Suiker toegevoegd

Gestart door dwbrouw, 23-03-2007 16:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dwbrouw

Ik heb twee dagen geleden 20 liter bier gebrouwen. De gist toegevoegd die ik meestal gebruiken binnen 4 uren pruttelde het waterslot keurig. Dus ik dacht dit gaat weer mooi, echter de volgende ochtend was de activiteit gedaald tot ongeveer 1 blub per 20 minuten. :oTemperatuur mooi constant gehouden, en hetzelfde maischschema als altijd gebruikt.
Toch misschien op de een of andere manier te weinig vergistbare suikers in het wort? Ik daar nog eens over nadenken, :idea: ik dacht ik flikker er gewoon nog een halve kilo kristalsuiker in. En inderdaad de zaak borrelt nu al weer 2 dagen volop. ??? Maar wat kunnen nu de gevolgen zijn eigenlijk? Bommetjes? :rundum:
Ik krijg wel regelmatig visite >:Die kunnen die mooi proberen. Maaruh, wat verwachten jullie er met zijn allen van, was dit wel de oplossing?

Vriendelijke groet Douwe. :degroeten:

Oscar

Welk maischschema heb je bij dit recept gebruikt en welke gist heb je gebruikt? En wat was het recept?

Waarom gooi je toch suiker bij je wort als de vergisting gestopt is? Heb je toen ook het SG gemeten?

dwbrouw

Nou het schema was 52graden 20 min 60graden 30 min 70graden 30 min 78graden 1 min. :weetniet:Ik heb de suiker toegevoegd om de gisting weer op te starten,en dat was puur de theorie achter mijn actie :verbergen:Ik heb pas later nog eens nagedacht.Vandaar de vraag over de mogelijke gevolgen. :pan:Ik begrijp dus aan jouw reactie dat dit niet de oplossing is.Ik probeerde gewoon wat en misschien wat overhaast? :stom:

De-Geert

Oplossing voor welk probleem? Wat was begin- en eind SG? Wat was het recept?

mogelijke gevolgen: meer alcohol, "dunner" bier.


dwbrouw

 :verbergen: Ik had drie kilo pilsmout 1 kilo pale ale mout en 150 gram cara120. Iets meer alcohol zal me niet deren. >:D Maar het gaat me puur om de mogelijke gevolgen. Het probleem is ook dat op de bewuste dag ik visite kreeg. In mijn verstrooidheid heb ik totaal geen sg gemeten :duimonder: Ook al niet zo slim, maar is wel gebeurd.

De-Geert

Zoals ik zei: de suiker zal alleen meer alcohol opleveren, verder niet veel boeiends.

Ik denk dat het niet zo'n drama is als je doet voorstellen.


Hopmans

CiteerVandaar de vraag over de mogelijke gevolgen.
Ik begrijp dus aan jouw reactie dat dit niet de oplossing is.Ik probeerde gewoon wat en misschien wat overhaast?

Dat kun je wel stellen.
Voordat je een bier gaat brouwen moet je deze eerst helemaal in BrouwHulp gedesigned hebben.
En het SG altijd meten.

Waarschijnlijk komt het nu nog goed.
Je gaat een bier krijgen van tussen de 4,5% en de 5% met een gehalte van ong 15% suiker.
15% suiker is normaal bij veel bieren.
Nu uit laten bluppen, dan een week lageren, en dan 8 gram suiker per liter bottelsuiker.

Met een goede gist kan dit nog met een sisser aflopen.  ;)

 :degroeten:

dwbrouw

 :) Nou daar ben ik blij om het beoogde resultaat is ook bereikt, namelijk de gisting is gestart, of eigenlijk herstart. Het eindresultaat zullen we wel zien/proeven. :nut: Bedankt voor jullie reacties. :leren:

:degroeten:
groetjes Douwe.

Hans (Lagos)

dwbrouw,

Uit diverse postings blijkt dat men wel vaker suiker stort tijdens de fermentatie, dit om de gist weer een beetje wat makkelijks te verteren te geven en dan worden tevens de minder lekkere kliekjes ook meer opgegeten.  ;D

Drents Hopbier

Citaat van: Hans (Lagos) op 23-03-2007  18:08 udit om de gist weer een beetje wat makkelijks te verteren te geven en dan worden tevens de minder lekkere kliekjes ook meer opgegeten.

Gist is van nature lui. Als er makkelijk te verteren suikers worden "gevoerd" zullen de kliekjes toch achterblijven.

Hopbier

dwbrouw

Hmmm, dus zo raar was het dus toch niet. ;D We zullen wel zien,maar bier wordt het in ieder geval, dat is mij allang duidelijk. :clownsmile:

Bierke

Dwbrouw,

Hoe verloopt de vergisting momenteel?

Met vriendelijke brouwgroeten,
Bierke

dwbrouw

Nou, het gaat heel mooi, inmiddels overgeheveld en gaat dinsdag in de fles. ;D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.