Jever, hoppige pilsner uit Oost-Friesland

Gestart door Eduard, 15-03-2007 10:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eduard

Onze brouwvereniging gaat even geen tripel brouwen, de winter is binnenkort voorbij en we willen vast wat lekkers voor de lente en de zomer brouwen. De keus is min of meer al gevallen op een pilsner à la Jever aangezien wij wel van hoppig bier houden en tevens een Noordduits lid hebben.

Nu heb ik reeds wat rondgeneusd op het Duitse zusterforum en ik kwam er al gauw achter dat de storting uit enkel pilsmout bestaat. Dus geen caramout zoals in het zuiden van Duitsland wat gebruikelijker is. Ook zou de (één-staps-)maischtemperatuur ook lekker laag liggen, rond de 63 ºC, zodat het bier droog wordt. Het water bij Jever is erg zacht, dat komt mooi overeens met het water hier nabij Oslo. Verder ligt het begin-SG bij 11,5% (1046) en om dan 4,8% te krijgen moet het behoorlijk ver doorvergisten. Daarom wordt ook veelal het Carlsberg-gist aangeraden en niet Bavarian/Czech Lager. IBU van 42, dus lekker bitter.

OK. Dat is wat ik wél weet. Maar wat weet ik niet? Welnu: Welke hop wordt er gebruikt als aromahop?? Is het Saaz, Spalt Selekt, Perle, Herzbrücker, Tettnanger?? Of gewoon dit:


Revolutionair nieuw product, hopolie in bruistabletvorm met vele voordelen tegenover de gekende hopoliën. Laat toe om eenvoudig hoparoma aan uw bier toe te voegen zonder de bitterheid te verhogen.

dosis: 0,5 tablet / 50 liter bier. Het tablet lost langzaam op in 2-3 dagen.

lange houdbaarheid
goede oplosbaarheid
makkelijk te doseren

http://www.brouwland.com/shop/product.asp?cfid=4&id=2148&cat=341&dt=7

Het zou meteen ook interessant zijn om te weten te komen welk gewenst of ongewenst effect deze tabletten (die ik al ergens heb liggen) hebben.

MO

Er is een artikel in de PINT van vorig jaar waar veel technische gegevens over het Jever pils in staan. Help me herinneren dat ik dat op een avond of in een weekeinde eens probeer op te zoeken. Ik denk wel dat het heel belangrijk is welke hop je gebruikt, veel andere smaken dan hopsmaken zitten niet in dit bier. De meeste brouwers in Duitsland gebruiken hopextract en hop, ook dat stond volgens mij in het betreffende artikel.

Adrie

Als hop wordt de Hallertau Mittelfrüh gebruikt. Dat stond niet alleen in het Pint artikel, maar ik meen ook op hun website.

En ik heb het kunnen bevestigen toen ik mijn Hallertau Mittelfrüh hop in de tuin oogstte: mijn handen roken naar Jever. Zij zullen inderdaad waarschijnlijk een extract gebruiken in plaats van aromahop, maar dat hoef jij natuurlijk niet te doen. Ik denk dat het voor ons niet zo eenvoudig is om aan Hall. Mitt. hoparomaextract te komen.

Jacco

Er zit in ieder geval hopextract in dit bier. Dat staat op het etiket. Het is mijn lievelingsbier en heb er altijd wel een krat van staan.

Ik heb alleen geen ervaring in de verschillende hopsoorten, ik weet wel dat als je een flesje opentrekt er een lekkere hopgeur uitkomt.

Misshien een mailtje naar de brouwerij?


Eduard

Inderdaad, die lekkere geur als je de dop eraf trekt. De hele kamer ruikt er gelijk naar. Friesischer Herb. Ik weet niet of het net zo lekker ruikt als het uit een tap komt, maar ik ga ervan uit van wel :). En anders vullen we een reeks flessen af, is wel zo handig voor naar het strand e.d.

Wat betreft die tabletten: ik zal er eens een brokje van in een flesje neutrale pils uit de winkel doen en er een nieuwe dop op zetten, eens kijken of het hoparoma dicht bij het gewenste aroma komt.

Eduard

Tevens even in ons geautomatiseerde lagerbestand gekeken en daar vond ik geen Hallertauer Mittelfrüh. Wèl Hallertauer Perle, Spalt Selekt en Herzbrücker. Komt er daarvan eentje in de buurt van Mittelfrüh? Of heeft Adrie een paar ons over? ;)

Adrie

Nee, helaas, ik heb niets over. Maar je kunt die hop toch gewoon kopen? Of kun jij als professional niet even bij Jever langsgaan om een flesje extract mee te nemen? Of kun je niet bij een fabrikant een proefflaconnetje aanvragen?

Eduard

Hehe, dat zou wat zijn. Ik kan ze inderdaad wel even een mailtje sturen. Langsgaan daar is het nu net een paar weekjes te laat voor, ik ben alweer terug uit NL, anders had het wel redelijk op onze weg gelegen. Tips voor vervangende hop zijn nog steeds welkom :)

Johannes

Volgens mij maakt het niet zoveel uit, ik ga morgen ook een pils brouwen en heb hiervoor verscheidene Duitse Edelhopfen ingeslagen. Ik gooi vanavond nog een muntje op over welke ik ga gebruiken. Als gist gebruik ik Czech pils van Wyeast.

Eduard

De Czech Pils gebruik ik ook in de mikrobrouwerij, en daarmee behaal ik meestal een FG van 1,9° P (1008) bij een OG van 10,2 (1041). Volgens de Duitse hobbybrouwers gist deze gist niet zover uit als Carlsberg, voor de drogere pilsners. Maar nu weet ik niet wat voor soort pils jij gaat brouwen: Noordduits, Zuidduits, of Tsjechisch... (of wat anders)

Johannes

Gewoon een lekker pilsje  ;D Ik zie wel wat het wordt.

Eduard

Een Noorse hobbybrouwer heeft nog 100 g Mittelfrüh liggen. Wellicht dat we dat gebruiken indien de hoparomatabletten van Brouwland niet het gewenste effect geven.

Eduard

Morgen gaan we'm dus brouwen. Iets van 65 liter aangezien dat onze capaciteit is qua wijnballonflessen die in de koelruimte passen. Met de Mittelfrüh :) en Czech Lager, gewoon omdat ik bij de microbrouwerij net weer verse gist binnen heb, scheelt weer kweken.

Hopmans


Vanmiddag 4 flessen Jeverpils gekocht.
Dit is echt geen favoriet van mij.
Ik heb nog nooit zo'n bitter bier gedronken.
Bitter zonder enige compensatie.
Echt alleen maar bitter zonder verse hopgeur, diepgang van de gist, en zoetigheid.

 :-X

Geen Jever meer voor mij.
Goddank dat ik nog een Amstel heb staan in de koelkast.
Ik had ook nog een nieuwe Vlo (van het IJ).
Direct weggetyfd (gistprofiel beviel niet).

 :degroeten:



Johannes

Citaat van: Mr.Yeast op 30-06-2007  20:18 uzonder verse hopgeur,

 ??? Geen hopgeur? Een Jever ruik je vanaf een meter afstand!

Hopmans

CiteerGeen hopgeur?
Wel heel veel hopgeur, maar geen:
Citeerverse hopgeur

Ieder zijn smaak uiteraard.
Dit gaat mij gewoon te ver.
Ik vond de bitter van Mo lekker (echt bitter dus), maar daar
staat wat tegenover (restsuiker, verse dryhoparoma's, gistprofiel, diepgang etc.)
Dit was gewoon alsof ik een kwastje anti-nagelbijtlak op zat te vreten.

Het is jammer dat je zo ver woont, maar je mag de resterende 3 zo meenemen.
Ik drink het wel op als de mussen dood van het dak vallen.
Misschien is het dan te doen.

 :degroeten:

korek

Mr. Yeast, of gewoon Hoppie, ik ben het helemaal met je eens. De Jever is een kundig gebrouwen Bier, maar naar mijn idee is de smaak afkomstig van hopextract of hopolie. Een overschat bier, weinig body, veel hopsmaak, oftewel harde smaak. Maar ik ben nog steeds niet zo'n liefhebber van een te geprononceerde hoppigheid. Bier is een drank, gemaakt van gerst en in latere instantie met toegevoegde smaken. De ene combinatie is beter dan de andere, ook afhankelijk van de persoonlijke smaak. T'sjesus wat ben ik blij dat ik mijn eigen smaak redelijk kan bereiken in mijn zelfgebrouwen bier. Daar heb ik geen keurmeester voor nodig.

Herman

Voor een doorsnee pils vind ik Jever ook te bitter, maar dat komt ook door de gebruikte hop. Die is me een beetje tegen gaan staan. Afijn, dat komt vanzelf wel weer.

Terug naar het onderwerp, hoe is dit bier geworden Eduard?

Hopmans


CiteerT'sjesus wat ben ik blij dat ik mijn eigen smaak redelijk kan bereiken in mijn zelfgebrouwen bier.
Ik ook.  :biersmile:

 :degroeten:

Hopmans


Ik heb het bier nu een aantal dagen in de koelkast, dus het is ijskoud (koudste stand).
Nu is het zowaar zeer makkelijk weg te drinken, en nog best lekker ook.
Dus een klein rectificatietje mijnerzijds.
Wel blijf ik er bij dat het geen topbier is uiteraard, die maak je zelf.

Dus een Jever drink je ijskoud heren.

 :degroeten:

Johannes

Haha, die hop! Heb je gewoon een lauwe Jever zitten drinken?

Toch  :duimop: voor je rectificatie, daar drink ik er een op. Een Jever uiteraard.  ;)

Hopmans

CiteerHaha, die hop! Heb je gewoon een lauwe Jever zitten drinken?

Hi Hi   ;D

Het scheelt inderdaad wel heel erg.  ::)
Misschien wel reden voor een topic; bitterheid en temperatuur.  :idea:

 :degroeten:

Herman

Had je hem de vorige keer lauw gedronken?

Hopmans


Niet echt lauw hoor, maar blijkbaar niet koud genoeg.
4 uur in de koeling.
Een paar dagen is toch altijd beter.

 :degroeten:

MO

Die Hop. Altijd met zijn bakzeil in de weer. Keer na keer volwassen wordend qua bittere bieren (en dat op zijn leeftijd!).

Hopmans


CiteerAltijd met zijn bakzeil in de weer.

Er zijn in de loop der tijd al aardig wat rolletjes doorheen gegaan.  :)

 :degroeten:

korek

Even met een knipoog, zeer koud bier verdoezelt de smaak volgens mij en heeft een ongunstige uitwerking op je darmstelsel. De Jever moet je waarschijnlijk koud drinken om de hopsmaak te proeven, want verder zit er geen smaak aan. Het werd hier al eerder op het forum aangehaald, de invloed van temperatuur op smaak. Helaas heb ik geen tijd meer om eventuele reacties af te wachten, misschien dat ik in Polen nog kans zie om op Internet te geraken,  maar eigenlijk wil ik daar liever forellen vangen.

Herman

Veel plezier, ga je nog Poolse hop meenemen. Polen maken toch nog wel goede pils of niet?

EBC

Ik zit momenteel in Hamburg...

Gisteren een Jever pils van het vat gedronken. Inderdaad stevig bitter, flinke hopneus, maar helemaal niet fris. Er blijft een zoetige moutige smaak achter. Ik mis de frisheid van een pilsje.

Ook dronk ik een donkere Jever. Die vind ik wel lekker. Veel minder bitter, mooi in balans en wel fris.

MO

De Jever dark is inderdaad verbazingwekkend laag gehopt. Beetje saai bier. Grappig dat smaken verschillen maar mij kun je elk moment van de dag de Jever hopbom voorzetten.


Oscar

Citaat van: MO op 05-07-2007  08:30 uDe Jever dark is inderdaad verbazingwekkend laag gehopt. Beetje saai bier.

Is eigenlijk een schwarz bier. Ik heb 'm 2 jaar geleden voor het laatst gehad. Ik vond 'm eigenljik wel lekker, niets saai's aan hoor.

MO

Ik vind hem wat aan de droge kant voor een Schwarz.

Jacques

De Scharz-bieren die ik gedronken heb waren bijna allemaal aan de droge tot zeer droge kant.

Oscar

Citaat van: MO op 05-07-2007  08:37 uIk vind hem wat aan de droge kant voor een Schwarz.

Dat hoort bij een schwarz....dat is het type  :weetbeter:

EBC

De donkere Jever smaakt overigens helemaal niet gebrand, geen moutbitter.

Jacques

Dat is zo bij de meeste Scharz-bieren. Waarschijnlijk wordt er 'Farbebier' in gebruikt, dat is een donkere kleurstof uit wort bereid.

Biertje1985

Ik vond Lubelski (Lublin) hop ook erg naar jever ruiken. Ik heb erg veel Jever mogen drinken in Polen afgelopen jaar. en van genoten!

Daarom ben ik bezig met een Jever recept, met zeer lichte mout.

ik wil gebruiken:

100% BEST MALZ Heidelberg (2.5EBC)
(Of misschien toch een heel klein aandeel Carapils)
Als bitterhop Hallertauer Magnum en als Aroma Lubelski
Gist zal de Wyeast Danish lager worden of anders de Munich Lager.

Ik baal ervan dan de BESTMALZ mouten slecht verkrijgbaar zijn in Nederland. Volgens mij zijn dit het type mouten waarmee veel Duitse brouwerijen brouwen.

(Oude-Post ik weet het, maar wellicht is er nu meer bekend over Jever Pils.) :degroeten:

EBC

Jever is al jaren mijn lievelings Duitse pils. Maar ik hou dan ook van hop. Flensburger staat op 2, en dan Bittburger op 3. Voor wat betreft de gangbare merken dan.

En vreemd als het uit mijn mond moge klinken, ik ben ook dol op hun Jever Fun, de 0,0 % variant.
Nauwelijks calorieen, niet die standaard zoetige smaak voor alcoholvrij bier.

Kühle brauerei!

Ik denk niet dat Jever veel carapils bevat. Ik zou voor 100 % pils gaan.

tdp

Hier staat tegenwoordig ook gemiddeld wel een kratje Jever koud. Ben ook voornemens om eens een Jever achtig bier te brouwen, maar moet me er nog wel in verdiepen. Bij voorkeur zou ik het met een korrelgist brouwen, nog advies EBC?

Biertje1985

Leuk dat Jever zo gewaardeerd wordt, ik had eerst het idee dat het in NL erg onbekend zou zijn. Het is gewoon een lekker heerlijk pilsje en verder niks bijzonders, het is zelfs met hopextract gebrouwen volgens mij. Iets waar wij thuisbrouwers / liefhebbers van ambacht vaak negatief tegenover staan.

Hebben jullie weleens naar die Heidelberg mout gekeken.
Ik denk/hoop dat dat een gewenste moutigheid op zal leveren. Het is lichter dan pilsmout, ik meen dat jever erg licht van kleur is. Het probleem is dat bestmalz lastig te krijgen is in Nederland. nu heb ik via Polen een zak besteld.

Als ik een korrel zou kiezen voor dit bier dan zou dit zeker de S-23 zijn. Deze gist kan heel clean zijn wanneer er met ruim voldoende gist tegen de temperatuur ondergrens vergist is.

S-23 pak ik altijd een zakje extra, als BrouwHulp 3 adviseert ent ik er 4 van deze gist.
Toch wil ik voor dit recept de Danish lager gebruiken. eventueel kan ik de slurry aan je geven zodat je geen starter hoeft te maken. (als je in de buurt woont)

tdp

We konden bijna niet verder uit elkaar wonen ;). Maar een S23 is een optie. De keuze op een korrel is vooral uit gemak, giststarters wel vaker gemaakt, maar vind het veel extra stappen die voor mij manier van werken een extra variabele is. Doe eventueel wel een split batch, 1 met de danish lager, een met de s23.

Kwam dit recept nog tegen, hier gaan ze uit van 55 IBU. Lijkt me wat veel, maar bitter is Jever in ieder geval wel!

Brouwers

Citaat van: tdp op 26-01-2018  14:08 uWe konden bijna niet verder uit elkaar wonen ;). Maar een S23 is een optie. De keuze op een korrel is vooral uit gemak, giststarters wel vaker gemaakt, maar vind het veel extra stappen die voor mij manier van werken een extra variabele is. Doe eventueel wel een split batch, 1 met de danish lager, een met de s23.

Kwam dit recept nog tegen, hier gaan ze uit van 55 IBU. Lijkt me wat veel, maar bitter is Jever in ieder geval wel!

Hij is 33 IBU volgens untappd, dus 55 lijkt me wat veel. Heb het ook niet in mijn aantekeningen staan dat hij heel bitter is, wel dat hij lekker kruidig was.

Herman

Ik heb ooit contact gehad met de brouwerij, het is 40 IBU.

Biertje1985

Zat even op de Jever site en las dit:

The Pils in the surf. Hardly any other premium beer has remained as faithful to itself as Jever. For more than 160 years, Jever cultivates its very own Frisian-bitter taste. And that has a reason: the brewing water. At the same time it is especially pure and soft, and allows us to admit more hops. That makes Jever so Frisian-tart and refreshing at the same time.

Ofwel ook zeer zacht brouwwater, dat neem ik ook maar mee in het recept.

Klein weetje wat mij nog irriteerd ook is dat de eigenaar van Jever, de inferieure pizzabakker is genaamd dr. Oetker! het moet niet gekker worden. (Foodparing Jever pilsener, Kartonnen peperoni pizza uit de diepvries :nut:)

40 IBU lijkt mij ook, 55 is te bitter dat is niet lekker meer in deze stijl denk ik. 40 IBU vind ik al aan de hoge kant.

Hierbij het recept zoals ik het heb ingevoerd in BrouwHulp:

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk-
Naam receptDr. Oetker
Brouwdatum22-01-2018
BierstijlPilsener (Urtyp)
Volume25.0 l
Begin SG1.050 SG
Berekende kleur (Morey)6 EBC
Berekende bitterheid (Rager)40 IBU
Brouwzaalrendement75.0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
23.00 lGedemineraliseerd water
0.50 gCaSO4
5.77 mlMelkzuur
10.35 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
8 mg/l1 mg/l3 mg/l8 mg/l5 mg/l14 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5.64 kgBEST Heidelberg PilsenBest Malz2 EBC100.0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
63.0 °C1 min.45 min.4.1 l/kg
71.0 °C1 min.15 min.4.1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20.0 gMagnumbellen10.7%first wort hop28.2 IBU
50.0 gLubelskipellets3.5%16 min.7.8 IBU
50.0 gLubelskipellets3.5%whirlpool3.9 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
2.0 l + 2.0 l getrapte starterDanish Lager (2042)ondergist

Demiwater voor zachter brouwwater haal ik tegenwoordig bij de AH, 5L kost daar slechts 0,79 cent. Als ik met Demi water
brouw gebruik ik wel een beetje gistvoeding. (voor dat geld kan  je het zelf niet maken met een Reversed Osmose apparaat.

De vergisting wil ik onder druk gaan doen in de fermentasaurus met een spunding valve. op 1 Bar. Temperatuur rond de 10 graden.

@TDP, mocht jij het ook gaan brouwen dan zou ik graag wat flessen uitwisselen, ik hoop over 7 dagen te gaan brouwen.




tdp

Ik ga zeker een dergelijk bier brouwen, al wil ik eerst nog mijn testen brouwen voor het forumtreffen. Morgen denk ik de eerste versie, aswoensdag de 2e.

Wordt dus ergens in maart dat ik er aan toekom, ben ik bang. Mijn versie zou een 100% pilsmout zijn, ga denk ik specifiek wat halen van Weyermann. Ik kies denk ik ook voor Magnum als basishop, daarnaast nog Perle denk ik.

Uitwisselen: tuurlijk, lijkt me een goed plan!

hans100w

Citaat van: Biertje1985 op 26-01-2018  15:39 uKlein weetje wat mij nog irriteerd ook is dat de eigenaar van Jever, de inferieure pizzabakker is genaamd dr. Oetker! het moet niet gekker worden. (Foodparing Jever pilsener, Kartonnen peperoni pizza uit de diepvries :nut:)


Wat dacht je wat voor bier die jongens drinken bij de pizzaburger?  ;D


dirk

Citaat van: Herman op 26-01-2018  15:18 uIk heb ooit contact gehad met de brouwerij, het is 40 IBU.

Ik heb gehoord dat het IBU gehalte naar beneden gesteld is, want bitter verkoopt niet genoeg, 33 IBU is dan ook niet zo gek... ...wel jammer natuurlijk.

Protz en Wheeler (Brew Classic European Beers at Home) hebben het over 44 IBU.


Biertje1985

CiteerWordt dus ergens in maart dat ik er aan toekom, ben ik bang. Mijn versie zou een 100% pilsmout zijn, ga denk ik specifiek wat halen van Weyermann. Ik kies denk ik ook voor Magnum als basishop, daarnaast nog Perle denk ik.

Uitwisselen: tuurlijk, lijkt me een goed plan!

Geduld kenmerkt de brouwer. ;)

 ;D Die reclame.


EBC

Een vloeibare gist geeft je in dit geval zeker geen beter bier. De Jever gist is niet in vloeibaar verkrijgbaar, dus gedroogde gist is net zo goed.

S-23 geeft een vol bier, zeer geschikt voor bockbieren. Voor een droge pils als Jever zou ik eerder op S-189 gokken.

Untappd is geen norm, het is een log van bierdrinkers van alle soort, zeker geen referentie. Ik denk dat je zeker richting 40 moet gaan.

En die Dr Oetker is toch wel een van de betere diepvriespizzabakkers. En bittere bieren gaan goed met spicy food. Dus ...

Ik geef de opleiding 'Bierkenner' (ook wel Zytholoog of Biersommelier genoemd) in Maasmechelen. De nieuwe cyclus start weer in februari op donderdagavond, duurt 1 jaar, 36 lessen. Daar leer je, naast allerlei andere zaken, ook veel over foodpairing, en ik kan Jever wel op de kaart zetten tijdens een les  ;D. Schrijf je nu in!

[URL=http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/#e2e8cc6223d34f99507c96abfe93ccf6.jpg][/url]

Biertje1985

Pale mout! Hoe is het mogelijk. ik geloof het ergens niet.


inderdaad S-189 heb ik eerder
mee gebrouwen en die was inderdaad heel erg lekker en clean. Ik was dat alweer vergeten.

EBC

Pale malt is dan gewoon bleke mout ofwel pilsmout. Niet de Pale Ale die jij bedoelt. Welk boek komt dit uit?

dirk

Citaat van: dirk op 26-01-2018  17:32 uProtz en Wheeler (Brew Classic European Beers at Home) hebben het over 44 IBU.

Ach dat boek komt van 1995, wellicht hier en daar wat gedateerd. Gewoon pils- of lagermout (Swaen) nemen.

EBC

Citaat van: dirk op 26-01-2018  18:11 uAch dat boek komt van 1995, wellicht hier en daar wat gedateerd. Gewoon pils- of lagermout (Swaen) nemen.

Een Amerikaans boek ... en dan nog van toen, die gasten wisten toen niet eens waar Duitsland lag op de wereldbol.

dirk

Citaat van: EBC op 26-01-2018  18:14 uEen Amerikaans boek ... en dan nog van toen, die gasten wisten toen niet eens waar Duitsland lag op de wereldbol.

Amerikaans? Nee joh, gewoon een Engels boek, uitgebracht door CAMRA (CAmpaign for Real Ale).

EBC

Citaat van: dirk op 26-01-2018  18:20 uAmerikaans? Nee joh, gewoon een Engels boek, uitgebracht door CAMRA (CAmpaign for Real Ale).

Asterix en Obelix hadden ook al moeite met die Angelsaksen. Ze maken daar het beste bier, I love Real Ale, maar toch, toen ...

Herman

Recept zal inderdaad gewoon pilsmout bevatten. Verder is de Jever duidelijker bitterder dan bijv. Grolsch, die 40 klopt m.i. wel. Jammer dat Jever haar Maibock niet meer brouwt...

dirk

Citaat van: Herman op 26-01-2018  19:36 uRecept zal inderdaad gewoon pilsmout bevatten. Verder is de Jever duidelijker bitterder dan bijv. Grolsch, die 40 klopt m.i. wel. Jammer dat Jever haar Maibock niet meer brouwt...

Inderdaad veel bitterder dan dat (vieze) bier uit Boekelo. Mijn favoriete pils dat ik graag bij Trinkgut haal. Mooie strakke smaak, die ik weinig tegen kom. Morgen maar eens een bak halen :)

Jever. Keine Kompromisse.

Met deze slogan adverteert 'das Friesisches Brauhaus', ik hoop dat dr. Oetker daar geen roet in gooit.

seed7

Citaat van: EBC op 26-01-2018  18:00 uPale malt is dan gewoon bleke mout ofwel pilsmout. Niet de Pale Ale die jij bedoelt.

Ja, mooi is dat, snappen 'ze zelf' ook vaak niet. Pale is pils en wat wij Pale noemen is Pale Ale, de mout. Misschien dat ze het daarom in de UK ook steeds vaker over extra pale of lager malt hebben. In de VS is de kans bij Pale groot dat je ook nog eens 6-rijig hebt.

Ingo

tdp

1x een pils gebrouwen en die was ook met de S-189, prima bevallen. Ik zou ook een split kunnen doen met de S-189 en de W34/70, of een van de korrels van MJ. Te veel ideeën... Ik kan 3x een 10l vat kwijt in mijn gistkast, als ik 24l verdeel, heb ik van elk 1 krat ongeveer.

EBC

Citaat van: tdp op 26-01-2018  21:25 u1x een pils gebrouwen en die was ook met de S-189, prima bevallen. Ik zou ook een split kunnen doen met de S-189 en de W34/70, of een van de korrels van MJ. Te veel ideeën... Ik kan 3x een 10l vat kwijt in mijn gistkast, als ik 24l verdeel, heb ik van elk 1 krat ongeveer.

Nee geen MJ.
Waarom zou je splitten? Meer volume geeft beter resultaat.

Lange1985

Citaat van: EBC op 26-01-2018  17:57 uEen vloeibare gist geeft je in dit geval zeker geen beter bier. De Jever gist is niet in vloeibaar verkrijgbaar, dus gedroogde gist is net zo goed.

S-23 geeft een vol bier, zeer geschikt voor bockbieren. Voor een droge pils als Jever zou ik eerder op S-189 gokken.

Untappd is geen norm, het is een log van bierdrinkers van alle soort, zeker geen referentie. Ik denk dat je zeker richting 40 moet gaan.

En die Dr Oetker is toch wel een van de betere diepvriespizzabakkers. En bittere bieren gaan goed met spicy food. Dus ...

Ik geef de opleiding 'Bierkenner' (ook wel Zytholoog of Biersommelier genoemd) in Maasmechelen. De nieuwe cyclus start weer in februari op donderdagavond, duurt 1 jaar, 36 lessen. Daar leer je, naast allerlei andere zaken, ook veel over foodpairing, en ik kan Jever wel op de kaart zetten tijdens een les  ;D. Schrijf je nu in!


[URL=https://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/pics/e2e8cc6223d34f99507c96abfe93ccf6.jpg]
[/url]
Zijn die lessen inclusief vervoer terug naar huis of moet ik zelf de Maas over kruipen?  :biersmile:

tdp

Citaat van: EBC op 26-01-2018  22:41 uNee geen MJ.
Waarom zou je splitten? Meer volume geeft beter resultaat.

Kan ook 3x 20 liter brouwen, komt ook wel op ;).
Hoezo geen Mangrove Jack's gist? Heb de Mangrove Jack's M76 Bavarian Lager ooit gebruikt, leverde wel een goed resultaat. (Wellicht niet geheel passend bij een Jever achtige pils, maar toch)

Biertje1985

Zo een experiment met gisten levert vaak wel een heel verschillend resultaat op. Intressant maar ook erg veel werk.

Ik heb mijn recept bijgesteld ik ga voor Hessian Pilsener Yeast van The yeast bay.

Nu deze ook in Nederland goed verkrijgbaar zijn wil ik een aantal van the yeast bay gisten gaan uitproberen.
Ik had daar al een tijdje geleden mijn zinnen op gezet maar het verkrijgen van deze gisten was toen nog wat lastiger.


Biertje1985

Vandaag gebrouwen. Dit is uiteindelijk het recept geworden:
Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk-
Naam receptDr oetker
Brouwdatum04-02-2018
BierstijlPilsener (Urtyp)
Volume28,0 l
Begin SG1,048 SG
Berekende kleur (Morey)6 EBC
Berekende bitterheid (Rager)38 IBU
Brouwzaalrendement71,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
27,00 lGedemineraliseerd water
6,80 mlMelkzuur
12,64 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
3 mg/l1 mg/l3 mg/l8 mg/l5 mg/l2 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
6,00 kgBEST Heidelberg PilsenBest Malz2 EBC93,8 %
0,40 kgCara-pilsWeyermann4 EBC6,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
65,0 °C1 min.45 min.4,2 l/kg
71,0 °C1 min.15 min.4,2 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
25,0 gLubelskipellets4,0%first wort hop13,0 IBU
8,0 gMagnumpellets13,7%first wort hop14,2 IBU
25,0 gLubelskipellets4,0%30 min.6,0 IBU
25,0 gLubelskipellets4,0%15 min.3,1 IBU
25,0 gLubelskipellets4,0%0 min.2,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
2,3 l + 3,0 l getrapte starterHessian Pils ()ondergist

Brouwdag ging volgens plan, rendement was hoger dan verwacht. Liter extra (gedemineraliseerd) water gebruikt.
Ietsje te veel melkzuur gebuikt bij het aanzuren dus pH kwam uit op 5.15.

Enige probleem wat is nog heb is de starter, die wilt niet uitzakken ook niet in de koelkast bij 5 graden, zelfs dan blijft de gist na 12 uur nog in suspensie en
gaat de vergisting gestaag verder. Die Hessian Pils kan dus tegen zeer lage temperaturen.
Toch wil ik decanteren voordat ik de gist toe voeg, omdat deze gekweekt is met munich moutextract en met gistvoeding.

dirk

Citaat van: Biertje1985 op 04-02-2018  18:09 uToch wil ik decanteren voordat ik de gist toe voeg, omdat deze gekweekt is met munich moutextract en met gistvoeding.


Als je gaat decanteren gooi je juist de meest vitale cellen weg, en dat lijkt mij niet handig.


Biertje1985

Ik decanteer starters meestal, ik heb nooit iets gemerkt. al wacht ik wel totdat het een beetje begint te klaren. (en dat lukt dit keer niet) ik zet de gist dan ook een tijdje koud weg. Meestal zit ik dan ook tegen de maximale waarde aan waarbij BrouwHulp nog "groen" aangeeft. bij ondergist tot 2mil/ml P


Gistvoeding en afwijkende en of sterk geoxideerd jongbier (door roeren en beluchting) dat voeg ik liever niet toe. Het smaakt vaak ook vreselijk.

Hoe dan ook zijn er voor en tegens wat betreft decanteren starters. (en heel veel over geschreven)

tdp

Ben benieuwd!

Heb afgelopen weekend een mail gewaagd om te achterhalen welke hopsoorten men gebruikt, kreeg vandaag antwoord:

Wir verwenden Hopfen aus unterschiedlichen Anbaugebieten, so auch Tettnang und der Hallertau. Die  Hopfensorten geben wir natürlich vor. Um unsere gewünschten 40 Bittereinheiten zu bekommen, verwenden wir sowohl Bitterhopfen als auch Aromahopfen, den wir dann auch zu unterschiedlichen Zeiten in den Sud geben.

Ze gebruiken dus hoppen uit Tettnang en Hallertau. ik zit te denken om de (Hallertau) Magnum, Hallertau Tradition of Mittelfrüh en Tettnang te gebruiken tot een IBU van 40.

dirk

Citaat van: tdp op 05-02-2018  17:11 uBen benieuwd!

Heb afgelopen weekend een mail gewaagd om te achterhalen welke hopsoorten men gebruikt, kreeg vandaag antwoord:

Wir verwenden Hopfen aus unterschiedlichen Anbaugebieten, so auch Tettnang und der Hallertau. Die  Hopfensorten geben wir natürlich vor. Um unsere gewünschten 40 Bittereinheiten zu bekommen, verwenden wir sowohl Bitterhopfen als auch Aromahopfen, den wir dann auch zu unterschiedlichen Zeiten in den Sud geben.

Ze gebruiken dus hoppen uit Tettnang en Hallertau. ik zit te denken om de (Hallertau) Magnum, Hallertau Tradition of Mittelfrüh en Tettnang te gebruiken tot een IBU van 40.

Ik begreep die Poolse hop niet zo... Je wilt toch geen Grolsch nabrouwen? Oh ja hebben Wheeler & Protz qua hopsoort toch wel gelijk :)

Biertje1985

Helemaal waar, alleen had ik die Lubelski hop voorhanden, lijkt erg veel op Saaz. met magnum zat ik in ieder geval goed.
Can,t go wrong met pils en dat soort hoppen.

Dat boek van Wheeler & Protz is wel interessant.

Misschien brouw ik het recept wel nog een keer met andere hop. Wel leuk dat men bij jever reageren.

dirk

Citaat van: Biertje1985 op 05-02-2018  18:12 uHelemaal waar, alleen had ik die Lubelski hop voorhanden, lijkt erg veel op Saaz. met magnum zat ik in ieder geval goed.
Can,t go wrong met pils en dat soort hoppen.

Dat boek van Wheeler & Protz is wel interessant.

Misschien brouw ik het recept wel nog een keer met andere hop. Wel leuk dat men bij jever reageren.

Goeie research !  :proost2:

Herman

Citaat van: tdp op 05-02-2018  17:11 uHeb afgelopen weekend een mail gewaagd om te achterhalen welke hopsoorten men gebruikt, kreeg vandaag antwoord:

Wir verwenden Hopfen aus unterschiedlichen Anbaugebieten, so auch Tettnang und der Hallertau. Die  Hopfensorten geben wir natürlich vor. Um unsere gewünschten 40 Bittereinheiten zu bekommen, verwenden wir sowohl Bitterhopfen als auch Aromahopfen, den wir dann auch zu unterschiedlichen Zeiten in den Sud geben.

Ze gebruiken dus hoppen uit Tettnang en Hallertau. ik zit te denken om de (Hallertau) Magnum, Hallertau Tradition of Mittelfrüh en Tettnang te gebruiken tot een IBU van 40.
Ja leuk hè, ik heb zelf ook wel met hun gemaild en antwoord gekregen. Destijds inzake hun heerlijke Maibock. Deze heeft ook 40 IBU. Ga ik binnenkort maar eens brouwen, mooi op tijd voor mei!

tdp


tdp

Op basis van het antwoord van Jever en verdere zoektochten tot onderstaand recept gekomen.
Zit alleen nog te twijfelen op de Perle eruit te halen en op 30 minuten de Tradition te gebruiken en op 5 minuten alleen Tettnanger...

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk041
Naam receptJever Pils Kloon
Brouwdatum19-03-2018
BierstijlPils(ener)
Volume23,1 l
Begin SG1,047 SG
Berekende kleur (Morey)6 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)40 IBU
Brouwzaalrendement85,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
21,00 lWater uit Rossum (Ov.)
2,00 mlFosforzuur
10,52 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
94 mg/l9 mg/l21 mg/l211 mg/l44 mg/l73 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,25 kgGreenSwaen PilsenerThe Swaen3 EBC100,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.60 min.4,9 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.10 min.4,9 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.4,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
25,0 gHallertau Traditionbellen6,2%60 min.16,9 IBU
25,0 gPerlebellen5,3%30 min.11,1 IBU
25,0 gTettnangerbellen3,6%30 min.7,5 IBU
25,0 gPerlebellen5,3%5 min.2,9 IBU
25,0 gTettnangerbellen3,6%5 min.2,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
23,0 gSaflager Lager (W-34/70)ondergist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting10,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting10,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting10,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,009 SG
Temp. nagisting10,0 °C
Temp. lagering10,0 °C


Biertje1985

Ik heb het bier inmiddels op fust staan. En ik ben mede door een niet helemaal vlekkeloos verlopen vergisting niet erg te spreken over het resultaat. Er zit een vreemd bijsmaakje aan hier bier en het is verre van clean.

Ik denk dan ook dat de gist de boosdoener is. (Yeast bay Hessian Pilsener)

Anderen vonden het prima te drinken, maar ik ben nou eenmaal erg kritisch op mijn eigen bieren. Nog maar een keer proberen. Ik heb alleen zoveel bieren in de planning staan dat dat niet binnenkort gaat gebeuren.

TDP succes :proost:, ik zie je aantekeningen graag verschijnen als het zover is. :biersmile:

tdp

Bedankt voor de terugkoppeling! Kritisch op eigen brouwsel, hoe herkenbaar.
Ik zal deze in ieder geval binnenkort gaan brouwen, je ziet de voortgang voorbij komen :0

tdp

Bijna een jaar later, maar eindelijk dan tijd gevonden om eens een eerste poging te doen richting een Jever kloon. Heb het recept iets aangepast, maar in hoofdlijnen lijkt het op de voorzet van vorig jaar:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptPils
Brouwdatum26-1-2019
BierstijlPils(ener)
Volume23,1 l
Begin SG1,047 SG
Eind SG1,010 SG
Schijnbare vergistingsgraad78,6%
Alcoholgehalte4,8 vol.%
Berekende kleur (Morey)6 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)37 IBU
Brouwzaalrendement90,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
21,00 lWater uit Rossum (Ov.)
10,47 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
94 mg/l9 mg/l21 mg/l215 mg/l44 mg/l73 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,00 kgGreenSwaen PilsenerThe Swaen3 EBC95,2 %
0,20 kgBio ZuurmoutWeyermann5 EBC4,8 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.60 min.5,0 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.10 min.5,0 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.5,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
30,0 gHallertau Traditionbellen6,2%75 min.20,9 IBU
30,0 gHallertau Traditionbellen6,2%20 min.12,1 IBU
55,0 gTettnangerbellen3,6%5 min.4,2 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
0,1 l + 1,0 l + 1,5 l getrapte starterSaflager Lager (W-34/70)ondergist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting10,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting10,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting10,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,010 SG
Schijnbare vergistingsgraad78,6%


tdp

Afgelopen zondag bovenstaand bier voor het eerst gedronken, en het maar direct een vuurdoop gegeven, door het aan de verjaardagsgasten voor te zetten:

Visueel:
Troebel, heeft nog geen tijd gehad om fatsoenlijk helder te trekken (4 weken hergisting op kamertemperatuur, 2 dagen in de koelkast op 5 graden). Qua kleur iets donkerder dan de originele Jever. Mooie stevige schuimkraag, die ook prima glasplakkend is.

Geur: Kruidig, hoppig, fris. Geen 'off-flavour' waargenomen


Smaak: Droog, clean, ietwat zoetig, bitter. Typisch (Noord-)Duitse pils.


Afdronk: Bitter, kruidig, met een nasmaak die prettig blijft hangen.


Opmerkingen: Het origineel is bitterder, cleaner, ruikt meer kruidig/bloemig en is 'strakker' dan deze poging. Om dichter qua hopprofiel in de buurt te komen van het origineel, zou ik meer hop op het eind moeten gebruiken, fors meer gok ik zelfs.

Prima pils, zelfs mijn schoonvader, die uit voorzorg vaak een borrel bestelt, vond het een heerlijk pils!
De rest laat ik mooi even een paar weken staan, om te kijken of deze alsnog helder(der) trekt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.