijn tabel (en in Promash) de overdruk staat. Als ik jouw voorbeeld neem: 16 ºC en 1.75 bar geeft de tabel en Promash ongeveer 2.65 vol CO2.

Ik zie nog even niet waar het verschil in zit  :weetniet:
 

Henielma

Ik zie het al wat ik fout deed met je tabel. 

De blauwe balk las ik als de druk en in de tabel zocht ik de Vol CO2 op. :pan:

Nou snap ik de tabel.

William

Fijn dat dit is opgelost.

Ik ben nu het eerste biertje aan het volgen in de tijd welke met 80 gr suiker per 14 liter bier 2.25 vol CO2 zou moeten leveren. Dit zou bij 22  ºC een druk van ongeveer 1.78 bar moeten geven. De meter staat na 1 week op 1.58 bar.

Henielma

Het is leuk en leerzaam om de drukopbouw te kunnen volgen.

Ik heb wel gemerkt als de druk in de meetfles niet meer stijgt dan kan het nog wel zo zijn dat andere flesjes nog wat minder ver zijn. Dus dan nog een paar dagen laten staan is geen slecht idee.


hansHalberstadt

Citaat van: William op 06-09-2008  12:43 uNu ik met een manometer de hergisting in de fles kan volgen ben ik op zoek gegaan naar tabellen die de CO2 druk als functie van het gewenste CO2 volume en temperatuur beschrijft.

William,
Mooie overzichtelijke tabel. In het verleden heb ik ook naar deze relatie CO2%,druk, temperatuur gekeken. Ik heb toen het Binas boekje gebruikt en "vakboek voor de bierslijter" van Baetslé. Die gegevens heb ik toen ook in formulevorm gegoten en gebruikt in Bierpro (en op dit moment in de rekendemo zoals op de Triple-W site te downloaden is). Ik heb net even zitten vergelijken en volgens mij komen de resultaten goed overeen met jouw tabel, zie bijlage. Misschien handig om ook nog een tabel te maken voor gewicht% CO2 in plaats van "Volumes" omdat gewicht% direkter aansluit bij de hoeveelheid suiker bij bottelen. (1 g suiker/L geeft ca 0.5 g koolzuur/L = ca 0.05 gew% koolzuur+ al opgelost koolzuur, ca 0.17% bij 20 ºC)
groet,
HansH
   
 
 

William

Citaat van: hansHalberstadt op 07-09-2008  09:55 uMisschien handig om ook nog een tabel te maken voor gewicht% CO2 in plaats van "Volumes" omdat gewicht% direkter aansluit bij de hoeveelheid suiker bij bottelen. (1 g suiker/L geeft ca 0.5 g koolzuur/L = ca 0.05 gew% koolzuur+ al opgelost koolzuur, ca 0.17% bij 20 ºC)

Deze info voegt denk ik niet zoveel toe. Berekening van bottelsuiker kan ook met allerhande andere programma's. Doel van deze oefening was om een tabel met druk te creeeren die ik kan vergelijken met de afgelezen druk op de manometer.

hansHalberstadt

Hier de bijbehorende grafiekjes.
HansH

hansHalberstadt

Citaat van: William op 07-09-2008  11:23 uDoel van deze oefening was om een tabel met druk te creëren die ik kan vergelijken met de afgelezen druk op de manometer.
Als ik het goed begrijp, dan voorspel je toch de druk die op je flesje zou moeten ontstaan door toevoegen van een bepaalde hoeveelheid bottelsuiker? Het aantal ''volumes'' is toch niets anders dan het volume wat die koolzuur als gas inneemt? of ga je uit van wat je normaal zou verwachten (ca 0.5% koolzuur<-> 2.5 volumes <-> 2BAR/20grC)
HansH
 

William

De hoeveelheid benodigd bottelsuiker reken ik uit met Promash of een ander programma. Door de druk te volgen kan ik zien of de hergisting aanslaat en wanneer ik het flesje weer bij lagere temperatuur kan wegzetten omdat bekend is wat de verwachte einddruk als temperatuur is. Toen ik de tabel had gemaakt zag ik dat Promash een force carbonation functie heeft (en was deze excel-file eigenlijk overbodig). Echter BrouwVisie en BrouwHulp hebben deze functie (nog) niet.

JWVG

CiteerEchter BrouwVisie en BrouwHulp hebben deze functie (nog) niet.

Wat voor geluid hoor ik daar achter de horizon? Volgens mij is het Oscar die hard zit te typen achter z'n computer  ;D

 :degroeten: JW.

hansHalberstadt

Oscar heeft in ieder geval wel de formules. (die heb ik hem ooit opgestuurd). Ik zou eigenlijk verwachten dat het wel in BrouwVisie zou zitten.
HansH

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.