Biertypen, de discussie!

Gestart door Oscar, 15-03-2007 11:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar

Regelmatig wordt er "geklaagd" dat bepaalde bieren niet voor het ONK ingediend kunnen worden omdat het desbetreffende biertype
niet op de LABO lijst staat. En dat deze lijst nogal "achterloopt" en dat bepaalde biertypen sneller op de lijst zouden moeten komen.

Nu zijn hier, uiteraard, enkele voorwaarden aangesteld welke door het LABO en het BKG zijn vastgesteld:
* een nieuw biertype dient minstens 3 jaar op de markt te verkrijgen te zijn;
* een nieuw biertype dient landelijk gezien goed te verkrijgen te zijn en dus niet alleen in een bepaalde regio;
* een nieuw biertype dient door minimaal 3 brouwerijen gebrouwen te worden.

Als dit het geval is kan een biertype als zijnde nieuw biertype beschouwd worden. Dit om te voorkomen dat een biertype op een lijst komt te staan en na 2 jaar al weer van de markt is.

Van ieder biertype dat op een lijst komt (als VB de LABO biertypenlijst) dienen ook enkele specificaties te worden bepaald, de grenswaarden van bijv Kleur, bitterheid, Alcohol % en natuurlijk wat geur en smaak specificaties. Dit natuurlijk omdat de BKG keurmeesters ook zo'n nieuw biertype moeten "instuderen" zijn moeten dit bier uiteindelijk met een waardig oordeel kunnen keuren, zeker ook om de kwaliteit van een LABO keuring te garanderen.

Nu kwam Hoppie met een leuke optie voor een Blonde of Blonde Ale voor de Klasse A inclusief enkele commerciële voorbeelden:

Texels Goud (5% alc. welke ik betiteld heb als zijne een Kölsch)
Grunn Goudhaantje (5% alc. Welke ik betiteld heb als zijnde een Pilsener Urtype)
Amsterdams blond (? ken ik nog niet..)
Plzen van het IJ (? nog niet geproefd)
Het Volen  (Welke ?)

Nu kom ik ook veel bieren tegen die ik ook niet in de huidige gedefinieerde biertypen kan indelen, en noem deze dan een "Sterke Pale Ale"
Deze zouden dus in de Klasse C terecht komen. Enkele commerciële voorbeelden :

Augustijn - 8,0% - Brouwerij van Steenberge
Bink Bloesem - 7,1% - Brouwerij Kerkom
Boskeun - 7,0% - De Dolle Brouwers
BullDog StrongAle - 6,3% - The Courage
Caracole Ambree - 8,0% - Brouwerij Caracole
Ecaussinnes Ultra - 7,0% - Brouwerij Ecaussinnes
Grolsch Noaber - 6,9% - Brouwerij Grolsch
Konjel - 7,0% - Museumbrouwerij De Roos
Mongozo PalmNut (33 cl) - 7,0% - Brouwerij Mongozo
Mongozo PalmNut (75 cl) - 7,0% - Brouwerij Mongozo
Orval - 6,2% - Brouwerij D'Orval
Paasij - 7,0% - Brouwerij het IJ
Pauwel Kwak - 8,0% - Brouwerij Bosteels
Urthel Tonicum Finiboldhus - 7,5% - Brouwerij de Leyerth
Schans Voorjaarsbier - 6,5% - Brouwerij De Schans
Vlo - 7,0% - Brouwerij 't IJ
Apeldoorns Stadbier - 6,5% - Brouwerij 3 Horne
HalveZool - 7,0% - Brouwerij 3 Horne
LaFinDumonde - 9,0% - Brouwerij Unibroue
Maudite - 8,0% - Brouwerij Unibroue
Adelscott - 6,6% - Brouwerij Fischer
Gordon X-mas - 8,8% - Brouwerij John Martin
Gordon Halloween - 8,8% - Brouwerij John Martin
Koantjes Bier - 7,0% - Proefbrouwerij BVBA Lochristie
Bon Secours Ambree - 8,0% - Caulier
Satan Red - 8,0% - Brouwerij De Block
Christmas Beer - 6,5% - Brouwerij Crombe
Vapeur Cochonne - 9,0% - Brasserie à Vapeur
Budels Winterbier - 7,5% - Brouwerij Budels
Ename Cuvee 974 - 7,0% - Brouwerij Roman
Fantome Chocolat - 8,0% - Brouwerij Fantome
Bollenstreek Ale - 7,0% - Huisbrouwrij kleinDuimpje
ZevenMijlsLaarzen - 7,0% - Huisbrouwrij kleinDuimpje
Wiegeleir - 8,7% - Brouwerij 3 Horne
Pere Noël - 7,0% - Brouwerij De Ranke
Brunette - 6,1% - Valleibieren Leusden
't Swarte Schaap - 7,0% - Brouwerij de 3 Horne
Lazarus - 6,5% - Brouwerij de Halve Maan
Reinaert - 7,0% - Proefbrouwerij Lochistie
Myrtilleir Bier - 7,0% - Brouwereij 3 Horne

Wellicht dat ik enkele van deze bieren toch nog in een bestaande categorie kan indelen? Of kunnen we dan toch spreken van een nieuw biertype?

 :degroeten: :degroeten:

Adrie

De bieren in die lijst wil je onder 1 categorie scharen? Dat meen je toch niet serieus, hè? Die bieren lopen wat betreft al hun eigenschappen zeer sterk uiteen.

Oscar

Dat klopt, echter kan ik ze niet indelen in de huidige "bestaande" biertypen (dit voor mijn digitale bier encyclopedie). Dus voor het gemak heb ik ze dan op één hoop gegooid. Wellicht niet de beste methode. Dat zou dan betekenen dat er nog een onderverdeling of nog een ander biertype uit voort komt. :denken:

Adrie

Waarom zou je in hemelsnaam al die bieren onder een of meer biertypen willen scharen? Om een kloon te maken en die te kunnen insturen op het ONK?

Gerb

We hebben toch de catagorie "Sterke Blonde"? Volgens mij passen in ieder geval de meeste van jouw lijstje in deze catagorie.

Oscar

Die list iid het dichste bij, echter is naar mijn idee/interpretatie van al deze bieren de kleur te donker voor een blonde. Neem nu een Pauwel kwak : Kun je die qua kleur als een blonde beschouwen ?

JeroenCV

Wat zeggen de keurmeester ervan? Wie bepalen eigenlijk uiteindelijk wat de biertypen zijn? het LABO? of de BKG of wie?

Oscar

Citaat van: JeroenCV op 15-03-2007  12:56 uWie bepalen eigenlijk uiteindelijk wat de biertypen zijn? het LABO? of de BKG of wie?

Het LABO in goede samenwerking met het BKG !

MO

Zo goed is die samenwerking helemaal niet. Die blonde ale van Hoppie snap ik ook niet. Dat valt toch gewoon onder de blond uit klasse C? Het is een oude discussie of die nu in C of in A moet vallen, maar genoemde bieren zijn volgens mij gewoon blondjes.

Ach, die bierstijlen, we komen er toch niet uit. Ik ben in een Nederlandse bierwinkel nog nooit een Kolsch, een milkstout of een munchener helles tegengekomen. Laat staan een IPA. Maar dat zal wel aan mij liggen. Schwarzbier? Nooit gezien.  En die lange lijst van jou Oscar zijn - zoals A3 al stelt - nooit van zijn leven 1 klasse waardig omdat ze nauwelijks iets gemeen hebben.

Caspar

Hoi Oscar,

De bieren die jij opnoemt passen niet bij elkaar in een bepaald type. Het zijn allemaal Ale's (bier van hoge gisting), maar dan houdt het ook op.

Overigens, bijna alle bieren zijn te plaatsen in de stijlen van de bier-typen gids. Laat het LABO eerst deze maar eens overnemen en hanteren voor wedstrijden.

Groet Caspar

Oscar

Citaat van: Caspar op 15-03-2007  14:59 uOverigens, bijna alle bieren zijn te plaatsen in de stijlen van de bier-typen gids.

 :neenee: Zeker niet ! Velen wel, maar ik kom er genoeg tegen die, als ik de specificatie's strak hanteer, niet kan plaatsen onder een biertype. Maar met een beetje sjoemelen wel.   tsja hokjes..... ::)

Wat dat betreft zou het toch handiger zijn om gewoon 4 klassen te hebben zoals ze nu zijn zonder sub-hokjes. Dan zijn alle bieren makkelijk in een klasse te plaatsen.


JeroenCV

Citaat van: Oscar op 15-03-2007  15:11 uWat dat betreft zou het toch handiger zijn om gewoon 4 klassen te hebben zoals ze nu zijn zonder sub-hokjes. Dan zijn alle bieren makkelijk in een klasse te plaatsen.

Tja maar dan zijn die klassen te groot

Dan moet je een soort tussen klassen maken:
Klasse 1: <6% <10 EBCU
Klasse 2: >6% <10 EBCU
Klasse 3: <6% tussen 10 en 20 EBCU
Klasse 4: >6% tussen 20 en 30 EBCU
Klasse 5: <6% tussen 30 en 40 EBCU
Klasse 6: >6% tussen 30 en 40 EBCU
etc

Caspar

Maar dan is het heel lastig keuren voor de keurmeesters...

Wat mij betreft, de biertypengids met een beetje sjoemelen zo hier en daar  ;) (een blond bier van 5,5% dat smaakt als een blondje dus gewoon inleveren als een blonde). Verder heb je een vrije klasse voor de afwijkende jongens.

Hopmans

CiteerMaar dan is het heel lastig keuren voor de keurmeesters...

Die moeten niet zo piepen.
Is het bier wel lekker? ---->  Ja ------> Veel punten.
Is het bier niet lekker? ----> Nee -----> Weinig punten.

Klaar is Kees.

Het leven is zo simpel ...

 :degroeten:

De-Geert

Sterke Pale Ale is misschien wel een gemist type:
Pauwels kwak, Palm Royal; Caracole, Urthel Tonicum Finiboldhus en vast nog een hele hoop.

Oscar

Citaat van: Hoppie op 15-03-2007 &nbsp;16:23 uIs het bier wel lekker? ---->  Ja ------> Veel punten.
Is het bier niet lekker? ----> Nee -----> Weinig punten.

Keurmeester Hoppie : "100 EBU blonde",  Gatverderrie  >:(  --> 30 punten
Keermeestrer MO : hmm een blonde met 100 EBU mjammie   :lekkerbier: --> 80 punten

 ??? ??? ???

Drents Hopbier

Citaat van: Hoppie op 15-03-2007 &nbsp;16:23 uIs het bier wel lekker? ---->  Ja ------> Veel punten.
Is het bier niet lekker? ----> Nee -----> Weinig punten.

Klaar is Kees.

Dat is te gemakkelijk. Volgens mij heten er van de 40 keurmeesters maar 2 Kees.

Hopbier

Hopmans


CiteerKeurmeester Hoppie : "100 EBU blonde",  :Gatverderrie:    --> 30 punten
Keermeestrer MO : hmm een blonde met 100 EBU :mjammie:    --> 80 punten

Ha ha ha  :D LOL
Makes a point.

CiteerVolgens mij heten er van de 40 keurmeesters maar 2 Kees.
Niet 4 toevallig?  :weetniet:

 :degroeten:

Johannes

Ik vind dat in al het 'geklaag' te weinig rekening wordt gehouden met de werkbaarheid van de keurmeesters. Met de bierklassen is een mooi referentiekader gebouwd om iets subjectiefs als smaak zoveel mogelijk objektiveren.

Tsja, en dat daar niet alles in te vatten is, nee, dat lukt niet. Hoppie, als jij een blond bier van 5 procent wilt brouwen, zend dit bier dan gewoon in in klasse C. Geen keurmeester die het proeft, SG invullen? Ach elke hydrometer heeft wel een beetje een afwijking. En misschien jou ogen ook wel  ;)

CiteerDie moeten niet zo piepen.
Is het bier wel lekker? ---->  Ja ------> Veel punten.
Is het bier niet lekker? ----> Nee -----> Weinig punten.

Klaar is Kees.

Het leven is zo simpel ...

Deal! Meteen een geweldig idee voor de volgende MTG dag. Iedereen mag wat voor bier dan ook insturen. Geen klassen, geen BKG keurmeesters.

Je vermeld je brouwdoelstelling; voorbeeld:

Een blond, snoeibitterbier, wat toch in balans is, en dat alleen hopheads lekker vinden.
of
Een donkerbruin allemansbier, matig zoet, licht bitter in afdronk.

Zoiets.

De ingezonden bieren worden gekeurd door MO, Edwin, A3 en ondergetekende. Over de uitslag wordt niet gecorrespondeerd.

Nou Hop, wat vind je er van?

gr. Johannes



Sjaak

CiteerDe ingezonden bieren worden gekeurd door MO, Edwin, A3 en ondergetekende. Over de uitslag wordt niet gecorrespondeerd.

Nou Hop, wat vind je er van?

gr. Johannes

Waarom niet door iedereen? gewoon iedereen punten geven 1-10, meeste punten winnaar, dat is simpel> :pan: :degroeten:

Oscar

Tsjoh, per in te leveren bier 1 kratje afgeven aan de organisatie.  ;D

Johannes

Citaat van: sjaak op 16-03-2007 &nbsp;10:37 uWaarom niet door iedereen? gewoon iedereen punten geven 1-10, meeste punten winnaar, dat is simpel> :pan: :degroeten:

Als er nou veertig man meedoen? Dat is natuurlijk niet te doen.

Bovendien, het idee (wat overigens al langer bestond) is om dit voor de maasland thuisbrouwers genootschap-dag te organiseren. En de MTG dag moet geen grote bierkeuring worden, maar een gezellige dat met op het einde wellicht een prijsuitreiking voor het allerlekkerste bier.

Adrie

Even deze discusssie weer een beetje oppoetsen.

Niet alleen hier maakt men zich druk over biertypen, maar ook in de VS. Met name Charlie Papazian, de godfather van het (Amerikaanse) thuisbrouwen, houdt zich hier mee bezig. Echter de biercultuur in de VS kenmerkt zich voornamelijk door het oprekken van bestaande biertypen en het creëren van nieuwe.

In DEZE podcast van Basic Brewing Radio uit Peter Bouckaert, brouwmeester van New Belgium Brewery, zijn onvrede over het fenomeen biertypen. Peter is een zeer interessant persoon: hij is Vlaming van oorsprong, heeft gewerkt bij Zulte, Rodenbach en De Gouden Boom en woont en werkt thans dus in de VS. Op komische wijze weet hij het idee van biertypen te ridiculiseren, waarbij hij en passant Charlie Papazian, die bij de lezing aanwezig is, op de hak neemt. De moeite van het beluisteren waard! De kwaliteit van de opname is niet altijd even briljant, maar de lezing van Peter zelf is goed te volgen.

Peter heeft een mooie brouwfilosofie: bier kent drie ingrediënten: kennis, ervaring en creativiteit. Op de brouwschool leerde hij alleen het eerste ingrediënt. Bij de brouwerijen kreeg hij het tweede ingrediënt, maar toen hij ook thuis ging brouwen en met name in de VS kreeg het derde ingrediënt een plek. Hierbij staan biertypen alleen maar in de weg. En naar verluid maakt hij briljante, originele bieren.

Kortom, een interessante en vermakelijke podcast. Luisteren dus!

RobinB

Citaat van: Adrie op 28-09-2007 &nbsp;10:32 uEn naar verluid maakt hij briljante, originele bieren.

Mwoa, heb alleen ooit de Fat Tire gehad van NB, maar vond het niet een heels erg speciaal bier. Wel lekker, maar niet briljant of zo...

thibolleke

Er staat ook een filmpje van New Belguim Brewery op www.basicbrewing.com
Peter Bouckaert is toch wel een klein beetje een held als je ziet wat die man heeft bereikt met zijn brouwerij.

In het filmje word er ook een methode uitgelegd dat in de plaats van het koken gaat. Ze koken hun bier niet maar laten het circuleren over een soort verwarmde matten of zoiets.
Het duurt maar half zo lang als normaal koken. Wat is dat voor methode?



Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.