Roersnelheid

Gestart door matthias, 12-03-2007 20:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

matthias

Dit weekend heb ik samen met EtP een roerwerk in de brouwketel gemonteerd.  :hoera:
De 24v motor komt van een rolstoel en het roerwerk zelf is een aluminium ventilatorblad. De menging is echt heel goed! Alleen heeft de motor een vast toerental van 53 rpm. De snelheid van het roeruiteinde wordt dan 0,9m/s.

Nu vraag ik mij af of dit te hard is. Ten eerste voor de zuurstof inmenging. Het oppervlak van de maisch draait wel mee, maar wordt verder niet verstoort, dus ik denk dat dit wel meevalt.

Ten tweede voor scher-krachten (volgens Kunze; ken de vertaling niet :weetniet:). Drukgolven achter de roerbladen doen hoogmoleculaire stoffen in de maisch van structuur veranderen. bijvoorbeeld beta-glucan kan in gelvorm overgaan. Kunze noemt dit in zijn boek meerdere malen, en dat zal dan wel niet voor niets zijn? ??? Of is dit alleen voor de grote jongens interessant.   

Iemand ervaring met deze roersnelheden?

Groeten Matthijs

Schaepekop

Citaat van: matthias op 12-03-2007  20:33 uNu vraag ik mij af of dit te hard is. Ten eerste voor de zuurstof inmenging. Het oppervlak van de maisch draait wel mee, maar wordt verder niet verstoort, dus ik denk dat dit wel meevalt.


Matthijs,

De snelheid is nog te hoog en wel om de volgende reden.
Door het meedraaien van de maisch zal een grote hoeveelheid aan lucht (zuurstof ) worden opgenomen in het beslag.
In laboratoria worden roerwerkjes (roersteentje in een erlemeijer) gebruikt, juist door het roeren wordt zuurstof in het medium gebracht.
In de natuur krijgt water zijn zuurstof door de wind die over het wateroppervlakte waait (de bovenste laag water wordt als het water verschoven (golfjes) de zuurstof lost op deze manier op in het water.
Ook wordt vaak gedacht dat de luchtbelletjes van en aquariumpompje zorgt voor het inbrengen van de zuurstof, dit is beslist geen waar (het contact van de opstijgende luchtbelletjes met het water is hiervoor te kort).
De zuurstofopnamen met een aquariumpompje gebeurd aan de oppervlakte van de vloeistof, omdat de vloeistof keert(ook een soort van golfjes)
Mijn advies is om de snelheid van het roeren terug te brengen.
Ik zelf gebruik hier een motortje voor van 2 toeren per minuut.

 :degroeten: jan


matthias

Citaat van: Schaepekop op 12-03-2007  20:56 uMijn advies is om de snelheid van het roeren terug te brengen.
Ik zelf gebruik hier een motortje voor van 2 toeren per minuut.

Ik beschik niet over een toerenregelaar. Heb er wel een gevonden bij conrad (http://www1.nl2.conrad.com/scripts/wgate/zcop_nl2/?~template=pcat_product_details_document&object_guid=E4177B3B5FF4615AE10000000A010220&master_typ=&no_brotkrumennavi=&p_load_area=2407030&p_artikelbilder_mode=Ein&p_sortopt=object_description&page=1&p_catalog_max_results=10&cachedetail=, maar deze kost weer 50 euri's. Dus liever niet.

Dat er zuurstof opgelost wordt doordat het oppervlak draait had ik me nog niet zo gerealiseerd. Maar het oppervlak draait met maximaal 0,9 m/s. Is dat al te hard dan?

Schaepekop

Matthijs,

Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.
Je zou het ventilatorblad kleiner kunnen maken.

Henielma

Bij zo'n 24 V motor van een rolstoel kan je het toerental eenvoudig verlagen door de spanning te verlagen. Op 12 V zal de motor ongeveer de halve snelheid hebben. Twee seconden per omwenteling is misschien wel een mooie snelheid. Ik zou de snelheid zodanig maken dat er een goede menging ontstaat. Dit is de controleren door op verschillende plaatsen in de ketel de temperatuur te meten tijdens het maischen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.