Hobbybrouwen > Algemene vragen hobbybrouwen

Bottelen en flessen spoelen

(1/4) > >>

hslls:
Hallo,

Hebben jullie ook zo'n hekel aan flessen spoelen?
Ik ook en daarom heb ik laatst toen ik 20 liter wou bottelen gelijk maar voor de volgende 20 liter die binnenkort op fles moet de flesjes meegenomen. Na afloop heb ik 2,5 krat flessen laten uitlekken en vervolgens rechtop in de krat gezet en met folie afgedekt.

Mijn vraag:

Moet ik de flesje nogmaals met water spoelen of kan het bier er nu gelijk zonder besmettingsgevaar erin  ???

Groet,

Hans

Jacques:
Hoi Hans,

In plaats van de flessen rechtop in het krat te zetten adviseer ik je ze ondersteboven erin te zetten. Dit gaat niet met bij elk krat maar na wat zoeken vind je bij slijterijen of supermarkten wel kratten waarmee dat lukt.
Je hebt minimaal één krat extra nodig want het is uiteraard niet de bedoeling dat de monden van de flessen op de grond staan. Overigens verdient het aanbeveling de kratten eerst grondig te reinigen voordat je deze met flessen vult. Hierdoor wordt voorkomen dat schone flessen verontreinigd worden door vuile kratten.
:rundum:
Doordat de flessen op hun kop staan kan er geen vuil in de fles vallen. Verder kunnen de flessen goed drogen omdat ze ten eerste goed uitlekken en ten tweede niet zijn afgesloten of toegedekt. In een droge omgeving zonder voedingstoffen kunnen ongewenste micro-organismen zich niet ontwikkelen en loop je dus geen kans op besmettingen via eerder gedesinfecteerde flessen.  :dansen:

Jacques

hslls:
De flessen hebben 2 dagen op de kop inhet krat gezeten en zijn droog. Vervolgens heb ik ze rechtop gezet en over alle  flessen ineens huishoudfolie gespannen. Zo komt er dus geen stof o.i.d. in. Maar is dit afdoende? Kan ik nu zonder bezwaar de flessen vullen of moet ik nu toch weer tevoren spoelen?

Hans

Jacques:
Ik weet niet wanneer je de flessen schoon hebt gemaakt maar als dat nog geen twee weken geleden is durf ik het best aan om ze zo te gebruiken.

Jacques

JWVG:
Zo te horen doe ik het nogal overdreven. Ik spoel de flessen (gewoon met water) na het leegdrinken, laat ze op de kop drogen, dek ze af met aluminium folie, en zet ze een uurtje in de oven op zo'n 250 graden. Daarna blijven ze tot in eeuwigheid steriel, zolang je het alu-folie er maar op houdt. Zelfs giststarters gaan er prima mee. Ik hoef zo geen chemicalien te gebruiken, en heb nog nooit een fles infectie gehad. Is dit overdreven?

Jan Willem.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie