Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: beluchten met zuurstof uit een fles  (gelezen 5492 keer)

bart

• Gast
beluchten met zuurstof uit een fles
« Gepost op: 31-12-2001 09:52 u »
Beste brouwers,

Uit de mond van een  brouwmeester van een gekende brouwerij in Vlaanderen vernam ik dat zij beluchten met zuurstof uit een fles.
Daarmee wordt bedoeld de zuurstofflessen zoals die gebruikt worden in lasbranders (dus geen medische zuurstof).
Pluspunt daarvan is dat deze zuurstof kiemvrij is en dus geen besmettingsgevaar oplevert.
Nu heb ik het nog niet geprobeerd en ken ik ook de kostprijs niet van zo'n fles.Toch lijkt het me een goed alternatief voor de aquariumpomp.Heeft er iemand reeds ervaringen opgedaan met deze beluchtingsmethode?

Beste wensen!

Bart

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline JWVG

• Super lid
  • Land: nl
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
Re: beluchten met zuurstof uit een fles
« Reactie #1 Gepost op: 31-12-2001 12:17 u »
Dat is interessant. Ik las in het boek van Pierre Rajotte over Belgische bieren dat Belgische brouwerijen bijna alleen maar beluchten met lucht. Maar dat boek is alweer een paar jaar oud. Het besmettingsgevaar lijkt me nihil als je een steriel luchtfilter gebruikt. Het gebruik van zuiver zuurstof gaat wel een stuk sneller, maar het kost meer geld. Volgens mij was er ook een gevaar voor teveel zuurstof, maar ik weet niet meer precies hoe dat zat. Er zijn volgens mij al veel discussie's over gevoerd op het Homebrew digest (www.hbd.org), je kunt het daar evt. in het archief opzoeken.

Ik zou zeggen dat het voor thuisbrouwers absoluut niet noodzakelijk is - een aquarium pompje met steriel filter doet het ook. Maar sommige mensen vinden het natuurlijk leuk om een cool apparaat erbij te hebben  ;)

Jan Willem.

Offline fritz

• Senior lid
  • Land: be
  • Brouwerij De Maanberg
« Reactie #2 Gepost op: 04-01-2002 12:09 u »
Heb je het hier over Brouwerij PALM?

bart

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 05-01-2002 12:28 u »
het gaat over brouwerij huyghe die
o.a. de "delirium tremens" produceren.
Nu kom ik pegelmatig beroepshalve bij brouwerij Palm,
ik kan echter niet direkt zeggen hoe zij de zaak aanpakken.

groeten,

Bart

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 05-01-2002 13:17 u »
Via een simpele vraag kom je veel te weten!  :biersmile:

Jacques

bart

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 05-01-2002 17:50 u »
Hoe bedoel je dit Jacques?
Heb je een diepere interesse in dit onderwerp,
of een eigen mening hierover?

Bart

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 05-01-2002 21:08 u »
Hoi Bart,

Ik bedoel dat als je toch bij de brouwerij bent je het toch gewoon kunt vragen! Soms kom je op een eenvoudige manier heel veel te weten. á::)

Overigens ben ik altijd ge´nteresseerd in de manieren waarop de professionele brouwers onze problemen oplossen. á;D

Jacques

klavertje_4

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 06-01-2002 11:38 u »
Volgens mij is dit absoluut niet nodig om te beluchten met zuivere zuurstof.
Indien je belucht met een aquariumluchtpomp zorg er dan wel voor dat er een steriele luchtfilter (bvb 0.45Ám, ook al niet goedkoop) tussen de steriele luchtslang en pomp zit. Maar deze methode is zeker voldoende en bovendien relatief goedkoop.
Zuurstof is duur, bovendien erg explosief om op een amateuristische wijze mee te werken, en met zuurstof kun je je wort ook overdreven oxideren wat de smaak zeker niet gunstig zal be´nvloeden.
Voila, das mijn persoonlijke mening.

Tags: