Goede gasbranders

Gestart door JWVG, 02-11-2001 23:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JWVG

Ik kom over 1.5 maand weer terug in NL wonen, en het enige bierbrouwmaterieel dat ik nog niet heb aangeschaf hier in de VS is een goede gasbrander om mijn 5-7 gallon wort te koken, aangezien de afmetingen van fittingen etc. hier anders zijn dan in NL. Ik vroeg me af of iemand een goede (vooral goedkope) leverancier weet van zo'n brander. Hier in de VS hebben we z.g. 'cajun cookers', zware branders bedoeld om grote pannen water aan de kook te brengen voor het koken van seafood etc. Zijn dat soort dingen misschien ook in NL te krijgen? Ik heb op websites van Nederlandse brouwwinkels gekeken, maar een beetje brander kost al snel meer dan 100 Euro. :-/

Jan Willem.

Jacques

Hoi Jan Willem,

Met een beetje zoeken kun je een tweedehandse brander aanschaffen.
Mijn eigen gasbrander is afkomstig van een oude  badgeiser. Deze brander werkt op aardgas. Uit veiligheidsoogpunt heb ik er een thermokoppeling op laten bouwen. Verder is de brander vervat in een frame waarop mijn brouwplan rust. Dit stevige frame is speciaal voor mij gelast.
Ongetwijfeld zijn er nog heel wat meer oplossingen. Wie weet nog meer hoe je aan een goedkope brander kunt komen?  :shelp:

Jacques Bertens


JWVG

Hmmm... dat is misschien iets te ingewikkeld voor mijn twee rechterhanden (ik ben links), maar misschien een idee. Hoe veel liter brouw jij eigenlijk tegelijk? Het klinkt nogal indrukwekkend, die opstelling.

Jacques

Mijn koperen ketel heeft een inhoud van 90 liter. In het verleden brouwde ik 60 tot 70 liter per keer. Dat leverde meer bier op dan ik en mijn schoonvader konden drinken.
De ketel gaat nu veel minder vol. Ik vul hem nu met 50 tot 60 liter water. Doordat ik tegenwoordig niet meer of heel weinig naspoel hou ik zo'n 35 tot 45 liter per brouwsel over. Voldoende om mijn bierbuik in stand te houden.  :proost:

Jacques Bertens

JWVG

Wat bedoel je met naspoelen? Ik denk vooral in het engels qua brouwen, dus ik ken die term (nog) niet.

Dat is inderdaad een flinke capaciteit. Mijn maisch opstelling (een 10 gallon picnic cooler) kan wort opleveren voor zo'n 10 gallon (38 liter) niet te zwaar bier, maar aangezien ik een 34 liter ketel heb, beperk ik me tot 5 gallon brouwsels. Bovendien kan ik het anders niet aandrinken, alhoewel *mijn* schoonvader binnenkort weer binnen bierbereik woont, dus dat zal gaan schelen.

Jan Willem.

Jacques

Hoi Jan Willem,

Ik bedoel eigenlijk gewoon spoelen van de bostel. De Engelse term hiervoor is sparging.

Jacques Bertens

Tommybear

Volgens mij zijn er wel zogenaamde mammout of industrie branders verkrijgbaar.
Wij gebruiken deze ook op scouting wij brouwen in onze gloednieuwe 50 liter RVS pan...
Ik zal even kijken waar je deze branders  kunt kopen..
ah gevonden!!!
www.vanderkooyjubbega.nl

16531 Mamoutbrander incl. kraan voor propaan fl 95,50
16532 Aardgaskraan voor 16531 fl 8,45

Wellicht zijn ze 2e hands ook wel te krijgen..
veel succes...

JWVG

Ik had die wel gezien, geloof dat ze zo'n 8 kW zijn. Is dat sterk genoeg om snel het wort aan de kook te brengen?

Jan willem.

Hans Selles

Hoi,

Ik brouw met butagas (blauwe fles). Normaal brouw ik 25 liter maar de brander die ik gebruik kan zonder problemen 40 liter aan. 2e hands gekocht op een rommelmarkt voor fl 15,-

Groet,

Hans




Herman

Hoi,

Ik heb zelf een mamout (ziet er althans hetzelfde uit), deze biedt voldoende vermogen om ca 50 l snel aan de kook te brengen.

Het gasverbruik is overigens wel aardig hoog, ik ben benieuwd of en zo ja hoeveel vermogen je inlevert als je de aardgaskraan zou gebruiken.
 ???

Groeten,
Herman

Peter_van_den_Hurk

Vrienden van het Bier,
Als je een brander koopt, bedenk dan wel dat je er een koopt voor de juiste brandstof, denk hierbij aan aardgas, butagas of propaangas.

Heb je een verkeerde brander voor de brandstof die je zou willen gebruiken dan gaat het niet goed. De vlam is dan te groot of te klein.
Probeer ook geen butagas in koude ruimtes te gebruiken want dat werkt niet.

Groet Peter

papa

Kijk eens bij een kringloopwinkel maar let inderdaad op de brandstof.
Butaandas werkt niet onder de 5 graden celcius.

Frank

Herman

Biervrienden,

Nog een belangrijk overwegingspunt is de veiligheid. In de HBD stond recent een discussie over het gebruik van butagas binnenshuis. In geval van een lek zakt dit gas naar beneden (zwaarder dan lucht), algemeen werd afgeraden dit binnenshuis te gebruiken.  :rundum:

Ik ben hier zelf overigens niet zo bang voor, er van uitgaande dat je de leidingen en connecties goed controleerd en dat je woning voldoende ontlucht.

Voor het gemak ben ik zelf van plan mijn brander geschikt te maken voor aardgas. Het butagas reserveerd ik dan voor het brouwen in de tuin.

Groeten, Herman

Hans Zoeter


CiteerMijn koperen ketel heeft een inhoud van 90 liter. In het verleden brouwde ik 60 tot 70 liter per keer. Dat leverde meer bier op dan ik en mijn schoonvader konden drinken.
De ketel gaat nu veel minder vol. Ik vul hem nu met 50 tot 60 liter water. Doordat ik tegenwoordig niet meer of heel weinig naspoel hou ik zo'n 35 tot 45 liter per brouwsel over. Voldoende om mijn bierbuik in stand te houden.  :proost:

Jacques Bertens
Beste Jaques,
Heb ik iets gemist ???
In een lezing over maischen in 1999 sprak je over de dikte van
het beslag, contactmogelijkheden, afscherming en de invloed op de droogheid van het bier.
Is hierin iets veranderd? :shelp:

 :brouwen: Hans Zoeter

Jacques

Nee, daar is niet zo veel in veranderd. Het gaat er maar om over welke enzymen we het hebben.
De eiwitsplitsende enzymen werken het beste in een dikker beslag. De zetmeelsplitsende enzymen willen wat meer ruimte hebben om beter te functioneren.
Dit soort kleine verschillen die van essentieel belang zijn maken het elke keer weer heel lastig om bepaalde zaken eenvoudig uit te leggen.

De trend dat mout steeds meer opgelost wordt (voornamelijk afbraak van eiwitten) in de mouterij maakt dat je je eigenlijk niet meer druk hoeft te maken over de eiwitrust. Sterker nog, als je dat wel doet krijg je een vrij dun bier met weinig body.

De laatste tijd maak ik een dunner beslag waardoor ik minder hoef na te spoelen en een droger bier krijg. Verder heeft deze methode als voordelen dat je minder oxidatie hebt (bij het spoelen heb je altijd zuurstofopname) en minder uitspoeling van de bostel hetgeen de smaak van je bier ook ten goede komt.
Let er wel op dat je de hopgift vermindert. Bij een grotere vergistinggraad zijn er minder restsuikers als tegenhanger van de bitterheid.
 :brouwen:

Jacques

wolfg01

CiteerIk had die wel gezien, geloof dat ze zo'n 8 kW zijn. Is dat sterk genoeg om snel het wort aan de kook te brengen?

Jan willem.

Hoi,

Ik gebruik deze branders ook om te maischen en te koken (40-50 liter). Prima branders. Haalt gemakkelijk 1 graad C/min om de temperatuur te verhogen.

groet Gerrit Wolf

JWVG

Bedankt Gerrit, weliswaar een beetje laat antwoord, maar ik heb nog steeds geen brander gekocht, dus zeer welkom!

JW

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.