Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: SG meten tijdens de navergisting  (gelezen 1381 keer)

Offline Freggel

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
SG meten tijdens de navergisting
« Gepost op: 26-06-2016 12:20 u »
Ik vroeg me af hoe je nou het beste een monster kan nemen voor SG meting na de vergisting.

Ik lees en hoor overal dat zuurstof zorgt voor oxidatie en dat je het proces zo min mogelijk moet verstoren om besmetting te voorkomen.

Hoe kan je nu met dit in het achterhoofd het beste een monster nemen na de vergisting om te bepalen of de SG gelijk blijft? Ik heb namelijk geen aftap kraantje in mijn gistvat zitten.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline sunlight

• Senior lid
  • Land: nl
  • Misschien wort het nog eens bier.
    • ut smouske
Re: Sg meten tijdens de navergisting
« Reactie #1 Gepost op: 26-06-2016 13:47 u »
Als je gewoon met een gedesinfecteerd pipet wat wort neemt is er niks aan de hand. Wel gebruik ik altijd een refractometer ivm de hoeveelheid welke je nodig hebt.

Offline Emanuel

• Vol lid
  • Oefening baart kunst.
« Reactie #2 Gepost op: 26-06-2016 15:23 u »
Zelf gebruik ik altijd een gedesinfecteerd maatbekertje. Iets meer volume maar je dan kan je ook gelijk de smaak testen. Wat zuurstof betreft....er is altijd een deken CO2 op je wort, dus zelf vind ik het risico van zuurstof/oxidatie niet zo hoog.

Offline Freggel

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 26-06-2016 16:49 u »
Gelukkig ik vind het namelijk ook erg verleidelijk af en toe het deksel van het gistvat te halen om het proces te volgen, ik weet dat het niet aangeraden word, maar zo'n eerste brouwsel vraagt erom :)

Offline Emanuel

• Vol lid
  • Oefening baart kunst.
« Reactie #4 Gepost op: 26-06-2016 17:47 u »
Bij een eerste brouwsel is het inderdaad iets wat je heel graag en vaak doet. Na mate je meer brouwt komt ook het geduld  :biersmile:.

Maar....je gebruik tapatalk. Je automatische handtekening staat aan. Op het forum wordt aan gebruikers van Tapatalk gevraagd om de automatische handtekening uit te zetten (ik had 't gisteren ook uitgezet op verzoek :) ).

Offline JayDie

• Vol lid
    • Glas gezocht?
« Reactie #5 Gepost op: 27-06-2016 20:46 u »
Wel gebruik ik altijd een refractometer ivm de hoeveelheid welke je nodig hebt.
En dan corrigeren, daar er al alcohol gevormd is?

Offline sunlight

• Senior lid
  • Misschien wort het nog eens bier.
    • ut smouske
Re: SG meten tijdens de navergisting
« Reactie #6 Gepost op: 27-06-2016 20:47 u »
Ja

Tags: