Temperatuur controller voor koelkast

Gestart door JWVG, 14-01-2002 13:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JWVG

Ha die brouwgenoten!

Vanwege de keukenverbouwing van mijn schoonouders heb ik nu een heuse bierkoelkast  :D . In Amerika kon je van die temperatuur controllers kopen, die de thermostaat van de koelkast over-rulede (sorry voor het vreselijke Nederlands), zodat je ook op temperaturen zoals 18 graden kon fermenteren. Mijn vraag: weet iemand of en waar dit soort apparaatjes in NL te krijgen zijn? Of heeft iemand een goed alternatief? Ik moet er wel meteen bij zeggen dat ik niet zo handig ben, dus doe het zelf is maar een beperkte optie.

Alvast bedankt, jw.

fritz

Bedoel je zo'n apparaatje, waarmee je een temperatuur kan vastleggen (18 °C zoals in jouw voorbeeld) en die kan aflezen met behulp van LEDjes?  Dan heb je het waarschijnlijk over een PID-controller (proportioneel, integraal, differentiaal). Ik ben daar een tijdje gelden ook naar op zoek geweest, maar kwam toen tot de conclusie dat dat eigenlijk nogal duur was.  Ik zal er nog eens naar op zoek gaan.

fritz

JWVG

Uhhh, ik geloof het wel (ben niet zo technisch). Dat van die ledjes weet ik niet, maar je kunt er in ieder geval wel een koelkast op 18 graden houden, of met behulp van een sterke lamp de temp in de koelkast zelfs verhogen.

In de VS waren die dingen rond de $90, dus ze zullen hier ook wel duur zijn.

Alvast bedankt!

JW.

fritz

Hoi Jan Willem,

Probeer hier eens, je kan er zeker informatie krijgen:
- http://www.infratechvof.nl
- http://www.omegaeng.nl

Omega engeneering is een amerikaans bedrijf die blijkbaar ook vertegenwoordiging hebben in NL.

Er zijn er zeker nog andere te vinden.

Groetjes,

Fritz

JWVG

Dat is wel een beetje erg duur  :nut: Ik heb ook maar even in de VS geinformeerd ( www.morebeer.com ) of hun controller misschien ook op 220 V kan worden toegepast.

JW.

Herman

Hoi JW,

Ik heb een leuke link voor je, mits je Duits kunt lezen...

http://www.bier-selbstgebraut.de/bau_r.htm (De Duitse variant van Jacques' site ?)

Op deze site staat een bouwbeschrijving voor een temperatuurcontroller. Hij wordt daar blijkbaar gebruikt voor het koken en voor het regelen van de vergistingstemperatuur. Ik denk dat je hier wel mee uit de voeten kan voor jouw brouw-kast! Het weinige zelfknutselwerk lijkt me wel doenlijk.

Groeten en suk6,
Herman
 :dansen:



JWVG

Ha die Herman,

Bedankt voor een prima link! Het enige probleem is dat (als mijn Duits me niet bedriegt) deze thermostaat alleen werk voor het verhitten van dingen, terwijl ik wil koelen en verhitten. Maar ik denk dat ik met een andere thermostaat misschien ook wel iets dergelijks kan bouwen.

Jan Willem.

Herman

Koelen en verhitten, niet gelijktijdig neem ik aan? In de beschrijving wordt melding gemaakt van twee temperaturen: de streeftemperatuur en de temperatuur waarbij met koelen (verhitten) gestart moet worden.

Wat zou je nog meer willen?

Ik denk dat ik al lezende de onderdelen overigens ook zelf maar aan ga schaffen.  :idea:

Groeten,
Herman

JWVG

Ik bedoel; deze thermostaat slaat volgens mij aan als de temperatuur ONDER b.v. 18 graden komt, zodat een verwarmingselement het kan opwarmen tot 18 graden.

Naast deze functionaliteit wil ik echter ook een thermostaat die aanslaat als de temperatuur BOVEN b.v. 10 graden komt, zodat een koeling het kan koelen tot 10 graden.

Volgens mij kan de thermostaat in het artikel alleen het eerstgenoemde. Om in huis-tuin-en-keuken termen te blijven: ik heb een thermostaat nodig die zowel verwarming als airconditioning aankan.

Is het logisch wat ik zeg? Of heb ik het toch verkeerd?

JW.

fritz

CiteerIk bedoel; deze thermostaat slaat volgens mij aan als de temperatuur ONDER b.v. 18 graden komt, zodat een verwarmingselement het kan opwarmen tot 18 graden.

Naast deze functionaliteit wil ik echter ook een thermostaat die aanslaat als de temperatuur BOVEN b.v. 10 graden komt, zodat een koeling het kan koelen tot 10 graden.
Is het logisch wat ik zeg? Of heb ik het toch verkeerd?

Typisch wat een PID-controller doet ... en dat is inderdaad duur.  Als je me een referentie kan geven naar dat 90$ alternatief, JW, dan kan ik dat ook eens uitpluizen ;)

Nu is het wel al lang geleden dat ik nog met controllers gewerkt heb en de theorie is ook sterk vervaagd.  Misschien is een P of en PI-controller ook al genoeg.  Die zullen een pak goedkoper zijn.

fritz

JWVG

Kijk bij www.morebeer.com of www.northernbrewer.com en zoek op temperature controller. Morebeer is iets duurder, maar staat wel goed bekend.

JW.

fritz

Jup ik heb het gezien ... Da's waarschijnlijk een eenvoudige P-controller (zijn minder accuraat dan PI en PID, daarom de "swing" van 4°), maar als je de digitale hot liquor controllers ziet .. kuch he?

Alhoewel, het kan blijkbaar ook goedkoop ... de digitale controller van 98$ "with adjustable differential to within one degree and both heating and cooling modes" is dus een PID controller.  Interessante prijs!!

fritz

Herman

CiteerNaast deze functionaliteit wil ik echter ook een thermostaat die aanslaat als de temperatuur BOVEN b.v. 10 graden komt, zodat een koeling het kan koelen tot 10 graden.

Als je wilt koelen bij 10 graden zet je de thermostaat op 10, als de waarde erboven komt schakelt hij uit. In het artikel wordt aangegeven dat je zelf kan instellen of iets aan- dan wel uitgezet moet worden.
Vergelijk het met de thermostaat van je cv: deze zal de installatie verwarmen totdat de ingestelde waarde wordt bereikt. Als je deze functie omdraait, zal de thermostaat gaan verwarmen als de ingestelde waarde wordt overschreden.

Herman

bart

Je kan ook een zelfbouwkit gebruiken van Velleman bijv.
Neem eens een kijkje op www.velleman.be en
zoek onder zelbouwkits.
Daar tref je o.a. een thermostaat met LCD uitlezing aan.
De voeler kan je in bijv een RVS buisje inbouwen zodat je hem ook in wort kan gebruiken voor de vergistingstemp. te regelen.

De kits van Velleman hebbe een goede faam en zijn van uitstekende kwaliteit.Je vindt ze bij iedere electronica-hobbyzaak.De prijs is +/- €50.

groeten,

Bart

JWVG

Bedankt allemaal voor de adviezen! Ik denk dat ik misschien eerst eens die Duitse dingen ga bestellen, dat is vrij goedkoop. MIsschien anders die Pelleman kits, maar ik vraag me af of ik dat zelf aankan. Ik heb trouwens bericht terug gekregen uit de VS dat die PID controllers ook werken op 220 V, dus dat is ook nog een optie.

JW.

fritz

Velleman heeft inderdaad goeie kwaliteitskits.  Als je wil of als je het niet ziet zitten om het zelf te doen, kan je (bepaalde) kits door hen laten afwerken en ze kant-en-klaar kopen.  Die kosten dan natuurlijk iets meer.
Als je de Amerikaanse controllers op 230 V kan gebruiken, dan is dat natuurlijk ook een oplossing :) Gewoon eens kijken wat het best (goedkoopst) uitkomt.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.