Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Biertypen, de discussie!  (gelezen 12677 keer)

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
Re: Biertypen, de discussie!
« Reactie #25 Gepost op: 28-09-2007 19:25 u »
Hieronder hetgeen ik altijd verstaan heb onder "BIERTYPEN":

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #26 Gepost op: 06-03-2008 12:58 u »
Zo, hier maar ff verder andwoorden....

Zijn hier geen hoge LABO-piefen op het forum?

Dat zijn in principe alle voorzitters van de aangesloten verenigingen en de bestuursleden van het LABO zelf. En ik mag mezelf penningmeester noemen  :)

Ze moeten meer op de smaak letten in plaats van commerciŽle voorbeelden.

Hier hebben we al eens over gediscussieerd. Wat is dan de referentie van de keurmeester? Zijn persoonlijke smaak?

Ze moeten alle subklassen afschaffen.
Gewoon A B C D E V.

En dan? Weer de vraag van referentie. Stel dat we dat zouden doen, stel het je eens voor. Zie je na de uitslag van het ONK al al die deelnemers die het er niet mee eens zijn omdat hun bier toch echt een erg lekker en goed bier was en dat de keurmeesters telkens weer moeten uitleggen waarom een bepaald bier gewonnen heeft of niet.

:degroeten:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #27 Gepost op: 06-03-2008 15:49 u »
Referentie? Waar ga je als keurmeester uit voor een tripel, een dubbel of een pils?
Er zijn zo veel variaties binnen het thema dat daar weer de persoonlijke voorkeur naar voren komt.
Moeten we nu allemaal achter Derek aan lopen om de simpele reden dat hij een boekje geschreven heeft?
Elke indeling is vatbaar voor discussie.

Biertype is iets wat in de hoofden van mensen zit. Ze veranderen met de tijd. Er komen er bij en verdwijnen ook.
Een opmerking als: dit is geen stout, is dan ook onzin. Hoogstens zou je kunnen zeggen: dit is geen Guinness.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 06-03-2008 15:56 u »
Citaat
En dan? Weer de vraag van referentie. Stel dat we dat zouden doen, stel het je eens voor. Zie je na de uitslag van het ONK al al die deelnemers die het er niet mee eens zijn omdat hun bier toch echt een erg lekker en goed bier was en dat de keurmeesters telkens weer moeten uitleggen waarom een bepaald bier gewonnen heeft of niet.

In Oss is het ook gelukt.
We waren serieus aan het proeven, en hadden een gelijke mening.
We proefden direct welk biertype het was, en of het bier fris was.
We proefden verse hop, oude hop, Europese hop Amerikaanse hop.
Gistsoorten konden we onderscheiden etc. etc.
Bier is goed, of bier is niet goed ongeacht het type.
Een bier met rare smaken valt gewoon af.

En wil men dit niet bij het LABO, dan vind ik op zijn minst dat je op
je stikker IPA, APA, blonde amerikaanse ale mag invullen.
En een open invul-veld op de ONK-site naast het meerkeuzenvlak.

Ik moet gewoon een hooggegist bier van 4-5% met amarillo hop in kunnen leveren.
Dat hoef je niet te vergelijken met een commercieel voorbeeld.
Je weet hoe dat gaat proeven.
Desnoods ingredienten vermelden net als in de V-klasse.

Citaat
Biertype is iets wat in de hoofden van mensen zit. Ze veranderen met de tijd. Er komen er bij en verdwijnen ook.
Een opmerking als: dit is geen stout, is dan ook onzin. Hoogstens zou je kunnen zeggen: dit is geen Guinness.
Helemaal mee eens.

:brouwen:

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
    • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
« Reactie #29 Gepost op: 06-03-2008 16:03 u »
Ter indicatie: in Noorwegen opereren we med 5 hoofdklassen. Lichte ale, donkere ale, lichte lager, donkere lager (alle 4 met OG < 1.065) en speciaalbier (voor alles boven de 1.065). Binnen die vijf hoofdklassen hebben wij allerlei subklassen zoals Tsjechisch Pils, Altbier, Belgisch Witbier, etc. En als je subklasse niet in het lijstje staat vul je gewoon een eigen subklasse in. Let wel, dit is een wedstrijd waaraan onder de 100 brouwsels meedoen. Het kan zijn dat dit te chaotisch wordt bij een grotere wedstrijd.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #30 Gepost op: 06-03-2008 16:19 u »
Referentie? Waar ga je als keurmeester uit voor een tripel, een dubbel of een pils?
Er zijn zo veel variaties binnen het thema dat daar weer de persoonlijke voorkeur naar voren komt.
Moeten we nu allemaal achter Derek aan lopen om de simpele reden dat hij een boekje geschreven heeft?
Elke indeling is vatbaar voor discussie.

Dat is waar. De Amerikanen gebruiken een nog veel uitgebreidere indeling dan die in de biertypengids. Het is maar net waar je grenzen legt.

Dat vind ik kort door de bocht. Als je tien verschillende commerciŽle stouts proeft, heb je een goed idee over hoe een stout moet smaken. Wat de overeenkomsten zijn en de verschillen. De verschillen geven aan hoeveel het biertype mag variŽren en geven de grenzen van het biertype aan. Wat ik persoonlijk storend vind is dat keurmeesters meestal maar 1 voorbeeld van het type als referentie nemen. Voor Sterke blonde is Duvel dť referentie, terwijl er natuurlijk meer zijn. Wil je bij een wedstrijd hoog scoren, dan moet je de Duvel klonen. En van sommige biertypen heb je van tevoren geen idee welk bier de keurmeester als referentie in zijn hoofd heeft.

Dit is helaas een discussie waar je nooit uit komt. De biertypenlijst van het BKG vind ik te beperkt, maar ik begrijp waarom de beperking er is. De typelijst in de biertypengids vind ik beter, maar hier staan ook veel typen in die je in Nederland niet of nauwelijks vindt. Hoe bepaal je dan de referentie?

We moeten ons niet blind staren op biertypenlijsten en wedstrijden. Brouwersvakmanschap uit zich in het brouwen van wat je als idee in je hoofd had. Als je dat lukt, dan ben je een groot brouwer en doet het biertype er niet toe.

Ik begin trouwens steeds meer weerstand te krijgen tegen brouwen volgens biertypen (hoewel ik nog vaak een bewuste poging doe om een bepaald bier te evenaren), omdat het de creativiteit onderdrukt. Maar het kan toch een belangrijke stap zijn in het onder de knie krijgen van het brouwen. Als brouwer loop je volgens mij verschillende stappen door:

1. In de vingers krijgen van de basisprincipes. Eerst eens een drinkbaar bier brouwen dat ook nog naar bier smaakt.
2. Leren brouwen binnen klassegrenzen en nabrouwen van bestaande commerciŽle bieren. Hierdoor leer je ingrediŽnten kennen en effecten van brouwmethoden. Wedstrijden kunnen een mooie graadmeter zijn hoever je staat in de beheersing van het brouwproces.
3. Creatief brouwen: hier ontwikkel je zelf recepten naar je eigen smaak zonder je wat aan te trekken van bierstijlen of commerciŽle voorbeelden. Wedstrijden bieden geen meerwaarde, maar beperken je juist, tenzij je een totaal nieuw bier(concept) ontwikkelt.

Ik denk dat stap 2 toch een essentiŽle stap is in je ontwikkeling als brouwer, omdat je in deze stap heel veel kennis opdoet die je niet opdoet als je van stap 1 direct naar stap 3 gaat. Wil je stap 2 goed doorlopen, dan moet je immers onderzoek doen naar de biertypen die je wilt brouwen en door dat onderzoek leer je veel over ingrediŽnten en brouwmethoden.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #31 Gepost op: 06-03-2008 16:39 u »
Ik denk ook niet dat je hier ooit uitkomt. Ik kan me van harte vinden in Adrie's 'stappenplan'. Ook met zijn suggestie dat je stap 2 niet zou moeten 'inkorten' zoals nogal eens lijkt te worden gedaan. Ik denk dat dat de bieren die uit stap 3 vloeien geen goed doet.

Bovendien ben ik toch een gelover in 'fuzzy' stijlen. Ik heb het al eens eerder gezegd geloof ik:

Mijn conclusie is dat dat nu juist het bijzondere is aan een bierstijl, namelijk dat het een smaakgebied is in bierlandschap waar verschillende smaakonderdelen samen een interessant geheel vormen. Zoiets als akkoorden in de muziek. Het ene is hoog, het andere laag, heel verschillende samenklanken, maar als er een dissonant in zit hoor je dat gelijk (Ik laat jazz maar even buiten beschouwing). Een nieuwe bierstijl ontdekken of ontwikkelen is zo moeilijk omdat eigenlijk alle akkoorden al gespeeld worden en de voorkeuren van mensen maar heel langzaam veranderen.

Bieren die stijlvormend zijn, zijn dat niet voor niets. Ze raken een 'noot' (akkoord liever) met hun samenspel van ingredienten; daarom zijn of waren ze zo succesvol. Een paar jaar geleden had je de hype van het fusion-koken: smijt al die stijlen maar door elkaar, alles is lekker, maakt niet uit. Daar is men toch van teruggekomen. Blijkt dat een zekere stijlvastheid toch geen verkeerde zaak is. Wat niet wil zeggen dat die dingen in steen gebeiteld moeten zijn.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 06-03-2008 16:57 u »
Het ONK is voor sommigen onder ons niet weggelegt.
Caspar met zijn Amerikaantjes kan het wel vergeten.
Ik helemaal met mijn licht blonde biertjes met Belgische gist en Amerikaanse hop.
Ach, ik brouw toch voor mezelf.
 :brouwen:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #33 Gepost op: 06-03-2008 17:00 u »
Dat vind ik kort door de bocht. Als je tien verschillende commerciŽle stouts proeft, heb je een goed idee over hoe een stout moet smaken. Wat de overeenkomsten zijn en de verschillen. De verschillen geven aan hoeveel het biertype mag variŽren en geven de grenzen van het biertype aan. Wat ik persoonlijk storend vind is dat keurmeesters meestal maar 1 voorbeeld van het type als referentie nemen. Voor Sterke blonde is Duvel dť referentie, terwijl er natuurlijk meer zijn. Wil je bij een wedstrijd hoog scoren, dan moet je de Duvel klonen. En van sommige biertypen heb je van tevoren geen idee welk bier de keurmeester als referentie in zijn hoofd heeft.

Met mijn opmerkingen heb ik geprobeerd de discussie te prikkelen. Dat is gelukt!

Toch is mijn voorbeeld van een stout niet zo meer willekeurig gekozen. Er zijn zeer grote verschillen tussen Belgische, Ierse en Amerkiaanse stouts. Eigenlijk is de enige overeenkomst dat er donkere mout in zit. In Nederland kent men enkel de Guinness. Wil je in de prijzen vallen dan moet je wel dit bier klonen.

Biertypen zijn niet heilig. Zeer regelmatig brengen commerciŽle brouwerijen op de markt die niet echt in te delen zijn. Gelukkig maar want anders werd het een grote eenheidsworst.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #34 Gepost op: 06-03-2008 19:12 u »
Een bierwedstrijd is een spel en een spel moet gespeeld worden volgens de regels.

Als je het niet met de regels eens bent, kan je een paar dingen doen:

1. Gewoon niet meer meespelen.

2. Proberen de regels te veranderen. Helaas dit is al vele jaren niet gelukt. Het BKG luistert absoluut niet naar brouwers, maar gaat gewoon hun eigengereide gang. En het LABO, ooit goed begonnen, hobbelt er tegenwoordig in de schaduw achteraan.

3. Een nieuw spel ontwikkelen. Tja dit kost veel energie en medestanders en wat levert het eigenlijk op...

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #35 Gepost op: 06-03-2008 19:27 u »
In te lijn van EBC: je brouwt bier voor jezelf en als je wilt brouw je bier voor een wedstrijd, maar houd je dan wel aan de regels.. ;)

Als ik een goed bier brouw hecht ik persoonlijk meer waarde aan jullie meningen en die van andere brouwers. En natuurlijk het genot dat ik zelf beleef bij
dat bier. En de biertypengids gebruik ik als leidraad om eens een nieuw biertype te brouwen dat ik nog niet ken, en dan "ontwerp" ik wat om DW heen  :brouwen: Dus toch nog een touch van mezelf, zo ben ik ook tot mijn American Saison gekomen  :biersmile:

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #36 Gepost op: 06-03-2008 20:53 u »
En ook:

Een spel is in het begin vaak erg leuk, zeker als je wint. Maar na verloop van tijd gaat de lol er meestal toch vanaf.

Dus...speel zolang je het leuk vindt!

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #37 Gepost op: 06-03-2008 21:21 u »
En... Laat je niet in de kaart kijken kloners.

;D

Offline bazje

• Entre Les Collines
  • Super lid
    • Bazelbrouwerij
« Reactie #38 Gepost op: 10-03-2008 12:47 u »
In Nederland kent men enkel de Guinness. Wil je in de prijzen vallen dan moet je wel dit bier klonen.

Ook in de lijn van EBC is dit dus een strategie die blijkbaar nodig is om te winnen.

Is het niet zo dat een keurmeester het bier afkeurt invoor een bepaalde klasse, maar dan toch evengoed zijn commentaar ťn de punten geeft, ongeacht de stijl ?

Dan heb je geen winnaar, maar wel een beoordeling, dat ook als doel kan dienen om mee te doen aan zo'n wedstrijd.
Toch ?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #39 Gepost op: 10-03-2008 12:51 u »
Is het niet zo dat een keurmeester het bier afkeurt invoor een bepaalde klasse, maar dan toch evengoed zijn commentaar ťn de punten geeft, ongeacht de stijl ?

Dit is wel het doel en de instelling van de meeste keurmeesters (hoop ik).

Offline JayDie

• Vol lid
    • Glas gezocht?
« Reactie #40 Gepost op: 27-06-2016 20:03 u »
(Dit is een oud onderwerp, maar past het beste bij mijn vraag; mocht er een ander geschikter onderwerp zijn, verplaats gerust)

Ik ken de indeling van biertypen Klasse A t/m D (E Overig?). Nu heb ik het volgende gebrouwen, waar valt deze nu onder?

Bier 1
  • 5,3%
  • IBU: 30
  • EBC: 28
  • Begin SG: 1.050
  • Eind SG: 1.014
Het punt is: ik heb hierin ook gember gebruikt. Geen idee of dat 'mag' bij een bierstijl; daar staan vaak alleen bovengenoemde cijfers en een beschrijving van de smaak. Niet of er wel of geen kruiden gebruikt mogen worden.

Deze past qua cijfers bij een GB Pale Ale (A). Hij is net iets te zwaar in ABV voor een Alt (B). Anders een "American Amber Ale", past volgens periodiek systeem, maar deze is niet ge-dry-hopped; geen hop citrus aroma dus.

Bier 2:
  • 8,6%
  • IBU: 27
  • EBC: 15
  • Begin SG: 1.075
  • Eind SG: 1.016

In dit bier is zwarte peper en kruidnagel gebruikt. Ik heb hem gebrouwen met de regels van de Tripel.

Help!!  :denken:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #41 Gepost op: 28-06-2016 21:26 u »
(Dit is een oud onderwerp, maar past het beste bij mijn vraag; mocht er een ander geschikter onderwerp zijn, verplaats gerust)

Ik ken de indeling van biertypen Klasse A t/m D (E Overig?). Nu heb ik het volgende gebrouwen, waar valt deze nu onder?

Bier 1
  • 5,3%
  • IBU: 30
  • EBC: 28
  • Begin SG: 1.050
  • Eind SG: 1.014
Het punt is: ik heb hierin ook gember gebruikt. Geen idee of dat 'mag' bij een bierstijl; daar staan vaak alleen bovengenoemde cijfers en een beschrijving van de smaak. Niet of er wel of geen kruiden gebruikt mogen worden.

Deze past qua cijfers bij een GB Pale Ale (A). Hij is net iets te zwaar in ABV voor een Alt (B). Anders een "American Amber Ale", past volgens periodiek systeem, maar deze is niet ge-dry-hopped; geen hop citrus aroma dus.

Bier 2:
  • 8,6%
  • IBU: 27
  • EBC: 15
  • Begin SG: 1.075
  • Eind SG: 1.016

In dit bier is zwarte peper en kruidnagel gebruikt. Ik heb hem gebrouwen met de regels van de Tripel.

Help!!  :denken:

Als de smaak van de kruiden overheersen zou ik die bieren in de V klasse (vrije klasse) inzenden. Als dat niet het geval is zou ik de bieren afhankelijk van het uiterlijk en de smaakeigenschappen inzenden bij een biertype dat het beste overeenkomt met het gebrouwen bier. Tijdens keuringen moet de keurmeester het immers vooral doen met zijn eigen zintuigen.

Tags: biertypen labo